Nový fotografický web Tomáše Blažka
6.9.2011 (13:20) - Právě spuštěn na adrese www.fotospoj.cz
Alba, fotografie, reportáže, sloupky - www.fotospoj.cz
Vložit svůj vlastní inzerát...
  • 16.3.2017:
    Informace k veřejné dopravě v regionu
    Kraj Vysočina v současné době projednává s představiteli obcí návrhy jízdních řádů na železnici a silnici včetně tarifního řešení, které připravil pro období po roce 2019. V této souvislosti se v poslední době objevily některé spekulace a desinterpretace, které by Kraj Vysočina rád uvedl na pravou míru a vysvětlil odborné i širší veřejnosti základní prvky nově navrhovaného systému.
    Proč Kraj Vysočina provádí racionalizaci stávajícího jízdních řádů ve veřejné linkové a v drážní osobní dopravě?

    Kraj Vysočina má v současné době uzavřeny s dopravci veřejné linkové dopravy uzavřeny smlouvy o závazku veřejné služby, které platí do 1. 11. 2019. Platnost těchto smluv již není možné prodloužit. Kraj Vysočina je povinen dle evropské i národní právní úpravy do konce roku 2019 uzavřít nové smlouvy o závazku veřejné služby s dopravci, které musí vybrat na základě soutěže ve výběrovém řízení.

    Stávající stav dopravní obslužnosti v Kraji Vysočina trpí každým rokem snižováním tržeb z jízdného v řádu milionů Kč a postupným zvyšováním ceny dopravního výkonu, které je způsobeno zvyšující se náročností jednotlivých nákladových položek. Aktuálně mzdových nákladů řidičů autobusů, které se staly téměř fixní nákladovou položkou. Lpění na stávajících jízdních řádech tedy není dlouhodobě ani střednědobě udržitelné.

    Z toho důvodu Kraj Vysočina přistoupil k optimalizaci jízdních řádů tak, aby větší objem dopravních výkonů bylo možné zajistit menším počtem autobusů s vyšším podílem malých autobusů v celém systému. To předpokládá vytvoření dopravně i tarifně integrovaného systému, založeném na přípoji mezi autobusy a vlaky, popř. mezi autobusy navzájem. Takový systém představuje projekt „Veřejná doprava Vysočiny“ (VDV).

    Návrh nových jízdních řádů na železnici je tedy navržen tak, aby vlaky mohly hrát v dopravě hlavní roli. Bohužel ne na všech tratích je to však možné vzhledem k jejich trasování, nízkému využití cestujícími s malou pravděpodobností zlepšení, a v neposlední řadě také z důvodu rozpočtových možností kraje. Proto Kraj Vysočina důkladně na základě různých zdrojů dat posuzoval rozvojový potenciál jednotlivých traťových úseků. Na tratích s vysokým potenciálem se snaží zlepšit nabídku spojů, zatímco v úsecích s nepříznivými charakteristikami je navrhováno utlumení nabídky počtu vlaků s plnohodnotnou náhradou autobusovými linkami. Na žádné trati v kraji však nebude v souvislosti s „Veřejnou dopravou Vysočiny“ zastavena osobní doprava.

    Navržené jízdní řády (autobusové i železniční) v tuto chvíli nelze chápat jako definitivní, neboť stále probíhá celá řada jednání o jejich podobě. Také z tohoto důvodu ani nejde o zcela „čisté“ verze, neboť před vyjasněním některých potenciálně sporných bodů není smysluplné dopracovávat vše zcela podrobně.

    Níže pod jednotlivými odkazy jsou k dispozici vysvětlení ke koncepčně významným bodům, které přesahují rámec prosté úpravy grafikonu:

    Změna křižování dálkové linky R11:

    Zcela bez ohledu na záměr VDV dojde v blízké době, jakmile to situace na jihočeské části tratě dovolí, ke zrychlení linky R11 v úseku České Budějovice - Veselí nad Lužnicí, a tím změně časových poloh a míst křižování těchto vlaků na Vysočině a jižní Moravě. Nově půjde o stanice Jindřichův Hradec, Kostelec u Jihlavy, Krahulov a dvoukolejný úsek u Střelic. Koncepce VDV z této skutečnosti vychází a snaží se jí pokud možno pozitivně využít, příkladem může být zrychlení dopravy ve směru Jihlava - Moravské Budějovice - Znojmo. Vzhledem k tomu, že mezi křižováním v Jindřichově Hradci a v Kostelci u Jihlavy existuje rezervní časový prostor, který však nelze využít pro další zrychlení jízdy vlaků vlivem jednokolejné tratě, bylo možné se dohodnout s objednatelem linky R11, Ministerstvem dopravy ČR, o jeho využití pro zastavení v Batelově a Dolní Cerekvi. Tím dojde ke zvýšení využití rychlíků ve frekvenčně slabším úseku a současně tak bude umožněna určitá úspora na straně regionální dopravy. Osobní vlaky zde budou moci jezdit pouze ve špičce pro zkrácení intervalu obsluhy. Pro část obyvatel kraje (Horní Cerekev, Stojčín) to stejně jako např. pro Jindřichův Hradec bude znamenat také lepší přípoje směr Tábor a Praha ve Veselí nad Lužnicí.

    I kdyby se projekt VDV jako celek nepřipravoval, vzhledem ke kapacitním omezením jednokolejné tratě a potřebě zachování přípojů by bylo nutné na posun linky R11 reagovat, přičemž tyto změny by se zejména v okolí Jihlavy a na Třebíčsku od návrhů VDV patrně lišily jen velmi málo.

    Změna koncepce regionální dopravy v okolí Kostelce u Jihlavy a dvouvrstvá obsluha HB - JI

    Jestli má některá slabě využívaná železniční trať na Vysočině potenciál výrazného růstu, tak jde o spojení Jihlava - Třešť - Telč. Dokonce i rozložení stanic a zastávek spolu s rozmístěním obcí a konfigurací silniční sítě v okolí umožňuje ve výhledu v celém úseku jižně od Kostelce zcela zrušit souběžnou autobusovou dopravu, aniž by tím došlo ke ztrátě obsluhy některého sídla. Samotný Kostelec je samozřejmě nutné řešit autobusy i nadále, ale ty nemusí nutně pokračovat jižním směrem. Jediné dvě nevýhody železnice v tomto směru jsou dlouhé cestovní doby (dané jednak velmi nízkou traťovou rychlostí, kilometricky delší trasou vlaku oproti silnici, a také zastaralým zabezpečovacím zařízením, neumožňujícím rychlé křižování vlaků) a samozřejmě zásadním způsobem se projevuje nutnost přestupu ve stanici Kostelec u Jihlavy, kde často přípoje ani nevychází. Extrémním příkladem nevhodné kombinace přestupů a jízdního řádu je spojení do škol v Jihlavě na osmou hodinu, které naposledy odjede z Telče v 5:16 hod. Za takovéto situace se samozřejmě nelze divit, že stávající využití trati cestujícími, ač v absolutních číslech mezi ostatními regionálními tratěmi na Vysočině spíše průměrné, dosahuje jen na úroveň okolo 25% využití souběžně vedených autobusů, které jedou poněkud rychleji, především ale přímo a často. To je, na druhou stranu, právě příležitost pro budoucí rozvoj. SŽDC aktuálně připravuje stavbu revitalizace tratě, která by nevýhodu nízké cestovní rychlosti měla alespoň částečně odstranit.

    V rámci projektu VDV, tedy ještě před revitalizací tratě, nezbývá než přistoupit alespoň k těm koncepčním opatřením, která jsou reálná i na stávající infrastruktuře a umožní později co nejmenší ovlivnění dalších směrů v důsledku postupného zrychlování vlivem zkracování jízdních dob na samotné trati 227 Kostelec u Jihlavy - Telč - Slavonice. Především je potřeba v co nejkratším termínu zavést přímé vlaky Telč - Třešť - Jihlava. To je základní podmínkou pro alespoň částečnou redukci souběžných autobusů, převedení alespoň části cestujících na vlaky, což posiluje ekonomickou odůvodněnost revitalizace tratě. Podobný efekt bude mít zavedení taktové dopravy na trati. Tato dvě opatření, navržená k realizaci již v rámci VDV, lze označit za „základní resuscitaci“ železnice v daném směru a jistě nemůže jít o cílový stav. Revitalizace tratě by vedle dílčího zrychlení jízdy měla zajistit mimo jiné kratší dobu křižování v Třešti a nově zřídit výhybnu (stanici) Slaviboř, kam se přesune křižování ve 30. minutu z Telče, kde je předpokládáno dle aktuálního návrhu. Ten je předmětem oprávněných výhrad Jihočeského kraje ve vztahu k minutovým polohám vlaků v Dačicích, a v úseku jižně od Telče tedy bude ještě diskutována jeho provizorní úprava do doby revitalizace, která umožní příjezdy do Dačic kolem 40. a odjezdy z Dačic kolem 20. minuty v rámci taktové dopravy, což by byl již vyhovující stav. Dlouhodobě je požadavkem Kraje Vysočina také realizace tzv. Kostelecké spojky, dodatečné zvýšení rychlosti změnou směrového vedení dráhy v nejvíce rychlostně omezujících místech a její elektrizace, to celé alespoň v úseku Kostelec - Telč. V takovém případě může být reálné dosažení jízdní doby Jihlava - Telč na úrovni 30-40 minut stejně jako další zkracování intervalů, trať by pak měla příměstský charakter a v některých případech nabízela i rychlejší spojení, než osobní automobil. V tuto chvíli je však rozhodující potřeba tento proces alespoň nastartovat, a to postupným převodem cestujících na železnici v rámci veřejné dopravy a následně jejím prvotním zrychlením.
    Z uvedených důvodů není navrženo využití na první pohled logické možnosti navázat vlaky z tratě 227 na rychlíky R11, křižující nově v Kostelci u Jihlavy. Relevantní vazby z tratě 227 na tyto rychlíky ve směru východ - západ budou řešeny bez (po železnici značné) okliky autobusovou dopravou, a sice z Telče (popř. Dačic) směr Brno v Třebíči, směr České Budějovice v J. Hradci nebo Hor. Cerekvi, z Třeště v Batelově a Okříškách. Toto uspořádání zároveň vyvolává nutnost nalézt takové řešení GVD, které umožní koncepčně nevyhnutelné (viz výše) vedení samostatné trasy (Slavonice -) Telč - Jihlava. Z hlediska optimálních časů dojezdu a odjezdu je v případě Jihlavy vhodné hledat řešení pro cca 30. minutu. Dále je třeba vzít v úvahu potřebu zajistit současně přestupy mezi vlaky v celou hodinu v Havlíčkově Brodě a ve směru z tohoto nejvýznamnějšího přestupního uzlu Vysočiny také směr Třebíč v Jihlavě. To vzhledem k posunutým trasám linky R11 vyvolává nutnost vedení vlaků mezi Havl. Brodem a Jihlavou bez zastávek, ideálně s možností využití nedávno zavedeného rychlostního profilu „V130“ pro modernější vozidla. Protože takováto vozidla jsou v současnosti na Vysočině k dispozici pouze v motorové trakci a současně přípoje v celou hodinu v Havlíčkově Brodě znamenají pro vlak rychlého segmentu křižování v Jihlavě městě ve 30. minutu, jsou v návrhu vedeny přímé spěšné vlaky Havlíčkův Brod - Jihlava - Kostelec u Jihlavy, a dále s pokračováním zastávkově směr Telč, Dačice či Slavonice. Rychlostního profilu „V130“ budou motorové vozy ř. 841 využívat nejen z HB do Jihlavy, ale také v opravených částech trati do Kostelce a především po revitalizaci na trati 227 samotné.

    Tím dojde k situaci, že doprava do Havlíčkova Brodu pro cestující ze samotné Jihlavy včetně pokračování nebo přestupů odtud jižním směrem (tratě 240 popř. 241, 225/227) bude řešena rychlými spěšnými vlaky. Naopak v případě jednotlivých stanic a zastávek mezi okresními městy bude obsluha zajištěna zvlášť vlaky osobními, z nichž drtivá většina také pojede až z/do stanice Jihlava město bez delšího pobytu v Jihlavě. Grafikon těchto vlaků bude vedle možností křižování na trati přizpůsoben především dojížďce do zaměstnání či dalším místním potřebám, proto je zejména v odpoledních hodinách porušena původně zamýšlená snaha o přibližný proklad rychlého a pomalého vlaku, hlavním důvodem je obsluha hromadných střídání zaměstnanců průmyslové zóny Pávov na okraji Jihlavy (zast. Bosch-Diesel).

    Rozlomení vozebního ramene JHMD v Černovicích u Tábora:

    Na trati 228 (JHMD) se po dohodě s Jihočeským krajem snažíme o co nejlepší přípoje v Jindřichově Hradci, tedy nově o zapojení do uzlu rychlíků v lichou celou hodinu, a současně o zavedení taktové dopravy nebo alespoň rovnoměrné rozložení spojů v průběhu většiny dne, byť to s ohledem na vybrané místní přepravní potřeby není možné zcela. Vzhledem k velice dlouhým jízdním dobám na trati však nelze stihnout (po přestupu v Obratani) současné dosažení uzlu Tábor (bylo by potřeba zkrácení cestovní doby na cca 1:50). Mají-li tedy být zajištěny také přípoje v Obratani ve směru Tábor - Černovice (odkud pojede do Pelhřimova i Pacova celodenně autobus), a současně mají být přípoje v Táboře směr Praha i České Budějovice ze směru Obrataň, Pacov a Pelhřimov, pak je bohužel nutné někde na trati JHMD vozební rameno rozdělit bez přípoje. Podle informací, které máme k dispozici, je počet cestujících projíždějících celou trať z Jindřichova Hradce až do Obrataně či naopak velmi malý. Při volbě místa rozdělení ramen přichází reálně v úvahu pouze Kamenice nad Lipou nebo Černovice. Právě do Černovic ještě dosahuje alespoň dílčí dojížďka do škol nebo zaměstnání v Jindřichově Hradci, a současně je z obou těchto stanic počet tranzitních cestujících právě v Černovicích nejmenší. Z uvedených důvodů je tedy navrženo rozdělení tratě Jindřichův Hradec - Obrataň v Černovicích u Tábora, ačkoli to rozhodně není samo o sobě cílem Kraje Vysočina, a výměnou za to bude možné bez delších čekání jezdit z Jindřichova Hradce až do Černovic resp. z Černovic bez čekání do Tábora, včetně přípojů na rychlíky v obou těchto uzlech. Jiná řešení by podle názoru Kraje Vysočina poškodila větší množství cestujících.

    Trať 224, omezení provozu Pelhřimov - Horní Cerekev:

    Nejen v Pelhřimově, ale i Horní Cerekvi a jednotlivých zastávkách je železnice zcela na okraji sídel nebo dokonce úplně mimo ně. Jedinými výjimkami jsou Dobrá Voda u Pelhřimova a Zajíčkov, ovšem ten současně leží na hlavní silnici II/112. Koncepčně velmi nevydařená stavba „racionalizace trati“, nepředstavovala skoro žádný přínos pro zrychlení jízdy vlaků nebo lepší umístění stanic a zastávek. Logická existence mnoha autobusů po silnici II/602, které mezi Pelhřimovem a Jihlavou urazí svou cestu za cca 50 min. (s obsluhou zastávek na trase a včetně obsluhy zastávek, obsluhujících optimálně města). Malý zájem o cesty na delší vzdálenosti, např. z Horní Cerekve do Tábora a zpět… To vše popř. i další faktory mohou být důvody, proč je obsazenost vlaků v tomto úseku velmi srovnatelná s úsekem tratě JHMD na Vysočině, tedy bohužel značně slabá. Pro zajímavost se pohybuje na úrovni asi o třetinu nižší než u tratě 237 a jen o málo vyšší, než v případě jižní části tratě 252. Nově díky posunu linky R11 navíc trať 224 ztratí svou přidanou hodnotu v tranzitní funkci: z Horní Cerekve do Tábora to bude skoro stejně rychlé přestupem mezi rychlíky ve Veselí nad Lužnicí.

    Nalézt smysluplné uplatnění tratě 224 je v obou jejích částech před i za Pelhřimovem velice obtížný úkol, nemá-li současně dojít k poškození cestujících tím, že nebudou zavedeny autobusy napojující středy jednotlivých sídel… V úseku Tábor - Pelhřimov se samozřejmě nabízí řešení v napojení Pelhřimova, Pacova a Obrataně v Táboře na koridorovou trať Praha - České Budějovice, což je také v návrzích ve shodě s postojem Jihočeského kraje zapracováno.

    Ovšem najít smysluplné využití úseku Pelhřimov - Horní Cerekev se nepodařilo, snad s výjimkou turistiky. Alespoň ve špičce pracovních dnů se tedy využilo náhodné shody časových vazeb v Táboře v lichou celou hodinu a minutových poloh posilových vlaků Horní Cerekev - Jihlava k jejich propojení a patrně i zefektivnění oběhů vozidel, nicméně výrazný posun v počtech cestujících si ani od takto vzniklé přímé linky Tábor - Jihlava slibovat dle názoru Kraje Vysočina nelze. O víkendu je pak obslužnost navržena ve vazbě na dálkové vlaky v Horní Cerekvi, což bohužel znamená nemožnost propojení obou částí tratě v Pelhřimově. Dalo by se říci, že další provozování osobních vlaků v tomto úseku je podobně zbytečné, jako z Horní Cerekve do Počátek. Nicméně na této trati jde o jediné vlaky, které po ni jezdí, a Kraj Vysočina si nepřeje zcela zavřít cestu k případnému budoucímu rozvoji spojení v delším časovém horizontu. Nelze například vyloučit, že by ve výhledu nemohlo dojít k výrazné modernizaci tratě Veselí nad Lužnicí - Jihlava, a to by v případné kombinaci s alespoň dílčím zvýšením rychlosti na trati přes Pelhřimov mohlo vést k větší využitelnosti vlaků i v tomto úseku. V tuto chvíli je však situace zcela jiná a navržen je tedy pouze „udržovací“ rozsah provozu takovým počtem vlaků, které při omezených financích umožní neznehodnotit přínosy ze zlepšení jiných, daleko více využívaných směrů či úseků, kde je naopak možné výrazně omezovat dopravu autobusy.


    Trať 225, zrušení osobních vlaků Horní Cerekev - Počátky-Žirovnice (Stojčín):

    Zdaleka nejméně využívaným úsekem železnic na Vysočině v regionální dopravě je právě tento úsek. Počet cestujících se v jednotlivých profilech pohybuje na úrovni do 20-40 osob za celý den. Je pravdou, že už v současné době je zde počet vlaků značně omezený, nicméně neexistuje žádná naděje na podstatnější zlepšení situace ani v případě výrazného navýšení rozsahu provozu. Hlavní důvod nízké obsazenosti v tomto úseku totiž je v trasování tratě zcela mimo směry dojížďky v regionální dopravě. Trať míjí města Počátky i Žirovnice, v Horní Vilímči, Jihlávce i Horní Cerekvi je nádraží výrazně mimo skutečné zdroje a cíle cest, a jedinou kvalitně umístěnou zastávkou tak je Horní Ves. Vzhledem k těmto skutečnostem a k tomu, že v oblasti leží další obce, vyžadující tak či tak obsluhu autobusy, přistoupí Kraj Vysočina k zastavení provozu regionálních vlaků v tomto úseku. O ztrátu železničního spojení jako takového však nepůjde, stále budou v provozu rychlíky linky R11 Plzeň - České Budějovice - Jihlava - Brno a zpět. Autobusové linky budou vedeny (zejména) ve směrech Kamenice n. L. - Žirovnice - Počátky - Horní Cerekev (s přípoji na vlak směr Jihlava) a Batelov (přípoje od vlaků z Jihlavy) - Kaliště - Jihlávka - Počátky - Stojčín, s možností dalšího pokračování do Jindřichova Hradce v případě zájmu Jihočeského kraje.

    Důkazem, že rušení vlaků nebo nějaké upozadění železnice není rozhodně cílem Kraje Vysočina ani v tomto regionu, může být rozvoj spojení Horní Cerekev – Jihlava, a především potom to, že v rámci systému VDV z Batelova resp. H. Cerekve směr Jihlava nepojedou vůbec žádné autobusy, vše bude řešeno vlaky.


    Jihovýchodní část krajské železniční sítě:

    Jízdní řády na tratích č. 240, 241 a v jižní části tratě č. 252 budou významně dotčeny změnou systémového křižování rychlíkové linky R11, na kterou by bylo nutno regionální dopravou reagovat i bez širšího řešení prostřednictvím VDV. O výsledné podobě regionální dopravy se již dlouhou dobu vedou velmi náročná jednání s Jihomoravským krajem, která dosud nejsou uzavřena. Kraj Vysočina podporuje doplnění rychlíků v úseku Třebíč – Brno a zpět 2 páry spěšných vlaků ve směru přepravní špičky ráno do Brna a odpoledne zpět. Tyto spěšné vlaky by společně s rychlíky vytvářely nabídku rychlého spojení Třebíče a Náměště nad Oslavou s Brnem každou hodinu v taktovém intervalu. Tyto spěšné vlaky by navíc obsloužily zastávku Vladislav. Zrušení osobních vlaků v úseku Třebíč – Náměšť nad Oslavou se však nepředpokládá. Osobními vlaky by byla nadále zajišťována nabídka v době přepravního sedla a o víkendech a ve směru Třebíč také v ranní přepravní špičce a odpoledne zpět.

    Není navrženo ani zrušení provozu na jižní části tratě č. 252 ze Studence do Velkého Meziříčí, která vykazuje velmi nízký počet přepravených cestujících. Vzhledem ke konfiguraci silniční sítě v oblasti by bylo velice obtížné až nemožné zavést adekvátní náhradu autobusovou dopravou (zejména z pohledu jízdních dob). Naopak, nově budou osobní vlaky z Velkého Meziříčí vedeny až do Náměště nad Oslavou, kde jsou dle možností plánovány přípoje na rychlé vlaky ve směru Brno.

    Na trati č. 241 pak dojde k významnému zrychlení osobních vlaků odstraněním dlouhých pobytů v Moravských Budějovicích a přesunem křižování vlaků z Moravských Budějovic do železniční stanice Šumná. Dojde tak ke zkrácení cestovní doby ve směru Havlíčkův Brod – Jihlava – Znojmo. Prioritou Kraje Vysočina je také zavedení nejméně jednoho páru spěšných vlaků Znojmo – Havlíčkův Brod k posilovým rychlíkům do Prahy s časovou polohou v Havlíčkově Brodě v celou lichou hodinu, a to včetně víkendového spojení.


    Změna trasování osobních vlaků přes žst. Světlá nad Sázavou a přestupy Ledeč nad Sázavou:

    Pokud odhlédneme od cestujících mezi místy zastavení rychlíků linky R9, na trati 230 jsou obraty ve zbývajících stanicích a zastávkách na území Vysočiny (kromě Leštiny u Světlé) velice nízké. Při volbě, zda v přímém spojení s Havlíčkovým Brodem upřednostnit Ledeč nad Sázavou (a další zastávky na trati 212), nebo Josefodol, Sázavku, Leštinu, Novou Ves a Vlkaneč byl tedy upřednostněn směr první i přesto, že tradičně je situace jiná (ještě z doby, kdy rychlíků jezdilo mnohem méně a osobní vlaky byly základním spojením v tomto směru také pro větší města). Ještě více je to patrné z dat o celkové dojížďce všemi druhy dopravy a při zohlednění toho, že např. obec Sázavka se ve skutečnosti nachází daleko od své zastávky. Dalším důvodem je odlehlost žst. Světlá nad Sázavou od centra města, snaha je tak zavést přímé a rychlé páteřní spojení z Havlíčkova Brodu do zastávky Světlá nad Sázavou město. Aby byl nově uvažovaný přestup cestujícím z tratě 230 do Havlíčkova Brodu kompenzován, přestupy jsou plánovány ve většině případů (resp. po dalších úpravách patrně vždy) na rychlíky nebo od nich. V době přepravní špičky regionální dopravy, kdy však ještě nejedou rychlíky (vůbec nebo v hodinovém intervalu) však bude ponecháno několik přímých vlaků až do/z Havlíčkova Brodu. Je předpoklad, že těmito vlaky odjede ve skutečnosti značná část denně dojíždějících cestujících. Časové polohy osobních vlaků s vazbami na rychlíky ve Světlé nad Sázavou dle předběžné konzultace se Středočeským krajem orientačně vyhovují také jeho potřebám.

    Konkrétní návrh linky Havlíčkův Brod - Ledeč nad Sázavou je v tuto chvíli provizorní. Cílovou snahou Kraje Vysočina je zajistit ve Světlé nad Sázavou optimální přestupy na rychlíky směr Praha a opačně, což vzhledem k minutovým polohám rychlíků současně znamená proklad Os a R ze Světlé n. S. do Havl. Brodu na přibližný interval obsluhy 30 minut. Aby to však bylo možné, je nutné umožnit křižování vlaků na trati 212 ve Smrčné popř. obdobné lokalitě. Současná absence jakékoliv stanice nebo výhybny mezi Světlou n. S. a Ledčí n. S. je velikou komplikací každé snahy o přehledný grafikon s přípoji, dočasně jsou tedy preferovány přípoje ve směru převažující dojížďky (ráno do Prahy, večer zpět), ačkoli to ne vždy (zejména odpoledne) lze určit jednoznačně. Během dopoledního sedla je v současnosti snaha o přibližné proklady Os a R na - v průměru - hodinový interval. Je ovšem možné, že po dalším zvážení a třeba i v souvislosti s reálným řešením úseku Ledeč - Zruč a dále dojde ke změně na křižování v sudou celou hodinu, aby tak byly přípoje přece jenom zachovány alespoň přibližně. Původním záměrem řešení této vazby byla totiž kombinace zastavení rychlíků v Leštině u Světlé a návazné autobusové linky do Ledče n. S. za současného zrušení osobních vlaků ze Světlé n. S. do Čáslavi, popř. Vlkanče či Leštiny u Světlé. Tento původně zvažovaný koncept však nebude z více důvodů realizován.

    V současnosti se předpokládá přestup v Ledči n. S. mezi vlaky od/do Havl. Brodu a Čerčan. Primárním důvodem je snaha o oddělení vozebních ramen, neboť na Vysočině předpokládáme nasazení motorových vozů ř. 841 alespoň na větší část vlaků této linky. Vzhledem k tomu, že jednání se Středočeským krajem dosud nedošlo k jednoznačným závěrům, je možné, že například vybrané vlaky budou ve výsledném řešení přece jenom bez přestupů. Stejně tak časové polohy vlaků západně od Ledče jsou v tuto chvíli zcela orientační a výsledek se od prvních úvah bude patrně lišit (o čemž byly dotčené obce na příslušných jednáních informovány).


    Trať 237 Havlíčkův Brod - Humpolec, omezení provozu:

    Vzhledem k cestovní době Humpolec – Havlíčkův Brod vlakem po trati č. 237 a autobusem po silnici I/34 a vzhledem k umístění stanic resp. zastávek na trati zejména v obou koncových městech a v Herálci nebyla tato trať vyhodnocena jako páteřní linka v regionu s potenciálem rozvoje přepravní poptávky. Vzhledem k tomu, jaké všechny autobusové linky musí pro zabezpečení železnicí neřešených přepravních vztahů existovat, autobusy pokryjí všechny přepravní potřeby včetně potenciálních železničních relací, a tím učiní vlak zbytným.

    V dlouhodobějším horizontu za předpokladů provedení rekonstrukce tratě včetně nových zastávek na okraji Humpolce, Havlíčkova Brodu a ve Vilémově, a při zrušení navrhované autobusové linky 251 Humpolec - Květinov (s výjimkou jistého rozsahu obsluhy Koječína a Radňova) je možné jízdní řád na trati navrhnout jako páteřní dopravní nabídku v regionu. Obec Herálec by ovšem musela akceptovat, že v jejím případě by bylo nutné cestovat do Havlíčkova Brodu s přestupem z vlaku na heráleckém nádraží na místní autobus (do Humpolce by byl autobus nutný bez ohledu na vlak z důvodu obsluhy místní části Dubí).

    V současnosti je proto navržen omezený provoz, který odlehčuje přepravní proudy ve špičkových časech a napojuje jednotlivá sídla na havlíčkobrodském nádraží na další vlaky. Především jde o zachování možnosti budoucího opětovného rozvoje, vzniknou-li pro něj podmínky, a v současnosti umožnění rozvoje jiných úseků železniční sítě Vysočiny vzhledem k omezenému objemu finančních prostředků.

    Trať 251, omezení provozu Nové Město na Moravě - Nedvědice:

    V úseku Žďár nad Sázavou - Nové Město na Moravě zůstane přibližně zachována stávající frekvence i časové polohy vlaků. V následujícím úseku přes Bystřici nad Pernštejnem do Nedvědice bude provoz mírně omezen - nebudou zaváděny posilové vlaky nad rámec základního dvouhodinového intervalu. Důvodem je, že trať v tomto úseku velmi špatně napojuje regionálně významný cíl dojížďky i vyjížďky, město Bystřice nad Pernštejnem, stejně jako většinu obcí. To se samozřejmě dlouhodobě podepisuje na využití vlaků cestujícími, které je v tomto úseku dvakrát až třikrát nižší. Nabídka pro cestující však bude existovat v podobě autobusových linek.

    Jistou možností, jak provoz na trati smysluplně posílit, by bylo vedení přímých spěšných vlaků Bystřice nad Pernštejnem - Brno v kombinaci s rekonstrukcí tratě. Za takových okolností by patrně bylo smysluplné se přinejmenším pokusit o napojení města Bystřice n. P. stejně jako dalších obcí v okolí autobusy na místní železniční stanici, a takto vytvořit páteřní železniční spojení ve směru do nejvýznamnějšího cíle dojížďky z této části regionu, Brna. Jihomoravský kraj nicméně podobný scénář na jednání jednoznačně vyloučil, a to i ve výhledu, neboť jeho úmyslem je prodloužení zastávkových vlaků linky S3 z Brna až do Nedvědice (po elektrizaci příslušné části tratě). V takovém případě bychom ve snaze o využití většiny tratě nutili bystřické cestující k jízdě autobusem na nádraží, následné jízdě motorovým zastávkovým vlakem a opětovnému přestupu v Nedvědici na elektrický zastávkový vlak s relativně dlouhou dobou jízdy do Brna (do doby elektrizace trati Tišnov - Nedvědice by se přestup mezi motorovým a elektrickým vlakem odehrával, jako dnes, v Tišnově). Tato kombinace více přestupů a jízdy nízkou průměrnou rychlostí je zjevně nepřijatelná, a na situaci tedy Kraj Vysočina zareaguje vedením autobusové linky Bystřice nad Pernštejnem - Tišnov, časově ukotvené přípoji na rychlíky směr Brno (a zpět). Na samotnou železnici tak zůstane úkol obsloužit méně prioritní přepravní vztahy, např. z Nového Města na Moravě do Nedvědice, z Rožné do Žďáru nad Sázavou a podobně, čemuž dvouhodinový interval s ohledem na počet cestujících v takových relacích odpovídá.

    Jitka SVATOŠOVÁ
    Sdílet tento článek
    Další zprávy:
  • Vydáno v pátek 24.3.2017 :
    O jihlavský stříbrný míč
    Dětský domov se školou v pátek 24. 3. 2017 pořádal již 23. ročník turnaje v sálové kopané „O jihlavský stříbrný míč“. Turnaj je určen především dětem z dětských domovů se školou z celé ČR, ale zapojují se do něho již tradičně i dvě jihlavské základní školy (Demlova a Jungmannova).
  • Vydáno v pátek 24.3.2017 :
    Jarní menu třebíčských kuchařů zabodovalo na mezinárodní soutěži v Nitře
    Čtyřchodové jarní menu připravené a servírované studenty Obchodní akademie a Hotelové školy Třebíč na mezinárodním Gastrofestivale ve slovenské Nitře bylo oceněno stříbrnou medailí. Druhým mezinárodním oceněním je bronz pro servis. „Skvěle odvedl práci tým v kuchyni a profesionální bylo i servírování. Porota opravdu hodnotila každou drobnost, ale také fantazii a nápaditost, kterou žádný ze sedmi týmů nešetřil,“ říká radní Kraje Vysočina pro oblast školství Jana Fialová, která měla možnost včera kompletní menu třebíčské školy v rámci soutěže degustovat.
  • Vydáno v pátek 24.3.2017 :
    Chotěboř podpoří opravu zámku i Kohoutova domu
    Město i letos přispěje na obnovu některých kulturních památek.
  • Vydáno v pátek 24.3.2017 :
    Prohlášení k veřejným akcím na podporu zoo
    Zoologická zahrada Jihlava si velice váží podpory od obyvatel Jihlavy a dalších lidí v reakci na ubitého plameňáka růžového dne 10. března 2017. Váží si i všech projevů solidarity a nabízené pomoci, stejně jako návrhu na konání některých veřejných akcí na podporu zoo.
  • Vydáno ve čtvrtek 23.3.2017 :
    Přednáška na téma Tádžikistán, za netopýry a ducehm Sojuzu na zámku v Třeřbíči
    Přednáška v podání RNDr. Antonína Reitera Ph.D. ze Znojma na téma Tádžikistán, za netopýry a duchem Sojuzu se bude konat v úterý 28. března od 17.30 hodin v Kamenném sále zámku v Třebíči.
  • Vydáno ve čtvrtek 23.3.2017 :
    Koncert skupiny SPOLEKTIV v kavárně U Notáře v Havlíčkově Brodě
    Koncert skupiny SPOLEKTIV se bude konat v pátek 24. března od 19 hodin v poetickém podkroví „U Notáře“ v Havlíčkově Brodě, Sázavská 430.
  • Vydáno ve čtvrtek 23.3.2017 :
    Dubnové akce v havlíčkobrodském klubu OKO
    V klubu OKO v Havlíčkově Brodě proběhnou v dubnu následující akce:
  • Vydáno ve středu 22.3.2017 :
    Na apríla za speciální zvýhodněné vstupné otevře své brány Hrad Kámen
    O prvním dubnovém víkendu vstoupí Hrad Kámen do své 44. sezóny. „Návštěvníci se mohou těšit hned na několik novinek, z nichž nejvýraznější bude přemístění pokladny. Dále dojde v expozici k obměně vystavených kočárků a kolébek tak, aby byl hrad stále atraktivní i pro ty návštěvníky, kteří se sem opakovaně vrací. V loňském roce absolvovalo prohlídku hradu 18 051 návštěvníků, což je nárůst oproti předchozímu roku o více než dva tisíce,“ uvedla náměstkyně pro oblast kultury, památkové péče, cestovního ruchu a mezinárodních vztahů Jana Fischerová.
  • Vydáno ve středu 22.3.2017 :
    Koncert věnovaný odkazu J.V. Stamice v neděli v Jihlavě
    Druhý orchestrální koncert, jenž připomene velký odkaz J. V. Stamice – 300 výročí jeho narození, ale i celého rodu Stamiců pro dnešní dobu, naše město i Kraj Vysočina, jeho obrovský přínos pro světovou hudbu se bude konat v neděli 26. března od 19 hodin v sále kulturního domu v Jihlavě.
  • Vydáno ve středu 22.3.2017 :
    S Michaelem Žantovským za oponou v Novém Městě na Moravě
    Povídání s Michaelem Žantovským se bude konat ve čtvrtek 23. března od 17.30 hodin v hlavním sále za oponou v kulturním domě v Novém Městě na Moravě. Vstupné je dobrovolné.
  • Vydáno v pondělí 20.3.2017 :
    Téměř 30 % kontrolovaných ski areálů porušovalo vodní zákon, padly pokuty za bezmála 450 tisíc korun
    Inspektoři České inspekce životního prostředí (ČIŽP) z oddělení ochrany vod se v uplynulých dvou lyžařských sezonách zaměřili na kontroly provozovatelů ski areálů. Zjišťovali, zda při umělém zasněžování dodržují podmínky pro odběr povrchových a podzemních vod. Z prověřování vyplynulo, že 29 % kontrolovaných provozovatelů sjezdovek porušilo vodní zákon.
  • Vydáno v pondělí 20.3.2017 :
    Sdružení Krajina rozdalo milion korun neziskovkám
    Sdružení Krajina od roku 2007 finančně podporuje aktivity spolků na poli praktické ochrany přírody. Za tu dobu podpořilo v kraji Vysočina 146 drobných projektů a mezi desítky organizací rozdělilo téměř milion korun. Finanční prostředky Sdružení Krajina získává ze státních, nadačních a firemních zdrojů, přidává i vlastní peníze. V letošním roce se chystá ve spolupráci se společností GLS podpořit výsadby stromořadí ve volné krajině. O podporu se budou moci od 20. března hlásit organizace z celého kraje Vysočina. Bližší informace budou k nalezení na webových stránkách Sdružení Krajina.
  • Vydáno v neděli 19.3.2017 :
    Stroj času
    \"Bez vitrín a pouček, vezmi všechno do ruček! Aneb sekni, bouchni, pohřbi, spleť, nazuj… Interaktivní archeologická výstava, na které není zakázáno dotýkat se exponátů, ale naopak přikázáno vše vlastnoručně vyzkoušet! \"Bez vitrín a pouček, vezmi všechno do ruček! Aneb sekni, bouchni, pohřbi, spleť, nazuj… Interaktivní archeologická výstava, na které není zakázáno dotýkat se exponátů, ale naopak přikázáno vše vlastnoručně vyzkoušet!
  • Vydáno ve čtvrtek 16.3.2017 :
    Pacienti si tablet půjčí levněji
    Nově za půjčení tabletu pacienti v jihlavské nemocnici ušetří. Z padesátikoruny za den se částka snížila na třicet. Zkrátit si chvíli v nemocnici chtějí nejčastěji děti a jejich rodiče, výjimkou ale nejsou ani pacienti starší sedmdesáti let. Tablety se využívají v nemocnici i pro edukaci pacientů před operacemi.
  • Vydáno ve čtvrtek 16.3.2017 :
    Budova někdejší slavné sklárny v Jihlavě – Antonínově Dolu jde do prodeje
    Více než stosedmdesátiletou historii má sklářská výroba v Jihlavě-Antonínově Dolu. V tamní bývalé továrně Skláren Bohemia se vyrábělo ještě před deseti lety. Nyní jde tento průmyslový areál, v současnosti Jihlava Business Park s vlastními pozemky o rozloze téměř 98 000 metrů čtverečních, do prodeje. Výběrové řízení na jeho koupi vyhlásila v těchto dnech společnost Naxos, která se specializuje na větší komerční nemovitosti. Doporučená kupní cena je 32 680 000 korun. První kolo výběrového řízení končí 26. dubna. Podle zástupců Naxosu se už objevili první zájemci o tento největší v současnosti prodávaný průmyslový areál v kraji Vysočina.
  • Vydáno ve středu 15.3.2017 :
    Omezení kolem Želivky jsou dostatečně přísná, další jsou nesmysl
    Vysočina - Středočeský kraj navrhuje nová opatření kolem přehrady Želivka – Švihov. Týkají se především ochranných pásem, do kterých by nově spadly stovky zemědělských a lesních pozemků. Zásadním způsobem budou ovlivňovat zemědělce, lesníky, hospodáře a omezí i život v obcích zejména na Pelhřimovsku. Na stranu odpůrců těchto omezení se postavil také europoslanec Tomáš Zdechovský, který se dlouhodobě zabývá zlepšením života obyvatel kolem vodní nádrže Švihov.
  • Vydáno ve středu 15.3.2017 :
    Nejlepší turistické informační centrum má Přibyslav a Polná
    Města Přibyslav a Polná jsou zřizovateli nejaktivnějších turistických informačních center v Kraji Vysočina. V soutěži vyhlášené destinační agenturou Vysočina Tourism byly zohledněny nejen kvality informační služby 26 regionálních „íček“, ale i jejich aktuální spolupráce s krajskou agenturou.
  • Vydáno ve středu 15.3.2017 :
    V klubu OKO vystoupí kapely FullSTOP a Denudace live
    Koncert dvou pop-rock-funky kapel pocházejících z Havlíčkova Brodu FullSTOP a Denudace live se uskuteční v sobotu 18. března od 20 hodin na Baru - Klub OKO v Havlíčkově Brodě.
  • Vydáno ve středu 15.3.2017 :
    Nová vyhláška ochranných pásem kolem Švihova nepočítá s VRT, může srazit cenu půdy a zkomplikovat pěstování brambor
    Minimálně stovek vlastníků zemědělské i lesní půdy se týká návrh nové vyhlášky, která obsahuje striktně omezující opatření na rozšíření ochranného pásma II. stupně vodního zdroje nádrže Švihov na Želivce. Vedení Kraje Vysočina se společně se zástupci zemědělců a zainteresovaných obcí snaží do znění nové vyhlášky připravované pro Povodí Vltavy zasáhnout.
  • Vydáno v úterý 14.3.2017 :
    Třešťské divadelní jaro vstoupilo do své druhé poloviny
    Od 8. března probíhá v třešťském kulturním domě festival Třešťské divadelní jaro. O zahájení se postarali členové DS Karla Čapka z Třeště, kteří pro tuto příležitost nazkoušeli živý hudební vstup, stínohru a krátký vstup s UV efekty. Nechybělo ani slovo Víta Kaňkovského, patrona festivalu, a starosty města Vladislava Hynka.
  • Vydáno v úterý 14.3.2017 :
    Milán Design Week 2017 - Výstava „Mini wonders“ - současný český design pro děti
    České centrum Milán představí netypický design zaměřený na děti z dílen současné generace českých designérů. Na světové přehlídce designu Milano Design Week 2017, která letos proběhne od 4. do 9. dubna 2017, jsou zastoupeny práce více než dvou tisíců zahraničních a italských designérů. V Českém centru Milán bude uvedena výstava „Mini Wonders“, která pod vedením uznávané kurátorky Terezy Bruthansové dokáže, že design sluší i originálním hračkám a dětským doplňkům z dílen progresivních českých autorů.
  • Vydáno v úterý 14.3.2017 :
    Výstava FRANTA v zámeckých konírnách v Třebíči
    Výstava FRANTA ve sbírkách českých soukromých sběratelů v zámeckých konírnách v Třebíči bude slavnosstně zahájena 30. března v 17 hodin.
  • Vydáno v sobotu 11.3.2017 :
    Nová 78. divadelní sezóna Horáckého divadla Jihlava ve znamení Sdílení
    Připravovaná sezóna krajského Horáckého divadla Jihlava 2017/2018 nese název Sdílení. „Slovo sdílení je mnohoznačné, může představovat sdílení facebookových vzkazů nebo i užaslé souznění dvou lidí při sledování hvězd na noční obloze,“ prozradil dnes na tiskové konferenci v Horáckém divadle jeho umělecký šéf a režisér Pavel Šimák s tím, že jde o první sezónu, která bude čistě v režii nového uměleckého šéfa a jeho kolegů. Příznivci divadla a abonenti se můžou těšit na šest premiér na Velké scéně a na dokudrama, pohádku i zábavnou hru na prknech Malé scény krajského divadla.
  • Vydáno v sobotu 11.3.2017 :
    Příjemné dopoledne ve stacionáři Pohodář oživila báseň od uživatelů
    Každá služba druhým mívá dvě strany – dávání a přijímání. Pracovníci Denního stacionáře Pohodář při Oblastní charitě Jihlava byli z překvapení ze strany uživatelů potěšeni.
  • Vydáno v pátek 10.3.2017 :
    Vysočinu uklidí bezmála 22 tisíc dobrovolníků
    Do konce února se mohli dobrovolníci hlásit do tradiční každoroční akce Čistá Vysočina spojené s jarním úklidem přírody. Nyní je registrace ukončena. Celkem se do devátého ročníku zaregistrovalo 21 803 účastníků z 500 organizací a skupin. Nejvíce se hlásily jednotlivé obce, kterých se napříč Vysočinou zapojí 163. Dále potom vyrazí na úklid přírody také žáci a studenti ze 126 středních, základních, ale také mateřských škol. Čisté okolní prostředí není například lhostejné ani zástupcům šesti soukromých firem, různým spolkům a jednotlivcům z celého kraje.
  • Vydáno v pátek 10.3.2017 :
    Výstava v havlíčkobrodské galerii: výjimečná díla; některá z nich mohou lidé vidět vůbec poprvé
    Sto let významného sdružení českých umělců grafiků HOLLAR a jejich tvorby dokumentuje jedinečná výstava v Galerii výtvarného umění v Havlíčkově Brodě s názvem Hollaristé minulosti a přítomnosti. Všechna vystavená díla jsou z brodské galerijní sbírky. Některá, a to i padesát let stará, získala galerie teprve nedávno a návštěvníci je můžou vidět vystavené vůbec poprvé.
  • Vydáno ve čtvrtek 9.3.2017 :
    Znovuvyhlášení přírodní rezervace Velká a Malá olšina
    Rada Kraje Vysočina na svém prvním březnovém zasedání schválila nové nařízení o znovuvyhlášení přírodní rezervace Velká a Malá olšina na Havlíčkobrodsku. „Poprvé byla přírodní rezervace Velká a Malá olšina vyhlášena v roce 1982, dnes už ale více než třicet let stará vyhláška neodpovídá současnému právnímu stavu a vytyčené území nezahrnuje všechny přírodní fenomény, které jsou předmětem ochrany tohoto zvláště chráněného území,“ vysvětlil důvod znovuvyhlášení krajský radní pro oblast životního prostředí a zemědělství Martin Hyský s tím, že nově se území rozkládá na necelých čtyřech hektarech katastrálního území Dobrnice.
  • Vydáno ve čtvrtek 9.3.2017 :
    DDM Jihlava uvítá o víkendu mladé Maďary a Rakušany
    V rámci činnosti DDM Jihlava navštíví od 9. do 12. 3. 2017 Jihlavu a její blízké okolí skupina středoškoláků z Maďarska a Rakouska, doprovázet je po celou dobu budou mladí Češi z řad eljub Clubu DDM Jihlava. Ke skupině se přidá i francouzský lektor Jean Griffon, který v tomto roce působí jako rodilý mluvčí na různých školách na Vysočině a dále Theo Trantakis, který právě vykonává svoji Evropskou dobrovolnou službu v pelhřimovském spolku H odina H, z. s.
  • Vydáno ve čtvrtek 9.3.2017 :
    Slavnostní zakončení studia - Promoce absolventů Vysoké školy polytechnické Jihlava
    V aule Vysoké školy polytechnické Jihlava (VŠPJ) proběhnou v termínu 14. - 15. 3. 2017 promoce absolventů.
  • Vydáno ve středu 8.3.2017 :
    Seznam Mistrů tradiční rukodělné výroby Kraje Vysočina rozšíří tvůrkyně malovaných kraslic, výrobce šindele a dřevěných holubiček
    Tři nové Mistry tradiční rukodělné výroby Kraje Vysočina pravděpodobně získá náš region v letošním roce. Ke stávajícím oceněným titulem v roce 2016 – pilnikáři Drahomíru Smejkalovi a koláři Aleši Uherkovi - se zřejmě přidají výrobce dřevěných holubiček Jindřich Toman z Pelhřimova, Hana Šmikmátorová, která nejen v Jihlavě maluje horácké kraslice, a výrobce tradičního šindele Jindřich Holub z Pohledi u Havlíčkova Brodu. Rada Kraje Vysočina dnes tyto tři zručné kandidáty doporučila ke schválení krajskému zastupitelstvu, které bude navrhované tituly schvalovat na svém nejbližším březnovém zasedání.
  • Vydáno ve středu 8.3.2017 :
    Pro zdravého člověka jsou to drobnosti, pro nemocného velká pomoc, bez které by se neobešel
    Rozhovor s Terezou Chlupáčkovou, DiS., vedoucí Denního stacionáře Pohodář Luka nad Jihlavou, který v roce 2017 slaví teprve rok své existence.
  • Vydáno v úterý 7.3.2017 :
    O „Evropu“ měli zájem Maďaři, Rumuni i Poláci. Chotěboř je převálcovala
    Jedna z největších sportovních akcí v Kraji Vysočina proběhne ve dnech 5. až 13. srpna 2017 na letišti v Počátkách u Chotěboře. Mistrovství Evropy v akrobatickém létání je vyvrcholením snahy pořadatelů z chotěbořského Aeroklubu.
  • Vydáno v úterý 7.3.2017 :
    Aktuální informace ve věci zastavování vlaků dálkové dopravy v Křižanově
    Vedení Kraje Vysočina bylo dnes v rámci jednání rady kraje informováno o výsledku intenzivních jednáních ohledně zastavování vlaků dálkové dopravy v železniční stanici Křižanov. Ministerstvo dopravy je připraveno zastavování vlaků dálkové dopravy v Křižanově na lince R9 Praha – Havlíčkův Brod - Brno obnovit při nejbližší změně jízdních řádů.
  • Vydáno v úterý 7.3.2017 :
    Představení Co vyprávěl Sepp Jörgen v kulturním domě v Havlíčkově Brodě
    Divadelní soubor z Vojan z Libice nad Cidlinou představí v neděli 19. března v 18 hodin v kulturním domě Ostrov v Havlíčkově Brodě autorskou inscenací Jiřího Hlávky Co vyprávěl Sepp Jörgen.
  • Vydáno v úterý 7.3.2017 :
    Plánované stavební akce v pelhřimovské nemocnici: oprava budovy ředitelství a kompletní rekonstrukce současného skladu MTZ
    Dvou významných stavebních akcí se v příštím roce dočká Nemocnice Pelhřimov. K dokončení rekonstrukce spěje budova ředitelství nemocnice. Stavební práce promění i budovu č. p. 1960 - sklad materiálového a technického zboží (MTZ), která se stane kompletním celonemocničním skladem, sloužícím provozu nemocnice i veřejnosti. Rada Kraje Vysočina schválila zanesení obou stavebních akcí do krajského rozpočtu. V letošním roce budou provedeny přípravné a projektové práce, ty stavební se plánují na rok 2018.
  • Vydáno v pondělí 6.3.2017 :
    Březen – měsíc čtenářů v Krajské knihovně Vysočiny
    Březen je už tradičně měsícem čtenářů, proto Krajská knihovna Vysočiny připravila pro své návštěvníky škálu kulturních a vzdělávacích aktivit. Na své si přijdou nejen milovníci knih, ale i hudby, cestování či alternativní medicíny. „I letos bude knihovna pokračovat v oceňování nejlepších čtenářů, mezi nejaktivnějšími čtenáři ocení nejlepší čtenářskou BABIČKU,“ informovala náměstkyně hejtmana Kraje Vysočina pro oblast kultury, památkové péče a cestovního ruchu Jana Fischerová.
  • Vydáno v pondělí 6.3.2017 :
    Na dálnici D1 zemřel při nehodě šestadvacetiletý řidič dodávky
    Na 124,5. kilometru dálnice D1 ve směru na Prahu mezi Měřínem a Velkým Beranovem se stala dnes, v pondělí 6. března tragická nehoda. Asi v 11.30 hodin došlo kesrážce dodávky s kamionem.
  • Vydáno v pondělí 6.3.2017 :
    Přednáška na téma Střípky z dějin astronomie v jihlavském muzeu
    Přednáška Ing. Martina Kotěry z Astronomického klubu Pelhřimov s názvem Střípky z dějin astronomie se v muzejním Malovaném sále v Jihlavě uskuteční ve čtvrtek 9. března od 17 hodin.
  • Vydáno v pondělí 6.3.2017 :
    V Jihlavě nově pomáhají pacientům s poruchami srdečního rytmu
    Stovky pacientů s poruchami srdečního rytmu už nemusí jezdit na zákrok mimo Vysočinu. Jihlavské Kardiocentrum provádí nově zákroky, při kterých upravuje srdeční rytmus. Vysočina byla posledním regionem v České republice, kde centrum pro léčbu poruch srdečního rytmu chybělo. „Jsme takoví elektrikáři lidského srdce,“ říká s nadsázkou lékař Martin Eisenberger, který výkony provádí. Ročně díky nim pomůžou více než čtyřem stovkám pacientů.
  • Vydáno v pátek 3.3.2017 :
    Výstava Všestranný tvůrce - Josefu Hoffmannovi (1870 – 1956) k 60. výročí úmrtí
    Od 13. února až do 26. března 2017 probíhá na Vysoké škole polytechnické Jihlava výstava pod názvem „Všestranný tvůrce - Josefu Hoffmannovi (1870 – 1956) k 60. výročí úmrtí“. Výstava je věnovaná významnému rodákovi z Brtnice u Jihlavy a světovému architektu Josefu Hoffmanovi.
  • Vydáno v pátek 3.3.2017 :
    Most v Březině u Hořepníku projde kompletní rekonstrukcí
    Jedním z mostů, který Kraj Vysočina nechá letos zrekonstruovat, je i most v Březině u Hořepníku na Pelhřimovsku. Krajská rada už schválila zadání veřejné zakázky na stavební práce na rekonstrukci mostu včetně přilehlého úseku silnice II/129, které, pokud půjde vše podle plánu, odstartují v červnu letošního roku a z velké části budou hotové do listopadu 2017.
  • Vydáno ve čtvrtek 2.3.2017 :
    Dnešní představení Zakázané uvolnění v Třebíči je zrušeno
    Představení \"Zakázané uvolnění\", které se mělo uskutečnit dnes, ve čtvrtek 2. března od 19 hodin v Národním domě v Třebíči, je zrušeno.
  • Vydáno ve čtvrtek 2.3.2017 :
    Konec zákazu návštěv na JIP, ARO a infekčním oddělení v jihlavské nemocnici
    Zákaz návštěv na všech JIP, ARO a infekčním oddělení je od dnešního dne, tedy od 2. března, v jihlavské nemocnici zrušen.
  • Vydáno ve čtvrtek 2.3.2017 :
    Musica animata zpívá v postní době
    Liturgii 1., 3. a 5. neděle postní doprovodí v třebíčských farnostech soubor Musica animata provedením skladby Františeka Ignáce Tůmy (1704-1774) STABAT MATER.
  • Vydáno ve čtvrtek 2.3.2017 :
    Akrobatický letec Jan Adamec: Evropský šampionát je pro nás velká výzva
    Mekkou letecké akrobacie se v tomto roce stane město Chotěboř. Příznivci vzdušných piruet se mohou těšit nejenom na mistrovství České republiky, ale i evropský šampionát, jehož se zúčastní mezinárodní letecká špička. O podrobnostech jsme hovořili s předsedou organizačního výboru Janem Adamcem, který před několika lety získal v nejobsazovanější kategorii Advanced nejcennější kov a ve své sbírce má i bronz z mistrovství Evropy.
  • Vydáno ve středu 1.3.2017 :
    (Ne)jen operní koncert pro hospic Mezi stromy
    Benefiční předpremiéra (Ne)jen operních koncertů podpořila snahy o vybudování hospice na Vysočině. Posluchači na koncertě pořádaném v pondělí 27. února věnovali dohromady 5000 Kč.
  • Vydáno ve středu 1.3.2017 :
    Na VŠPJ proběhla 12. mezinárodní konference \"Aktuální problémy cestovního ruchu\" na téma CESTOVNÍ RUCH JAKO KŘIŽOVATKA POZNATKŮ
    Ve dnech 22. a 23. února 2017 pořádala Vysoká škola polytechnická Jihlava a krajská příspěvková organizace Vysočina Tourism 12. ročník mezinárodní konference „Aktuální problémy cestovního ruchu“ na téma „Cestovní ruch jako křižovatka poznatků“. Jihlavská mezinárodní konference se za dobu své existence stala již tradiční akcí, na které se setkávají osobnosti z různých oblastí cestovního ruchu. Do jednání konference bylo přihlášeno téměř devadesát příspěvků zástupců akademické sféry a odborníků z praxe.
  • Vydáno ve středu 1.3.2017 :
    Také letos budou silnice v Kraji Vysočina lemovat pachové ohradníky
    Kraj Vysočina a Nadační fond Generali podpoří i v letošním roce částkou 200 tisíc korun údržbu a instalaci pachových ohradníků u silnic Vysočiny. Peníze zajistí pachové ohradníky podél sto kilometrů silnic v kraji. „Rádi bychom počet zabezpečených kilometrů silnic ještě rozšířili a z vlastních prostředků nechali pachové ohradníky nainstalovat i na další úseky. Plánujeme spolupráci s dopravním inspektorátem v Jihlavě, který by mohl vytipovat místa, kde ke střetu se zvěří dochází nejčastěji,“ informoval po zasedání Rady Kraje Vysočina náměstek hejtmana Pavel Franěk.
  • Vydáno ve středu 1.3.2017 :
    UDG pokračují v Emotikon tour! Tentokrát v pátek 3.3. v Havlíčkově Brodě - Klub OKO
    UDG patří mezi stálice české hudební scény. V loňském roce přinesli svým fanouškům pátou řadovou desku s názvem Emotikon. Po tradičním vánočním turné, jež bylo na téměř všech zastávkách vyprodané, navazují UDG na úspěšné Emotikon trour. Jako hosta UDG vezou skupinu OVOCE a role předkapely se zhostí parta Trocha klidu.
  • Vydáno ve středu 1.3.2017 :
    Politiku v Čechách proměnila i přímá volba, Miloš Zeman je pouze jejím produktem
    Ivo Strejček pro Parlamentní listy
  • Vydáno ve středu 1.3.2017 :
    Jihlavské PET centrum za desítky milionů už pomáhá pacientům
    Lékaři mohou dříve zachytit nádory, lépe kontrolovat léčbu a přesněji stanovit rozsah onemocnění. V jihlavské nemocnici se na podzim otevřelo PET/CT centrum za desítky milionů korun. Několik týdnů trvaly přípravy, nyní už pracoviště funguje na plné obrátky. Přijímá pacienty nejenom z Vysočiny. Jednou z největších výhod jsou krátké čekací doby.
  • Vydáno v úterý 28.2.2017 :
    K 1. březnu 2017 vznikne 22 nových pošt Partner
    Česká pošta pokračuje i v roce 2017 v projektu Pošta Partner. Za uplynulý rok převedla na smluvní partnery celkem 149 provozoven. K 1. březnu 2017 převede dalších 22 provozoven. Celkem tak k tomuto datu bude fungovat 295 pošt Partner.
  • Vydáno v úterý 28.2.2017 :
    Ředitelství silnic a dálnic opraví Humpoleckou ulici v Havlíčkově Brodě
    Ředitelství silnic a dálnic ČR připravuje v letošním roce opravu Humpolecké ulice v úseku od silničního mostu přes železnici k hlavní světelné křižovatce. Jedná se o silnici 1. třídy 1/34 v majetku státu. Na investici Ředitelství silnic a dálnic ČR zpracovalo projektovou dokumentaci a v současné vybírá zhotovitele stavby.
  • Vydáno v úterý 28.2.2017 :
    Lídrem ODS na Vysočině starosta Tecl, bývalá předsedkyně sněmovny dvojkou
    Bývalá první žena ODS, někdejší předsedkyně poslanecké sněmovny Miroslava Němcová včera prohrála svůj boj o vedení jedné z krajských kandidátek. Stalo se tak na Vysočině, kde ji o post lídra vysočinské kandidátky porazil starosta Havlíčkova Brodu Jan Tecl.
  • Vydáno v úterý 28.2.2017 :
    Přehled kulturních akcí havlíčkobrodského klubu OKO v březnu
    V březnu proběhnou v klubu OKO v Havlíčkově Brodě následující kulturní akce:
  • Vydáno v úterý 28.2.2017 :
    Od 8. března začíná festival Třešťské divadelní jaro
    Třešťské divadelní jaro je jednou z nejstarších přehlídek ochotnického divadla. Jeho šestapadesátý ročník odstartuje v Kulturním domě v Třešti již 8. března a potrvá celých deset dní. Nad celou prestižní akcí převzal záštitu Vít Kaňkovský, poslanec Parlamentu ČR a zároveň třešťský zastupitel.
  • Vydáno v pondělí 27.2.2017 :
    Zemřela nejstarší obyvatelka Kraje Vysočina, Marii Matouškové bylo krásných 108 let
    Úctyhodných 108 let se dožila paní Marie Matoušková z Cetoraze na Pelhřimovsku. Byla nejstarší obyvatelkou Kraje Vysočina a jednou z nejstarších obyvatelek České republiky.
  • Vydáno v pondělí 27.2.2017 :
    František Nedvěd oslaví v Třešti svou sedmdesátku
    Letos na podzim oslaví známý český zpěvák a kytarista své 70. narozeniny. K této příležitosti sestavil jako jedna z nejvýznamnějších osobností české country, folku a trampské písně speciální narozeninový koncert s názvem „Velký flám“.
  • Vydáno v neděli 26.2.2017 :
    LiStOVáNí uvede v březnu a dubnu Hemingwayův román Mít a nemít; nenechte si ujít klasiku v aktuálním a akčním pojetí!
    Oblíbený projekt scénického čtení LiStOVáNí Lukáše Hejlíka, atraktivní formou upozorňující na pozoruhodné knižní novinky, se v březnu vydá na „Hemingway tour“. Obecenstvu ve 37 městech po celé České republice představí slavný román Mít a nemít klasika světové literatury, který vydal Odeon v neotřelé grafické úpravě Martina Peciny v rámci desetisvazkové autorské řady. „Hemingway psal tuhle knížku po hospodářské krizi a nám to v dnešní době připadá strašně aktuální. V LiStOVáNí hrajeme zpravidla nové knížky, tohle je první případ, kdy se vydáváme mezi klasiky. Ale to právě proto, jak poplatné to dnešní době je,“ říká k jarnímu turné Lukáš Hejlík.
  • Vydáno v sobotu 25.2.2017 :
    Masopust v Pelhřimově – masopustní úterý 28. února
    Rok se s rokem sešel a už počtrnácté v novodobé historii tohoto obyčeje se v Pelhřimově chystá masopustní srocení masek a maškarádů. Dojde k němu na náměstí v úterý 28. února po třetí hodině odpolední. Sraz maškar je ovšem už ve 14.00 v kulturním domě Máj, odkud průvod i s koňmi vychází ve 14.30, směr ul. Legií, kaple P. Marie, Nádražní, Tylova, k Muzeu rekordů a kuriozit, Růžovou...

Denní lunární horoskop:
(tento každodenní lunární horoskop pro Regionalist připravuje astrolog Leo P. Švančara)

Další informace z astrologie...
Glosa:
(26. leden 2013) - Před 14 dny bych považoval volbu Zemana za presidenta za poměrně neutrální, až snad tu lepší možnost... A v těch 14 dnech neuvěřitelné kampaně jsme dostali jakoby zázrakem z Nebes ještě jednu šanci - a nejspíše v naší generaci tu poslední.


Vyhledávání v Regionalistu:

zpět na vrchol stránky...
aktuální kulturní servis čtenářům Regionalistu na dnešní den, 25. 3. 2017:




zpět na vrchol stránky...
redakce Regionalistu:

Regionalist - deník Vysočiny: založen roku 1996 - zpravodajství a publicistika na internetu se zvláštním zaměřením na prostor Českomoravské vysočiny

Akční radius Regionalistu: zahrnuje především území Jihlavského kraje, tedy Vysočiny, to jest okresy Jihlava, Havlíčkův Brod, Pelhřimov, Třebíč a Žďár nad Sázavou)

Internetová adresa: www.regionalist.cz

Editace a redakce: Eva Švančarová (Šinkovská), spolumajitelka a šéfredaktorka
kontakt: regionalist@seznam.cz

Vychází: od října 1996 v každý den!

Vydává: Leo Švančara & Eva Švančarová, IČ: 65798457, DIČ: CZ620709010

Filiální weby Regionalistu:
Iglau.czCWBC.czLeosvancara.czSvancara.euCountry-rock.cz

Redakce, inserce, obchodní oddělení: e-mail: obchod@regionalist.cz, telefon: +420 777 307 887

Sdílet na Facebooku

© (1996-2011) - Leo a Eva Švančarovi

zpět na vrchol stránky...
Nejstarší a nejznámější regionální internetový deník v Česku (zal. roku 1996)...
Každý den čerstvé zprávy a publicistika z Jihlavy a celé Vysočiny (RSS kanál)...

Deník...
Kalendarium
Kulturní servis
IGLAU.cz
Čtenářský KLUB
Country music
Metanoon
Křesťanství
Z archivů
(L. Vilímek)
Letopisy L. Vilímka
Genius loci
(doc. J. Bednář)
Zločiny komunismu
Písničky, mp3
Jihlavské tramvaje
Redakce, tiráž
Podpořte nás...
RSS
G losy:
(píše Leo Švančara)







Revue:

Krátké ohlédnutí za Augustem Prokopem
Čas neúprosně utíká a tak až nyní, více jak s měsíčním zpožděním, můžeme si připomenout 170. výročí narození významného jihlavského rodáka, Augusta Prokopa. Narodil se 15. srpna 1838 v Jihlavě na dnešním Masarykově náměstí čís.54.


Historický kalendář Jihlavy a okolí roku 1938
1.1.: Závěr roku 1937 provázely sněhové přeháňky, obleva a mrazy. Nový rok započal sněhovou vánicí. Kronikář ve Dvorcích poznamenal : První čas po Novém roce byl v obci zdánlivý klid v soužití obou národností. Jenom zdánlivý, neboť i zdejší Němce zachvacovala vlna nacismu, především mládež. Tak bylo až do března.


Jihlavské hřbitovy...
Jihlavské hřbitovy. Dodnes většina z nás chodí uličkami a náměstími, aniž bychom tušili, že mnohdy vstupujeme na místa posledního odpočinku mnoha generací našich předků. A tak je dodnes dávno zapomenutý hřbitov skryt na Jánském kopci - v okolí nejstaršího jihlavského kostela Jana Křtitele - ve Smetanových sadech, kolem kostelíka sv. Ducha a nebo kolem chrámu sv. Jakuba. Stejně tak, jako na Minoritském náměstí u kostela Nanebevzetí Panny Marie.



Add to Google
Regionalist právě čte: čtenářů
Translate the Regionalist:
Übersetzen der Regionalist:

Novínky v Regionalistu:
 Chcete nás podpořit? 


Kulturní kalendář:

<<     [Březen 2017 ]     >>
PoÚtStČtSoNe
27280102030405
06070809101112
13141516171819
20212223242526
27282930310102
Přidat vaši akci...


Astrologie:
OTÁZKY A ODPOVĚDI:
(astrologie, EFT, formace podvědomí, hypnosa...)

• Co je podmínkou, aby člověk uměl vykládat horoskopy ?
- 5 příspěvků, naposledy přidán 2.6.2011 (19:36)

• Je postavení mých hvězd osudové a nevyhnutelné?
- 2 příspěvky, naposledy přidán 12.2.2009 (15:24)

• Co je to EFT
- 2 příspěvky, naposledy přidán 12.2.2009 (15:24)


Návštěvnost:
hlavní stránku dnes do této chvíle navštívilo lidí
návštěvníků včera: 673
tento měsíc: 16454
hlavní stránku do této chvíle letos zhlédlo 53772 lidí
PŘEHLED NÁVŠTĚVNOSTI některých našich dalších webů:
dnes na deníku: 714
• dnes na Iglau.cz: 445
• dnes na našem astrologickém webu:
dnes na CWBC.cz: 86
• dnes na METANOON.cz: 0
atd...
Souhrnná dnešní návštěvnost na celém našem serveru: 1245
(celkově včera: 6011)

Diskuse:
Regionalist-Iglau
- poslední příspěvek přidán 6.10.2010 (21:24)
Kácení v Jihlavě
- poslední příspěvek přidán 7.4.2010 (07:31)

Aktuální teplota:
Počasí v Počátkách
Atmosférický tlak:
Počasí v Počátkách
Srážky v tuto chvíli:
Počasí v Počátkách



Zajímavosti:

O jihlavský stříbrný míč
Dětský domov se školou v pátek 24. 3. 2017 pořádal již 23. ročník turnaje v sálové kopané „O jihlavský stříbrný míč“. Turnaj je určen především dětem z dětských domovů se školou z celé ČR, ale zapojují se do něho již tradičně i dvě jihlavské základní školy (Demlova a Jungmannova).


Jarní menu třebíčských kuchařů zabodovalo na mezinárodní soutěži v Nitře
Čtyřchodové jarní menu připravené a servírované studenty Obchodní akademie a Hotelové školy Třebíč na mezinárodním Gastrofestivale ve slovenské Nitře bylo oceněno stříbrnou medailí. Druhým mezinárodním oceněním je bronz pro servis. „Skvěle odvedl práci tým v kuchyni a profesionální bylo i servírování. Porota opravdu hodnotila každou drobnost, ale také fantazii a nápaditost, kterou žádný ze sedmi týmů nešetřil,“ říká radní Kraje Vysočina pro oblast školství Jana Fialová, která měla možnost včera kompletní menu třebíčské školy v rámci soutěže degustovat.


Koncert skupiny SPOLEKTIV v kavárně U Notáře v Havlíčkově Brodě
Koncert skupiny SPOLEKTIV se bude konat v pátek 24. března od 19 hodin v poetickém podkroví „U Notáře“ v Havlíčkově Brodě, Sázavská 430.


Dubnové akce v havlíčkobrodském klubu OKO
V klubu OKO v Havlíčkově Brodě proběhnou v dubnu následující akce:


Na apríla za speciální zvýhodněné vstupné otevře své brány Hrad Kámen
O prvním dubnovém víkendu vstoupí Hrad Kámen do své 44. sezóny. „Návštěvníci se mohou těšit hned na několik novinek, z nichž nejvýraznější bude přemístění pokladny. Dále dojde v expozici k obměně vystavených kočárků a kolébek tak, aby byl hrad stále atraktivní i pro ty návštěvníky, kteří se sem opakovaně vrací. V loňském roce absolvovalo prohlídku hradu 18 051 návštěvníků, což je nárůst oproti předchozímu roku o více než dva tisíce,“ uvedla náměstkyně pro oblast kultury, památkové péče, cestovního ruchu a mezinárodních vztahů Jana Fischerová.


stránka byla natažena za sekund.