Vytisknout článek...

Toto je text článku v denním vydání Regionalistu (http://regionalist.cz):

NEIGHBORHOOD REPORT / UMĚLCI VYSOČINY v jihlavské galerii

Vernisáž výstavy NEIGHBORHOOD REPORT / UMĚLCI VYSOČINY se bude konat ve čtvrtek 8. listopadu v 16.30 hodin v Oblastní galerii Vysočiny na Masarykově náměstí 24 v Jihlavě. Souběžně bude zahájena výstava Neighborhood Report. Výstava vychází z kulturní spolupráce Kraje Vysočina a spolkové země Dolní Rakousko a navazuje na výstavu „Umělci Vysočiny / Vier aus Vysočina“, která v září a říjnu probíhala v Dolnorakouském dokumentačním centru moderního umění v St. Pölten.
Výstava představuje čtyři umělce, kteří tvoří a žijí v kraji Vysočina v České republice. Každý z nich se vyjadřuje v jiném výtvarném mediu. Emanuel Ranný grafikou a malbou, Radomír Dvořák kamennou skulpturou, Jan Exnar skleněnými objekty a Cai Zhi Yi fotografií. Výstava je v přímém vztahu s recipročním projektem představujícím dolnorakouské umělce v Jihlavě.

Radomír Dvořák (*18. května 1959, Havlíčkův Brod) je český sochař, autor Národního památníku odposlechu - monumentálního triptychu tvořeného díly Bretschneiderovo ucho (2005), Ústa pravdy (2006) a Zlaté oči (2007). Autor žije s rodinou v Havlíčkově Brodě na Vysočině, jakožto haškolog se realizuje i v okolí Lipnice nad Sázavou, kde mimo jiné vytvořil památník Jaroslava Haška, nazvaný Hlava XXII. Materiálem Radomíra Dvořáka je žula, mramor, pískovec, dřevo, bronz, beton a další.

Jan Exnar je český sklářský výtvarník a malíř. Narodil se 27. července 1951 v Havlíčkově Brodě. V letech 1966—1970 studoval na Střední uměleckoprůmyslové školy v Železném
Brodě, obor hutní sklo, u profesora Pavla Ježka, dále studoval v letech 1970—1976 Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze u prof. Stanislava Libenského. Je členem Spolku výtvarných umělců Mánes a Skupiny Rubikon. Těžištěm jeho tvorby jsou skleněné plastiky, vitráže a obrazy na skle.

Emanuel Ranný (*1943) studoval na Škole uměleckých řemesel v Brně. Věnuje se grafické tvorbě, zejména technice suché jehly a barevné litografie. Estetika autorova stylu pracuje se světlem a s dynamickými tvary, převážně se inspiruje motivy z Českomoravské vysočiny. Má blízko k dálněvýchodní kaligrafii, zkratkovitých tvarech a v plasticitě. Litografie se vyznačují barevností s vyzařujícím světlem. Nové inspirace nachází po roce 1980 v Dalmácii. Šrafura má v grafice a kresbě plastický charakter zvláštní meditace. Je zastoupen ve sbírkách Národní galerie v Praze, Bayerische Staatsbibliothek v Mnichově, Galerii BWA v Lodži nebo v Prefectural Gallery v Kanagawě v Japonsku.

Cai Zhi Yi se narodil 15. 4. 1966 v Šanghaji, kde vystudoval na prestižní Universitě Donghua obor textilní design. Fotografické tvorbě se aktivně věnuje posledních dvacet let. V roce 1995 se přestěhoval do České republiky. Zde se zúčastnil několika fotografických výstav jak autorských, tak kolektivních. Vystavoval také v Praze na výstavě Cizinci v EU, která se konala pod záštitou EU.

Na výstavě Neighborhood Report se představí umělci: Richard Jurtitsch, Ernest A. Kienzl, Leopold Kogler, Alois Mosbacher, Florian Nährer, Frenzi Rigling, Franz Schwarzinger, Gerlinde Thuma, Josef Trattner, Martin Veigl, Manfred Wakolbinger, Robert Zahornicky

Výstava Neighborhood Report vychází z kulturní spolupráce Kraje Vysočina a spolkové země Dolní Rakousko a navazuje na výstavu „Umělci Vysočiny / Vier aus Vysočina“, která v září a říjnu probíhala v Dolnorakouském dokumentačním centru moderního umění
v St. Pölten. Rakouskému publiku se na této výstavě představili čtyři umělci z Vysočiny – malíř, grafik a ilustrátor Emanuel Ranný, sochař Radomír Dvořák, sklář Jan Exnar a fotograf Cai Zhi Yi.

Výstava v Oblastní galerii Vysočiny v Jihlavě představuje tvorbu vybraných umělců dolnorakouského současného umění, které experimentuje s novými médii a intermediálními přesahy.

Richard Jurtitsch
*1953
Ve svých dílech si záměrně hraje s prostorovými úrovněmi a zrcadlením. Nenásilně překrývá domnělý ústřední motiv a tím tak posouvá další témata do centra pozornosti. V jeho práci také najdeme sociální aspekty.

Ernest A. Kienzl

*1951
Ve své tvorbě se zajímá především o lidské vnímání, o věci, se kterými přicházíme do kontaktu každý den, a o to, jak jednotlivci zpracovávají informace a vjemy. Modulární, téměř kryptické, matematicky koncipované kompozice jeho děl zobrazují celek segmentovaný v mnoha variantách.

Leopold Kogler
*1952
Započal svoji kariéru sérií konceptuálních prací, experimentováním s kreslením, filmem
a fotografií. Ústředním motivem jeho maleb se stala příroda a krajina. Jeho díla se nacházejí na hranici figurace a abstrakce. Středem jeho zájmu jsou studie rozlehlosti, vzdálené pohledy a blízkost. Jeho nejnovější tvorba je protikladem k jeho monumentálním malbám: vytváří malé fotogramy rostlin.

Alois Mosbacher
*1954
Patří k představitelům tzv. Neue Wilde a na umělecké scéně se aktivně objevuje již od 80. let. Tvoří jak figurativní, tak abstraktní malby, ze kterých vytváří celé instalace. Transformuje tak celou výstavní plochu do vzrušující krajiny obrazů.

Florian Nährer
*1976
Ve své práci se snaží pochopit křesťanskou morálku a dané poznatky přenést do obrazů. Svá témata nachází skrze radikální konstrukce křesťanské víry. Představuje se jako moralista, který přenáší obsah víry do výjevů, které jdou až za hranice.

Frenzi Rigling
*1958
V jejím díle se objevují každodenní objekty a různé nálezy z přírody v různých podobách - ve fotografiích, skečích, nebo kolážích, v textilních kompozicích nebo objektech. Vybírá si zdánlivě banální subjekty z vlastního prostředí a aranžuje je a odcizuje, mění je na mnohostranné umělecké objekty a instalace, které matou a někdy i znepokojují diváka.

Franz Schwarzinger
*1958
Během více jak třicetileté kariéry se z něho stal jeden z mezinárodně nejvystavovanějších umělců Dolního Rakouska. Pro jeho díle je typický střídající se důraz mezi kresbou a jasnou, pestrobarevnou malbou. Je také úspěšný ilustrátor, umělecký novinář a jako vůdčí osobnost mnoha organizací přispívá k výtvarnému vzdělání.

Gerlinde Thuma
*1962
Jejím hlavním zájmem je vnímání času a prostoru a jak je přenést na plátno. Pro její práce je charakteristická kombinace uhlu a akrylu a střídání naturalismu a abstrakce. Je fascinována tím, jak divák interpretuje kompozici.

Josef Trattner
*1955
Od 90. let pracuje především s pěnou, používá ji hlavně pro dočasné intervence. Lokace svých projektů nikdy nevyužívá pouze jako pozadí, snaží se o vizualizaci již existujících struktur a pravidel. Podstatným rysem jeho práce je vztah mezi materialitou, formou
a barvou k vnitřnímu a vnějšímu prostoru. Ve své práci mimo jiné reflektuje společenské problémy.

Martin Veigl
*1988
Ve svých malbách zachycuje scény každodenního života v ulicích. Jako ústřední téma si vybírá zejména typicky městské fenomény jako spěch, dopravu, stres, izolaci nebo anonymitu. Jeho pohled je ovlivněn fotografií a filmem, ve svých detailních záběrech zachycuje jedinečné, ale i triviální momenty vystřižené z reality, aby je uchoval v malbě. Jeho práce stylisticky osciluje mezi abstrakcí a figurací.

Manfred Wakolbinger
*1952
Vyjadřuje se prostřednictvím materiálů, jako jsou měď, beton a sklo v různé tloušťce, odrazivosti a transparentnosti. Zkoumá vztah biomorfismu a techniky, přítomnosti
i absence, prostoru a času, rozpínání a inverze, rozšiřování a omezení, tíhy a lehkosti, ještě posílené nestabilními základnami objektů. Dualita prostupuje celé jeho dílo ať již po fyzické nebo kontemplativní stránce.

Robert Zahornicky
*1952
Hlavním tématem jeho fotografické tvorby jsou rozmanitá flóra, architektura a krajina Dolního Rakouska, ale i jeho centrální městské části. Ve svých fotografiích se snaží zachytit neustálé změny a růst v těchto oblastech.

- ogv -

(originál článku je na adrese: http://regionalist.cz/denik/2007.php?idclanku=)