Přesnější diagnostika, pohodlnější kontakt s lékaři nebo lepší fungování nemocnice – to vše už dnes umožňuje digitalizace zdravotnických zařízení. Digitální nemocnice vše ukazuje na jednom místě
„Mělo by být úplně jedno, jestli půjdete v jednu ráno do nemocnice na okraji republiky, nebo do největší nemocnice v hlavním městě. Vždy byste měli dostat stejně kvalitní ošetření, stejně kvalitně stanovenou diagnózu. Dnes tomu tak není. Řešení ale existují. Jedním z nich je umělá inteligence,“ říká Matěj Misař, spoluzakladatel start-upu Carebot. Carebot vyvíjí umělou inteligenci, která pomůže lékaři z RTG snímků během vteřiny určit, jaký nález pacient na hrudníku má a vyznačí jeho polohu. I toto řešení je součástí virtuální prohlídky Digitální nemocnice.
„Hranice možností můžeme neustále posouvat dál. Směrem k pacientům, klientům, ale i uvnitř organizace. A přesně o tom tento projekt je. Aby nám na jednom místě ukázal možnosti, které v rozvoji moderního zdravotnictví v současné době máme,” vysvětluje Mgr. David Zažímal, náměstek pro informatiku a kybernetickou bezpečnost Nemocnice Jihlava.
Moderní nástroje poskytují zdravotnickým zařízením mnohé výhody, jako je úspora času, financí a zlepšení stávajících procesů. „Zavedením digitálních formulářů klesl počet telefonických dotazů v souvislosti s prodloužením neschopenky o 30 procent a vylepšený proces pomohl oddělení pohotovosti ušetřit za devět měsíců 1 800 hodin,“ vyčísluje pozitivní dopad digitalizace Jiří Schimmer, vedoucí oddělení cloudových technologií a infrastruktury v Nemocnici Jihlava.
Pacientům přináší nové technologie přesnější diagnostiku a pohodlnější kontakt s lékaři. Zdravotnický personál získává moderní technologie pro efektivnější léčbu a administrativa přesunutá do online prostředí šetří čas a umožňuje vyřešit důležité věci kdykoliv a odkudkoliv.
„Umělou inteligenci využívá český přístroj Aireen, kterému stačí 30 vteřin k tomu, aby analýzou snímků oční sítnice provedl podrobnou diagnózu pacienta“, vysvětluje Jan Hlaváček, ředitel společnosti Aireen, a dodává: „Toto neinvazivní a bezbolestné vyšetření provádí například síť očních klinik Neovize ke screeningu diabetické retinopatie, což je onemocnění hrozící více jak jednomu milionu diabetiků v České republice.“
„Každý z nás si přeje, když se ocitne v roli pacienta, aby mu lékaři a sestřičky poskytli tu nejlepší péči. Nicméně jejich čas je omezený, a tak je zapotřebí hledat prostor ke snížení administrativní zátěže zdravotnického personálu a k automatizaci úkonů,” vysvětluje Lenka Axlerová, která má v Microsoftu Česká republika a Slovensko na starosti spolupráci s veřejným sektorem a dodává: „Cílem Digitální nemocnice je ukázat přehledně na jednom místě, jaká řešení jsou nemocnicím dostupná už dnes. Každé zdravotnické zařízení si může vybrat řešení přesně podle svých vlastních potřeb a možností.”
„Digitalizace zdravotnictví zažívá bezprecedentní rozmach po celém světě. Projekt Digitální nemocnice by měl ukazovat právě na překonávání bariér a možnou změnu rigidních procesů pomocí moderních technologií,“ doplňuje náměstek informačních technologií Fakultní nemocnice Olomouc, Ing. Antonín Hlavinka.
Digitální nemocnice zahrnuje inovativní řešení specializovaná pro oblast zdravotnictví od třiceti technologických firem. Hlavním iniciátorem projektu je česko-slovenský tým Microsoftu a společnost Infocom. Detailní informace o projektu, přehled technologických řešení a seznam firem jsou k dispozici na adrese: digitalni-nemocnice.com.
Spuštění projektu Digitální nemocnice proběhlo v listopadu na konferenci Efektivní nemocnice pořádané společností Healthcare Institute.
Přehled řešení
Využití moderních technologií a digitálních řešení v ambulantní péči přináší vyšší míru komfortu pacientům, kteří se svým lékařem budou moci zůstat v pravidelném kontaktu i pomocí nástrojů telemetrie a telemedicíny. Využití cloudových služeb umožňuje propojení dat z různých zdrojů a tím zajistí lékařům ucelený pohled na pacienta. Zároveň výrazně zefektivňuje administrativní úkony lékařů i zdravotních sester.
· pacient doma (konzultace na dálku, telemetrie, rezervace termínu, chatbot),
· pacient v ambulanci (virtuální recepční, digitální asistent, elektromobilita, rezervace parkování, ověření totožnosti a bezpečnost, navigace, ambulanční informační systém, vyšetření zraku, přepis mluveného slova).
Moderní nemocnice 21. století naplno využívá potenciálu digitalizace, který přináší zlepšení zdravotní péče pro pacienty a usnadnění každodenních pracovních úkonů pro zdravotnický personál a lékaře – ať už se jedná o inovativní řešení využívající umělou inteligenci při záchraně lidských životů, nebo jiné moderní technologie zajišťující plynulý chod samotné nemocnice.
· urgentní příjem (školení pro záchranáře s využitím virtuální reality, komunikace mezi rychlou záchrannou službou a nemocnicí, service desk, triáž pacientů),
· operační sál (rezervace operačního sálu, využití umělé inteligence například pro zpřesnění diagnostiky, seznámení s průběhem operace, přítomnost mediků na dálku/ konsilium, radiologie – PACS řešení),
· lůžková péče (elektronická data o pacientovi, efektivní proces propuštění z nemocnice, zábava na pokoji).
Digitální nemocnice nepotřebuje ke svému provozu štosy papírů. Administrativní pracovníci využívají ve své každodenní práci dostupné nástroje pro efektivní týmovou spolupráci odkudkoliv. Díky pokročilým technologickým řešením je zajištěna účinná ochrana citlivých dat pacientů a IT systémů proti kybernetickým hrozbám.
· administrativní zázemí, sesterna (příprava léků pro pacienty a skladové hospodářství, vzdálený dohled nad lůžkem, plánování směn, komunikace a spolupráce na oddělení, analýza krevního obrazu, dárci krve, sledování teploty v lednicích),
· chod lékárny (řízení front, ověření pravosti léků, zákaznická zkušenost),
· klinický výzkum,
· správa vozového parku, efektivní spolupráce, procesní robotizace a automatizace, controlling, finance a účetnictví, řízení nemocnice, nemocniční informační systém, vytěžování faktur, spisová služba, asset management,
· kybernetická bezpečnost,
· koordinace zdravotní péče – care management, moderní IT, vzdělávání zaměstnanců, nábor zaměstnanců, onboarding a offboarding, portál zaměstnance, získávání zpětné vazby, hodnocení zaměstnanců, evidence docházky, karta zaměstnance, manuály pro zařízení, energy management.
Příklady programů GoodCall a program ITjede.cz a ITide.sk
Program je otevřen široké veřejnosti, která má zájem se vzdělávat a rekvalifikovat v oblasti digitálních dovedností a tím nastartovat kariéru v IT. Díky online vzdělávací platformě mají zájemci přístup k unikátnímu obsahu z oblasti technologií, ale i tzv. měkkých dovedností (soft skills), a to zcela zdarma. Již nyní se podařilo rekvalifikovat desítky zájemců, kteří následně našli uplatnění u partnerů a zákazníků Microsoftu. Platforma má již nyní tisíce studentů a nabízí v současné době možnost výběru z více než 100 volných pracovních míst. Digistart s Digiskills =
www.digistart.cz
Cílem programu je překonat strach z digitálních technologií a zvýšit digitální kompetence mezi širokou veřejností. Díky hravé a inspirativní formě v podobě mikrokompetencí umožňuje účastníkům osvojit si digitální dovednosti bez ohledu na sociální status, dosažené vzdělání nebo věk. Obsah je dostupný zdarma a zaměřuje se na životní situace, se kterými se v určité fázi života potýká každý z nás:
· Komunikace a spolupráce v digitální době
· Základy práce s počítačem, pojmy a zkratky
· Informace, dezinformace a jak se v nich vyznat
· Kyberbezpečná domácnost
· Uplatnění digitálních dovedností
· Na úřady digitálně aneb co si můžete vyřídit pohodlně online
Účastníci po zvládnutí daných témat obdrží certifikát, který bude přínosný například při hledání nového zaměstnaní nebo při kariérním růstu.