Homeopatický eshop XIV. svatých pomocníkù...
  • 16.3.2017:
    Informace k veřejné dopravě v regionu
    Kraj Vysočina v současné době projednává s představiteli obcí návrhy jízdních řádů na železnici a silnici včetně tarifního řešení, které připravil pro období po roce 2019. V této souvislosti se v poslední době objevily některé spekulace a desinterpretace, které by Kraj Vysočina rád uvedl na pravou míru a vysvětlil odborné i širší veřejnosti základní prvky nově navrhovaného systému.
    Proč Kraj Vysočina provádí racionalizaci stávajícího jízdních řádů ve veřejné linkové a v drážní osobní dopravě?

    Kraj Vysočina má v současné době uzavřeny s dopravci veřejné linkové dopravy uzavřeny smlouvy o závazku veřejné služby, které platí do 1. 11. 2019. Platnost těchto smluv již není možné prodloužit. Kraj Vysočina je povinen dle evropské i národní právní úpravy do konce roku 2019 uzavřít nové smlouvy o závazku veřejné služby s dopravci, které musí vybrat na základě soutěže ve výběrovém řízení.

    Stávající stav dopravní obslužnosti v Kraji Vysočina trpí každým rokem snižováním tržeb z jízdného v řádu milionů Kč a postupným zvyšováním ceny dopravního výkonu, které je způsobeno zvyšující se náročností jednotlivých nákladových položek. Aktuálně mzdových nákladů řidičů autobusů, které se staly téměř fixní nákladovou položkou. Lpění na stávajících jízdních řádech tedy není dlouhodobě ani střednědobě udržitelné.

    Z toho důvodu Kraj Vysočina přistoupil k optimalizaci jízdních řádů tak, aby větší objem dopravních výkonů bylo možné zajistit menším počtem autobusů s vyšším podílem malých autobusů v celém systému. To předpokládá vytvoření dopravně i tarifně integrovaného systému, založeném na přípoji mezi autobusy a vlaky, popř. mezi autobusy navzájem. Takový systém představuje projekt „Veřejná doprava Vysočiny“ (VDV).

    Návrh nových jízdních řádů na železnici je tedy navržen tak, aby vlaky mohly hrát v dopravě hlavní roli. Bohužel ne na všech tratích je to však možné vzhledem k jejich trasování, nízkému využití cestujícími s malou pravděpodobností zlepšení, a v neposlední řadě také z důvodu rozpočtových možností kraje. Proto Kraj Vysočina důkladně na základě různých zdrojů dat posuzoval rozvojový potenciál jednotlivých traťových úseků. Na tratích s vysokým potenciálem se snaží zlepšit nabídku spojů, zatímco v úsecích s nepříznivými charakteristikami je navrhováno utlumení nabídky počtu vlaků s plnohodnotnou náhradou autobusovými linkami. Na žádné trati v kraji však nebude v souvislosti s „Veřejnou dopravou Vysočiny“ zastavena osobní doprava.

    Navržené jízdní řády (autobusové i železniční) v tuto chvíli nelze chápat jako definitivní, neboť stále probíhá celá řada jednání o jejich podobě. Také z tohoto důvodu ani nejde o zcela „čisté“ verze, neboť před vyjasněním některých potenciálně sporných bodů není smysluplné dopracovávat vše zcela podrobně.

    Níže pod jednotlivými odkazy jsou k dispozici vysvětlení ke koncepčně významným bodům, které přesahují rámec prosté úpravy grafikonu:

    Změna křižování dálkové linky R11:

    Zcela bez ohledu na záměr VDV dojde v blízké době, jakmile to situace na jihočeské části tratě dovolí, ke zrychlení linky R11 v úseku České Budějovice - Veselí nad Lužnicí, a tím změně časových poloh a míst křižování těchto vlaků na Vysočině a jižní Moravě. Nově půjde o stanice Jindřichův Hradec, Kostelec u Jihlavy, Krahulov a dvoukolejný úsek u Střelic. Koncepce VDV z této skutečnosti vychází a snaží se jí pokud možno pozitivně využít, příkladem může být zrychlení dopravy ve směru Jihlava - Moravské Budějovice - Znojmo. Vzhledem k tomu, že mezi křižováním v Jindřichově Hradci a v Kostelci u Jihlavy existuje rezervní časový prostor, který však nelze využít pro další zrychlení jízdy vlaků vlivem jednokolejné tratě, bylo možné se dohodnout s objednatelem linky R11, Ministerstvem dopravy ČR, o jeho využití pro zastavení v Batelově a Dolní Cerekvi. Tím dojde ke zvýšení využití rychlíků ve frekvenčně slabším úseku a současně tak bude umožněna určitá úspora na straně regionální dopravy. Osobní vlaky zde budou moci jezdit pouze ve špičce pro zkrácení intervalu obsluhy. Pro část obyvatel kraje (Horní Cerekev, Stojčín) to stejně jako např. pro Jindřichův Hradec bude znamenat také lepší přípoje směr Tábor a Praha ve Veselí nad Lužnicí.

    I kdyby se projekt VDV jako celek nepřipravoval, vzhledem ke kapacitním omezením jednokolejné tratě a potřebě zachování přípojů by bylo nutné na posun linky R11 reagovat, přičemž tyto změny by se zejména v okolí Jihlavy a na Třebíčsku od návrhů VDV patrně lišily jen velmi málo.

    Změna koncepce regionální dopravy v okolí Kostelce u Jihlavy a dvouvrstvá obsluha HB - JI

    Jestli má některá slabě využívaná železniční trať na Vysočině potenciál výrazného růstu, tak jde o spojení Jihlava - Třešť - Telč. Dokonce i rozložení stanic a zastávek spolu s rozmístěním obcí a konfigurací silniční sítě v okolí umožňuje ve výhledu v celém úseku jižně od Kostelce zcela zrušit souběžnou autobusovou dopravu, aniž by tím došlo ke ztrátě obsluhy některého sídla. Samotný Kostelec je samozřejmě nutné řešit autobusy i nadále, ale ty nemusí nutně pokračovat jižním směrem. Jediné dvě nevýhody železnice v tomto směru jsou dlouhé cestovní doby (dané jednak velmi nízkou traťovou rychlostí, kilometricky delší trasou vlaku oproti silnici, a také zastaralým zabezpečovacím zařízením, neumožňujícím rychlé křižování vlaků) a samozřejmě zásadním způsobem se projevuje nutnost přestupu ve stanici Kostelec u Jihlavy, kde často přípoje ani nevychází. Extrémním příkladem nevhodné kombinace přestupů a jízdního řádu je spojení do škol v Jihlavě na osmou hodinu, které naposledy odjede z Telče v 5:16 hod. Za takovéto situace se samozřejmě nelze divit, že stávající využití trati cestujícími, ač v absolutních číslech mezi ostatními regionálními tratěmi na Vysočině spíše průměrné, dosahuje jen na úroveň okolo 25% využití souběžně vedených autobusů, které jedou poněkud rychleji, především ale přímo a často. To je, na druhou stranu, právě příležitost pro budoucí rozvoj. SŽDC aktuálně připravuje stavbu revitalizace tratě, která by nevýhodu nízké cestovní rychlosti měla alespoň částečně odstranit.

    V rámci projektu VDV, tedy ještě před revitalizací tratě, nezbývá než přistoupit alespoň k těm koncepčním opatřením, která jsou reálná i na stávající infrastruktuře a umožní později co nejmenší ovlivnění dalších směrů v důsledku postupného zrychlování vlivem zkracování jízdních dob na samotné trati 227 Kostelec u Jihlavy - Telč - Slavonice. Především je potřeba v co nejkratším termínu zavést přímé vlaky Telč - Třešť - Jihlava. To je základní podmínkou pro alespoň částečnou redukci souběžných autobusů, převedení alespoň části cestujících na vlaky, což posiluje ekonomickou odůvodněnost revitalizace tratě. Podobný efekt bude mít zavedení taktové dopravy na trati. Tato dvě opatření, navržená k realizaci již v rámci VDV, lze označit za „základní resuscitaci“ železnice v daném směru a jistě nemůže jít o cílový stav. Revitalizace tratě by vedle dílčího zrychlení jízdy měla zajistit mimo jiné kratší dobu křižování v Třešti a nově zřídit výhybnu (stanici) Slaviboř, kam se přesune křižování ve 30. minutu z Telče, kde je předpokládáno dle aktuálního návrhu. Ten je předmětem oprávněných výhrad Jihočeského kraje ve vztahu k minutovým polohám vlaků v Dačicích, a v úseku jižně od Telče tedy bude ještě diskutována jeho provizorní úprava do doby revitalizace, která umožní příjezdy do Dačic kolem 40. a odjezdy z Dačic kolem 20. minuty v rámci taktové dopravy, což by byl již vyhovující stav. Dlouhodobě je požadavkem Kraje Vysočina také realizace tzv. Kostelecké spojky, dodatečné zvýšení rychlosti změnou směrového vedení dráhy v nejvíce rychlostně omezujících místech a její elektrizace, to celé alespoň v úseku Kostelec - Telč. V takovém případě může být reálné dosažení jízdní doby Jihlava - Telč na úrovni 30-40 minut stejně jako další zkracování intervalů, trať by pak měla příměstský charakter a v některých případech nabízela i rychlejší spojení, než osobní automobil. V tuto chvíli je však rozhodující potřeba tento proces alespoň nastartovat, a to postupným převodem cestujících na železnici v rámci veřejné dopravy a následně jejím prvotním zrychlením.
    Z uvedených důvodů není navrženo využití na první pohled logické možnosti navázat vlaky z tratě 227 na rychlíky R11, křižující nově v Kostelci u Jihlavy. Relevantní vazby z tratě 227 na tyto rychlíky ve směru východ - západ budou řešeny bez (po železnici značné) okliky autobusovou dopravou, a sice z Telče (popř. Dačic) směr Brno v Třebíči, směr České Budějovice v J. Hradci nebo Hor. Cerekvi, z Třeště v Batelově a Okříškách. Toto uspořádání zároveň vyvolává nutnost nalézt takové řešení GVD, které umožní koncepčně nevyhnutelné (viz výše) vedení samostatné trasy (Slavonice -) Telč - Jihlava. Z hlediska optimálních časů dojezdu a odjezdu je v případě Jihlavy vhodné hledat řešení pro cca 30. minutu. Dále je třeba vzít v úvahu potřebu zajistit současně přestupy mezi vlaky v celou hodinu v Havlíčkově Brodě a ve směru z tohoto nejvýznamnějšího přestupního uzlu Vysočiny také směr Třebíč v Jihlavě. To vzhledem k posunutým trasám linky R11 vyvolává nutnost vedení vlaků mezi Havl. Brodem a Jihlavou bez zastávek, ideálně s možností využití nedávno zavedeného rychlostního profilu „V130“ pro modernější vozidla. Protože takováto vozidla jsou v současnosti na Vysočině k dispozici pouze v motorové trakci a současně přípoje v celou hodinu v Havlíčkově Brodě znamenají pro vlak rychlého segmentu křižování v Jihlavě městě ve 30. minutu, jsou v návrhu vedeny přímé spěšné vlaky Havlíčkův Brod - Jihlava - Kostelec u Jihlavy, a dále s pokračováním zastávkově směr Telč, Dačice či Slavonice. Rychlostního profilu „V130“ budou motorové vozy ř. 841 využívat nejen z HB do Jihlavy, ale také v opravených částech trati do Kostelce a především po revitalizaci na trati 227 samotné.

    Tím dojde k situaci, že doprava do Havlíčkova Brodu pro cestující ze samotné Jihlavy včetně pokračování nebo přestupů odtud jižním směrem (tratě 240 popř. 241, 225/227) bude řešena rychlými spěšnými vlaky. Naopak v případě jednotlivých stanic a zastávek mezi okresními městy bude obsluha zajištěna zvlášť vlaky osobními, z nichž drtivá většina také pojede až z/do stanice Jihlava město bez delšího pobytu v Jihlavě. Grafikon těchto vlaků bude vedle možností křižování na trati přizpůsoben především dojížďce do zaměstnání či dalším místním potřebám, proto je zejména v odpoledních hodinách porušena původně zamýšlená snaha o přibližný proklad rychlého a pomalého vlaku, hlavním důvodem je obsluha hromadných střídání zaměstnanců průmyslové zóny Pávov na okraji Jihlavy (zast. Bosch-Diesel).

    Rozlomení vozebního ramene JHMD v Černovicích u Tábora:

    Na trati 228 (JHMD) se po dohodě s Jihočeským krajem snažíme o co nejlepší přípoje v Jindřichově Hradci, tedy nově o zapojení do uzlu rychlíků v lichou celou hodinu, a současně o zavedení taktové dopravy nebo alespoň rovnoměrné rozložení spojů v průběhu většiny dne, byť to s ohledem na vybrané místní přepravní potřeby není možné zcela. Vzhledem k velice dlouhým jízdním dobám na trati však nelze stihnout (po přestupu v Obratani) současné dosažení uzlu Tábor (bylo by potřeba zkrácení cestovní doby na cca 1:50). Mají-li tedy být zajištěny také přípoje v Obratani ve směru Tábor - Černovice (odkud pojede do Pelhřimova i Pacova celodenně autobus), a současně mají být přípoje v Táboře směr Praha i České Budějovice ze směru Obrataň, Pacov a Pelhřimov, pak je bohužel nutné někde na trati JHMD vozební rameno rozdělit bez přípoje. Podle informací, které máme k dispozici, je počet cestujících projíždějících celou trať z Jindřichova Hradce až do Obrataně či naopak velmi malý. Při volbě místa rozdělení ramen přichází reálně v úvahu pouze Kamenice nad Lipou nebo Černovice. Právě do Černovic ještě dosahuje alespoň dílčí dojížďka do škol nebo zaměstnání v Jindřichově Hradci, a současně je z obou těchto stanic počet tranzitních cestujících právě v Černovicích nejmenší. Z uvedených důvodů je tedy navrženo rozdělení tratě Jindřichův Hradec - Obrataň v Černovicích u Tábora, ačkoli to rozhodně není samo o sobě cílem Kraje Vysočina, a výměnou za to bude možné bez delších čekání jezdit z Jindřichova Hradce až do Černovic resp. z Černovic bez čekání do Tábora, včetně přípojů na rychlíky v obou těchto uzlech. Jiná řešení by podle názoru Kraje Vysočina poškodila větší množství cestujících.

    Trať 224, omezení provozu Pelhřimov - Horní Cerekev:

    Nejen v Pelhřimově, ale i Horní Cerekvi a jednotlivých zastávkách je železnice zcela na okraji sídel nebo dokonce úplně mimo ně. Jedinými výjimkami jsou Dobrá Voda u Pelhřimova a Zajíčkov, ovšem ten současně leží na hlavní silnici II/112. Koncepčně velmi nevydařená stavba „racionalizace trati“, nepředstavovala skoro žádný přínos pro zrychlení jízdy vlaků nebo lepší umístění stanic a zastávek. Logická existence mnoha autobusů po silnici II/602, které mezi Pelhřimovem a Jihlavou urazí svou cestu za cca 50 min. (s obsluhou zastávek na trase a včetně obsluhy zastávek, obsluhujících optimálně města). Malý zájem o cesty na delší vzdálenosti, např. z Horní Cerekve do Tábora a zpět… To vše popř. i další faktory mohou být důvody, proč je obsazenost vlaků v tomto úseku velmi srovnatelná s úsekem tratě JHMD na Vysočině, tedy bohužel značně slabá. Pro zajímavost se pohybuje na úrovni asi o třetinu nižší než u tratě 237 a jen o málo vyšší, než v případě jižní části tratě 252. Nově díky posunu linky R11 navíc trať 224 ztratí svou přidanou hodnotu v tranzitní funkci: z Horní Cerekve do Tábora to bude skoro stejně rychlé přestupem mezi rychlíky ve Veselí nad Lužnicí.

    Nalézt smysluplné uplatnění tratě 224 je v obou jejích částech před i za Pelhřimovem velice obtížný úkol, nemá-li současně dojít k poškození cestujících tím, že nebudou zavedeny autobusy napojující středy jednotlivých sídel… V úseku Tábor - Pelhřimov se samozřejmě nabízí řešení v napojení Pelhřimova, Pacova a Obrataně v Táboře na koridorovou trať Praha - České Budějovice, což je také v návrzích ve shodě s postojem Jihočeského kraje zapracováno.

    Ovšem najít smysluplné využití úseku Pelhřimov - Horní Cerekev se nepodařilo, snad s výjimkou turistiky. Alespoň ve špičce pracovních dnů se tedy využilo náhodné shody časových vazeb v Táboře v lichou celou hodinu a minutových poloh posilových vlaků Horní Cerekev - Jihlava k jejich propojení a patrně i zefektivnění oběhů vozidel, nicméně výrazný posun v počtech cestujících si ani od takto vzniklé přímé linky Tábor - Jihlava slibovat dle názoru Kraje Vysočina nelze. O víkendu je pak obslužnost navržena ve vazbě na dálkové vlaky v Horní Cerekvi, což bohužel znamená nemožnost propojení obou částí tratě v Pelhřimově. Dalo by se říci, že další provozování osobních vlaků v tomto úseku je podobně zbytečné, jako z Horní Cerekve do Počátek. Nicméně na této trati jde o jediné vlaky, které po ni jezdí, a Kraj Vysočina si nepřeje zcela zavřít cestu k případnému budoucímu rozvoji spojení v delším časovém horizontu. Nelze například vyloučit, že by ve výhledu nemohlo dojít k výrazné modernizaci tratě Veselí nad Lužnicí - Jihlava, a to by v případné kombinaci s alespoň dílčím zvýšením rychlosti na trati přes Pelhřimov mohlo vést k větší využitelnosti vlaků i v tomto úseku. V tuto chvíli je však situace zcela jiná a navržen je tedy pouze „udržovací“ rozsah provozu takovým počtem vlaků, které při omezených financích umožní neznehodnotit přínosy ze zlepšení jiných, daleko více využívaných směrů či úseků, kde je naopak možné výrazně omezovat dopravu autobusy.


    Trať 225, zrušení osobních vlaků Horní Cerekev - Počátky-Žirovnice (Stojčín):

    Zdaleka nejméně využívaným úsekem železnic na Vysočině v regionální dopravě je právě tento úsek. Počet cestujících se v jednotlivých profilech pohybuje na úrovni do 20-40 osob za celý den. Je pravdou, že už v současné době je zde počet vlaků značně omezený, nicméně neexistuje žádná naděje na podstatnější zlepšení situace ani v případě výrazného navýšení rozsahu provozu. Hlavní důvod nízké obsazenosti v tomto úseku totiž je v trasování tratě zcela mimo směry dojížďky v regionální dopravě. Trať míjí města Počátky i Žirovnice, v Horní Vilímči, Jihlávce i Horní Cerekvi je nádraží výrazně mimo skutečné zdroje a cíle cest, a jedinou kvalitně umístěnou zastávkou tak je Horní Ves. Vzhledem k těmto skutečnostem a k tomu, že v oblasti leží další obce, vyžadující tak či tak obsluhu autobusy, přistoupí Kraj Vysočina k zastavení provozu regionálních vlaků v tomto úseku. O ztrátu železničního spojení jako takového však nepůjde, stále budou v provozu rychlíky linky R11 Plzeň - České Budějovice - Jihlava - Brno a zpět. Autobusové linky budou vedeny (zejména) ve směrech Kamenice n. L. - Žirovnice - Počátky - Horní Cerekev (s přípoji na vlak směr Jihlava) a Batelov (přípoje od vlaků z Jihlavy) - Kaliště - Jihlávka - Počátky - Stojčín, s možností dalšího pokračování do Jindřichova Hradce v případě zájmu Jihočeského kraje.

    Důkazem, že rušení vlaků nebo nějaké upozadění železnice není rozhodně cílem Kraje Vysočina ani v tomto regionu, může být rozvoj spojení Horní Cerekev – Jihlava, a především potom to, že v rámci systému VDV z Batelova resp. H. Cerekve směr Jihlava nepojedou vůbec žádné autobusy, vše bude řešeno vlaky.


    Jihovýchodní část krajské železniční sítě:

    Jízdní řády na tratích č. 240, 241 a v jižní části tratě č. 252 budou významně dotčeny změnou systémového křižování rychlíkové linky R11, na kterou by bylo nutno regionální dopravou reagovat i bez širšího řešení prostřednictvím VDV. O výsledné podobě regionální dopravy se již dlouhou dobu vedou velmi náročná jednání s Jihomoravským krajem, která dosud nejsou uzavřena. Kraj Vysočina podporuje doplnění rychlíků v úseku Třebíč – Brno a zpět 2 páry spěšných vlaků ve směru přepravní špičky ráno do Brna a odpoledne zpět. Tyto spěšné vlaky by společně s rychlíky vytvářely nabídku rychlého spojení Třebíče a Náměště nad Oslavou s Brnem každou hodinu v taktovém intervalu. Tyto spěšné vlaky by navíc obsloužily zastávku Vladislav. Zrušení osobních vlaků v úseku Třebíč – Náměšť nad Oslavou se však nepředpokládá. Osobními vlaky by byla nadále zajišťována nabídka v době přepravního sedla a o víkendech a ve směru Třebíč také v ranní přepravní špičce a odpoledne zpět.

    Není navrženo ani zrušení provozu na jižní části tratě č. 252 ze Studence do Velkého Meziříčí, která vykazuje velmi nízký počet přepravených cestujících. Vzhledem ke konfiguraci silniční sítě v oblasti by bylo velice obtížné až nemožné zavést adekvátní náhradu autobusovou dopravou (zejména z pohledu jízdních dob). Naopak, nově budou osobní vlaky z Velkého Meziříčí vedeny až do Náměště nad Oslavou, kde jsou dle možností plánovány přípoje na rychlé vlaky ve směru Brno.

    Na trati č. 241 pak dojde k významnému zrychlení osobních vlaků odstraněním dlouhých pobytů v Moravských Budějovicích a přesunem křižování vlaků z Moravských Budějovic do železniční stanice Šumná. Dojde tak ke zkrácení cestovní doby ve směru Havlíčkův Brod – Jihlava – Znojmo. Prioritou Kraje Vysočina je také zavedení nejméně jednoho páru spěšných vlaků Znojmo – Havlíčkův Brod k posilovým rychlíkům do Prahy s časovou polohou v Havlíčkově Brodě v celou lichou hodinu, a to včetně víkendového spojení.


    Změna trasování osobních vlaků přes žst. Světlá nad Sázavou a přestupy Ledeč nad Sázavou:

    Pokud odhlédneme od cestujících mezi místy zastavení rychlíků linky R9, na trati 230 jsou obraty ve zbývajících stanicích a zastávkách na území Vysočiny (kromě Leštiny u Světlé) velice nízké. Při volbě, zda v přímém spojení s Havlíčkovým Brodem upřednostnit Ledeč nad Sázavou (a další zastávky na trati 212), nebo Josefodol, Sázavku, Leštinu, Novou Ves a Vlkaneč byl tedy upřednostněn směr první i přesto, že tradičně je situace jiná (ještě z doby, kdy rychlíků jezdilo mnohem méně a osobní vlaky byly základním spojením v tomto směru také pro větší města). Ještě více je to patrné z dat o celkové dojížďce všemi druhy dopravy a při zohlednění toho, že např. obec Sázavka se ve skutečnosti nachází daleko od své zastávky. Dalším důvodem je odlehlost žst. Světlá nad Sázavou od centra města, snaha je tak zavést přímé a rychlé páteřní spojení z Havlíčkova Brodu do zastávky Světlá nad Sázavou město. Aby byl nově uvažovaný přestup cestujícím z tratě 230 do Havlíčkova Brodu kompenzován, přestupy jsou plánovány ve většině případů (resp. po dalších úpravách patrně vždy) na rychlíky nebo od nich. V době přepravní špičky regionální dopravy, kdy však ještě nejedou rychlíky (vůbec nebo v hodinovém intervalu) však bude ponecháno několik přímých vlaků až do/z Havlíčkova Brodu. Je předpoklad, že těmito vlaky odjede ve skutečnosti značná část denně dojíždějících cestujících. Časové polohy osobních vlaků s vazbami na rychlíky ve Světlé nad Sázavou dle předběžné konzultace se Středočeským krajem orientačně vyhovují také jeho potřebám.

    Konkrétní návrh linky Havlíčkův Brod - Ledeč nad Sázavou je v tuto chvíli provizorní. Cílovou snahou Kraje Vysočina je zajistit ve Světlé nad Sázavou optimální přestupy na rychlíky směr Praha a opačně, což vzhledem k minutovým polohám rychlíků současně znamená proklad Os a R ze Světlé n. S. do Havl. Brodu na přibližný interval obsluhy 30 minut. Aby to však bylo možné, je nutné umožnit křižování vlaků na trati 212 ve Smrčné popř. obdobné lokalitě. Současná absence jakékoliv stanice nebo výhybny mezi Světlou n. S. a Ledčí n. S. je velikou komplikací každé snahy o přehledný grafikon s přípoji, dočasně jsou tedy preferovány přípoje ve směru převažující dojížďky (ráno do Prahy, večer zpět), ačkoli to ne vždy (zejména odpoledne) lze určit jednoznačně. Během dopoledního sedla je v současnosti snaha o přibližné proklady Os a R na - v průměru - hodinový interval. Je ovšem možné, že po dalším zvážení a třeba i v souvislosti s reálným řešením úseku Ledeč - Zruč a dále dojde ke změně na křižování v sudou celou hodinu, aby tak byly přípoje přece jenom zachovány alespoň přibližně. Původním záměrem řešení této vazby byla totiž kombinace zastavení rychlíků v Leštině u Světlé a návazné autobusové linky do Ledče n. S. za současného zrušení osobních vlaků ze Světlé n. S. do Čáslavi, popř. Vlkanče či Leštiny u Světlé. Tento původně zvažovaný koncept však nebude z více důvodů realizován.

    V současnosti se předpokládá přestup v Ledči n. S. mezi vlaky od/do Havl. Brodu a Čerčan. Primárním důvodem je snaha o oddělení vozebních ramen, neboť na Vysočině předpokládáme nasazení motorových vozů ř. 841 alespoň na větší část vlaků této linky. Vzhledem k tomu, že jednání se Středočeským krajem dosud nedošlo k jednoznačným závěrům, je možné, že například vybrané vlaky budou ve výsledném řešení přece jenom bez přestupů. Stejně tak časové polohy vlaků západně od Ledče jsou v tuto chvíli zcela orientační a výsledek se od prvních úvah bude patrně lišit (o čemž byly dotčené obce na příslušných jednáních informovány).


    Trať 237 Havlíčkův Brod - Humpolec, omezení provozu:

    Vzhledem k cestovní době Humpolec – Havlíčkův Brod vlakem po trati č. 237 a autobusem po silnici I/34 a vzhledem k umístění stanic resp. zastávek na trati zejména v obou koncových městech a v Herálci nebyla tato trať vyhodnocena jako páteřní linka v regionu s potenciálem rozvoje přepravní poptávky. Vzhledem k tomu, jaké všechny autobusové linky musí pro zabezpečení železnicí neřešených přepravních vztahů existovat, autobusy pokryjí všechny přepravní potřeby včetně potenciálních železničních relací, a tím učiní vlak zbytným.

    V dlouhodobějším horizontu za předpokladů provedení rekonstrukce tratě včetně nových zastávek na okraji Humpolce, Havlíčkova Brodu a ve Vilémově, a při zrušení navrhované autobusové linky 251 Humpolec - Květinov (s výjimkou jistého rozsahu obsluhy Koječína a Radňova) je možné jízdní řád na trati navrhnout jako páteřní dopravní nabídku v regionu. Obec Herálec by ovšem musela akceptovat, že v jejím případě by bylo nutné cestovat do Havlíčkova Brodu s přestupem z vlaku na heráleckém nádraží na místní autobus (do Humpolce by byl autobus nutný bez ohledu na vlak z důvodu obsluhy místní části Dubí).

    V současnosti je proto navržen omezený provoz, který odlehčuje přepravní proudy ve špičkových časech a napojuje jednotlivá sídla na havlíčkobrodském nádraží na další vlaky. Především jde o zachování možnosti budoucího opětovného rozvoje, vzniknou-li pro něj podmínky, a v současnosti umožnění rozvoje jiných úseků železniční sítě Vysočiny vzhledem k omezenému objemu finančních prostředků.

    Trať 251, omezení provozu Nové Město na Moravě - Nedvědice:

    V úseku Žďár nad Sázavou - Nové Město na Moravě zůstane přibližně zachována stávající frekvence i časové polohy vlaků. V následujícím úseku přes Bystřici nad Pernštejnem do Nedvědice bude provoz mírně omezen - nebudou zaváděny posilové vlaky nad rámec základního dvouhodinového intervalu. Důvodem je, že trať v tomto úseku velmi špatně napojuje regionálně významný cíl dojížďky i vyjížďky, město Bystřice nad Pernštejnem, stejně jako většinu obcí. To se samozřejmě dlouhodobě podepisuje na využití vlaků cestujícími, které je v tomto úseku dvakrát až třikrát nižší. Nabídka pro cestující však bude existovat v podobě autobusových linek.

    Jistou možností, jak provoz na trati smysluplně posílit, by bylo vedení přímých spěšných vlaků Bystřice nad Pernštejnem - Brno v kombinaci s rekonstrukcí tratě. Za takových okolností by patrně bylo smysluplné se přinejmenším pokusit o napojení města Bystřice n. P. stejně jako dalších obcí v okolí autobusy na místní železniční stanici, a takto vytvořit páteřní železniční spojení ve směru do nejvýznamnějšího cíle dojížďky z této části regionu, Brna. Jihomoravský kraj nicméně podobný scénář na jednání jednoznačně vyloučil, a to i ve výhledu, neboť jeho úmyslem je prodloužení zastávkových vlaků linky S3 z Brna až do Nedvědice (po elektrizaci příslušné části tratě). V takovém případě bychom ve snaze o využití většiny tratě nutili bystřické cestující k jízdě autobusem na nádraží, následné jízdě motorovým zastávkovým vlakem a opětovnému přestupu v Nedvědici na elektrický zastávkový vlak s relativně dlouhou dobou jízdy do Brna (do doby elektrizace trati Tišnov - Nedvědice by se přestup mezi motorovým a elektrickým vlakem odehrával, jako dnes, v Tišnově). Tato kombinace více přestupů a jízdy nízkou průměrnou rychlostí je zjevně nepřijatelná, a na situaci tedy Kraj Vysočina zareaguje vedením autobusové linky Bystřice nad Pernštejnem - Tišnov, časově ukotvené přípoji na rychlíky směr Brno (a zpět). Na samotnou železnici tak zůstane úkol obsloužit méně prioritní přepravní vztahy, např. z Nového Města na Moravě do Nedvědice, z Rožné do Žďáru nad Sázavou a podobně, čemuž dvouhodinový interval s ohledem na počet cestujících v takových relacích odpovídá.

    Jitka SVATOŠOVÁ
    Sdílet tento článek
    Další zprávy:
  • Vydáno v neděli 27.5.2018 :
    Muž během připojování přívěsu k nákladnímu autu utrpěl smrtelné zranění
    V Jihlavě zemřel muž poté, když jej srazilo jeho vlastní nákladní auto. Šestapadesátiletý řidič z vozu vystoupil a chtěl připojit přívěs. Auto však zřejmě dostatečně nezajistil proti pohybu. Tragedie se stala v pátek 25. května odpoledne v areálu jedné jihlavské společnosti.
  • Vydáno v neděli 27.5.2018 :
    Vrtulník nejlépe z Merkuru postavila základní škola z Náměště nad Oslavou
    Vítězství v krajské konstrukční soutěži Stavíme z Merkuru 2018 obhájil tým Základní školy Náměšť nad Oslavou, Komenského. Čtyřčlenná sehraná skupina studentů devátých ročníků systematicky čtyři roky pracovala na originálních projektech, aby je v posledních dvou letech zúročila ve vítězství – letos ohromila porotu perfektně zpracovaným věrným modelem americké helikoptéry, loni neměl konkurenci jejich traktor. „Skvěle si vedlo i celkově druhé družstvo jihlavské základní školy Otokara Březiny a třetí tým Základní a mateřské školy z Myslibořic. Do soutěže se letos přihlásilo 19 družstev,“ informovala Jana Fialová, radní Kraje Vysočina pro oblast školství, mládeže a sportu.
  • Vydáno v neděli 27.5.2018 :
    ZUŠ Jihlava pořídila unikátní hudební nástroj claviorganum
    Koncept spojující varhany a cembalo vznikal tři roky Claviorganum, hudební nástroj, který nemá v uměleckých školách v České republice obdobu. Unikátní nástroj škola oficiálně představila veřejnosti, za přítomnosti vedení školy a zástupců města byl nástroj požehnán kaplanem od kostela sv. Jakuba Většího.
  • Vydáno v sobotu 26.5.2018 :
    Výstava fotografií Kouzlo Vysočiny Tomáše Blažka v jihlavském muzeu
    Od 29. května nabídne jihlavské muzeum v prostorách Kavárny Muzeum výstavu fotografií Tomáše Blažka s názvem Kouzlo Vysočiny.
  • Vydáno v sobotu 26.5.2018 :
    AKCE CIHLA pomůže lidem s mentálním handicapem potřinácté
    Oblastní charita Třebíč ve spolupráci se sdružením Portus Praha pořádá třináctým rokem sbírku pro lidi s mentálním a kombinovaným postižením s názvem AKCE CIHLA. Záměrem letošní sbírky je shromáždit peněžní dary na vybudování zahradního posezení se zahradním domkem pro lidi s mentálním postižením. Za podporu sbírky čekají dárce malé i velké cihličky.
  • Vydáno v pátek 25.5.2018 :
    Zajištění pitné vody z Vysočiny bude stát v budoucnu miliardy korun
    Program jednání členů Vlády ČR na Vysočině začne 28. května 2018 v ranních hodinách na hrázi vodního díla Želivka. Zajištění pitné vody z Vysočiny pro Střední Čechy a Prahu je jedním z hlavních témat, které je připraveno vedení Kraje Vysočina za přítomnosti odpovědných ministrů a předsedy vlády, otevřít a diskutovat. „Z propočtů Kraje Vysočina vyplývá, že na zajištění čisté i užitkové vody je třeba směřovat, ideálně z rozpočtu státu, přímo do povodí vodního díla 10 až 13 miliard korun. Z 102 obcí v povodí vodního díla Želivka má odpovídající čistírnu odpadní vod 18% sídel, ostatním chybí peníze – nejen na ČOV, ale i na kanalizaci,“ popisuje realitu tížící vysočinský venkov radní Kraje Vysočina pro oblast životního prostředí a zemědělství Martin Hyský.
  • Vydáno v pátek 25.5.2018 :
    Soukromé zahrady Thamary Kinsky ve Žďáře nad Sázavou se otevřou veřejnosti
    Dny otevřených zahrad aneb Zahrady plné příběhů se budou konat na zámku ve Žďáře nad Sázavou ve dnech 26. - 27. května. Tradiční otevření soukromých zahrad paní Thamary Kinsky tentokrát s tématem cestování po mezinárodních zahradách nabídne návštěvníkům pestrý a jedinečný doprovodný program pro celou rodinu, na prvním místě je příroda a kreativita.
  • Vydáno ve čtvrtek 24.5.2018 :
    Králem volantu je středoškolák Martin Klement, vyhrál oblastní kolo v jízdě zručnosti s traktorem
    Opět po roce proběhlo v prostorách školních dílen ve Světlé nad Sázavou oblastní kolo jízdy zručnosti s traktorem a přívěsem pro žáky odborných středních škol z Kraje Vysočina. Soutěž byla vyhlášena po osmnácté a jejím vítězem se stal Martin Klement z České zemědělské akademie v Humpolci, z pomyslného trůnu sesadil loňského vítěze a zároveň spolužáka Václava Provazníka, který skončil druhý. Třetí místo díky Romanovi Bartoškovi putuje na SPŠ a SOU Pelhřimov.
  • Vydáno ve čtvrtek 24.5.2018 :
    Křižánky už se těší na novou učebnu v přírodě
    Sdružení Krajina letos obnoví další místo, které bude sloužit nejen jako bezpečný domov pro žáby a čolky, ale také jako přírodní učebna pro místní školu. Rodí se „Přírodní učebna Hliníky“.
  • Vydáno ve středu 23.5.2018 :
    V jihlavské nemocnici se chystá další velké stěhování
    Opravy interního pavilonu jdou do finále. Dělníci se přesouvají do posledních dvou pater, které čeká kompletní rekonstrukce. S ní bude spojený i komplikovaný průchod mezi Domem zdraví a rentgeny a zbytkem nemocnice.
  • Vydáno ve středu 23.5.2018 :
    Benjamin Kuras (a taky Quando) v havlíčkobrodské kavárně
    Autorské čtení spisovatele, dramatika, překladatele a publicisty Benjamina Kurase se bude konat v pátek 25. května od 19 hodin v kavárně U Notáře v Havlíčkově Brodě.
  • Vydáno v úterý 22.5.2018 :
    Zrekonstruovaná kaple sv. Eustacha na hradě Roštejn se poprvé otevře veřejnosti
    Letošní pátek 25. května je oficiálním dnem Noci kostelů. K této akci se vůbec poprvé v historii připojuje se svojí kaplí i hrad Roštejn. Tato pobočka Muzea Vysočiny Jihlava prochází v současné době rozsáhlou rekonstrukcí v rámci realizace projektu Hrad Roštejn – zpřístupnění nových expozic. Na konci měsíce června bude otevřena první část expozic trasy B, která povede přes malý a velký ochoz, botanický sál a kapli. „S ohledem na finalizaci prací v jedné z nejkrásnější a zároveň architektonicky nejhodnotnější části loveckého hradu, kterou je kaple zasvěcená patronu lovectví a myslivosti sv. Eustachovi, se zcela mimořádně podaří zpřístupnit její přízemní prostory. Prozatím alespoň na jeden den. Ale od prázdnin pak už nastálo v souladu s otevírací dobou hradu a bez nutnosti zakoupení vstupenky,“ pobídla k návštěvě kaple náměstkyně hejtmana pro oblast kultury, památkové péče, cestovního ruchu a mezinárodních vztahů Jana Fischerová.
  • Vydáno v úterý 22.5.2018 :
    Vysočinu i nadále trápí sucho
    „Teplejší zima, podprůměrné srážky, k nimž se přidal velice teplý duben, jsou hlavními příčinami současných projevů sucha. Na sucho v letních měsících nebo na konci léta jsme už víceméně zvyklí, ale na květen se jedná o velký extrém. Problematika sucha je v posledních letech skloňována stále častěji a proto Kraj Vysočina dopadům dlouhodobého sucha a s ním spojeným nedostatkem vody věnuje už dlouhou dobu zvýšenou pozornost,“ uvedl radní Kraje Vysočina pro oblast lesního a vodního hospodářství, zemědělství a životního prostředí Martin Hyský.
  • Vydáno v úterý 22.5.2018 :
    Běhejte pro Bárku jihlavský domácí hospic
    Oblastní charita Jihlava zve na dobročinný Běh pro Bárku, který se bude konat 23. června od 13. hodin u Rodinného parku Robinson v Jihlavě.
  • Vydáno v úterý 22.5.2018 :
    Výstava děl výtvarníka Otakara Lebedy v jihlavské galerii Vysočiny
    Vernisáží děl výtvarníka Otakara Lebedy (1877-1901) bude zahájena výstava v Oblastní galerii Vysočiny v Jihlavě na Masarykově náměstí 24 ve čtvrtek 24. května v 17 hodin. Výstava představí tvorbu jednoho z nejnadanějších žáků krajinářské školy Julia Mařáka na pražské Akademii.
  • Vydáno v pondělí 21.5.2018 :
    Modernizace Brněnského mostu v Jihlavě: 700 tun visí ve vzduchu
    Nejvyšší most v Jihlavě na silnici II/602 tzv. Brněnský most má za sebou více než měsíc intenzivní modernizace. V minulém týdnu došlo k očekávanému zdvižení jednoho z prostředních mostních polí. 705 tun vážící část mostu nyní bude cca 14 dní viset nad základnou vozovky a odborná firma provede údržbu a injektáž předpínacích lan, na kterých mostní konstrukce visí a která jistí stabilitu objektu. „Zvedání mostního pole trvalo zhruba dvě hodiny, obdobnou technikou půjdou nahoru další tři pole. Veškeré práce na stavbě probíhají podle předepsaného harmonogramu,“ informoval radní Kraje Vysočina pro oblast dopravy a silničního hospodářství Jan Hyliš.
  • Vydáno v pondělí 21.5.2018 :
    Krajské kolo ekologické soutěže provázely vrtochy počasí
    Patnáct týmů z jedenácti škol změřilo své síly během tradiční přírodovědné soutěže Českého svazu ochránců přírody s názvem Zlatý list, kterou každoročně pořádá ekocentrum Chaloupky o.p.s. Zatímco první den „statečně“ propršel, výsledky jsme vyhlašovali již opět za krásného počasí.
  • Vydáno v pondělí 21.5.2018 :
    Stavba domova pro seniory v Chotěboři by mohla začít letos v říjnu
    Zastupitelé na svém posledním zasedání hovořili se zástupci společnosti SeneCura, která bude v Chotěboři realizovat stavbu domova pro seniory. Její jednatel Pantelis Larcou informoval o tom, jak projekt pokračuje.
  • Vydáno v pondělí 21.5.2018 :
    Do Jihlavy se vrací zdravotnická VOŠ
    Škola OA, SZŠ a SOŠS Jihlava získala znovu akreditaci na obor Diplomovaná všeobecná sestra v denní i v kombinované formě studia. Od září 2018 tak bude opět možné v Jihlavě studovat vyšší odbornou školu zdravotnickou s délkou studia maximálně dva roky. Obor je určen pro všechny zdravotnické pracovníky, kteří získali způsobilost k výkonu povolání v oborech – Praktická sestra, Dětská sestra, Porodní asistentka nebo Zdravotnický záchranář. Do každé formy studia se může přihlásit 25 studentů.
  • Vydáno v neděli 20.5.2018 :
    Výstava na zámku v Telči připomene film Vojtěcha Jasného Až přijde kocour
    U příležitosti 55. výročí od uvedení filmu Až přijde kocour v režii Vojtěcha Jasného byla na zámku v Telči, kde se z větší části snímek natáčel, zahájena výstava, která návštěvníky zavede do zákulisí filmového natáčení a připomene jeho tvůrce.
  • Vydáno v neděli 20.5.2018 :
    Jarní sezónu Kruhu přátel hudby v Třebíči zakončí půvabné dámské duo
    Poslední koncert Kruhu přátel hudby se uskuteční v úterý 22. května od 18 hodin ve foyer divadla Pasáž a představí se v něm klarinetistka Anna Paulová a hráčka na harfu Hedvika Mausa Bacha-Jouzová.
  • Vydáno v pátek 18.5.2018 :
    Festival muzejních nocí 2018
    I v letošním roce budou muzea a galerie v Kraji Vysočina vítat své návštěvníky v netradiční dobu a s netradičním programem v rámci Festivalu muzejních nocí 2018. Festival probíhá po celé České republice už více než deset let vždy ve druhé polovině května a první polovině června. Jeho letošní XIV. ročník se uskuteční ve dnech 18. května až 9. června 2018 a je opět jen na samotných institucích, v jakém termínu se k festivalu připojí. Festivalu muzejních nocí se neúčastní „pouze“ muzea a galerie, ale v úzké spolupráci s nimi nabízí atraktivní podvečerní a noční prohlídky výstav s doprovodným kulturním programem i knihovny, památkové objekty, divadla a další kulturní subjekty.
  • Vydáno v pátek 18.5.2018 :
    Hosty letošního ročníku Sportujme s VŠPJ byli fotbalisté FC Vysočina i se svým maskotem Ježourem
    Na úterý 16. 5. 2018 připravila VŠPJ s podporou Zdravého města Jihlava den plný pohybových aktivit pro širokou veřejnost nazvaný již tradičně Sportujme s VŠPJ. Akci pořádala Vysoká škola polytechnická Jihlava již třetím rokem s cílem „rozhýbat“ Jihlavu a ukázat i méně známé sportovní aktivity. Přestože počasí pořadatele pozlobilo, akce se vydařila a na náměstí si letos zasportovalo více než 500 návštěvníků.
  • Vydáno v pátek 18.5.2018 :
    Alegorické sochy na dvoře jihlavské radnice budou opraveny
    aro, Léto, Podzim, Zima i Hudba získají nový kabát z rukou restaurátora Otakara Marcina.
  • Vydáno v pátek 18.5.2018 :
    Přečtené a odložené knihy našly opět využití, zamířily do Domova pro seniory v Humpolci
    Kraj Vysočina a společnost FCC Česká republika společně dlouhodobě spolupracují při vzdělávání dětí i dospělé populace na téma třídění papíru a plastu. V letošním roce spolupráce pokračuje prostřednictvím pilotního projektu zaměřeného na opětovné použití vyhozených knih. První už míří za novými čtenáři.
  • Vydáno v pátek 18.5.2018 :
    Malí umělci budou na ZUŠ Open rozdávat radost z umění i na Vysočině
    Ve čtvrtek 24. května se ve 330 městech a obcích po celé republice uskuteční II. ročník celostátního happeningu základních uměleckých škol ZUŠ Open. Bohatý program připravuje i kraj Vysočina. Například v Havlíčkově Brodě proběhne Velký koncert aneb Přehlídka všeho, co se děje v ZUŠ. Havlíčkovo náměstí odpoledne rozezní žáci hudbou, tancem a uměním všeho druhu. V Kališti, v rodném domě skladatele G. Mahlera, proběhne tematický program k jeho poctě s názvem ZUŠky kraje Gustava Mahlera křížem krážem. Bohatý celodenní program čeká obyvatele a návštěvníky města Telč. Odpolední open - air koncert na náměstí, hudba pod hradbami, vernisáž a tematická výstava výtvarných děl „Malé mořské dobrodružství“, kytary na zámku či hudba v podloubí. Poctu 300 let starému nástroji v Kostele sv. Ducha složí varhaníci v rámci dvou koncertů během dne, který bude zakončen společným improvizováním všech interpretů s pozváním publika na náměstí města. V Chotěboři se bude konat slavnostní Jarní koncert Dechového orchestru mladých u příležitosti 25. výročí jeho založení. Na něj naváže Rodinný koncert žáků školy za spoluúčasti jejich rodinných příslušníků. Pestrý program si připravily i další města kraje Vysočiny. Podrobný program je k dispozici na www.zusopen.cz.
  • Vydáno ve čtvrtek 17.5.2018 :
    V sobotu proběhne čtyřicátý ročník Otevírání jinošovských studánek
    Otevírání jinošovských studánek proběhne již počtyřicáté v sobotu 19. května. Sraz účastníků je od 8 do 10 hodin na návsi v Jinošově. Organisátoři uvítají účastníky chlebem a solí a poté se všichni společně vydají na procházku kolem studánek.
  • Vydáno ve čtvrtek 17.5.2018 :
    Zachraň život! Staň se i ty dárcem kostní dřeně - na festivalu Pelhřimov - město rekordů to půjde snadno!
    Příběh 14letého kluka, nadějného fotbalisty Matěje asi znáte z médií nebo sociálních sítí. Matěj trpí rakovinou krve (leukémie mu ze dne na den obrátila život naruby) a hledá se pro něj dárce kostní dřeně. Ale nejen pro něj.
  • Vydáno ve čtvrtek 17.5.2018 :
    Mobilní hospic Sdílení v Telči získal lineární dávkovač léků
    Sdílení o.p.s. v Telči získalo nový lineární dávkovač léků pro těžce nemocné pacienty v hospicové péči. Dávkovač, jehož cena je 32480 korun, obdržel od Nadačního fondu Umění doprovázet, který již dvanáctým rokem patří mezi významné podporovatele českých hospiců.
  • Vydáno ve čtvrtek 17.5.2018 :
    Aktualizace Páteřní silniční sítě Kraje Vysočina
    Zastupitelstvo Kraje Vysočina na svém květnovém zasedání schválilo druhou změnu Páteřní silniční sítě Kraje Vysočina, která zahrnuje nadřazené komunikace – tedy 92,5 kilometrů dálnice D1 a 423,7 kilometrů silnic I. třídy a vybrané komunikace ve vlastnictví kraje, kterých je aktuálně v páteřní síti 677 kilometrů. Cílem je uvést prioritní krajské komunikace do normového stavu v kategoriích S 7,5 a S 9,5 do roku 2050. Požadovaných hodnot dosahuje v páteřní síti přibližně pětina dotčených komunikací.
  • Vydáno ve čtvrtek 17.5.2018 :
    Zimní Vysočinu letos navštívilo přes 98 tisíc hostů
    Vysočině opět přibyl počet hostů i přenocování. Jak oznámil Český statistický úřad - během prvních tří měsíců roku 2018 se na Vysočině v hromadných ubytovacích zařízení ubytovalo přes 98 tisíc hostů - tedy o 10,2 % více než ve stejném období předcházejícího roku. „Číslo je navíc zajímavé i z toho důvodu, že se jedná o nejvyšší počet hostů v kraji za první čtvrtletí roku v posledních osmi letech,\" zdůraznil ředitel krajské příspěvkové organizace Vysočina Tourism Tomáš Čihák.
  • Vydáno ve čtvrtek 17.5.2018 :
    Májový víkend v Telči
    Na náměstí Zachariáše z Hradce v Telči se bude v sobotu 19. května od 10 do 17 hodin konat akce Folklor v máji.
  • Vydáno ve středu 16.5.2018 :
    Oslavy 100 let první republiky se přesunou z Jihlavy i do dalších měst Vysočiny
    Netradičně soudobě odstartovaly na Vysočině oslavy 100 let, které si letos připomínáme od vzniku Československa. Kraj Vysočina ve spolupráci s městem Jihlava a Vysokou školou polytechnickou Jihlava pozval veřejnost na open air piknik v místech, která si zaslouží být v Jihlavě objevena a využita pro veřejné akce – do parku u jihlavského autobusového nádraží v sousedství okresního soudu.
  • Vydáno ve středu 16.5.2018 :
    Inspektoři ČIŽP podali trestní oznámení kvůli otravám ohrožených káňat lesních na Pelhřimovsku
    Inspektoři z České inspekce životního prostředí podali trestní oznámení na neznámého pachatele v souvislosti s letošním nálezem pěti uhynulých káňat lesních, ke kterým byli přivoláni. Tito ohrožení dravci byli nalezeni v březnu v katastru obce Častonín na Pelhřimovsku.
  • Vydáno ve středu 16.5.2018 :
    Přednáška Pozor, padající kamení! v jihlavském muzeu
    Přednáška astronoma Mgr. Petra Scheiricha, Ph.D., s názvem Pozor, padající kamení! se uskuteční v muzejním Malovaném sále v Jihlavě v úterý 22. května od 18 hodin.
  • Vydáno ve středu 16.5.2018 :
    Vysočina: 2. místo v počtu nakažených klíšťovou encefalitidou v roce 2017
    V roce 2017 bylo na Vysočině hlášeno 73 případů klíšťové encefalitidy – o 62 % více než v roce 20151. Čísla se zvyšují celorepublikově, a to z 351 na 687! Jednou z příčin může být nízká proočkovanost populace, která je v České republice jen 24 %2. Český hydrometeorologický ústav již začal ve spolupráci se Státním zdravotním ústavem vydávat předpověď aktivity klíšťat obecných. Preventivně bychom měli začít používat repelent, nesedat a nelehat si v porostech, nevstupovat do křoví a pravidelně se prohlížet. Hlavně bychom si ale měli zkontrolovat, zda jsme očkováni nebo řádně přeočkováni proti klíšťové encefalitidě.
  • Vydáno v úterý 15.5.2018 :
    Svatodušní obchůzka dívek po vsi Březské u Velké Bíteše v neděli
    KRÁLOVNIČKY - svatodušní obchůzka dívek po vsi se bude konat v neděli 20. května v obci Březské u Velké Bíteše. Průvod vyjde ve 14 hodin od hasičky.
  • Vydáno v úterý 15.5.2018 :
    Vysoká škola polytechnická Jihlava rozdala růže sestřičkám a porodním asistentkám
    Vysoká škola polytechnická Jihlava (VŠPJ) se rozhodla oslavit Mezinárodní den sester (12. 5.) a Mezinárodní den porodních asistentek (5. 5.). V celém Kraji Vysočina studentky VŠPJ předaly sestrám a porodním asistentkám růži jako poděkování za jejich práci i za spolupráci s naší školou.
  • Vydáno v úterý 15.5.2018 :
    Školáci z Vysočiny postoupili do finále kuchařské soutěže
    Úspěch můžou slavit v Ořechově u Velkého Meziříčí. Až do celostátního finále dětské kulinární soutěže Finále Zdravé 5 se totiž opět dostaly děti z místní mateřské školy. Finálové klání proběhne v sobotu 9. června ve středisku Plechárna v Praze na Černém Mostě a zúčastní se ho 20 nejlepších týmů z Čech a Moravy.
  • Vydáno v úterý 15.5.2018 :
    Veřejná doprava Vysočiny
    Krajské zastupitelstvo 15. května 2018 schválilo dopravní optimalizaci a tarifní integraci pod názvem Veřejná doprava Vysočiny. V praxi to znamená, že byla „dána zelená“ pro vypsání veřejné zakázky na linkové autobusové dopravce, kteří se v roce 2020 zapojí do nového dopravního systému Kraje Vysočina.
  • Vydáno v pondělí 14.5.2018 :
    VŠPJ rozhýbe Jihlavu - lezecká stěna a nafukovací hřiště, přijdou i fotbalisté FC Vysočina s maskotem
    Ve středu 16. května pořádá VŠPJ s podporou Zdravého města Jihlavy a ve spolupráci s FC VYSOČINA již třetí ročník dne plného pohybových aktivit pro širokou veřejnost nazvaný Sportujme s VŠPJ. Akci organizuje Vysoká škola polytechnická Jihlava s cílem „rozhýbat“ Jihlavu a umožnit veřejnosti vyzkoušení méně obvyklých sportovních aktivit.
  • Vydáno v pondělí 14.5.2018 :
    Senioři z Telče cestují do vzpomínek
    Sdílení o. p. s. za podpory Nadace České spořitelny pořádá 30 individuálních výletů pro seniory, kteří se chtějí podívat do míst, na které mají nejkrásnější vzpomínky.
  • Vydáno v pondělí 14.5.2018 :
    V Třebíči budou další dopravní omezení
    Odbor dopravy a komunálních služeb upozorňuje řidiče na další uzavřené a opravované úseky v Třebíči a Řípově.
  • Vydáno v pondělí 14.5.2018 :
    Na Vysočině se vloni vytřídilo přes 270 tun elektroodpadu
    Občané na Vysočině vloni odevzdali k recyklaci 271,4 tun vysloužilého elektroodpadu. Na jednoho obyvatele v kraji se tak vysbíralo přibližně 0,53 kilogramů nepoužívaných elektrozařízení, nejčastěji šlo o velké domácí spotřebiče a staré IT přístroje. Od předloňska se v kraji ve sběru elektra polepšili. Údaje vyplývají z výsledků kolektivního systému provozovaného společností REMA Systém, který v tuzemsku zajišťuje zpětný odběr a recyklaci elektrozařízení.
  • Vydáno v pondělí 14.5.2018 :
    Piknik v parku začíná v úterý v pět, a to za každého počasí
    Piknikem v parku mezi jihlavským autobusovým nádražím a okresním soudem začnou v úterý 15. 5. v pět hodin odpoledne vysočinské oslavy 100 let Československé republiky s mottem: Proletí 100letí. Model open air party zvolili pořadatelé Kraj Vysočina, město Jihlava a Vysoká škola polytechnická Jihlava záměrně. Nehrozí naplnění kapacity, přijít můžete pěšky, přijet na kole, s kočárkem, koloběžkou a kapacita přilehlého parkoviště je plně k dispozici. Průvodcem dvouhodinového zahájení programu oslav, které si region během následujících měsíců připomene ve všech okresních městech, bude performer, kapelník, herec a režisér Petr Píša.
  • Vydáno v pondělí 14.5.2018 :
    Školáci na Vysočině natočili vlastní CD a napsali knihu, v úterý ji představí
    Zásadně zvýšit finanční gramotnost společnosti a zejména mladé generace a učinit finanční vzdělávání pevnou součástí vzdělávacích osnov základního školství u nás, to je cílem projektu Abeceda peněz. Získal už akreditaci MŠMT a také přízeň stovek dětí a desítek jejich pedagogů.
  • Vydáno v pátek 11.5.2018 :
    Pohádkový víkend a Sen noci svatojánské v sobotu na Ostrově
    Pohádkový víkend se bude konat v obou sálech kulturního domu Ostrov v Havlíčkově Brodě po celý víkend.
  • Vydáno v pátek 11.5.2018 :
    O titul Vesnice Kraje Vysočina roku 2018 bude usilovat pětadvacet obcí
    Obce Kraje Vysočina se letos v početném zastoupení zapojí do soutěže Vesnice roku. Jejím cílem je povzbudit venkovské obyvatele k aktivní účasti na rozvoji svého domova a zároveň ukázat, co všechno se jim daří realizovat. Ve stanoveném termínu odevzdalo za Kraj Vysočina přihlášku celkem pětadvacet obcí. Kdo se bude pyšnit prestižním titulem, bude známo v červnu, předání titulu obvykle probíhá o prázdninách, celostátní titul je předáván v září.
  • Vydáno v pátek 11.5.2018 :
    V Cityparku zazpívá maminkám dětský sbor
    V neděli 13. května vystoupí v pasáži Cityparku v Jihlavě český chlapecký sbor Boni Pueri.
  • Vydáno ve čtvrtek 10.5.2018 :
    Hodokvas na Roštejně již tuto sobotu, tentokrát v předhradí
    Tradiční Roštejnský hodokvas se bude konat v sobotu 12. května od 13 hodin v přehradí hradu Roštejna u Telče.
  • Vydáno ve čtvrtek 10.5.2018 :
    Autorské čtení a povídání o knize Zahrady a jejich příběhy v Havlíčkově Brodě
    Autorské čtení a povídání o knize Zahrady a jejich příběhy se zahradním architektem a spoluautorem knihy ing. Petrem Mičolou - se bude konat v pátek 11. května od 19 hodin v kavárně U Notáře v Havlíčkově Brodě.
  • Vydáno ve čtvrtek 10.5.2018 :
    V jihlavské nemocnici se slavnostně otevřel babybox nové generace
    Modernější a bezpečnější schrána pro odložené novorozence se právě dnes slavnostně otevřela v jihlavské nemocnici. Babybox byl v zařízení instalován před devíti lety. Za tu dobu do něj byly vloženy tři děti.
  • Vydáno ve čtvrtek 10.5.2018 :
    Na D1 půjdou o víkendu k zemi hned dva nadjezdy najednou
    Řidiče na dálnici D1 čeká omezení dopravy. O víkendu 12. – 13. května dojde k demolici dvou nadjezdů, a to v km 86 a 89. Dané práce si vyžádají kompletní vyloučení dopravy na dálnici D1 v době 12. května od 19hod do 13. května 9 hod. Práce provede EUROVIA CS pro ŘSD ČR.
  • Vydáno ve středu 9.5.2018 :
    Čistá Vysočina: Uklizeny jsou téměř tři tisíce kilometrů silnic
    V letošním roce se při akci Čistá Vysočina, která je realizována v rámci projektu Zdravý Kraj Vysočina a MA21, podařilo zbavit přírodu odpadků z okolí celkem 2 869 km silnic. Jednalo se jak o obecní a soukromé komunikace, tak o silnice I., II. a III. třídy, od kterých odpadky zdarma v rámci akce sváží Krajská správa a údržba silnic Vysočiny. Data jsou každoročně získávána z mapy, do níž jsou průběžně pomocí aplikace GIS zaznačovány úseky, které dobrovolníci uvedou při přihlášení.
  • Vydáno ve středu 9.5.2018 :
    Největší česká vlajka z lidí s balónky
    Ve čtvrtek 10.5. v 10.00 hod (přípravy proběhnou o něco dříve) proběhne v zámecké zahradě v Holešově na Kroměřížsku (F.X. Richtra 190) pokus o vytvoření největší české vlajky z nafukovacích balónků.
  • Vydáno ve středu 9.5.2018 :
    Connecting Nature – propojování a ochrana přírody v Rakousku a Česku
    Začátkem května proběhlo na radnici v Retzu slavnostní zahájení přeshraničního projektu na ochranu přírody „Connecting Nature – ConNat ATCZ“. Jeho význam zdůraznili ve společných rozhovorech zemský radní Martin Eichtinger, náměstek hejtmanky Jihočeského kraje Pavel Hroch a radní Kraje Vysočina Martin Hyský.
  • Vydáno v úterý 8.5.2018 :
    Divadlo T.E.J.P. zve ke spolupráci na letních projektech – Divadlo na Staré plovárně v Jihlavě a Divadlo na Štěpnickém rybníku v Telči
    Letní divadelní projekty divadla T.E.J.P. zasáhly od roku 2011 až dodnes už tři místa v našem regionu – Loučky nedaleko Vílance, Starou plovárnu v Jihlavě a město Telč. Tato místa se realizací tzv. site specific projektů proměnila v komediantská ležení, kde se po dobu jednoho až dvou týdnů připravovala neopakovatelná divadelní představení pod širým nebem. Pro tyto projekty Divadlo T.E.J.P. spojilo síly s Divadlem DIOD.
  • Vydáno v pondělí 7.5.2018 :
    Na jihlavských hřbitovech lze vyhledat jakýkoli hrob přímo z mobilního telefonu!
    Jakýkoli hrob na všech jihlavských hřbitovech je možno vyhledat od nynějška přímo z počítače či mobilu. Stejně tak lze nyní snadno nalézt kohokoli, kdo byl v Jihlavě pohřben.
  • Vydáno v pondělí 7.5.2018 :
    No name zah rají pro telčský mobilní hospic
    Fungování mobilního hospice Sdílení v Telči je z velké části závislé na darech jednotlivců, firem i nadací. To ví i agentura Vysočina Events. Rozhodli se uspořádat koncert a výtěžek věnovat na podporu dobré věci – provozu mobilního hospice, který se stará o nemocné a umírající nejen na Telčsku. Peníze jsou potřeba především na platy zdravotních sestřiček a lékařů, nákup léků a provoz aut. Bez štědrých darů dobrých lidí by hospic vůbec nemohl existovat.
  • Vydáno v pondělí 7.5.2018 :
    Zimní stadion v Chotěboři by mohl nabídnout sportovní vyžití i v létě
    Zastupitelstvo města delegovalo na svém březnovém zasedání kontrolní výbor, aby prověřil hospodaření zimního stadionu Aréna.

Denní lunární horoskop:
(tento každodenní lunární horoskop pro Regionalist připravuje astrolog Leo P. Švančara)

Další informace z astrologie...
Glosa:
(26. leden 2013) - Před 14 dny bych považoval volbu Zemana za presidenta za poměrně neutrální, až snad tu lepší možnost... A v těch 14 dnech neuvěřitelné kampaně jsme dostali jakoby zázrakem z Nebes ještě jednu šanci - a nejspíše v naší generaci tu poslední.


Vyhledávání v Regionalistu:

zpět na vrchol stránky...
aktuální kulturní servis čtenářům Regionalistu na dnešní den, 28. 5. 2018:




zpět na vrchol stránky...
redakce Regionalistu:

Regionalist - deník Vysočiny: založen roku 1996 - zpravodajství a publicistika na internetu se zvláštním zaměřením na prostor Českomoravské vysočiny

Akční radius Regionalistu: zahrnuje především území Jihlavského kraje, tedy Vysočiny, to jest okresy Jihlava, Havlíčkův Brod, Pelhřimov, Třebíč a Žďár nad Sázavou)

Internetová adresa: www.regionalist.cz

Editace a redakce: Eva Švančarová (Šinkovská), spolumajitelka a šéfredaktorka
kontakt: regionalist@seznam.cz

Vychází: od října 1996 v každý den!

Vydává: Leo Švančara & Eva Švančarová, IČ: 65798457, DIČ: CZ620709010

Filiální weby Regionalistu:
Iglau.czCWBC.czLeosvancara.czSvancara.euCountry-rock.cz

Redakce, inserce, obchodní oddělení: e-mail: obchod@regionalist.cz, telefon: +420 777 307 887

Sdílet na Facebooku

© (1996-2011) - Leo a Eva Švančarovi

zpět na vrchol stránky...
Nejstarší a nejznámější regionální internetový deník v Česku (zal. roku 1996)...
Každý den čerstvé zprávy a publicistika z Jihlavy a celé Vysočiny (RSS kanál)...

Deník...
Kalendarium
Kulturní servis
IGLAU.cz
Čtenářský KLUB
Country music
Metanoon
Křesťanství
Z archivů
(L. Vilímek)
Letopisy L. Vilímka
Genius loci
(doc. J. Bednář)
Zločiny komunismu
Písničky, mp3
Jihlavské tramvaje
Redakce, tiráž
Podpořte nás...
RSS
G losy:
(píše Leo Švančara)







Revue:

Krátké ohlédnutí za Augustem Prokopem
Čas neúprosně utíká a tak až nyní, více jak s měsíčním zpožděním, můžeme si připomenout 170. výročí narození významného jihlavského rodáka, Augusta Prokopa. Narodil se 15. srpna 1838 v Jihlavě na dnešním Masarykově náměstí čís.54.


Historický kalendář Jihlavy a okolí roku 1938
1.1.: Závěr roku 1937 provázely sněhové přeháňky, obleva a mrazy. Nový rok započal sněhovou vánicí. Kronikář ve Dvorcích poznamenal : První čas po Novém roce byl v obci zdánlivý klid v soužití obou národností. Jenom zdánlivý, neboť i zdejší Němce zachvacovala vlna nacismu, především mládež. Tak bylo až do března.


Jihlavské hřbitovy...
Jihlavské hřbitovy. Dodnes většina z nás chodí uličkami a náměstími, aniž bychom tušili, že mnohdy vstupujeme na místa posledního odpočinku mnoha generací našich předků. A tak je dodnes dávno zapomenutý hřbitov skryt na Jánském kopci - v okolí nejstaršího jihlavského kostela Jana Křtitele - ve Smetanových sadech, kolem kostelíka sv. Ducha a nebo kolem chrámu sv. Jakuba. Stejně tak, jako na Minoritském náměstí u kostela Nanebevzetí Panny Marie.



Nové country-rockové mp3 kapely CWBC...
Add to Google
Regionalist právě čte: čtenářů
Translate the Regionalist:
Übersetzen der Regionalist:

Novínky v Regionalistu:
 Chcete nás podpořit? 


Kulturní kalendář:

<<     [Květen 2018 ]     >>
PoÚtStČtSoNe
30010203040506
07080910111213
14151617181920
21222324252627
28293031010203
Přidat vaši akci...


Astrologie:
OTÁZKY A ODPOVĚDI:
(astrologie, EFT, formace podvědomí, hypnosa...)

• Co je podmínkou, aby člověk uměl vykládat horoskopy ?
- 5 příspěvků, naposledy přidán 2.6.2011 (19:36)

• Je postavení mých hvězd osudové a nevyhnutelné?
- 2 příspěvky, naposledy přidán 12.2.2009 (15:24)

• Co je to EFT
- 2 příspěvky, naposledy přidán 12.2.2009 (15:24)


Návštěvnost:
hlavní stránku dnes do této chvíle navštívilo lidí
návštěvníků včera: 323
tento měsíc: 10099
hlavní stránku do této chvíle letos zhlédlo 63743 lidí
PŘEHLED NÁVŠTĚVNOSTI některých našich dalších webů:
dnes na deníku: 57
• dnes na Iglau.cz: 251
• dnes na našem astrologickém webu:
dnes na CWBC.cz:
• dnes na METANOON.cz: 0
atd...
Souhrnná dnešní návštěvnost na celém našem serveru: 308
(celkově včera: 1722)

Diskuse:
Regionalist-Iglau
- poslední příspěvek přidán 6.10.2010 (21:24)
Kácení v Jihlavě
- poslední příspěvek přidán 7.4.2010 (07:31)

Aktuální teplota:
Počasí v Počátkách
Atmosférický tlak:
Počasí v Počátkách
Srážky v tuto chvíli:
Počasí v Počátkách



Zajímavosti:

Vrtulník nejlépe z Merkuru postavila základní škola z Náměště nad Oslavou
Vítězství v krajské konstrukční soutěži Stavíme z Merkuru 2018 obhájil tým Základní školy Náměšť nad Oslavou, Komenského. Čtyřčlenná sehraná skupina studentů devátých ročníků systematicky čtyři roky pracovala na originálních projektech, aby je v posledních dvou letech zúročila ve vítězství – letos ohromila porotu perfektně zpracovaným věrným modelem americké helikoptéry, loni neměl konkurenci jejich traktor. „Skvěle si vedlo i celkově druhé družstvo jihlavské základní školy Otokara Březiny a třetí tým Základní a mateřské školy z Myslibořic. Do soutěže se letos přihlásilo 19 družstev,“ informovala Jana Fialová, radní Kraje Vysočina pro oblast školství, mládeže a sportu.


ZUŠ Jihlava pořídila unikátní hudební nástroj claviorganum
Koncept spojující varhany a cembalo vznikal tři roky Claviorganum, hudební nástroj, který nemá v uměleckých školách v České republice obdobu. Unikátní nástroj škola oficiálně představila veřejnosti, za přítomnosti vedení školy a zástupců města byl nástroj požehnán kaplanem od kostela sv. Jakuba Většího.


Výstava fotografií Kouzlo Vysočiny Tomáše Blažka v jihlavském muzeu
Od 29. května nabídne jihlavské muzeum v prostorách Kavárny Muzeum výstavu fotografií Tomáše Blažka s názvem Kouzlo Vysočiny.


Zajištění pitné vody z Vysočiny bude stát v budoucnu miliardy korun
Program jednání členů Vlády ČR na Vysočině začne 28. května 2018 v ranních hodinách na hrázi vodního díla Želivka. Zajištění pitné vody z Vysočiny pro Střední Čechy a Prahu je jedním z hlavních témat, které je připraveno vedení Kraje Vysočina za přítomnosti odpovědných ministrů a předsedy vlády, otevřít a diskutovat. „Z propočtů Kraje Vysočina vyplývá, že na zajištění čisté i užitkové vody je třeba směřovat, ideálně z rozpočtu státu, přímo do povodí vodního díla 10 až 13 miliard korun. Z 102 obcí v povodí vodního díla Želivka má odpovídající čistírnu odpadní vod 18% sídel, ostatním chybí peníze – nejen na ČOV, ale i na kanalizaci,“ popisuje realitu tížící vysočinský venkov radní Kraje Vysočina pro oblast životního prostředí a zemědělství Martin Hyský.


Soukromé zahrady Thamary Kinsky ve Žďáře nad Sázavou se otevřou veřejnosti
Dny otevřených zahrad aneb Zahrady plné příběhů se budou konat na zámku ve Žďáře nad Sázavou ve dnech 26. - 27. května. Tradiční otevření soukromých zahrad paní Thamary Kinsky tentokrát s tématem cestování po mezinárodních zahradách nabídne návštěvníkům pestrý a jedinečný doprovodný program pro celou rodinu, na prvním místě je příroda a kreativita.


stránka byla natažena za sekund.