Hrad Roštejn otevře návštěvníkům bránu v sobotu 1. dubna, během sezony je připravený doprovodný program

Zavřít foto...
Zpět nahoru na obsah...Hrad Roštejn otevře návštěvníkům bránu v sobotu 1. dubna, během sezony je připravený doprovodný program
Gotický hrad Roštejn v lesích nedaleko Telče na Jihlavsku otevře návštěvníkům bránu v sobotu 1. dubna. Po celý měsíc bude prozatím jenom víkendový provoz s tím, že o velikonočních svátcích bude otevřeno i na Velký pátek a Velikonoční pondělí. Od května již bude otevřeno denně vyjma pondělí, kromě svátečních dnů 1. a 8. května. Zavřeno pak bude netradičně vždy až následující den, tedy v úterý.

I v letošní turistické sezoně čeká návštěvníky hradu bohatý doprovodný program s tradičními a osvědčenými akcemi. V pondělí 1. května se uskuteční Myslivecký den a na něj naváže 13. května Roštejnský hodokvas. O měsíc později ve dnech 13. a 14. června bude probíhat komponovaný program pro děti z MŠ a ZŠ Pohádkový Roštejn. Prázdniny odstartují o víkendu 1. a 2. července divadelními prohlídkami Svatební zvony pánů zlaté růže. Dále nebude chybět ani Jazz na Roštejně, který k hradu na sklonku prázdnin již neodmyslitelně patří. Výstup na věž od května zpříjemní výstava děl výtvarnice Magdaleny Křenkové.
Ačkoliv by se mohlo zdát, že hrad má nové expozice a tudíž není potřeba vymýšlet nic dalšího, není to pravda. Aby se sem návštěvníci rádi opakovaně vraceli, je žádoucí jim vedle oblíbených akcí stále nabízet i něco nového. Proto je v plánu oživení trasy B o další interaktivní prvky.
Novinkou pro letošek z pohledu návštěvníka je zavedení možnosti platby kartou. Doposud byla na pokladně přijímána pouze hotovost. Další dobrou zprávou je, že ceny vstupného doznaly navýšení jen u některých položek, přičemž cena vstupného za dospělou osobu byla pro obě trasy zachována na loňské úrovni. Cenově zvýhodněni nadále zůstávají rodiny s dětmi, kdy v rámci rodinného vstupného je možné zahrnout až čtyři děti. Shodně s otevírací dobou hradu bude v provozu také hradní občerstvení a možno bude opět nahlédnout do voliéry poblíž kaple, ve které má svůj domov handicapované káně lesní.
K čemu by mělo ale letos určitě dojít, je nátěr střech hradu, ale to by nemělo omezit návštěvnický provoz.
- zprav -
Výstava dvojice umělců Tom Kotik a Daniel Vlček v jihlavské galerii

Zavřít foto...
Zpět nahoru na obsah...Výstava dvojice umělců Tom Kotik a Daniel Vlček v jihlavské galerii
Je více než výjimečné, aby projekt mezinárodního dosahu vystavovala regionální galerie. Dvojice umělců Tom Kotik a Daniel Vlček přináší do jihlavské galerie vyústění kontinuální řady instalací, které vznikaly střídavě v Čechách a v USA. Ve čtvrtek 30. března v 17 hodin se v Oblastní galerii Vysočiny v Jihlavě otevře výstava The Sound Inside, která nabídne manifestaci vnitřního zvuku prostřednictvím působivé interaktivní instalace.

Dvojice Dan Vlček-Tom Kotík dlouhodobě v řadě kontinuálních spoluprací překračuje hranice médií, v nichž jsou zvyklí se jako samostatní umělci pohybovat: jejich společné zvukové instalace jsou komplexními uměleckými díly, v nichž se stírají individuální přínosy, a výstupem bývá společné umělecké dílo. V práci The Sound Inside pro jihlavskou galerii Alternativa zpracovávají tématiku mycelia jako metafyzické metafory prostřednictvím interaktivní instalace, pracující se zvukem. Počátek této kontinuální spolupráce obou umělců nad zvukovými, ale přesto architektonicky laděnými, vizuálně přitažlivými site-specific instalacemi se klade k roku 2021, kdy začali přemýšlet nad společným projektem Big Science, do něhož zahrnuli také kooperaci s KTT FT TUL Liberec. Po úspěšné prezentaci výstupu v rámci výstavy v Pragovce následovala společná rezidence obou umělců v rámci programu William P. Rayner Artist in Residence na Long Islandu pod slavnou Guild Hall, kde tutorem jejich práce byli kurátor Anthony Madonna, ale i multimediální umělkyně Laurie Anderson.
Ovlivněni pracemi již jmenované Laurie Anderson, Garryho Hilla nebo pionýrů videoartu jako Woodyho a Steiny Vašulkových nebo Josefa Svobody, Tom Kotik s Danem Vlčkem se v práci pro jihlavskou galerii Alternativa obracejí k zvuku, generovaného živým organismem, myceliem jako metafoře universa. Obklopeni prostředím prorůstajícím prostorem gotického přízemí galerie, musíme přehodnotit naše uvažování nad zvukem, hudbou, ale i nad tím, na které úrovni z tisíce plošin se právě nalézáme, a zda se dá přesně určit. Projekt Dana Vlčka a Toma Kotíka roste, koření, rozvětvuje se významy a odkazy, vytváří ideální prostředí pro rozšíření smyslů v úvaze nad významem podhoubí a přestává být důležité, zda se jedná o
úvahy Terrence Mc Kenny, Timothy Learyho či teorii morfických polí Rupperta Sheldrakea:
schopnost přenést diváka do jiné dimenze prostřednictvím umění je v každé další jejich společné instalaci zřetelnější a „The Sound Inside“ usiluje o manifestaci vnitřního zvuku všemi smysly, které jsou člověku naděleny.
Oba umělci patří k těm, kteří se přirozeně pohybují jak na poli hudby, tak na poli umění, a toto prolínání obou jejich talentů pak ústí k organickému začlenění práce se zvukem i do jejich výtvarných projektů. Zatímco pro Toma Kotika je stěžejní zamýšlení se nad procesem tvorby hudby, rytmem střídání ticha a zvuku, kdy ticho je hnacím motorem velké části jeho instalací, pro Daniela Vlčka je charakteristický moment obklopení se zvukem. Fascinace elektromagnetickým vlněním se projevuje v malbách, které se zdají přímo zpracovávat tuto
tématiku i v multimediálních instalacích.
Tom Kotik (nar. 1969) je sochař, malíř a muzikant českého původu, žijící v New Yorku. Pravidelně vystavuje v Čechách i v zahraničí. Pro jeho tvorbu je stěžejní souvislost mezi zvukem a obrazem, barevnost, která odkazuje k synestezii. Neméně určující je také zájem o široké spektrum materiálů, mezi nimiž vyniká fascinace rytmizací barevných ploch, rytmem zvukem – a především tichem.
Daniel Vlček (nar. 1978) patří ke stálicím pražské hudební i výtvarné scény. V centru jeho
pozornosti dlouhodobě stojí zájem o zvuk ve smyslu elektromagnetického vlnění a rytmus – jak vizuální, tak zvukový. Daniel Vlček se věnuje malbě, multimediálním instalacím a hudbě. K širokému spektru jeho aktivit v minulosti patřilo také působení v Gumě Guar, Berlínském modelu a Galerii Ferdinanda Baumanna, dodnes působí také v několika hudebních projektech. Vztah zvuku a obrazu, tlumočený prostřednictvím technologických zařízení zkoumá v různých podobách několik let.
Výstava v Oblastní galerii Vysočiny v Jihlavě, v galerii Alternativa v Komenského ulici 10 potrvá do 21. května. Kurátorka Lucie Nováčková
- ogv -