Vytisknout článek...

Toto je text článku v denním vydání Regionalistu (http://regionalist.cz):

Na Vysočině v současnosti probíhá výstavba obchvatu Havlíčkova Brodu a Osové Bítýšky

Na Vysočině je ve správě Ředitelství silnic a dálnic ČR 427 kilometrů silnici I. tříd, přičemž nejdelší úseky jsou v okrese Havlíčkův Brod (111 km) a okrese Žďár nad Sázavou (105 km). Ve dvou zmiňovaných bývalých okresech se tak nachází polovina silniční sítě I. tříd v kraji. V roce 2020 bylo opraveno 26,2 km silnic, byla provedena rekonstrukce několik propustků nebo úprava tělesa komunikace sil. I/19 za celkem více jak 270 milionů korun bez DPH.
Aktuálně běží na Vysočině dvě větší stavby, kterými jsou JV obchvat Havlíčkova Brodu v délce 4,1 km na sil I/38 a 2,84 km dlouhý obchvat Osové Bítýšky na sil. I/37. Zatímco na přeložce I/37 byly práce ukončeny v polovině prosince 2020 z důvodu zimní technologické přestávky a vrátí se se, jakmile to bude možné na jaře 2021, na JV obchvatu Havlíčkova Brodu práce pokračují i přes zimu. Pokud to počasí, zejména teploty, dovoluje, pracuje se na mostních objektech. Těch je na obchvatu celkem 10, 7 na sil I/38 a 3 další ji překlenují. Ze staveb byla počátkem listopadu 2020 uvedena do provozu část silnice I/19 u Simtan, kde v délce 560 metrů proběhla kompletní úprava silničního tělesa za 50 mil. Kč bez DPH. Vznikla zde tak prakticky nová a bezpečnější komunikace.

Větší opravy se realizovaly roce 2020 na sil. I/34 mezi Ustrašínem a Pelhřimovem, kde se opravoval kryt vozovky v délce 5,4 km před předáním komunikace novému majetkovému správci (náklady 41,99 mil. Kč bez DPH). Na sil. I/38 se opravoval povrch vozovky v délce 2,7 km mezi Golčovým Jeníkovem a Frýdnavou. Pracovalo se zde i na nezpevněné krajnici, čištění odvodnění, opravě propustků nebo novém zádržném systému (náklady 28,55 mil. Kč bez DPH). 4,9 km vozovky bylo opraveno na silnici I/34 mezi Pravíkovem a Božejovem. I zde došlo na opravu nezpevněných krajnic, pročištění příkopů či doplnění ocelových svodidel (náklady 62 mil. Kč bez DPH). Došlo rovněž na opravu silnice I/19 mezi Simtany a Keřkovem, kde byl v rámci II. etapy opraven povrch silnice a její odvodnění v délce 1,8 km mezi Keřkovem a Stříbrnými Horami. V 2. čtvrtletí tohoto roku se bude pokračovat v rámci 1. plánované etapy navazujícím 2,88 km dlouhým úsekem mezi Stříbrnými Horami a Simtany.

Na Vysočině se pracovalo i na modernizovaných úsecích dálnice D1, která kraj protíná v délce 93 km. Stavební činnost to byla vcelku intenzivní, neboť ze 7 modernizovaných úseků se 4 z nich nacházely v našem kraji. Z celkové délky 71 kilometrů všech 7 modernizovaných úseku v roce 2020 bylo 43 kilometrů právě v úseku Vysočiny. Modernizace tak zasáhla 40% délky D1, která je přes oblast kraje vedena. S koncem podzimu 2020 byl uveden do provozu zmodernizovaný úsek 19 EXIT 141 V. Meziříčí záp - EXIT 146 V. Meziříčí vých. Na zbývajících 3 úsecích bude výstavba ještě pokračovat i v letošním roce. Na úseku 12 EXIT 90 Humpolec - EXIT 104 Větrný Jeníkov se bude jednat pouze o dokončovací práce.

Ty se vrátí do části středového dělícího pásu a plánované jsou na 4 týdny, kdy ještě dojde k částečnému omezení provozu. V plném rozsahu bude výstavba pokračovat na 2 zbývajících úsecích, kterými jsou úsek 11 EXIT 81 Koberovice – EXIT 90 Humpolec v délce 8,8 km a úsek 16 EXIT 101 V. Beranov – EXIT 134 Měřín v délce 14,7 kilometrů.

Martin BUČEK

(originál článku je na adrese: http://regionalist.cz/denik/2007.php?idclanku=)