Vytisknout článek...

Toto je text článku v denním vydání Regionalistu (http://regionalist.cz):

Loni zemřeli při dopravních nehodách na Vysočině čtyři cyklisté; příčina vážných zranění nebo úmrtí cyklisty při nehodě je poranění hlavy

Dodržováním zásad bezpečné jízdy cyklisté výrazně snižují nebezpečí úrazů, které hrozí i ostatním účastníkům silničního provozu. Proto by cyklisté měli dodržovat základní pravidla související především se svojí bezpečností. Loni policisté na Vysočině evidovali celkem 151 dopravních nehod, při kterých měl účast cyklista. Ve 101 případech byl cyklista viníkem dopravní nehody. Při těchto nehodách byli čtyři cyklisté usmrceni, osm cyklistů utrpělo těžké zranění a 123 cyklistů se zranilo lehce. Pouze šestnáct cyklistů vyvázlo z dopravní nehody bez zranění. U celkem 27 cyklistů policisté zjistili přítomnost alkoholu.
Cyklisté často zapomínají na svoji bezpečnost a vyjíždějí na kole bez řádného vybavení, zejména bez osvětlení jízdního kola. Jízdní kolo musí být vybaveno vpředu odrazkou bílé barvy, vzadu odrazkou červené barvy a oranžovou odrazkou na obou stranách pedálu.

Za nesplnění zákonné povinnosti týkající se předepsané výbavy jízdního kola hrozí cyklistovi na místě silniční kontroly pokuta v příkazním řízení až do výše 2000 korun. Ve výbavě jízdního kola nesmí chybět dvě funkční na sobě nezávislé brzdy. Před každou jízdou si cyklista musí náležitě zkontrolovat brzdný systém, neboť se jedná o nejdůležitější prvek, který umožní bezpečné zastavení jízdního kola.

Za snížené viditelnosti musí být navíc jízdní kolo vybaveno světlometem svítícím dopředu bílým světlem. Vzadu musí být jízdní kolo vybaveno svítilnou červené barvy. Zadní svítilna může být kombinována se zadní odrazkou červené barvy a může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy. Blatníky, zvonek, kryt řetězu, hustilka a nářadí nepatří do povinné výbavy jízdního kola podle právního předpisu, ale jsou doporučené pro jeho provoz.

S výbavou jízdního kola velmi úzce souvisí vybavení cyklisty. Cyklista mladší osmnácti let musí za jízdy použít ochrannou přilbu schváleného typu. Tuto přilbu musí mít za jízdy řádně nasazenou a připevněnou na hlavě. Ochranná přilba musí mít odpovídající velikost. Cyklisté starší 18 let nechtějí hazardovat v dnešní době se svým zdravím, a proto většina z nich užívá ochrannou přilbu také.

„Při dopravních kontrolách nebo při šetření dopravních nehod se naši policisté také setkávají s cyklisty, kteří jsou pod vlivem alkoholu. Někteří cyklisté si zřejmě neuvědomují, že řidič nemotorového vozidla, nesmí řídit pod vlivem alkoholu. Cyklistovi může být za tento přestupek na úseku dopravy uložena ve správním řízení pokuta až do výše 50 000 korun,“ doplňuje plk. Mgr. David Jirák, vedoucí odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie kraje Vysočina.

Od 1. ledna letošního roku platí v souvislosti s pohybem cyklistů v silničním provozu několik novinek. Řidič motorového vozidla při předjíždění cyklisty musí dodržet bezpečný boční odstup, a to nejméně 1,5 metru. U pozemních komunikací, kde je nejvyšší dovolená rychlost maximálně 30 km/h, platí odstup nejméně jeden metr. S novým rokem začala platit výjimka z povinnosti užít jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezku pro cyklisty nebo v křižovatce vymezený prostor pro cyklisty, pokud by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích.

Foto: ilustrační, Policie ČR

Dana ČÍRTKOVÁ

(originál článku je na adrese: http://regionalist.cz/denik/2007.php?idclanku=)