Vytisknout článek...

Toto je text článku v denním vydání Regionalistu (http://regionalist.cz):

Zpožděný let a poškozený kufr? Kalkulátor pomůže zjistit vaše práva

Češi si mohou velmi rychle a snadno přímo na letišti zjistit, na co mají právo v případě zrušení nebo zpoždění letu a při problémech se zavazadly. Evropské spotřebitelské centrum na svém webu spustilo „Letecký kalkulátor vašich práv“, který po zadání místa odletu a příletu okamžitě sdělí, co mohou cestující v konkrétní situaci dělat a požadovat, resp. jaké povinnosti vůči nim má dopravce.
Online kalkulátor je dostupný bezplatně a v češtině na webu www.evropskyspotrebitel.cz/kalkulator.

„Cestujících se běžně zmocní neklid, když zůstanou na letišti stát před tabulí s nápisem ‚Let zrušen‘ nebo před prázdným pásem, který nepřivezl jejich zavazadlo. Výhoda kalkulátoru je v tom, že ihned pomůže lidem zorientovat se,“ uvádí Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR.

Cestující jednoduše zadá místo odletu a příletu a co se stalo. Letecký kalkulátor ihned uvede, zda mají cestující v konkrétní situaci na něco právo, nebo ne. „Například spočítá vzdálenost letu a výši náhrady škody, kterou lze požadovat od operujícího dopravce,“ vysvětluje Ondřej Tichota.

V případě zrušení nebo významného zpoždění letu má dopravce povinnost se o cestující postarat, poskytnout jim občerstvení a v případě potřeby i ubytování po dobu čekání na zpožděný nebo náhradní let. Pokud je mimořádnost způsobena vinou na straně dopravce, může vzniknout právo na náhradu škody ve výši 250 až 600 eur v závislosti na vzdálenosti letu.

Když je při přepravě zpožděno, ztraceno nebo poškozeno zavazadlo, lze požadovat náhradu škody až ve výši zhruba 35 000 Kč.

„Výhoda kalkulátoru je v tom, že ihned pomůže lidem zorientovat se,“ uvádí Ondřej Tichota.

„Letecký kalkulátor vašich práv“ vyvinula norská nevládní organizace chránící práva spotřebitelů Forbrukerrĺdet a obdržela za ně v roce 2018 mezinárodní cenu Digital Communication Awards v Berlíně. Svůj úspěšný nástroj nabídla síti Evropských spotřebitelských center, která pomáhá spotřebitelům řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska a Islandu. Norská kancelář sítě je přitom součástí organizace Forbrukerrĺdet a podílela se na vývoji tohoto pomocníka na cesty, který za poslední rok zaznamenal 350 000 zobrazení.

Síť ESC již několik let nabízí informace pro různé oblasti cestování po Evropě v mobilní aplikaci „ECC-Net: Travel“. Tu si lze stáhnout zdarma a lidé v ní najdou svá práva v různých druzích dopravy, ubytovacích službách, při pronájmu automobilů či při nákupu v kamenné prodejně.

Zdroj: Česká obchodní inspekce

Andrea UNTERFRANCOVÁ

(originál článku je na adrese: http://regionalist.cz/denik/2007.php?idclanku=)