Vytisknout článek...

Toto je text článku v denním vydání Regionalistu (http://regionalist.cz):

Výstava ilustrací Renáty Fučíkové v havlíčkobrodské galerii

Autorská výstava Renáta Fučíková - Svět ilustrací bude zahájena v Galerii výtvarného umění v Havlíčkově Brodě v pátek 22. května. K vidění bude do 6. července.
Naše v současnosti nejúspěšnější ilustrátorka střední generace- Renáta Fučíková – se narodila v roce 1964 v Praze. Pochází z rodiny s uměleckými a historickými sklony. Její dědeček byl historik, babička malířka, maminka sochařka, což společně s docházkou do Lidové školy umění na hudební obory bylo pro zformování její osobnosti a profesního záběru, tak jak jej v současné době známe, zásadní. V Praze po absolvování gymnázia nastoupila na obor ilustrace a užité grafiky na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Byť nebyla úplně spokojena s průběhem a formou výuky, pilně kreslila a pomalu si klestila cestu všemi úskalími, která jí přinášela škola i vstup na profesionální scénu na konci totality a v prvních letech svobody. Pro ilustrátora to byl vstup ne úplně snadný, protože rozdíl obou období byl propastný. Řada prestižních nakladatelství krachovala, knižní úroveň přívalem levného braku ze zahraničí šla prudce dolů, tlak na ilustrátory od nových podnikatelů v knižním průmyslu na rychlou práci bez preciznějšího studia byl velký a prosadit „krásnou knihu“ byl úkol nelehký. Tohle všechno formovalo Renátu Fučíkovou a zocelovalo její tvůrčí osobnost. První knihy, které přinesly i následné zahraniční zakázky autorku posílily, neboť našla takovou výtvarnou formu, která jí byla nejen vlastní, ale zároveň obstála i v mezinárodním měřítku. Což dokládají nejen české (Zlatá stuha), ale i mezinárodní úspěchy na zahraničních ilustrátorských přehlídkách, namátkou jmenujme např. hlavní cena v Teheránu (1997), pětinásobné získání ocenění White Raven v Mnichově, trojnásobná nominace na prestižní Astrid Lindgren Memorial Award (2011-13) nebo Grand Prix na bienále ilustrace v Záhřebu (2018). Právě tyto úspěchy byly pro Renátu Fučíkovou motorem k realizaci vlastních knižních projektů, jež obohatily českou dětskou literaturu nejen o knihy krásné, ilustrační, ale především o knihy populárně naučné, s pedagogickým podtextem, které v té době na trhu citelně chyběly. Tak vznikly takové knižní projekty jako např. „Největší Češi“, v jehož rámci prozatím vyšly čtyři knihy – Karel IV., Tomáš Garrigue Masaryk, Jan Amos Komenský a Antonín Dvořák, nebo monumentální dílo „Historie Evropy“. Všemi těmito aktivitami Renáta Fučíková otevřeně říká: „Jsem duší pedagog, chci svými ilustracemi vyprávět dětem příběhy, které by měly znát, a které by je měly doprovázet životem…“ Není tedy náhoda, že jejího všestranného talentu již čtvrtým rokem využívá Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni, kde ve zdejším atelieru didaktické ilustrace působila nejprve jako vyučující, a který od loňského roku též vede.

Její ilustrace vyprávějí známé příběhy, ale ať už se věnují jakémukoliv tématu, vycházejí z hlubokých základů evropské civilizace a jejího kulturního a myšlenkového bohatství. Ne náhodou se hned několik jejích knih věnuje srozumitelnému převyprávění biblických příběhů viz („Obrazy ze St. Zákona, Obrazy z N. zákona, Vyprávění Starého zákona, Vyprávění Nového zákona“). Svými ilustracemi k historickým tématům pak uvádí dětského čtenáře do dějinných souvislostí. Autorka využívá v ilustracích nejrůznějších výtvarných technik a jejich kombinací. Nejčastější akvarely a kvaše často v současnosti střídá s grafiku evokující technikou proškrabávané kresby. Výběr techniky k danému knižnímu titulu je jen na citu autorky, jejím práci s textem a v neposlední řadě i na spolupráci s autorem textu. Tímto způsobem vznikly knihy jako např. „Krajiny domova“ s geologem Václavem Cílkem, „Příběhy dvanácti měsíců“ a „Vánoce“ s muzikologem Josefem Krčkem. Samostatnou kapitolou jsou její knihy věnované Praze, milovanému městu, v jehož centru autorka žije a tvoří, a jež je pro ni mnohdy inspirací, mnohdy však při jejím současném turistickém „přeplnění“ překážkou v tvůrčí práci. Snad i pro tuto její dvoustrannou tvář se autorka rozhodla své dvě nejkrásnější knihy věnované pražským tématům, tedy „Franz Kafka“ a „Praha v srdci“ realizovat výše zmíněnou černobílou technikou proškrabávané kresby.

Galerie výtvarného umění v Havlíčkově Brodě spolupracuje s Renátou Fučíkovou již dlouhá léta.
Autorskou výstavu jí připravila již v roce 2004. V následujících letech byly její práce často součástí tematických či skupinových výstav v této galerii specializující se svými sbírkovými fondy a výstavami na českou ilustraci. V roce 2020 opět realizujeme Renátě Fučíkové autorskou výstavu, jejíž rozsah je spíše menší, tematický a postihuje jen část z rozsáhlého autorčina díla. Jak název napovídá, tematickou inspirací nám byly ilustrace z knihy „Jan Amos Komenský“ a dalších knih, jež se nějakým způsobem dotýkají myšlenkového odkazu tohoto jedinečného českého myslitele, prvního Evropana mezi českými intelektuály raného novověku, jehož 350. výročí úmrtí si letos připomínáme. Jeho nejen pedagogický, ale všeobecný humanismus je vysoce aktuální i v současné době.

Téma této výstavy ve spojení díla Renáty Fučíkové a idejí J. A. Komenského považuji za více než příznačné, neboť autorka intuitivně kráčí ve šlépějích velkého pedagoga, realizujíce svůj vlastní „Orbis pictus“ – Svět v ilustracích.

Daniela RŮŽIČKOVÁ

(originál článku je na adrese: http://regionalist.cz/denik/2007.php?idclanku=)