Vytisknout článek...

Toto je text článku v denním vydání Regionalistu (http://regionalist.cz):

Letos zemřelo při dopravních nehodách na Vysočině deset osob; policisté vyjížděli za první čtyři měsíce k 1 443 dopravním nehodám

Policisté Krajského ředitelství policie kraje Vysočina šetřili od začátku letošního roku do konce dubna celkem 1 443 dopravních nehod, což je o 151 dopravních nehod více než za první čtyři měsíce roku 2021. Vyšší počet dopravních nehod si vyžádal vyšší počet obětí, ale i těžce a lehce zraněných osob.
Při letošních dopravních nehodách zemřelo deset lidí. Dvacet dva osob se při nehodách zranilo těžce a 296 účastníků dopravních nehod utrpělo lehké zranění. V případě úmrtí a těžkého zranění jde o výrazný meziroční nárůst, a to o sto procent, v obou případech. I v případě lehkých zranění došlo k nárůstu o 29 lehce zraněných osob. Hmotná škoda vzniklá při dopravních nehodách na vozidlech a ostatním majetku dosáhla částky 87 473 000.

Příčiny dopravních nehod jsou na silnicích našeho kraje dlouhodobě neměnné. Na příčinách dopravních nehod se v největší míře podílely nesprávný způsob jízdy (556 nehod), nepřizpůsobení rychlosti (184 nehod) a nedání přednosti v jízdě (82 nehod). Z celkového počtu 1 443 dopravních nehod se v 592 případech jednalo o střet vozidla se zvěří, což představuje 41 procent z celkového počtu dopravních nehod v tomto roce. Nejvyšší počet dopravních nehod zavinili od počátku roku 2022 do konce dubna řidiči osobních vozidel.

Ve výše uvedeném období policisté při vyšetřování 48 dopravních nehod zjistili, že řidiči před jízdou nebo během jízdy požili alkoholické nápoje. Poměrně časté byly případy, že dechové zkoušky u řidičů vykazovaly hodnoty vyšší než jedno promile alkoholu, kdy výjimkou nebyly ani hodnoty přesahující dvě či tři promile alkoholu.

Ani v prvních čtyřech měsících letošního roku se nevyhnuly dopravní nehody chodcům. Policisté evidují třicet šest dopravních nehod s účastí chodce. Při těchto nehodách byli dva chodci usmrceni, sedm utrpělo těžké zranění a dvacet pět chodců bylo při nehodách zraněno lehce. Pouze dva chodci vyvázli z nehody bez zranění. V jedenácti případech byl chodec viníkem dopravní nehody. S nástupem teplých dní přibývá i počet dopravních nehod s účastí cyklistů. Za první čtyři měsíce letošního roku šetřili policisté v našem kraji dvacet jedna nehod, při níž byl účastníkem cyklista. V osmnácti případech byl cyklista viníkem dopravní nehody. Jeden cyklista při dopravní nehodě zemřel, jeden se při nehodě těžce zranil a devatenáct bylo zraněno lehce. Žádný z cyklistů, který byl účastníkem dopravní nehody, nevyvázl bez zranění. Celkem u čtyř cyklistů policisté zjistili přítomnost alkoholu.

V průběhu prvních čtyř měsíců letošního roku policisté z dopravních inspektorátů v našem kraji vyšetřovali i dopravní nehody, na nichž mělo účast celkem dvacet motocyklistů, z toho devatenáct mužů a jedna žena. Ve čtrnácti případech motocyklisté nehodu zavinili. Jeden motocyklista při nehodě zemřel a dalších šestnáct motocyklistů utrpělo lehké zranění. Bez zranění z dopravní nehody vyvázli pouze tři řidiči.

Bezpečnost všech účastníků silničního provozu se zaměřením na ochranu těch nejzranitelnějších, mezi které patří chodci a cyklisté, se v současné době řadí mezi důležité priority policistů v našem kraji. Proto i v následujícím období budeme pokračovat v rámci běžného výkonu služby v intenzivním dohledu nad bezpečností a plynulostí silničního provozu. V průběhu jarních měsíců budeme také realizovat mimořádné dopravně bezpečnostní akce, které budou zaměřeny na všechny účastníky silničního provozu.

Na silnicích Kraje Vysočina musí řidiči v současné době počítat také s vyšším počtem dopravních omezení, a to na silnicích různých tříd, včetně hlavních silničních tahů. S tím souvisí nutnost využívat k cestám vyznačených objízdných tras. Proto apelujeme na všechny řidiče, aby k sobě byli ohleduplní a dodržovali pokyny policistů a dopravní značení a aby se nesnažili vjíždět do míst, kde je to dopravním značením zakázáno. Doporučujeme řidičům, aby vyjížděli na své cesty s určitou časovou rezervou, protože na objízdných trasách mohou vznikat zejména v dopravních špičkách kolony, což způsobí zdržení.

Foto: HZS Kraje Vysočina

Michaela LÉBROVÁ

(originál článku je na adrese: http://regionalist.cz/denik/2007.php?idclanku=)