Vytisknout článek...

Toto je text článku v denním vydání Regionalistu (http://regionalist.cz):

Pozor na podvodníky, kteří straší napadením účtu! Nevěřte neznámým lidem, kteří vás přesvědčují a nutí k finančním transakcím, které jste původně sami nechtěli

Momentu zaskočení a strachu o své úspory využívají podvodníci, kteří telefonují lidem s cílem je připravit o peníze. Mohou uvést různé důvody, proč je třeba poslouchat jejich pokyny. Nejčastěji tvrdí, že je účet v ohrožení, došlo ke zneužití údajů nebo se někdo neznámý snaží sjednat úvěr. Pachatelé jsou přesvědčiví, vynalézaví a velmi rychle reagují, proto je nutné mít se na pozoru. Mohou se vydávat za pracovníky peněžních ústavů či finanční experty. Při přesvědčování mohou podvodníci v rámci své předem připravené hry tvrdit, že informovali policii nebo se za policisty mohou vydávat s cílem podvedeného člověka v případě jeho pochybností zmanipulovat. Buďte obezřetní a nedejte podvodníkům šanci vás připravit o vaše peníze.
Setkání s podvodníkem má za sebou muž, kterého špatná zkušenost stála 200 tisíc korun. Na začátku byl telefonát od neznámého člověka, který se mu představil jako pracovník banky. Vylíčil muži pečlivě připravený smyšlený příběh o tom, jak někdo na základě padělaného dokladu začal provádět transakce ohrožující jeho účet. Jako řešení předložil zaskočenému muži nutnost převedení peněz na jiný účet a výběr hotovosti. Poté mu podvodník zaslal příslušné kódy a muž vložil peníze do bitcoinmatu, čímž o své peníze přišel.

Podvodník vydávající se za pracovníka peněžního ústavu zatelefonoval také ženě, kterou začal strašit, že si na její jméno někdo pokouší sjednat úvěr. Podvodník ji přesvědčil, že situaci začne řešit a následně se jí ozval jiný muž s instrukcemi, aby si svoje peníze z účtu vybrala a vložila je na jiný „náhradní zabezpečený“ účet.

O několik set tisíc korun přišla jiná žena, kterou také telefonicky kontaktoval podvodník vydávající se za pracovníka finanční instituce. Děsil ji zneužitím údajů a informoval, že na jejím účtu bude provádět bezpečnostní opatření. Nakonec ji přesvědčil, aby si vzala úvěr, vybrala celou částku a peníze vložila do speciálního bankomatu.

Pokud se vám stane, že vám takový podvodník zavolá, myslete na to, že tento postup by váš peněžní ústav nikdy nezvolil, takže telefonické hrozby napadením účtu a nucení k nelogickým finančním transakcím je ze strany podvodníka jen snaha vás připravit o peníze.

Jak se podvodům bránit?

· Nejednejte zbrkle, dejte si čas situaci promyslet, nebo se poraďte s někým, kdo má střízlivý odstup

· V případě pochybností si sami vyhledejte číslo, zavolejte svému finančnímu ústavu a vše si ověřte. Nikdy nevyužívejte zpětné volání nebo kontakt, který vám předal neznámý člověk.

· Nesdělujte nikomu přihlašovací hesla či kódy a údaje k platební kartě

· Při platbách pečlivě kontrolujte, jaké transakce potvrzujete

· Neklikejte na odkazy zaslané lidmi, které osobně neznáte

· Neinstalujte si programy/aplikace umožňující dálkový přístup do vaše zařízení

Jana KROUTILOVÁ

(originál článku je na adrese: http://regionalist.cz/denik/2007.php?idclanku=)