Vytisknout článek...

Toto je text článku v denním vydání Regionalistu (http://regionalist.cz):

Pamětní deska v Havlíčkově ulici připomene jihlavského rodáka a vlastence Jindřicha Kartůska

Pamětní deska je blízko místa jeho bydliště na Havlíčkově ulici, na oplocení areálu Služeb města Jihlavy. Jindřich Kartůsek prošel drsnou cestou nacistickými kriminály. Slavnostní odhalení proběhne v úterý 26. října.
Město Jihlava zprostředkovalo obnovu pamětní desky připomínající jihlavského rodáka a vlastence Jindřicha Kartůska. Původní nedochovaná pamětní deska byla 1. července 1947 umístěna na domě Kartůskovy rodiny v ulici Havlíčkova č. 61. Dům byl však v roce 1958 kvůli plánové výstavbě nového mostu U Jánů zbořen. Pamětní deska byla poté uložena v budově radnice a v roce 1989 umístěna na oplocení areálu bývalých jatek, tedy dnešním areálu Služeb města Jihlavy. V roce 1999 vzniknul projekt na výstavbu Památníku npor. Letectva Jindřicha Kartůska, na který měla být tato deska přemístěna. K realizaci tohoto projektu však nedošlo a v roce 2001 byla původní bronzová pamětní deska snesena a její další osud není znám.

„Na popud Sdružení válečných veteránů ČR provedlo statutární město Jihlava obnovu této pamětní desky a opětovně ji umístilo na ulici Havlíčkova na oplocení areálu Služeb města Jihlavy, tedy na druhotné umístění původní desky. Zprostředkování obnovy pamětní desky financovalo město a stálo přes 148 tisíc korun. Díky dochované fotodokumentaci původní – nedochované pamětní desky, jsme mohli v rámci návrhu zadání nové desky s původním vzhledem a uměleckým pojetím desky pracovat. Slavnostní odhalení desky proběhne ve spolupráci se Sdružením válečných veteránů ČR dne 26. října 2021,“ doplnil Ondřej Stránský z majetkového odboru magistrátu města Jihlavy.

Nadšený sokol a zručný závodník

Jindřich Kartůsek se narodil 15. července 1887 ve Chvalčové Lhotě u Holešova. Nadporučík letectva ve výslužbě přenesl svoji lásku na automobilové motory a měl v Jihlavě generální zastoupení prostějovské firmy Wichterle a Kovařík. Byl předsedou Autoklubu Moravy a Slezska, nadšeně a obětavě pomáhal s organizací velkých automobilových závodů, v první řadě při pořádání Masarykových okruhů. Byl i nadšeným Sokolem a vedl k němu též své dva syny. V době ohrožení republiky se stal náčelníkem branné skupiny. Byl znám svou ušlechtilostí, spravedlností a ryzím charakterem. Považoval za přirozené, jako dobrý vlastenec, podílet se na protinacistickém odporu.

Gestapo jej vyslídilo a 7. prosince 1940 si pro něj přišlo. Následovala drsná cesta nacistickými kriminály. Z jihlavské věznice byl odvezen do Kounicových kolejí, které byly pověstné svojí krutostí, prošel i kolejemi Sušilovými, věznicí „Pod kaštany“ na Veveří, až jeho strastiplná cesta skončila vězením ve Vratislavi. Polomrtvý, s váhou 40 kg, byl tři dny před svým úmrtím 24. ledna 1943 propuštěn do soukromého léčení. Pohřeb v Jihlavě byl gestapem zakázán, byl odvezen do Brna ke kremaci, která se konala pouze za účasti rodiny a malého okruhu přátel. V roce 1945 obdržel „in memoriam“ Československý válečný kříž a 28. října 1947 byl „in memoriam“ povýšen na kapitána leteckého zbrojařství. V roce 1945 se v Jihlavě konal I. ročník automobilového závodu „Kartůskův memoriál“.

Aneta HRDLIČKOVÁ

(originál článku je na adrese: http://regionalist.cz/denik/2007.php?idclanku=)