Nejstarší a nejznámější regionální internetový deník v Česku (zal. roku 1996)...
Každý den čerstvé zprávy a publicistika z Jihlavy a celé Vysočiny (RSS kanál)...

Nejstarší český internetový deník Regionalist.cz (1996-2024), vychází již 10052 dnů

Dnes je pátek 19. duben
(6. duben církevního kalendáře iuliánského)
• 2024 rok křesťanského letopočtu
• 7513 let od stvoření světa dle křesťanského počítání
Svátek dle katolického tradičního kalendaria na 19. 4.:
Pondělí po druhé neděli Velikonoční
  • 16.3.2017:
    Informace k veřejné dopravě v regionu
    Kraj Vysočina v současné době projednává s představiteli obcí návrhy jízdních řádů na železnici a silnici včetně tarifního řešení, které připravil pro období po roce 2019. V této souvislosti se v poslední době objevily některé spekulace a desinterpretace, které by Kraj Vysočina rád uvedl na pravou míru a vysvětlil odborné i širší veřejnosti základní prvky nově navrhovaného systému.
    Proč Kraj Vysočina provádí racionalizaci stávajícího jízdních řádů ve veřejné linkové a v drážní osobní dopravě?

    Kraj Vysočina má v současné době uzavřeny s dopravci veřejné linkové dopravy uzavřeny smlouvy o závazku veřejné služby, které platí do 1. 11. 2019. Platnost těchto smluv již není možné prodloužit. Kraj Vysočina je povinen dle evropské i národní právní úpravy do konce roku 2019 uzavřít nové smlouvy o závazku veřejné služby s dopravci, které musí vybrat na základě soutěže ve výběrovém řízení.

    Stávající stav dopravní obslužnosti v Kraji Vysočina trpí každým rokem snižováním tržeb z jízdného v řádu milionů Kč a postupným zvyšováním ceny dopravního výkonu, které je způsobeno zvyšující se náročností jednotlivých nákladových položek. Aktuálně mzdových nákladů řidičů autobusů, které se staly téměř fixní nákladovou položkou. Lpění na stávajících jízdních řádech tedy není dlouhodobě ani střednědobě udržitelné.

    Z toho důvodu Kraj Vysočina přistoupil k optimalizaci jízdních řádů tak, aby větší objem dopravních výkonů bylo možné zajistit menším počtem autobusů s vyšším podílem malých autobusů v celém systému. To předpokládá vytvoření dopravně i tarifně integrovaného systému, založeném na přípoji mezi autobusy a vlaky, popř. mezi autobusy navzájem. Takový systém představuje projekt „Veřejná doprava Vysočiny“ (VDV).

    Návrh nových jízdních řádů na železnici je tedy navržen tak, aby vlaky mohly hrát v dopravě hlavní roli. Bohužel ne na všech tratích je to však možné vzhledem k jejich trasování, nízkému využití cestujícími s malou pravděpodobností zlepšení, a v neposlední řadě také z důvodu rozpočtových možností kraje. Proto Kraj Vysočina důkladně na základě různých zdrojů dat posuzoval rozvojový potenciál jednotlivých traťových úseků. Na tratích s vysokým potenciálem se snaží zlepšit nabídku spojů, zatímco v úsecích s nepříznivými charakteristikami je navrhováno utlumení nabídky počtu vlaků s plnohodnotnou náhradou autobusovými linkami. Na žádné trati v kraji však nebude v souvislosti s „Veřejnou dopravou Vysočiny“ zastavena osobní doprava.

    Navržené jízdní řády (autobusové i železniční) v tuto chvíli nelze chápat jako definitivní, neboť stále probíhá celá řada jednání o jejich podobě. Také z tohoto důvodu ani nejde o zcela „čisté“ verze, neboť před vyjasněním některých potenciálně sporných bodů není smysluplné dopracovávat vše zcela podrobně.

    Níže pod jednotlivými odkazy jsou k dispozici vysvětlení ke koncepčně významným bodům, které přesahují rámec prosté úpravy grafikonu:

    Změna křižování dálkové linky R11:

    Zcela bez ohledu na záměr VDV dojde v blízké době, jakmile to situace na jihočeské části tratě dovolí, ke zrychlení linky R11 v úseku České Budějovice - Veselí nad Lužnicí, a tím změně časových poloh a míst křižování těchto vlaků na Vysočině a jižní Moravě. Nově půjde o stanice Jindřichův Hradec, Kostelec u Jihlavy, Krahulov a dvoukolejný úsek u Střelic. Koncepce VDV z této skutečnosti vychází a snaží se jí pokud možno pozitivně využít, příkladem může být zrychlení dopravy ve směru Jihlava - Moravské Budějovice - Znojmo. Vzhledem k tomu, že mezi křižováním v Jindřichově Hradci a v Kostelci u Jihlavy existuje rezervní časový prostor, který však nelze využít pro další zrychlení jízdy vlaků vlivem jednokolejné tratě, bylo možné se dohodnout s objednatelem linky R11, Ministerstvem dopravy ČR, o jeho využití pro zastavení v Batelově a Dolní Cerekvi. Tím dojde ke zvýšení využití rychlíků ve frekvenčně slabším úseku a současně tak bude umožněna určitá úspora na straně regionální dopravy. Osobní vlaky zde budou moci jezdit pouze ve špičce pro zkrácení intervalu obsluhy. Pro část obyvatel kraje (Horní Cerekev, Stojčín) to stejně jako např. pro Jindřichův Hradec bude znamenat také lepší přípoje směr Tábor a Praha ve Veselí nad Lužnicí.

    I kdyby se projekt VDV jako celek nepřipravoval, vzhledem ke kapacitním omezením jednokolejné tratě a potřebě zachování přípojů by bylo nutné na posun linky R11 reagovat, přičemž tyto změny by se zejména v okolí Jihlavy a na Třebíčsku od návrhů VDV patrně lišily jen velmi málo.

    Změna koncepce regionální dopravy v okolí Kostelce u Jihlavy a dvouvrstvá obsluha HB - JI

    Jestli má některá slabě využívaná železniční trať na Vysočině potenciál výrazného růstu, tak jde o spojení Jihlava - Třešť - Telč. Dokonce i rozložení stanic a zastávek spolu s rozmístěním obcí a konfigurací silniční sítě v okolí umožňuje ve výhledu v celém úseku jižně od Kostelce zcela zrušit souběžnou autobusovou dopravu, aniž by tím došlo ke ztrátě obsluhy některého sídla. Samotný Kostelec je samozřejmě nutné řešit autobusy i nadále, ale ty nemusí nutně pokračovat jižním směrem. Jediné dvě nevýhody železnice v tomto směru jsou dlouhé cestovní doby (dané jednak velmi nízkou traťovou rychlostí, kilometricky delší trasou vlaku oproti silnici, a také zastaralým zabezpečovacím zařízením, neumožňujícím rychlé křižování vlaků) a samozřejmě zásadním způsobem se projevuje nutnost přestupu ve stanici Kostelec u Jihlavy, kde často přípoje ani nevychází. Extrémním příkladem nevhodné kombinace přestupů a jízdního řádu je spojení do škol v Jihlavě na osmou hodinu, které naposledy odjede z Telče v 5:16 hod. Za takovéto situace se samozřejmě nelze divit, že stávající využití trati cestujícími, ač v absolutních číslech mezi ostatními regionálními tratěmi na Vysočině spíše průměrné, dosahuje jen na úroveň okolo 25% využití souběžně vedených autobusů, které jedou poněkud rychleji, především ale přímo a často. To je, na druhou stranu, právě příležitost pro budoucí rozvoj. SŽDC aktuálně připravuje stavbu revitalizace tratě, která by nevýhodu nízké cestovní rychlosti měla alespoň částečně odstranit.

    V rámci projektu VDV, tedy ještě před revitalizací tratě, nezbývá než přistoupit alespoň k těm koncepčním opatřením, která jsou reálná i na stávající infrastruktuře a umožní později co nejmenší ovlivnění dalších směrů v důsledku postupného zrychlování vlivem zkracování jízdních dob na samotné trati 227 Kostelec u Jihlavy - Telč - Slavonice. Především je potřeba v co nejkratším termínu zavést přímé vlaky Telč - Třešť - Jihlava. To je základní podmínkou pro alespoň částečnou redukci souběžných autobusů, převedení alespoň části cestujících na vlaky, což posiluje ekonomickou odůvodněnost revitalizace tratě. Podobný efekt bude mít zavedení taktové dopravy na trati. Tato dvě opatření, navržená k realizaci již v rámci VDV, lze označit za „základní resuscitaci“ železnice v daném směru a jistě nemůže jít o cílový stav. Revitalizace tratě by vedle dílčího zrychlení jízdy měla zajistit mimo jiné kratší dobu křižování v Třešti a nově zřídit výhybnu (stanici) Slaviboř, kam se přesune křižování ve 30. minutu z Telče, kde je předpokládáno dle aktuálního návrhu. Ten je předmětem oprávněných výhrad Jihočeského kraje ve vztahu k minutovým polohám vlaků v Dačicích, a v úseku jižně od Telče tedy bude ještě diskutována jeho provizorní úprava do doby revitalizace, která umožní příjezdy do Dačic kolem 40. a odjezdy z Dačic kolem 20. minuty v rámci taktové dopravy, což by byl již vyhovující stav. Dlouhodobě je požadavkem Kraje Vysočina také realizace tzv. Kostelecké spojky, dodatečné zvýšení rychlosti změnou směrového vedení dráhy v nejvíce rychlostně omezujících místech a její elektrizace, to celé alespoň v úseku Kostelec - Telč. V takovém případě může být reálné dosažení jízdní doby Jihlava - Telč na úrovni 30-40 minut stejně jako další zkracování intervalů, trať by pak měla příměstský charakter a v některých případech nabízela i rychlejší spojení, než osobní automobil. V tuto chvíli je však rozhodující potřeba tento proces alespoň nastartovat, a to postupným převodem cestujících na železnici v rámci veřejné dopravy a následně jejím prvotním zrychlením.
    Z uvedených důvodů není navrženo využití na první pohled logické možnosti navázat vlaky z tratě 227 na rychlíky R11, křižující nově v Kostelci u Jihlavy. Relevantní vazby z tratě 227 na tyto rychlíky ve směru východ - západ budou řešeny bez (po železnici značné) okliky autobusovou dopravou, a sice z Telče (popř. Dačic) směr Brno v Třebíči, směr České Budějovice v J. Hradci nebo Hor. Cerekvi, z Třeště v Batelově a Okříškách. Toto uspořádání zároveň vyvolává nutnost nalézt takové řešení GVD, které umožní koncepčně nevyhnutelné (viz výše) vedení samostatné trasy (Slavonice -) Telč - Jihlava. Z hlediska optimálních časů dojezdu a odjezdu je v případě Jihlavy vhodné hledat řešení pro cca 30. minutu. Dále je třeba vzít v úvahu potřebu zajistit současně přestupy mezi vlaky v celou hodinu v Havlíčkově Brodě a ve směru z tohoto nejvýznamnějšího přestupního uzlu Vysočiny také směr Třebíč v Jihlavě. To vzhledem k posunutým trasám linky R11 vyvolává nutnost vedení vlaků mezi Havl. Brodem a Jihlavou bez zastávek, ideálně s možností využití nedávno zavedeného rychlostního profilu „V130“ pro modernější vozidla. Protože takováto vozidla jsou v současnosti na Vysočině k dispozici pouze v motorové trakci a současně přípoje v celou hodinu v Havlíčkově Brodě znamenají pro vlak rychlého segmentu křižování v Jihlavě městě ve 30. minutu, jsou v návrhu vedeny přímé spěšné vlaky Havlíčkův Brod - Jihlava - Kostelec u Jihlavy, a dále s pokračováním zastávkově směr Telč, Dačice či Slavonice. Rychlostního profilu „V130“ budou motorové vozy ř. 841 využívat nejen z HB do Jihlavy, ale také v opravených částech trati do Kostelce a především po revitalizaci na trati 227 samotné.

    Tím dojde k situaci, že doprava do Havlíčkova Brodu pro cestující ze samotné Jihlavy včetně pokračování nebo přestupů odtud jižním směrem (tratě 240 popř. 241, 225/227) bude řešena rychlými spěšnými vlaky. Naopak v případě jednotlivých stanic a zastávek mezi okresními městy bude obsluha zajištěna zvlášť vlaky osobními, z nichž drtivá většina také pojede až z/do stanice Jihlava město bez delšího pobytu v Jihlavě. Grafikon těchto vlaků bude vedle možností křižování na trati přizpůsoben především dojížďce do zaměstnání či dalším místním potřebám, proto je zejména v odpoledních hodinách porušena původně zamýšlená snaha o přibližný proklad rychlého a pomalého vlaku, hlavním důvodem je obsluha hromadných střídání zaměstnanců průmyslové zóny Pávov na okraji Jihlavy (zast. Bosch-Diesel).

    Rozlomení vozebního ramene JHMD v Černovicích u Tábora:

    Na trati 228 (JHMD) se po dohodě s Jihočeským krajem snažíme o co nejlepší přípoje v Jindřichově Hradci, tedy nově o zapojení do uzlu rychlíků v lichou celou hodinu, a současně o zavedení taktové dopravy nebo alespoň rovnoměrné rozložení spojů v průběhu většiny dne, byť to s ohledem na vybrané místní přepravní potřeby není možné zcela. Vzhledem k velice dlouhým jízdním dobám na trati však nelze stihnout (po přestupu v Obratani) současné dosažení uzlu Tábor (bylo by potřeba zkrácení cestovní doby na cca 1:50). Mají-li tedy být zajištěny také přípoje v Obratani ve směru Tábor - Černovice (odkud pojede do Pelhřimova i Pacova celodenně autobus), a současně mají být přípoje v Táboře směr Praha i České Budějovice ze směru Obrataň, Pacov a Pelhřimov, pak je bohužel nutné někde na trati JHMD vozební rameno rozdělit bez přípoje. Podle informací, které máme k dispozici, je počet cestujících projíždějících celou trať z Jindřichova Hradce až do Obrataně či naopak velmi malý. Při volbě místa rozdělení ramen přichází reálně v úvahu pouze Kamenice nad Lipou nebo Černovice. Právě do Černovic ještě dosahuje alespoň dílčí dojížďka do škol nebo zaměstnání v Jindřichově Hradci, a současně je z obou těchto stanic počet tranzitních cestujících právě v Černovicích nejmenší. Z uvedených důvodů je tedy navrženo rozdělení tratě Jindřichův Hradec - Obrataň v Černovicích u Tábora, ačkoli to rozhodně není samo o sobě cílem Kraje Vysočina, a výměnou za to bude možné bez delších čekání jezdit z Jindřichova Hradce až do Černovic resp. z Černovic bez čekání do Tábora, včetně přípojů na rychlíky v obou těchto uzlech. Jiná řešení by podle názoru Kraje Vysočina poškodila větší množství cestujících.

    Trať 224, omezení provozu Pelhřimov - Horní Cerekev:

    Nejen v Pelhřimově, ale i Horní Cerekvi a jednotlivých zastávkách je železnice zcela na okraji sídel nebo dokonce úplně mimo ně. Jedinými výjimkami jsou Dobrá Voda u Pelhřimova a Zajíčkov, ovšem ten současně leží na hlavní silnici II/112. Koncepčně velmi nevydařená stavba „racionalizace trati“, nepředstavovala skoro žádný přínos pro zrychlení jízdy vlaků nebo lepší umístění stanic a zastávek. Logická existence mnoha autobusů po silnici II/602, které mezi Pelhřimovem a Jihlavou urazí svou cestu za cca 50 min. (s obsluhou zastávek na trase a včetně obsluhy zastávek, obsluhujících optimálně města). Malý zájem o cesty na delší vzdálenosti, např. z Horní Cerekve do Tábora a zpět… To vše popř. i další faktory mohou být důvody, proč je obsazenost vlaků v tomto úseku velmi srovnatelná s úsekem tratě JHMD na Vysočině, tedy bohužel značně slabá. Pro zajímavost se pohybuje na úrovni asi o třetinu nižší než u tratě 237 a jen o málo vyšší, než v případě jižní části tratě 252. Nově díky posunu linky R11 navíc trať 224 ztratí svou přidanou hodnotu v tranzitní funkci: z Horní Cerekve do Tábora to bude skoro stejně rychlé přestupem mezi rychlíky ve Veselí nad Lužnicí.

    Nalézt smysluplné uplatnění tratě 224 je v obou jejích částech před i za Pelhřimovem velice obtížný úkol, nemá-li současně dojít k poškození cestujících tím, že nebudou zavedeny autobusy napojující středy jednotlivých sídel… V úseku Tábor - Pelhřimov se samozřejmě nabízí řešení v napojení Pelhřimova, Pacova a Obrataně v Táboře na koridorovou trať Praha - České Budějovice, což je také v návrzích ve shodě s postojem Jihočeského kraje zapracováno.

    Ovšem najít smysluplné využití úseku Pelhřimov - Horní Cerekev se nepodařilo, snad s výjimkou turistiky. Alespoň ve špičce pracovních dnů se tedy využilo náhodné shody časových vazeb v Táboře v lichou celou hodinu a minutových poloh posilových vlaků Horní Cerekev - Jihlava k jejich propojení a patrně i zefektivnění oběhů vozidel, nicméně výrazný posun v počtech cestujících si ani od takto vzniklé přímé linky Tábor - Jihlava slibovat dle názoru Kraje Vysočina nelze. O víkendu je pak obslužnost navržena ve vazbě na dálkové vlaky v Horní Cerekvi, což bohužel znamená nemožnost propojení obou částí tratě v Pelhřimově. Dalo by se říci, že další provozování osobních vlaků v tomto úseku je podobně zbytečné, jako z Horní Cerekve do Počátek. Nicméně na této trati jde o jediné vlaky, které po ni jezdí, a Kraj Vysočina si nepřeje zcela zavřít cestu k případnému budoucímu rozvoji spojení v delším časovém horizontu. Nelze například vyloučit, že by ve výhledu nemohlo dojít k výrazné modernizaci tratě Veselí nad Lužnicí - Jihlava, a to by v případné kombinaci s alespoň dílčím zvýšením rychlosti na trati přes Pelhřimov mohlo vést k větší využitelnosti vlaků i v tomto úseku. V tuto chvíli je však situace zcela jiná a navržen je tedy pouze „udržovací“ rozsah provozu takovým počtem vlaků, které při omezených financích umožní neznehodnotit přínosy ze zlepšení jiných, daleko více využívaných směrů či úseků, kde je naopak možné výrazně omezovat dopravu autobusy.


    Trať 225, zrušení osobních vlaků Horní Cerekev - Počátky-Žirovnice (Stojčín):

    Zdaleka nejméně využívaným úsekem železnic na Vysočině v regionální dopravě je právě tento úsek. Počet cestujících se v jednotlivých profilech pohybuje na úrovni do 20-40 osob za celý den. Je pravdou, že už v současné době je zde počet vlaků značně omezený, nicméně neexistuje žádná naděje na podstatnější zlepšení situace ani v případě výrazného navýšení rozsahu provozu. Hlavní důvod nízké obsazenosti v tomto úseku totiž je v trasování tratě zcela mimo směry dojížďky v regionální dopravě. Trať míjí města Počátky i Žirovnice, v Horní Vilímči, Jihlávce i Horní Cerekvi je nádraží výrazně mimo skutečné zdroje a cíle cest, a jedinou kvalitně umístěnou zastávkou tak je Horní Ves. Vzhledem k těmto skutečnostem a k tomu, že v oblasti leží další obce, vyžadující tak či tak obsluhu autobusy, přistoupí Kraj Vysočina k zastavení provozu regionálních vlaků v tomto úseku. O ztrátu železničního spojení jako takového však nepůjde, stále budou v provozu rychlíky linky R11 Plzeň - České Budějovice - Jihlava - Brno a zpět. Autobusové linky budou vedeny (zejména) ve směrech Kamenice n. L. - Žirovnice - Počátky - Horní Cerekev (s přípoji na vlak směr Jihlava) a Batelov (přípoje od vlaků z Jihlavy) - Kaliště - Jihlávka - Počátky - Stojčín, s možností dalšího pokračování do Jindřichova Hradce v případě zájmu Jihočeského kraje.

    Důkazem, že rušení vlaků nebo nějaké upozadění železnice není rozhodně cílem Kraje Vysočina ani v tomto regionu, může být rozvoj spojení Horní Cerekev – Jihlava, a především potom to, že v rámci systému VDV z Batelova resp. H. Cerekve směr Jihlava nepojedou vůbec žádné autobusy, vše bude řešeno vlaky.


    Jihovýchodní část krajské železniční sítě:

    Jízdní řády na tratích č. 240, 241 a v jižní části tratě č. 252 budou významně dotčeny změnou systémového křižování rychlíkové linky R11, na kterou by bylo nutno regionální dopravou reagovat i bez širšího řešení prostřednictvím VDV. O výsledné podobě regionální dopravy se již dlouhou dobu vedou velmi náročná jednání s Jihomoravským krajem, která dosud nejsou uzavřena. Kraj Vysočina podporuje doplnění rychlíků v úseku Třebíč – Brno a zpět 2 páry spěšných vlaků ve směru přepravní špičky ráno do Brna a odpoledne zpět. Tyto spěšné vlaky by společně s rychlíky vytvářely nabídku rychlého spojení Třebíče a Náměště nad Oslavou s Brnem každou hodinu v taktovém intervalu. Tyto spěšné vlaky by navíc obsloužily zastávku Vladislav. Zrušení osobních vlaků v úseku Třebíč – Náměšť nad Oslavou se však nepředpokládá. Osobními vlaky by byla nadále zajišťována nabídka v době přepravního sedla a o víkendech a ve směru Třebíč také v ranní přepravní špičce a odpoledne zpět.

    Není navrženo ani zrušení provozu na jižní části tratě č. 252 ze Studence do Velkého Meziříčí, která vykazuje velmi nízký počet přepravených cestujících. Vzhledem ke konfiguraci silniční sítě v oblasti by bylo velice obtížné až nemožné zavést adekvátní náhradu autobusovou dopravou (zejména z pohledu jízdních dob). Naopak, nově budou osobní vlaky z Velkého Meziříčí vedeny až do Náměště nad Oslavou, kde jsou dle možností plánovány přípoje na rychlé vlaky ve směru Brno.

    Na trati č. 241 pak dojde k významnému zrychlení osobních vlaků odstraněním dlouhých pobytů v Moravských Budějovicích a přesunem křižování vlaků z Moravských Budějovic do železniční stanice Šumná. Dojde tak ke zkrácení cestovní doby ve směru Havlíčkův Brod – Jihlava – Znojmo. Prioritou Kraje Vysočina je také zavedení nejméně jednoho páru spěšných vlaků Znojmo – Havlíčkův Brod k posilovým rychlíkům do Prahy s časovou polohou v Havlíčkově Brodě v celou lichou hodinu, a to včetně víkendového spojení.


    Změna trasování osobních vlaků přes žst. Světlá nad Sázavou a přestupy Ledeč nad Sázavou:

    Pokud odhlédneme od cestujících mezi místy zastavení rychlíků linky R9, na trati 230 jsou obraty ve zbývajících stanicích a zastávkách na území Vysočiny (kromě Leštiny u Světlé) velice nízké. Při volbě, zda v přímém spojení s Havlíčkovým Brodem upřednostnit Ledeč nad Sázavou (a další zastávky na trati 212), nebo Josefodol, Sázavku, Leštinu, Novou Ves a Vlkaneč byl tedy upřednostněn směr první i přesto, že tradičně je situace jiná (ještě z doby, kdy rychlíků jezdilo mnohem méně a osobní vlaky byly základním spojením v tomto směru také pro větší města). Ještě více je to patrné z dat o celkové dojížďce všemi druhy dopravy a při zohlednění toho, že např. obec Sázavka se ve skutečnosti nachází daleko od své zastávky. Dalším důvodem je odlehlost žst. Světlá nad Sázavou od centra města, snaha je tak zavést přímé a rychlé páteřní spojení z Havlíčkova Brodu do zastávky Světlá nad Sázavou město. Aby byl nově uvažovaný přestup cestujícím z tratě 230 do Havlíčkova Brodu kompenzován, přestupy jsou plánovány ve většině případů (resp. po dalších úpravách patrně vždy) na rychlíky nebo od nich. V době přepravní špičky regionální dopravy, kdy však ještě nejedou rychlíky (vůbec nebo v hodinovém intervalu) však bude ponecháno několik přímých vlaků až do/z Havlíčkova Brodu. Je předpoklad, že těmito vlaky odjede ve skutečnosti značná část denně dojíždějících cestujících. Časové polohy osobních vlaků s vazbami na rychlíky ve Světlé nad Sázavou dle předběžné konzultace se Středočeským krajem orientačně vyhovují také jeho potřebám.

    Konkrétní návrh linky Havlíčkův Brod - Ledeč nad Sázavou je v tuto chvíli provizorní. Cílovou snahou Kraje Vysočina je zajistit ve Světlé nad Sázavou optimální přestupy na rychlíky směr Praha a opačně, což vzhledem k minutovým polohám rychlíků současně znamená proklad Os a R ze Světlé n. S. do Havl. Brodu na přibližný interval obsluhy 30 minut. Aby to však bylo možné, je nutné umožnit křižování vlaků na trati 212 ve Smrčné popř. obdobné lokalitě. Současná absence jakékoliv stanice nebo výhybny mezi Světlou n. S. a Ledčí n. S. je velikou komplikací každé snahy o přehledný grafikon s přípoji, dočasně jsou tedy preferovány přípoje ve směru převažující dojížďky (ráno do Prahy, večer zpět), ačkoli to ne vždy (zejména odpoledne) lze určit jednoznačně. Během dopoledního sedla je v současnosti snaha o přibližné proklady Os a R na - v průměru - hodinový interval. Je ovšem možné, že po dalším zvážení a třeba i v souvislosti s reálným řešením úseku Ledeč - Zruč a dále dojde ke změně na křižování v sudou celou hodinu, aby tak byly přípoje přece jenom zachovány alespoň přibližně. Původním záměrem řešení této vazby byla totiž kombinace zastavení rychlíků v Leštině u Světlé a návazné autobusové linky do Ledče n. S. za současného zrušení osobních vlaků ze Světlé n. S. do Čáslavi, popř. Vlkanče či Leštiny u Světlé. Tento původně zvažovaný koncept však nebude z více důvodů realizován.

    V současnosti se předpokládá přestup v Ledči n. S. mezi vlaky od/do Havl. Brodu a Čerčan. Primárním důvodem je snaha o oddělení vozebních ramen, neboť na Vysočině předpokládáme nasazení motorových vozů ř. 841 alespoň na větší část vlaků této linky. Vzhledem k tomu, že jednání se Středočeským krajem dosud nedošlo k jednoznačným závěrům, je možné, že například vybrané vlaky budou ve výsledném řešení přece jenom bez přestupů. Stejně tak časové polohy vlaků západně od Ledče jsou v tuto chvíli zcela orientační a výsledek se od prvních úvah bude patrně lišit (o čemž byly dotčené obce na příslušných jednáních informovány).


    Trať 237 Havlíčkův Brod - Humpolec, omezení provozu:

    Vzhledem k cestovní době Humpolec – Havlíčkův Brod vlakem po trati č. 237 a autobusem po silnici I/34 a vzhledem k umístění stanic resp. zastávek na trati zejména v obou koncových městech a v Herálci nebyla tato trať vyhodnocena jako páteřní linka v regionu s potenciálem rozvoje přepravní poptávky. Vzhledem k tomu, jaké všechny autobusové linky musí pro zabezpečení železnicí neřešených přepravních vztahů existovat, autobusy pokryjí všechny přepravní potřeby včetně potenciálních železničních relací, a tím učiní vlak zbytným.

    V dlouhodobějším horizontu za předpokladů provedení rekonstrukce tratě včetně nových zastávek na okraji Humpolce, Havlíčkova Brodu a ve Vilémově, a při zrušení navrhované autobusové linky 251 Humpolec - Květinov (s výjimkou jistého rozsahu obsluhy Koječína a Radňova) je možné jízdní řád na trati navrhnout jako páteřní dopravní nabídku v regionu. Obec Herálec by ovšem musela akceptovat, že v jejím případě by bylo nutné cestovat do Havlíčkova Brodu s přestupem z vlaku na heráleckém nádraží na místní autobus (do Humpolce by byl autobus nutný bez ohledu na vlak z důvodu obsluhy místní části Dubí).

    V současnosti je proto navržen omezený provoz, který odlehčuje přepravní proudy ve špičkových časech a napojuje jednotlivá sídla na havlíčkobrodském nádraží na další vlaky. Především jde o zachování možnosti budoucího opětovného rozvoje, vzniknou-li pro něj podmínky, a v současnosti umožnění rozvoje jiných úseků železniční sítě Vysočiny vzhledem k omezenému objemu finančních prostředků.

    Trať 251, omezení provozu Nové Město na Moravě - Nedvědice:

    V úseku Žďár nad Sázavou - Nové Město na Moravě zůstane přibližně zachována stávající frekvence i časové polohy vlaků. V následujícím úseku přes Bystřici nad Pernštejnem do Nedvědice bude provoz mírně omezen - nebudou zaváděny posilové vlaky nad rámec základního dvouhodinového intervalu. Důvodem je, že trať v tomto úseku velmi špatně napojuje regionálně významný cíl dojížďky i vyjížďky, město Bystřice nad Pernštejnem, stejně jako většinu obcí. To se samozřejmě dlouhodobě podepisuje na využití vlaků cestujícími, které je v tomto úseku dvakrát až třikrát nižší. Nabídka pro cestující však bude existovat v podobě autobusových linek.

    Jistou možností, jak provoz na trati smysluplně posílit, by bylo vedení přímých spěšných vlaků Bystřice nad Pernštejnem - Brno v kombinaci s rekonstrukcí tratě. Za takových okolností by patrně bylo smysluplné se přinejmenším pokusit o napojení města Bystřice n. P. stejně jako dalších obcí v okolí autobusy na místní železniční stanici, a takto vytvořit páteřní železniční spojení ve směru do nejvýznamnějšího cíle dojížďky z této části regionu, Brna. Jihomoravský kraj nicméně podobný scénář na jednání jednoznačně vyloučil, a to i ve výhledu, neboť jeho úmyslem je prodloužení zastávkových vlaků linky S3 z Brna až do Nedvědice (po elektrizaci příslušné části tratě). V takovém případě bychom ve snaze o využití většiny tratě nutili bystřické cestující k jízdě autobusem na nádraží, následné jízdě motorovým zastávkovým vlakem a opětovnému přestupu v Nedvědici na elektrický zastávkový vlak s relativně dlouhou dobou jízdy do Brna (do doby elektrizace trati Tišnov - Nedvědice by se přestup mezi motorovým a elektrickým vlakem odehrával, jako dnes, v Tišnově). Tato kombinace více přestupů a jízdy nízkou průměrnou rychlostí je zjevně nepřijatelná, a na situaci tedy Kraj Vysočina zareaguje vedením autobusové linky Bystřice nad Pernštejnem - Tišnov, časově ukotvené přípoji na rychlíky směr Brno (a zpět). Na samotnou železnici tak zůstane úkol obsloužit méně prioritní přepravní vztahy, např. z Nového Města na Moravě do Nedvědice, z Rožné do Žďáru nad Sázavou a podobně, čemuž dvouhodinový interval s ohledem na počet cestujících v takových relacích odpovídá.

    Jitka SVATOŠOVÁ
    Vyhledávání v článcích Regionalistu:

    Vyhledávat lze jak s diakritikou, tak bez ní. Na velikosti písmen nezáleží.

    Další zprávy:
  • Vydáno ve čtvrtek 18.4.2024 :
    Lipnická poezie, haškovská poetika a hradní pověsti. Nad Lipnicí začne básnit Poesiomat
    Nedaleko hrobu spisovatele Jaroslava Haška, autora humoristického románu Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války, v Lipnici nad Sázavou bude od pátku 19. dubna básnit Poesiomat.
  • Vydáno ve čtvrtek 18.4.2024 :
    Ve Velké Bíteši vysadili lípu svobody; v nedalekém Jáchymově bude otevřen sad s osmatřiceti ovocnými stromy
    Nová lípa svobody jako pokračovatelka symbolu vzniku samostatného Československa – lípy z roku 1919 - byla v první dekádě dubna vysazena na Masarykově náměstí ve Velké Bíteši.
  • Vydáno ve čtvrtek 18.4.2024 :
    Jihlavská nemocnice vybavila sanity moderními vysílačkami
    Celkem dvanáct digitálních vysílaček se nově pořídilo Dopravní zdravotní službě. Ta spadá více než rok pod jihlavskou nemocnici. Sanity převážející pacienty jsou tak připojené do sítě, kterou využívají hasiči a záchranáři. Vybavení stálo více než milion korun.
  • Vydáno ve čtvrtek 18.4.2024 :
    Měření rychlosti v pátek na Vysočině. Přehled vybraných míst měření rychlostních limitů
    Akce s názvem SPEED MARATHON, která je zaměřená na kontrolu dodržování stanovených rychlostních limitů, v pátek 19. dubna proběhne také na Vysočině. Na základě dopravně bezpečnostních analýz v daném teritoriu a vlastních vytipovaných rizikových lokalit budou policisté provádět v průběhu celého dne měření rychlosti. Na výběru úseků se nepodíleli jen policisté, ale i samotní občané, kteří měli možnost vybrat úseky, na kterých dopravně bezpečnostní akce proběhne. Konkrétně v našem kraji motoristé sami vybrali silnici I/34 mezi Humpolcem a obcí Rozkoš.
  • Vydáno ve čtvrtek 18.4.2024 :
    Případem napadení psem se zabývají žďárští kriminalisté. V příspěvku, který se objevil na sociální síti, se objevily nepravdivé informace
    Kriminalisté se zabývají případem, kdy pes napadl ženu a způsobil ji velmi vážná zranění. K události došlo v úterý 16. dubna krátce po půl dvanácté v psím útulku ve Žďáře nad Sázavou. Psa, který ženu napadl, do útulku umístili v pondělí strážníci Městské policie Žďár nad Sázavou, protože majitel psa se uvedl do podnapilého stavu a byl policisty převezen k vystřízlivění na protialkoholní záchytnou stanici do Jihlavy. Okolnosti, za kterých v útulku k napadení ze strany psa došlo, jsou předmětem policejního prověřování a v tuto chvíli není možné sdělit žádné bližší informace. Pes je stále umístěný v útulku a řeší se jeho další osud.
  • Vydáno ve čtvrtek 18.4.2024 :
    Z policejního deníku: řídil čtyřkolku i přes zákaz řízení vozidel; chodec po střetu s autem utrpěl zranění
    Policisté kontrolovali ve středu 17. dubna krátce po sedmnácté hodině odpoledne řidiče, který projížděl s motorovou čtyřkolkou z obce Bojiště do Ledče nad Sázavou na Havlíčkobrodsku k čerpací stanici a poté pokračoval v jízdě po silnici II/150 ve směru na Kamennou Lhotu. Policisté provedenou lustrací v informačních systémech zjistili, že dvaadvacetiletý muž má na základě rozsudku okresního soudu Praha - východ uložen trest spočívající v zákazu řízení motorových vozidel všech skupin na dobu osmnácti měsíců s platností do září příštího roku. Navíc při silniční kontrole policisté zjistili, že na vozidle není registrační značka a řidič nepředložil doklad o zákonném pojištění čtyřkolky. Dechová zkouška i test na přítomnost jiných návykových látek byly negativní. Policisté zjištěné přestupky v dopravě zadokumentovali a odevzdají je k řešení správnímu orgánu a zahájili úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání přečinu maření výkonu úředního rozhodnutí. Uvedla to mluvčí policistů Dana Čírtková.
  • Vydáno ve středu 17.4.2024 :
    Krematorium v Jihlavě bude od pondělí až téměř do konce května uzavřeno, smuteční obřady budou v kapli na hřbitově
    Krematorium v Jihlavě bude od pondělí 22. dubna až do soboty 25. května pro smuteční veřejné obřady uzavřené. Veškeré obřady v tomto období se budou konat v kapli Ústředního hřbitova. Uvedl to mluvčí Služeb města Jihlavy s.r.o., které pohřebnictví provozují, Martin Málek.
  • Vydáno ve středu 17.4.2024 :
    Krásu ručního zvonění technologie nenahradí, říká Vladimír Kalina
    „Byl zvoníkem z povolání a měl jen jedno jediné přání...," zpívá se v jedné známé písni. Každý kostel měl svého zvoníka. Dnes toto řemeslo nebo spíše umění mizí. Všude přítomná elektronika vyhání zvoníky z věží. Ovšem krásu ručního zvonění nahradit nejde, a tak alespoň párkrát do roka zvoníci na věži kostela sv. Mikuláše ve Velkém Meziříčí zvoní. Jedním z nich je i Vladimír Kalina, který začal zvonit už jako chlapec školou povinný. S ním jsme si o zvoničení povídali.
  • Vydáno ve středu 17.4.2024 :
    Kraj Vysočina podpoří dědictví UNESCO, Třebíči, Telči i Žďáru nad Sázavou pošle dotaci
    U příležitosti třicátého výročí zapsání barokního poutního chrámu svatého Jana Nepomuckého na Zelené hoře ve Žďáře nad Sázavou architekta Jana Blažeje Santiniho - Aichla na Seznam světového dědictví UNESCO, přispěje Kraj Vysočina městu částku 350 tisíc korun.
  • Vydáno ve středu 17.4.2024 :
    U cyklostezky na Žďársku ležely v lese granáty z II. světové války
    Podezřelé předměty byly nalezeny v lese poblíž cyklostezky mezi Sázavou a Českým Mlýnem na Žďársku v úterý 16. dubna krátce po čtrnácté hodině. Pyrotechnik z Pyrotechnické služby Policie České republiky po prohlídce nálezu určil, že se jedná o dva granáty pocházející z období II. světové války ráže 7,5 centimetrů a převzal si je k bezpečnému zneškodnění. Uvedla to mluvčí policistů Dana Čírtková.
  • Vydáno ve středu 17.4.2024 :
    Opilá řidička bourala, nadýchala přes dvě promile
    Silně opilá řidička bourala v úterý 16. dubna po půl sedmé hodině ráno na silnici II/351 mezi obcemi Polná a Dobroutov na Jihlavsku. Při nehodě utrpěla lehké zranění, policisté ženě naměřili přes dvě promile alkoholu v dechu.
  • Vydáno ve středu 17.4.2024 :
    Z policejního deníku: vlak narazil do spadlého stromu; řidič od nehody ujel
    V úterý 16. dubna krátce před šestnáctou hodinou přijali policisté oznámení o mimořádné události, která se stala na železniční trati mezi Věžnou a obcí Nedvědice na Žďársku. Na železniční trať spadl suchý kmen dubu. Strojvedoucímu se nepodařilo vlakovou soupravu ubrzdit a přední částí vlak do kmene narazil. V době střetu cestovalo ve vlaku patnáct cestujících. Při nehodě se nikomu nic nestalo a způsobená škoda na vlaku dosáhla sto tisíc korun. Uvedla to policejní mluvčí Dana Čírtková. (Foto)
  • Vydáno v úterý 16.4.2024 :
    Smrtelná nehoda na věži svatého Jakuba v Jihlavě 16. dubna 1597
    Jedna z dominant Jihlavy, vyšší svatojakubská věž, byla dokončena někdy okolo roku 1300. Od samého počátku své existence sloužila tato svatojakubská věž i světským účelům, především pak k ochraně města před ohněm a nepřáteli. Tato věž kostela svatého Jakuba je vysoká 63 metrů a věžník, který na jejím vrcholu v malém bytě bydlel až do roku 1924, musel několikrát denně vyšlapat 127 schodů.
  • Vydáno v úterý 16.4.2024 :
    Prase Maruška z táborské zoo spořádá, na co přijde
    Nejez jako prase! Kdo z nás takovou výzvu pronesenou obvykle ostrým tónem alespoň jednou ve svém životě neslyšel. Před Maruškou z táborské zoo ale tuhle větu raději ani nevyslovujte, mohla by se urazit. Sice spořádá, na co přijde, ale musí v tom mít ten správný systém. Jablka patří k ovoci, salát a papriky k zelenině. Nedej bože, když se jí něco zatoulá do jiné hromady, jako se to stalo s jablky, která se omylem dostala mezi zeleninu. Maruška se však nenechá rozhodit a sladké ovoce si nechá až na konec.
  • Vydáno v úterý 16.4.2024 :
    Při čelním střetu dvou aut u Luk nad Jihlavou se zranilo pět lidí, zasahoval vrtulník
    Při dopravní nehodě, která se stala v úterý 16. dubna kolem půl desáté ráno na silnici II/404 mezi obcemi Luka nad Jihlavou a Svatoslav, utrpělo zranění pět lidí, včetně dvou dětí.
  • Vydáno v úterý 16.4.2024 :
    Z policejního deníku: zloděj odčerpal 185 litrů nafty z bagru; podvod při prodeji dětské obuvi
    Oznámení o krádeži nafty u obce Čáslavsko na Pacovsku na Pelhřimovsku přijali policisté v pondělí 15. dubna v ranních hodinách. Zloděj odstranil železný kryt a poté poškodil visací zámek zajišťující a chránící palivové víčko nádrže u pracovního stroje. Z nádrže se mu poté podařilo odčerpat motorovou naftu v množství nejméně 185 litrů. Majiteli vznikla krádeží škoda v celkové výši téměř sedm tisíc korun. Uvedla to mluvčí policistů Dana Čírtková.
  • Vydáno v pondělí 15.4.2024 :
    V Praze se můžete setkat s autentickou byzantskou tradicí a vytvořit si vlastní ikonu svatého Metoděje
    Vytvořit vlastní ikonu a setkat se s řeckým ikonopiscem diákonem Gabrielem budou mít možnost zájemci o ikonopisecký kurz, který se bude konat od pátku 17. do neděle 19. května v Praze na Strahově, několik kroků od Petřína. Možnost zažít unikátní atmosféru ikonopiseckého kurzu a setkat se s autentickou byzantskou tradicí se v Praze otevírá po několikaleté pauze. Můžete například využít pravidelných spojení mezi Prahou a Jihlavou a zažít akci, která se neopakuje každý den. Tématem semináře bude malba ikony apoštola Slovanů, sv. Metoděje.
  • Vydáno v pondělí 15.4.2024 :
    Lidé v Jihlavě darovali na Sbírku potravin 1 632 kilogramů potravin a drogistického zboží, pomůže třeba seniorům i bezdomovcům
    Celkem 1 632 kilogramů trvanlivých potravin, hygienických potřeb, dětské výživy a drogistického zboží darovali občané v Jihlavě v sobotu 13. dubna na pomoc lidem v nouzi v rámci Sbírky potravin. V celé České republice se vybralo 467 tun potravin a ostatního zboží.
  • Vydáno v pondělí 15.4.2024 :
    V Jihlavě se poprvé bude konat festival kreativních nadšenců Maker Faire, nabídne program celým rodinám
    Světová přehlídka kreativity Maker Faire se bude konat 20. dubna v prostorách areálu Modeta u zoologické zahrady v Jihlavě. Festival propojuje nadšence, kutily, vynálezce a inovátory a zároveň slibuje chytrou zábavu pro celé rodiny. Vstupenky se dají zakoupit v předprodeji na GoOut.cz nebo na místě.
  • Vydáno v pondělí 15.4.2024 :
    U Antonínova Dolu se srazilo auto s náklaďákem, řidič osobního vozidla utrpěl těžké zranění
    Na silnici I/38 mezi obcemi Štoky a Antonínův Důl na Jihlavsku se stala v pondělí 15. dubna krátce před druhou hodinou dopoledne nehoda, která si vyžádala těžké zranění řidiče osobního auta.
Další články vydané ve dnech 4. 4. 2024 - 19. 4. 2024:






zpět na vrchol stránky...
redakce Regionalistu:

Regionalist, nejstarší český internetový deník: založen roku 1996 - zpravodajství a publicistika na internetu se zvláštním zaměřením na prostor Českomoravské vysočiny

Akční radius Regionalistu: zahrnuje především území Jihlavského kraje, tedy Vysočiny, to jest okresy Jihlava, Havlíčkův Brod, Pelhřimov, Třebíč a Žďár nad Sázavou)

Internetová adresa: www.regionalist.cz

Editace a redakce: Eva Švančarová (Šinkovská), šéfredaktorka
kontakt: regionalist@seznam.cz

Vychází: od září roku 1996 každý den!

Vydává: Vitaeelhomeo Ltd. - registered in England Company No. 8062676

Redakce, inserce, obchodní oddělení: e-mail: obchod@regionalist.cz, telefon: +420 777 307 887

© (1996-2024) - Eva a Leo Švančarovi

zpět na vrchol stránky...
Z jihlavských legend
Letopisy L. Vilímka
Z jihlavských čtvrtí
Zločiny komunismu
Jihlavské tramvaje
RSS

Homeopatické sady:
Partnerské weby Regionalistu:

X-Pcz
Publicisticko-křesťanský netradičně tradiční web:
18. 4. 2022 - Naše skutečné kořeny? Radost z evangelia!

17. 4. 2022 - Vzkříšení? Započal náš průchod do Světa a do Života!

16. 4. 2022 - Bílá sobota? I naše narozeniny!

15. 4. 2022 - Nelida? Ukřižovat!

14. 4. 2022 - Zelený čtvrtek: Syťme se Životem!

13. 4. 2022 - Jidáš: Patron charity, humanismu a lidumilství?

4. 4. 2022 - Poslední skutečný antikomunista střední Evropy: Viktor Orbán!

30. 3. 2022 - Kdo přichází z pekla jen těžko může přinést kamkoli ráj!

29. 3. 2022 - Jak nuzáci zpět do své nouze zase přišli…

28. 3. 2022 - Každý si nosí ten svůj svět ve svém srdci


H umoresky nejen Bedřichovské
Vzpomínky a sekvence z rodného jihlavského Bedřichova:
- Příběh dušičkový…

- Jak hospodář Václav chtěl tak usilovně život zachránit, až o něj přišel…

- Děkanovo kvarteto, aneb, jak většina má vždy patrně asi pravdu.

- Listopad 1989: Koncert ve Vlašimi, demonstrace nefachčenek – a také co tehdy prorocky odhadl starý kněz.

- Jak se moje pomsta udavačskému komunistickému dědkovi skrze krásné ženské nohy proměnila v trojku z chování.

- Proč měl jihlavský adventní věnec nikoli čtyři, ale šest svíček?

- Těžké hříšníky jejich vlastní hříchy ani do hrobu někdy nepustí…

- Příběh dušičkový, aneb jak jsem se už nikdy nestal mrakopravcem.

- Co povyprávěl starý skicář o poslední šachové partii s mým dědečkem?

- Příběh ztraceného kocourka Mňouka…


H omeopatický a astrologický web
L
ea Švančary
Publicisticky i odborně. Aneb co asi netušíte díky zažitým mýtům o astrologii i homeopatii:


Aktuální teplota:
Počasí v Počátkách
Atmosférický tlak:
Počasí v Počátkách
Srážky v tuto chvíli:
Počasí v Počátkách



Pěvecké sdružení Campanula Jihlava...

Pěvecké sdružení Campanula Jihlava...

Pěvecké sdružení Campanula Jihlava...

Pěvecké sdružení Campanula Jihlava...