Vytisknout článek...

Toto je text článku v denním vydání Regionalistu (http://regionalist.cz):

Třináctá kniha z řady Nostalgická železnice se věnuje starým tratím na Vysočině

Žďárské nakladatelství Tváře v závěru roku 2019 vydalo publikaci Nostalgická železnice na Vysočině. Je to již třináctá studie s bohatou obrazovou dokumentací nejstarších dějin železniční dopravy v českých zemích. Knihu sestavili Richard Cila, Karel Černý, Roman Jeschke a Martin Navrátil.
Připomíná se, že první koleje na česko-moravské pomezí, na území dnešního Kraje Vysočina byly přivedeny od Kolína, první vlak po nich přijel 6. prosince 1869 do Golčova Jeníkova.

V následujících dvou letech bylo hlavní město monarchie Vídeň propojeno s Prahou a když z páteřní trasy koleje odbočily i do Pardubic, Německý (Havlíčkův) Brod se stal železničním uzlem.

V roce 1898 byla postavena Místní dráha Německý Brod-Žďár. Trať podél horního toku Sázavy měřila 33 km a první vlak po ní do Přibyslavi oficiálně přijel 22. prosince 1898. Poslední vlak po starém svršku a dubových pražcích projel 30. listopadu 1953. Od 6. prosince 1953 byl provoz převeden na novou trať. První trať tedy sloužila rovných 55 let.


Dnes cyklostezka Přibyslav-Sázava

“Stará dráha mezi Havlíčkovým Brodem a Přibyslaví byla zrušena, deetikilometrový úsek z Přibyslavi (kde se nacházelo i napojení na novou trať) do Sázavy u Žďáru byl využíván tehdejším železničním vojskem. Lidé se zvláštním vlakem mohli po vlečce Přibyslav-Sázava projet naposledy 22. dubna 2006. V roce 2007 byla trať snesena a na jejím tělese byla v roce 2011 ve většině délky otevřena cyklostezka,” uvádí kapitola nazvaná Místní dráha Německý Brod-Žďár-Tišnov.

Tuto část knihy otevírá “Fahrplan” z roku 1903, který uvádí tyto zastávky: Deutschbrod, Frauentahl, Böhm Schützendorf, Uttendorf-Hesov, Pribislav, Ronov a. d. S., Sazau, Frendl Figelhammer, Saar in Mähren. Česky se stanice začaly psát až na konci roku 1918, kdy provoz na trati převzaly Československé dráhy (ČSD). Spoj, který např. vyjížděl z Německého Brodu v 6,40, byl v Přibyslavi v 7,24, šestnáctikilometrová jízda tedy bez jedné minuty trvala tři čtvrtě hodiny.

Kromě Místní dráhy Německý Brod-Žďár-Tišnov kniha podrobně představuje další Místní dráhy: Německý Brod-Humpolec, Moravské Budějovice-Jemnice, Kostelec-Telč-Slavonice, Světlá-Ledeč-Kácov, Polná-Štoky-Polná Město a Jindřichův Hradec-Obratany. Další kapitoly jsou nadepsány: Železniční síť na Vysočině v letech 1869-1906, Rakouská severozápadní dráha, Rakouská společnost Státní dráhy a Českomoravská společnost Státní dráhy.

Kniha je bohatě ilustrována přibližně 150 dobovými fotografiemi, mnohé z nich jsou publikovány poprvé. Cenný je i původní mapový materiál.

Nad takovou knihou se chce zopakovat výrok francouzského básníka Guillauma Apollinaira: “Obávej se dne, kdy nevzruší tě vlak!”

Snímek: Za stanicí Sázava (Sazau) ležící v kilometru 26 je zachycena jedna z pětispřežních tendrových lokomotiv pro nákladní vlaky řady 524.1 ČSD zapadlá ve sněhu u hájovny u dřevěného mostu koncem února 1944.

Ivo HAVLÍK

(originál článku je na adrese: http://regionalist.cz/denik/2007.php?idclanku=)