Vytisknout článek...

Toto je text článku v denním vydání Regionalistu (http://regionalist.cz):

Příčinou vážných zranění nebo úmrtí cyklisty při dopravní nehodě je poranění hlavy, přilba je důležitá

Policisté z Vysočiny se každoročně zaměřují zejména v letních měsících na zvýšenou kontrolu dodržování zásad bezpečné jízdy u cyklistů. Cyklisté by měli dodržovat základní pravidla související především se svojí bezpečností. Od začátku letošního roku do konce května evidovali policisté v kraji 37 dopravních nehod, při kterých měl účast cyklista, což je o osm nehod více než loni za stejné období. Při těchto dopravních nehodách byl jeden cyklista usmrcen stejně jako v minulém roce. Pět cyklistů utrpělo letos těžké zranění a 28 cyklistů se zranilo lehce. U celkem pěti cyklistů policisté zjistili přítomnost alkoholu.
První letošní dopravně bezpečnostní akce zaměřená na bezpečnost cyklistů bude probíhat 16. června od 9:00 do 12:00 hodin na cyklostezce ul. Romana Havelky (poblíž Alzheimer centrum) za účasti Týmu silniční bezpečnosti.

Program Týmu silniční bezpečnosti s názvem „Na kole je s přilbou“ zahrnuje ukázky reflexních materiálů, viditelnost chodce a cyklisty, školení povinné výbavy na kole, informace o správném výběru cyklistické přilby, její správné nasazení a užívání. Dále budou cyklistům distribuovány materiály související s projektem (reflexní prvky, cyklomapy či letáky).

Cyklisté často zapomínají na svoji bezpečnost a vyjíždějí na kole bez řádného vybavení, zejména bez osvětlení jízdního kola. Jízdní kolo musí být vybaveno vpředu odrazkou bílé barvy, vzadu odrazkou červené barvy a oranžovou odrazkou na obou stranách pedálu. Za nesplnění zákonné povinnosti týkající se předepsané výbavy jízdního kola hrozí cyklistovi na místě silniční kontroly pokuta v příkazním řízení až do výše 2000 korun. Ve výbavě jízdního kola nesmí chybět dvě funkční na sobě nezávislé brzdy. Před každou jízdou si cyklista musí náležitě zkontrolovat brzdný systém, neboť se jedná o nejdůležitější prvek, který umožní bezpečné zastavení jízdního kola.

Za snížené viditelnosti musí být navíc jízdní kolo vybaveno světlometem svítícím dopředu bílým světlem. Vzadu musí být jízdní kolo vybaveno svítilnou červené barvy. Zadní svítilna může být kombinována se zadní odrazkou červené barvy a může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy. Blatníky, zvonek, kryt řetězu, hustilka a nářadí nepatří do povinné výbavy jízdního kola podle právního předpisu, ale jsou doporučené pro jeho provoz.

S výbavou jízdního kola také úzce souvisí vybavení cyklisty. Cyklista mladší 18 let musí za jízdy použít ochrannou přilbu schváleného typu. Tuto přilbu musí mít za jízdy řádně nasazenou a připevněnou na hlavě. Ochranná přilba musí mít odpovídající velikost. Cyklisté starší 18 let nechtějí hazardovat v dnešní době se svým zdravím, a proto většina z nich užívá ochrannou přilbu také.

Při šetření dopravních nehod nebo při běžné silniční kontrole se policisté setkávají také s cyklisty, kteří jsou pod vlivem alkoholu. Někteří cyklisté si zřejmě neuvědomují, že řidič nemotorového vozidla, nesmí řídit pod vlivem alkoholu. Cyklistovi může být za tento přestupek na úseku dopravy uložena ve správním řízení pokuta až do výše 50 000 korun.

nprap. Bc. Martin HRON

(originál článku je na adrese: http://regionalist.cz/denik/2007.php?idclanku=)