Vytisknout článek...

Toto je text článku v denním vydání Regionalistu (http://regionalist.cz):

Stavbám obchvatů na Vysočině předchází několikaleté přípravy; kraj zadává studie na obchvaty Chotěboře a Nového Města na Moravě

Viditelnou stavební fázi obchvatů na silnicích II. tříd v Kraji Vysočina veřejnost zaznamená obvykle až v okamžiku, kdy začne komplikovat dopravu a představuje dopravní omezení. Moderní technologie využívané při dopravních stavbách obvykle umožní vybudování náročných staveb do dvou stavebních sezón.
„Co samotné stavbě, která uleví často přetíženým centrům obcí a měst, předchází, je několikaletá příprava zahrnující studie, změny územních plánů, posudky EIA, přípravu projektové dokumentace, a to v několika stupních a především pak nejnáročnější část – majetkoprávní přípravu. Právě výkupy nebo získávání pozemků pro vedení plánovaných obchvatů představují pro samotnou realizaci někdy i několikaletou stopku. S ohledem na dlouhou přípravu a potřebu vedení Kraje Vysočina mít připraveny dopravní projekty realizovatelné do budoucnosti, přistoupil Kraj Vysočina k zadání prvních vyhledávacích studií pro obchvaty měst Chotěboř a Nové Město na Moravě,“ informoval náměstek hejtmana Kraje Vysočina.

II/354 obchvat Nové Město na Moravě

Trasa obchvatu by mohla vést od hlavní silnice I/19 ve směru od Bystřice nad Pernštejnem přes II/360 na silnici II/354. Jedná se o východní obchvat Nového Město na Moravě a Maršovic. Přeložka silnice by mohla do budoucna umožnit další rozvoj firem působících v této lokalitě.

II/345 obchvat Chotěboře

Přeložka silnice by v jedné ze zvažovaných variant mohla pomoci převést dopravu i ze silnic II/344 od Havlíčkova Brodu a II/346 od Kámene s tím, že důvodem pro zadání studie je především snížení dopravní zátěže v centru města od těžké dopravy ve směru Ždírec – Nová Ves u Chotěboře.
Oba projekty jsou na začátku plánovacího procesu, nebylo určeno, kdy budou realizovány a nebyl definován případný zdroj financování, neboť zatím není k dispozici dostatek informací pro kalkulaci i přibližné hodnoty díla.

Podstatně blíže k realizaci má oprava průtahu II/128 města Pacov
V případě páteřní silnice II/128 počítá Kraj Vysočina s její opravou od hasičské stanice až po křížení silnic II/128 a II/129. Pokud půjde vše podle předpokladů a město Pacov připraví i své související projekty jako např. rekonstrukci chodníků nebo potenciální rozšíření parkovacích ploch, pak je reálné, aby generální oprava průtahu proběhla už v letech 2021 až 2022.

Hospodaření s dešťovou vodou
Už v příštím roce, nejpozději do dvou let má Kraj Vysočina v plánu realizovat na páteřní komunikaci II/602 v úseku Dvorce úpravy odvodů povrchových vod. Naprojektován je poldr, který upraví v tomto úseku odtokové poměry tak, aby nedocházelo k zaplavování nemovitostí v obci a zároveň přispěje k zadržování vody v krajině.

Jitka SVATOŠOVÁ

(originál článku je na adrese: http://regionalist.cz/denik/2007.php?idclanku=)