Vytisknout článek...

Toto je text článku v denním vydání Regionalistu (http://regionalist.cz):

Nejčastějším nešvarem je telefonování za jízdy; nevěnování se řízení je na dálnici D1 nejčastější příčinou dopravních nehod

Policisté Krajského ředitelství policie kraje Vysočina v pondělí 20. září v rámci dopolední dopravně bezpečnostní akce „Věnování se řízení“ zjistili 155 přestupků, z nichž 153 vyřešili uložením pokuty v příkazním řízení a dva zadokumentovali a odevzdají k vyřízení do správního řízení. V sedmnácti případech jsme zjistili, že řidiči drželi za jízdy hovorové zařízení, ve 22 případech nebyli za jízdy připoutáni bezpečnostním pásem, ve 22 případech jeli řidiči na dálnici v levém jízdním pruhu, aniž by k tomu měli důvod, jednalo se zejména o řidiče nákladních vozidel. Celkem 58 přestupků se týkalo překročení nejvyšší povolenou rychlost. Akce se stejným zaměřením bude v našem kraji pokračovat také v úterý 21. září.
Zcela zbytečné dopravní nehody, ke kterým dochází na dálnici D1, mají společného jmenovatele – řidiči se plně nevěnují řízené svého vozidla. Do této oblasti je možné zahrnout celou řadu aktivit, které řidiče od řízení vozidla rozptylují, ať už se jedná o komunikaci s druhým řidičem, konzumaci jídla, pití, kouření nebo telefonování. Pod pojmem telefonování si nemusíme představit pouze uskutečnění hovoru, ale patří sem také psaní SMS, chat na sociálních sítích, natáčení nebo sledování videí.

Bohužel v posledních letech se velmi zvyšuje počet těchto nehod zaviněných řidiči dodávkových a nákladních vozidel, jejichž příčinou je právě nevěnování se řízení. Přitom následky nehod jsou v případě účasti velkého vozidla mnohem fatálnější. V případě zpomalení provozu nebo vzniku kolony před sebou tito řidiči nedokážou včas a adekvátně zareagovat a v plné rychlosti narazí do vozidla před sebou. Tyto nehody jsou typické pro dálnice. V případě, když takovou nehodu způsobí řidiči v místě, kde je provoz omezený a je vedený pouze ve dvou jízdních pruzích z důvodu modernizace dálnice, takové nehody provoz na dálnici na dlouhé hodiny zcela zastaví. Za místem nehody se pak vytváří kolony vozidel, ve kterých roste nervozita řidičů a může snadno dojít k další zbytečné kolizi. V případě, když má nehoda vážné nebo tragické následky, na místo se musí dostat také ostatní složky integrovaného záchranného systému, což není vzhledem k hustému provozu vždycky snadné. Přistávání vrtulníku letecké záchranné služby na místě si vždy vyžádá zastavení provozu na dálnici, a to často i v opačném směru jízdy než se stala nehoda.

Dopravní nehody na dálnici D1, které mají za následek zastavení provozu, mají negativní dopad také na plynulost provozu na silnicích nižších tříd, které vedou souběžně s dálnicí. Řidiči se snaží vyhnout se dlouhému stání v koloně, proto hledají možnou alternativu pro svoji náhradní trasu. Velké problémy a kolony pak vzniknou také na průtazích měst podél dálnice, protože silnice, které těmito městy procházejí, nejsou na tak silný provoz kapacitně připraveny.

Včerejší dopravně bezpečnostní akce se uskutečnila jako součást celoevropské dopravní akce v rámci mezinárodní organizace ROADPOL a jejím hlavním zaměřením byla kontrola povinností řidičů plně se věnovat řízení vozidla, zejména pak nedovolené používání hovorového zařízení řidičem během jízdy. Na území Kraje Vysočina se do akce zapojilo na čtyřicet policejních hlídek vybavených různou technikou k tomu, abychom byli schopni odhalit tyto přestupky. V akci na dálnici D1 byly také policejní motocykly a autobus v civilním provedení. V tomto autobuse byl policista z dálničního oddělení Velký Branov a dokumentoval případné protiprávního jednání se zaměřením na řidiče vozidel s hmotností nad 7,5 tuny. Někteří řidiči na dálnici D1 za jízdy telefonovali, četli si a zejména řidiči kamionů nedodržovali ustanovení zákona týkající se jízdy v jízdních pruzích.

Do akce bylo nasazeno maximální množství sil a prostředků a kromě příslušníků služby dopravní policie se do výkonu dopravní akce zapojili také policisté služby pořádkové a cizinecké policie. Policisté měli k dispozici služební dopravní prostředky v policejním provedení, ale také vozidla pro skrytý dohled a policejní motocykly. Využívali jsme také speciální dalekohledy, kterými jsme schopni sledovat chování řidiče na delší vzdálenost.

Policisté v Kraji Vysočina od začátku letošního roku do konce srpna vyšetřovali celkem 3 094 dopravních nehod, což je pokles o tři procenta - tedy o 100 dopravních nehod méně než za stejné období roku 2020. Při letošních dopravních nehodách zemřelo celkem 18 osob, což je výrazný pokles ve srovnání se stejným obdobím roku 2020. Bezprostředně při nehodě zemřelo letos patnáct osob a další tři lidé zemřeli na následky zranění ve zdravotnickém zařízení.

Mezi nejčastější příčiny dopravních nehod v letošním roce patří nesprávný způsob jízdy (1 166 nehod) – tato příčina souvisí s tím, že se řidiči nevěnují řízení vozidla. Další častou příčinou je nepřiměřená rychlost (434 nehod), nedání přednosti v jízdě (179 nehod), nedodržení bezpečnostní vzdálenosti (souvisí především s kolonami vozidel před uzavírkami na dálnici D1 i ostatních silnicích nižších tříd kvůli opravnám) a předjíždění.

Řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení. Zákon tedy nezakazuje samotné telefonování během jízdy, nýbrž pouze držení telefonu či jiného zařízení. Za jiné záznamové zařízení se přitom dle judikatury Nejvyššího správního soudu považuje například fotoaparát nebo kamera. Za jízdy může řidič telefonovat pouze prostřednictvím tzv. hands free. Za tento přestupek řidiči hrozí ve správním řízení pokuta 1 500 až 2 500 korun Pokud by byl tento přestupek projednáván příkazem na místě, bude řidiči uložena pokuta do 1 000 korun V obou případech jsou řidiči připsány také dva trestné body v rámci bodového hodnocení řidičů.

Dana ČÍRTKOVÁ

(originál článku je na adrese: http://regionalist.cz/denik/2007.php?idclanku=)