Nový fotografický web Tomáše Blažka
6.9.2011 (13:20) - Právě spuštěn na adrese www.fotospoj.cz
Alba, fotografie, reportáže, sloupky - www.fotospoj.cz
Vložit svůj vlastní inzerát...
  • 16.3.2017:
    Informace k veřejné dopravě v regionu
    Kraj Vysočina v současné době projednává s představiteli obcí návrhy jízdních řádů na železnici a silnici včetně tarifního řešení, které připravil pro období po roce 2019. V této souvislosti se v poslední době objevily některé spekulace a desinterpretace, které by Kraj Vysočina rád uvedl na pravou míru a vysvětlil odborné i širší veřejnosti základní prvky nově navrhovaného systému.
    Proč Kraj Vysočina provádí racionalizaci stávajícího jízdních řádů ve veřejné linkové a v drážní osobní dopravě?

    Kraj Vysočina má v současné době uzavřeny s dopravci veřejné linkové dopravy uzavřeny smlouvy o závazku veřejné služby, které platí do 1. 11. 2019. Platnost těchto smluv již není možné prodloužit. Kraj Vysočina je povinen dle evropské i národní právní úpravy do konce roku 2019 uzavřít nové smlouvy o závazku veřejné služby s dopravci, které musí vybrat na základě soutěže ve výběrovém řízení.

    Stávající stav dopravní obslužnosti v Kraji Vysočina trpí každým rokem snižováním tržeb z jízdného v řádu milionů Kč a postupným zvyšováním ceny dopravního výkonu, které je způsobeno zvyšující se náročností jednotlivých nákladových položek. Aktuálně mzdových nákladů řidičů autobusů, které se staly téměř fixní nákladovou položkou. Lpění na stávajících jízdních řádech tedy není dlouhodobě ani střednědobě udržitelné.

    Z toho důvodu Kraj Vysočina přistoupil k optimalizaci jízdních řádů tak, aby větší objem dopravních výkonů bylo možné zajistit menším počtem autobusů s vyšším podílem malých autobusů v celém systému. To předpokládá vytvoření dopravně i tarifně integrovaného systému, založeném na přípoji mezi autobusy a vlaky, popř. mezi autobusy navzájem. Takový systém představuje projekt „Veřejná doprava Vysočiny“ (VDV).

    Návrh nových jízdních řádů na železnici je tedy navržen tak, aby vlaky mohly hrát v dopravě hlavní roli. Bohužel ne na všech tratích je to však možné vzhledem k jejich trasování, nízkému využití cestujícími s malou pravděpodobností zlepšení, a v neposlední řadě také z důvodu rozpočtových možností kraje. Proto Kraj Vysočina důkladně na základě různých zdrojů dat posuzoval rozvojový potenciál jednotlivých traťových úseků. Na tratích s vysokým potenciálem se snaží zlepšit nabídku spojů, zatímco v úsecích s nepříznivými charakteristikami je navrhováno utlumení nabídky počtu vlaků s plnohodnotnou náhradou autobusovými linkami. Na žádné trati v kraji však nebude v souvislosti s „Veřejnou dopravou Vysočiny“ zastavena osobní doprava.

    Navržené jízdní řády (autobusové i železniční) v tuto chvíli nelze chápat jako definitivní, neboť stále probíhá celá řada jednání o jejich podobě. Také z tohoto důvodu ani nejde o zcela „čisté“ verze, neboť před vyjasněním některých potenciálně sporných bodů není smysluplné dopracovávat vše zcela podrobně.

    Níže pod jednotlivými odkazy jsou k dispozici vysvětlení ke koncepčně významným bodům, které přesahují rámec prosté úpravy grafikonu:

    Změna křižování dálkové linky R11:

    Zcela bez ohledu na záměr VDV dojde v blízké době, jakmile to situace na jihočeské části tratě dovolí, ke zrychlení linky R11 v úseku České Budějovice - Veselí nad Lužnicí, a tím změně časových poloh a míst křižování těchto vlaků na Vysočině a jižní Moravě. Nově půjde o stanice Jindřichův Hradec, Kostelec u Jihlavy, Krahulov a dvoukolejný úsek u Střelic. Koncepce VDV z této skutečnosti vychází a snaží se jí pokud možno pozitivně využít, příkladem může být zrychlení dopravy ve směru Jihlava - Moravské Budějovice - Znojmo. Vzhledem k tomu, že mezi křižováním v Jindřichově Hradci a v Kostelci u Jihlavy existuje rezervní časový prostor, který však nelze využít pro další zrychlení jízdy vlaků vlivem jednokolejné tratě, bylo možné se dohodnout s objednatelem linky R11, Ministerstvem dopravy ČR, o jeho využití pro zastavení v Batelově a Dolní Cerekvi. Tím dojde ke zvýšení využití rychlíků ve frekvenčně slabším úseku a současně tak bude umožněna určitá úspora na straně regionální dopravy. Osobní vlaky zde budou moci jezdit pouze ve špičce pro zkrácení intervalu obsluhy. Pro část obyvatel kraje (Horní Cerekev, Stojčín) to stejně jako např. pro Jindřichův Hradec bude znamenat také lepší přípoje směr Tábor a Praha ve Veselí nad Lužnicí.

    I kdyby se projekt VDV jako celek nepřipravoval, vzhledem ke kapacitním omezením jednokolejné tratě a potřebě zachování přípojů by bylo nutné na posun linky R11 reagovat, přičemž tyto změny by se zejména v okolí Jihlavy a na Třebíčsku od návrhů VDV patrně lišily jen velmi málo.

    Změna koncepce regionální dopravy v okolí Kostelce u Jihlavy a dvouvrstvá obsluha HB - JI

    Jestli má některá slabě využívaná železniční trať na Vysočině potenciál výrazného růstu, tak jde o spojení Jihlava - Třešť - Telč. Dokonce i rozložení stanic a zastávek spolu s rozmístěním obcí a konfigurací silniční sítě v okolí umožňuje ve výhledu v celém úseku jižně od Kostelce zcela zrušit souběžnou autobusovou dopravu, aniž by tím došlo ke ztrátě obsluhy některého sídla. Samotný Kostelec je samozřejmě nutné řešit autobusy i nadále, ale ty nemusí nutně pokračovat jižním směrem. Jediné dvě nevýhody železnice v tomto směru jsou dlouhé cestovní doby (dané jednak velmi nízkou traťovou rychlostí, kilometricky delší trasou vlaku oproti silnici, a také zastaralým zabezpečovacím zařízením, neumožňujícím rychlé křižování vlaků) a samozřejmě zásadním způsobem se projevuje nutnost přestupu ve stanici Kostelec u Jihlavy, kde často přípoje ani nevychází. Extrémním příkladem nevhodné kombinace přestupů a jízdního řádu je spojení do škol v Jihlavě na osmou hodinu, které naposledy odjede z Telče v 5:16 hod. Za takovéto situace se samozřejmě nelze divit, že stávající využití trati cestujícími, ač v absolutních číslech mezi ostatními regionálními tratěmi na Vysočině spíše průměrné, dosahuje jen na úroveň okolo 25% využití souběžně vedených autobusů, které jedou poněkud rychleji, především ale přímo a často. To je, na druhou stranu, právě příležitost pro budoucí rozvoj. SŽDC aktuálně připravuje stavbu revitalizace tratě, která by nevýhodu nízké cestovní rychlosti měla alespoň částečně odstranit.

    V rámci projektu VDV, tedy ještě před revitalizací tratě, nezbývá než přistoupit alespoň k těm koncepčním opatřením, která jsou reálná i na stávající infrastruktuře a umožní později co nejmenší ovlivnění dalších směrů v důsledku postupného zrychlování vlivem zkracování jízdních dob na samotné trati 227 Kostelec u Jihlavy - Telč - Slavonice. Především je potřeba v co nejkratším termínu zavést přímé vlaky Telč - Třešť - Jihlava. To je základní podmínkou pro alespoň částečnou redukci souběžných autobusů, převedení alespoň části cestujících na vlaky, což posiluje ekonomickou odůvodněnost revitalizace tratě. Podobný efekt bude mít zavedení taktové dopravy na trati. Tato dvě opatření, navržená k realizaci již v rámci VDV, lze označit za „základní resuscitaci“ železnice v daném směru a jistě nemůže jít o cílový stav. Revitalizace tratě by vedle dílčího zrychlení jízdy měla zajistit mimo jiné kratší dobu křižování v Třešti a nově zřídit výhybnu (stanici) Slaviboř, kam se přesune křižování ve 30. minutu z Telče, kde je předpokládáno dle aktuálního návrhu. Ten je předmětem oprávněných výhrad Jihočeského kraje ve vztahu k minutovým polohám vlaků v Dačicích, a v úseku jižně od Telče tedy bude ještě diskutována jeho provizorní úprava do doby revitalizace, která umožní příjezdy do Dačic kolem 40. a odjezdy z Dačic kolem 20. minuty v rámci taktové dopravy, což by byl již vyhovující stav. Dlouhodobě je požadavkem Kraje Vysočina také realizace tzv. Kostelecké spojky, dodatečné zvýšení rychlosti změnou směrového vedení dráhy v nejvíce rychlostně omezujících místech a její elektrizace, to celé alespoň v úseku Kostelec - Telč. V takovém případě může být reálné dosažení jízdní doby Jihlava - Telč na úrovni 30-40 minut stejně jako další zkracování intervalů, trať by pak měla příměstský charakter a v některých případech nabízela i rychlejší spojení, než osobní automobil. V tuto chvíli je však rozhodující potřeba tento proces alespoň nastartovat, a to postupným převodem cestujících na železnici v rámci veřejné dopravy a následně jejím prvotním zrychlením.
    Z uvedených důvodů není navrženo využití na první pohled logické možnosti navázat vlaky z tratě 227 na rychlíky R11, křižující nově v Kostelci u Jihlavy. Relevantní vazby z tratě 227 na tyto rychlíky ve směru východ - západ budou řešeny bez (po železnici značné) okliky autobusovou dopravou, a sice z Telče (popř. Dačic) směr Brno v Třebíči, směr České Budějovice v J. Hradci nebo Hor. Cerekvi, z Třeště v Batelově a Okříškách. Toto uspořádání zároveň vyvolává nutnost nalézt takové řešení GVD, které umožní koncepčně nevyhnutelné (viz výše) vedení samostatné trasy (Slavonice -) Telč - Jihlava. Z hlediska optimálních časů dojezdu a odjezdu je v případě Jihlavy vhodné hledat řešení pro cca 30. minutu. Dále je třeba vzít v úvahu potřebu zajistit současně přestupy mezi vlaky v celou hodinu v Havlíčkově Brodě a ve směru z tohoto nejvýznamnějšího přestupního uzlu Vysočiny také směr Třebíč v Jihlavě. To vzhledem k posunutým trasám linky R11 vyvolává nutnost vedení vlaků mezi Havl. Brodem a Jihlavou bez zastávek, ideálně s možností využití nedávno zavedeného rychlostního profilu „V130“ pro modernější vozidla. Protože takováto vozidla jsou v současnosti na Vysočině k dispozici pouze v motorové trakci a současně přípoje v celou hodinu v Havlíčkově Brodě znamenají pro vlak rychlého segmentu křižování v Jihlavě městě ve 30. minutu, jsou v návrhu vedeny přímé spěšné vlaky Havlíčkův Brod - Jihlava - Kostelec u Jihlavy, a dále s pokračováním zastávkově směr Telč, Dačice či Slavonice. Rychlostního profilu „V130“ budou motorové vozy ř. 841 využívat nejen z HB do Jihlavy, ale také v opravených částech trati do Kostelce a především po revitalizaci na trati 227 samotné.

    Tím dojde k situaci, že doprava do Havlíčkova Brodu pro cestující ze samotné Jihlavy včetně pokračování nebo přestupů odtud jižním směrem (tratě 240 popř. 241, 225/227) bude řešena rychlými spěšnými vlaky. Naopak v případě jednotlivých stanic a zastávek mezi okresními městy bude obsluha zajištěna zvlášť vlaky osobními, z nichž drtivá většina také pojede až z/do stanice Jihlava město bez delšího pobytu v Jihlavě. Grafikon těchto vlaků bude vedle možností křižování na trati přizpůsoben především dojížďce do zaměstnání či dalším místním potřebám, proto je zejména v odpoledních hodinách porušena původně zamýšlená snaha o přibližný proklad rychlého a pomalého vlaku, hlavním důvodem je obsluha hromadných střídání zaměstnanců průmyslové zóny Pávov na okraji Jihlavy (zast. Bosch-Diesel).

    Rozlomení vozebního ramene JHMD v Černovicích u Tábora:

    Na trati 228 (JHMD) se po dohodě s Jihočeským krajem snažíme o co nejlepší přípoje v Jindřichově Hradci, tedy nově o zapojení do uzlu rychlíků v lichou celou hodinu, a současně o zavedení taktové dopravy nebo alespoň rovnoměrné rozložení spojů v průběhu většiny dne, byť to s ohledem na vybrané místní přepravní potřeby není možné zcela. Vzhledem k velice dlouhým jízdním dobám na trati však nelze stihnout (po přestupu v Obratani) současné dosažení uzlu Tábor (bylo by potřeba zkrácení cestovní doby na cca 1:50). Mají-li tedy být zajištěny také přípoje v Obratani ve směru Tábor - Černovice (odkud pojede do Pelhřimova i Pacova celodenně autobus), a současně mají být přípoje v Táboře směr Praha i České Budějovice ze směru Obrataň, Pacov a Pelhřimov, pak je bohužel nutné někde na trati JHMD vozební rameno rozdělit bez přípoje. Podle informací, které máme k dispozici, je počet cestujících projíždějících celou trať z Jindřichova Hradce až do Obrataně či naopak velmi malý. Při volbě místa rozdělení ramen přichází reálně v úvahu pouze Kamenice nad Lipou nebo Černovice. Právě do Černovic ještě dosahuje alespoň dílčí dojížďka do škol nebo zaměstnání v Jindřichově Hradci, a současně je z obou těchto stanic počet tranzitních cestujících právě v Černovicích nejmenší. Z uvedených důvodů je tedy navrženo rozdělení tratě Jindřichův Hradec - Obrataň v Černovicích u Tábora, ačkoli to rozhodně není samo o sobě cílem Kraje Vysočina, a výměnou za to bude možné bez delších čekání jezdit z Jindřichova Hradce až do Černovic resp. z Černovic bez čekání do Tábora, včetně přípojů na rychlíky v obou těchto uzlech. Jiná řešení by podle názoru Kraje Vysočina poškodila větší množství cestujících.

    Trať 224, omezení provozu Pelhřimov - Horní Cerekev:

    Nejen v Pelhřimově, ale i Horní Cerekvi a jednotlivých zastávkách je železnice zcela na okraji sídel nebo dokonce úplně mimo ně. Jedinými výjimkami jsou Dobrá Voda u Pelhřimova a Zajíčkov, ovšem ten současně leží na hlavní silnici II/112. Koncepčně velmi nevydařená stavba „racionalizace trati“, nepředstavovala skoro žádný přínos pro zrychlení jízdy vlaků nebo lepší umístění stanic a zastávek. Logická existence mnoha autobusů po silnici II/602, které mezi Pelhřimovem a Jihlavou urazí svou cestu za cca 50 min. (s obsluhou zastávek na trase a včetně obsluhy zastávek, obsluhujících optimálně města). Malý zájem o cesty na delší vzdálenosti, např. z Horní Cerekve do Tábora a zpět… To vše popř. i další faktory mohou být důvody, proč je obsazenost vlaků v tomto úseku velmi srovnatelná s úsekem tratě JHMD na Vysočině, tedy bohužel značně slabá. Pro zajímavost se pohybuje na úrovni asi o třetinu nižší než u tratě 237 a jen o málo vyšší, než v případě jižní části tratě 252. Nově díky posunu linky R11 navíc trať 224 ztratí svou přidanou hodnotu v tranzitní funkci: z Horní Cerekve do Tábora to bude skoro stejně rychlé přestupem mezi rychlíky ve Veselí nad Lužnicí.

    Nalézt smysluplné uplatnění tratě 224 je v obou jejích částech před i za Pelhřimovem velice obtížný úkol, nemá-li současně dojít k poškození cestujících tím, že nebudou zavedeny autobusy napojující středy jednotlivých sídel… V úseku Tábor - Pelhřimov se samozřejmě nabízí řešení v napojení Pelhřimova, Pacova a Obrataně v Táboře na koridorovou trať Praha - České Budějovice, což je také v návrzích ve shodě s postojem Jihočeského kraje zapracováno.

    Ovšem najít smysluplné využití úseku Pelhřimov - Horní Cerekev se nepodařilo, snad s výjimkou turistiky. Alespoň ve špičce pracovních dnů se tedy využilo náhodné shody časových vazeb v Táboře v lichou celou hodinu a minutových poloh posilových vlaků Horní Cerekev - Jihlava k jejich propojení a patrně i zefektivnění oběhů vozidel, nicméně výrazný posun v počtech cestujících si ani od takto vzniklé přímé linky Tábor - Jihlava slibovat dle názoru Kraje Vysočina nelze. O víkendu je pak obslužnost navržena ve vazbě na dálkové vlaky v Horní Cerekvi, což bohužel znamená nemožnost propojení obou částí tratě v Pelhřimově. Dalo by se říci, že další provozování osobních vlaků v tomto úseku je podobně zbytečné, jako z Horní Cerekve do Počátek. Nicméně na této trati jde o jediné vlaky, které po ni jezdí, a Kraj Vysočina si nepřeje zcela zavřít cestu k případnému budoucímu rozvoji spojení v delším časovém horizontu. Nelze například vyloučit, že by ve výhledu nemohlo dojít k výrazné modernizaci tratě Veselí nad Lužnicí - Jihlava, a to by v případné kombinaci s alespoň dílčím zvýšením rychlosti na trati přes Pelhřimov mohlo vést k větší využitelnosti vlaků i v tomto úseku. V tuto chvíli je však situace zcela jiná a navržen je tedy pouze „udržovací“ rozsah provozu takovým počtem vlaků, které při omezených financích umožní neznehodnotit přínosy ze zlepšení jiných, daleko více využívaných směrů či úseků, kde je naopak možné výrazně omezovat dopravu autobusy.


    Trať 225, zrušení osobních vlaků Horní Cerekev - Počátky-Žirovnice (Stojčín):

    Zdaleka nejméně využívaným úsekem železnic na Vysočině v regionální dopravě je právě tento úsek. Počet cestujících se v jednotlivých profilech pohybuje na úrovni do 20-40 osob za celý den. Je pravdou, že už v současné době je zde počet vlaků značně omezený, nicméně neexistuje žádná naděje na podstatnější zlepšení situace ani v případě výrazného navýšení rozsahu provozu. Hlavní důvod nízké obsazenosti v tomto úseku totiž je v trasování tratě zcela mimo směry dojížďky v regionální dopravě. Trať míjí města Počátky i Žirovnice, v Horní Vilímči, Jihlávce i Horní Cerekvi je nádraží výrazně mimo skutečné zdroje a cíle cest, a jedinou kvalitně umístěnou zastávkou tak je Horní Ves. Vzhledem k těmto skutečnostem a k tomu, že v oblasti leží další obce, vyžadující tak či tak obsluhu autobusy, přistoupí Kraj Vysočina k zastavení provozu regionálních vlaků v tomto úseku. O ztrátu železničního spojení jako takového však nepůjde, stále budou v provozu rychlíky linky R11 Plzeň - České Budějovice - Jihlava - Brno a zpět. Autobusové linky budou vedeny (zejména) ve směrech Kamenice n. L. - Žirovnice - Počátky - Horní Cerekev (s přípoji na vlak směr Jihlava) a Batelov (přípoje od vlaků z Jihlavy) - Kaliště - Jihlávka - Počátky - Stojčín, s možností dalšího pokračování do Jindřichova Hradce v případě zájmu Jihočeského kraje.

    Důkazem, že rušení vlaků nebo nějaké upozadění železnice není rozhodně cílem Kraje Vysočina ani v tomto regionu, může být rozvoj spojení Horní Cerekev – Jihlava, a především potom to, že v rámci systému VDV z Batelova resp. H. Cerekve směr Jihlava nepojedou vůbec žádné autobusy, vše bude řešeno vlaky.


    Jihovýchodní část krajské železniční sítě:

    Jízdní řády na tratích č. 240, 241 a v jižní části tratě č. 252 budou významně dotčeny změnou systémového křižování rychlíkové linky R11, na kterou by bylo nutno regionální dopravou reagovat i bez širšího řešení prostřednictvím VDV. O výsledné podobě regionální dopravy se již dlouhou dobu vedou velmi náročná jednání s Jihomoravským krajem, která dosud nejsou uzavřena. Kraj Vysočina podporuje doplnění rychlíků v úseku Třebíč – Brno a zpět 2 páry spěšných vlaků ve směru přepravní špičky ráno do Brna a odpoledne zpět. Tyto spěšné vlaky by společně s rychlíky vytvářely nabídku rychlého spojení Třebíče a Náměště nad Oslavou s Brnem každou hodinu v taktovém intervalu. Tyto spěšné vlaky by navíc obsloužily zastávku Vladislav. Zrušení osobních vlaků v úseku Třebíč – Náměšť nad Oslavou se však nepředpokládá. Osobními vlaky by byla nadále zajišťována nabídka v době přepravního sedla a o víkendech a ve směru Třebíč také v ranní přepravní špičce a odpoledne zpět.

    Není navrženo ani zrušení provozu na jižní části tratě č. 252 ze Studence do Velkého Meziříčí, která vykazuje velmi nízký počet přepravených cestujících. Vzhledem ke konfiguraci silniční sítě v oblasti by bylo velice obtížné až nemožné zavést adekvátní náhradu autobusovou dopravou (zejména z pohledu jízdních dob). Naopak, nově budou osobní vlaky z Velkého Meziříčí vedeny až do Náměště nad Oslavou, kde jsou dle možností plánovány přípoje na rychlé vlaky ve směru Brno.

    Na trati č. 241 pak dojde k významnému zrychlení osobních vlaků odstraněním dlouhých pobytů v Moravských Budějovicích a přesunem křižování vlaků z Moravských Budějovic do železniční stanice Šumná. Dojde tak ke zkrácení cestovní doby ve směru Havlíčkův Brod – Jihlava – Znojmo. Prioritou Kraje Vysočina je také zavedení nejméně jednoho páru spěšných vlaků Znojmo – Havlíčkův Brod k posilovým rychlíkům do Prahy s časovou polohou v Havlíčkově Brodě v celou lichou hodinu, a to včetně víkendového spojení.


    Změna trasování osobních vlaků přes žst. Světlá nad Sázavou a přestupy Ledeč nad Sázavou:

    Pokud odhlédneme od cestujících mezi místy zastavení rychlíků linky R9, na trati 230 jsou obraty ve zbývajících stanicích a zastávkách na území Vysočiny (kromě Leštiny u Světlé) velice nízké. Při volbě, zda v přímém spojení s Havlíčkovým Brodem upřednostnit Ledeč nad Sázavou (a další zastávky na trati 212), nebo Josefodol, Sázavku, Leštinu, Novou Ves a Vlkaneč byl tedy upřednostněn směr první i přesto, že tradičně je situace jiná (ještě z doby, kdy rychlíků jezdilo mnohem méně a osobní vlaky byly základním spojením v tomto směru také pro větší města). Ještě více je to patrné z dat o celkové dojížďce všemi druhy dopravy a při zohlednění toho, že např. obec Sázavka se ve skutečnosti nachází daleko od své zastávky. Dalším důvodem je odlehlost žst. Světlá nad Sázavou od centra města, snaha je tak zavést přímé a rychlé páteřní spojení z Havlíčkova Brodu do zastávky Světlá nad Sázavou město. Aby byl nově uvažovaný přestup cestujícím z tratě 230 do Havlíčkova Brodu kompenzován, přestupy jsou plánovány ve většině případů (resp. po dalších úpravách patrně vždy) na rychlíky nebo od nich. V době přepravní špičky regionální dopravy, kdy však ještě nejedou rychlíky (vůbec nebo v hodinovém intervalu) však bude ponecháno několik přímých vlaků až do/z Havlíčkova Brodu. Je předpoklad, že těmito vlaky odjede ve skutečnosti značná část denně dojíždějících cestujících. Časové polohy osobních vlaků s vazbami na rychlíky ve Světlé nad Sázavou dle předběžné konzultace se Středočeským krajem orientačně vyhovují také jeho potřebám.

    Konkrétní návrh linky Havlíčkův Brod - Ledeč nad Sázavou je v tuto chvíli provizorní. Cílovou snahou Kraje Vysočina je zajistit ve Světlé nad Sázavou optimální přestupy na rychlíky směr Praha a opačně, což vzhledem k minutovým polohám rychlíků současně znamená proklad Os a R ze Světlé n. S. do Havl. Brodu na přibližný interval obsluhy 30 minut. Aby to však bylo možné, je nutné umožnit křižování vlaků na trati 212 ve Smrčné popř. obdobné lokalitě. Současná absence jakékoliv stanice nebo výhybny mezi Světlou n. S. a Ledčí n. S. je velikou komplikací každé snahy o přehledný grafikon s přípoji, dočasně jsou tedy preferovány přípoje ve směru převažující dojížďky (ráno do Prahy, večer zpět), ačkoli to ne vždy (zejména odpoledne) lze určit jednoznačně. Během dopoledního sedla je v současnosti snaha o přibližné proklady Os a R na - v průměru - hodinový interval. Je ovšem možné, že po dalším zvážení a třeba i v souvislosti s reálným řešením úseku Ledeč - Zruč a dále dojde ke změně na křižování v sudou celou hodinu, aby tak byly přípoje přece jenom zachovány alespoň přibližně. Původním záměrem řešení této vazby byla totiž kombinace zastavení rychlíků v Leštině u Světlé a návazné autobusové linky do Ledče n. S. za současného zrušení osobních vlaků ze Světlé n. S. do Čáslavi, popř. Vlkanče či Leštiny u Světlé. Tento původně zvažovaný koncept však nebude z více důvodů realizován.

    V současnosti se předpokládá přestup v Ledči n. S. mezi vlaky od/do Havl. Brodu a Čerčan. Primárním důvodem je snaha o oddělení vozebních ramen, neboť na Vysočině předpokládáme nasazení motorových vozů ř. 841 alespoň na větší část vlaků této linky. Vzhledem k tomu, že jednání se Středočeským krajem dosud nedošlo k jednoznačným závěrům, je možné, že například vybrané vlaky budou ve výsledném řešení přece jenom bez přestupů. Stejně tak časové polohy vlaků západně od Ledče jsou v tuto chvíli zcela orientační a výsledek se od prvních úvah bude patrně lišit (o čemž byly dotčené obce na příslušných jednáních informovány).


    Trať 237 Havlíčkův Brod - Humpolec, omezení provozu:

    Vzhledem k cestovní době Humpolec – Havlíčkův Brod vlakem po trati č. 237 a autobusem po silnici I/34 a vzhledem k umístění stanic resp. zastávek na trati zejména v obou koncových městech a v Herálci nebyla tato trať vyhodnocena jako páteřní linka v regionu s potenciálem rozvoje přepravní poptávky. Vzhledem k tomu, jaké všechny autobusové linky musí pro zabezpečení železnicí neřešených přepravních vztahů existovat, autobusy pokryjí všechny přepravní potřeby včetně potenciálních železničních relací, a tím učiní vlak zbytným.

    V dlouhodobějším horizontu za předpokladů provedení rekonstrukce tratě včetně nových zastávek na okraji Humpolce, Havlíčkova Brodu a ve Vilémově, a při zrušení navrhované autobusové linky 251 Humpolec - Květinov (s výjimkou jistého rozsahu obsluhy Koječína a Radňova) je možné jízdní řád na trati navrhnout jako páteřní dopravní nabídku v regionu. Obec Herálec by ovšem musela akceptovat, že v jejím případě by bylo nutné cestovat do Havlíčkova Brodu s přestupem z vlaku na heráleckém nádraží na místní autobus (do Humpolce by byl autobus nutný bez ohledu na vlak z důvodu obsluhy místní části Dubí).

    V současnosti je proto navržen omezený provoz, který odlehčuje přepravní proudy ve špičkových časech a napojuje jednotlivá sídla na havlíčkobrodském nádraží na další vlaky. Především jde o zachování možnosti budoucího opětovného rozvoje, vzniknou-li pro něj podmínky, a v současnosti umožnění rozvoje jiných úseků železniční sítě Vysočiny vzhledem k omezenému objemu finančních prostředků.

    Trať 251, omezení provozu Nové Město na Moravě - Nedvědice:

    V úseku Žďár nad Sázavou - Nové Město na Moravě zůstane přibližně zachována stávající frekvence i časové polohy vlaků. V následujícím úseku přes Bystřici nad Pernštejnem do Nedvědice bude provoz mírně omezen - nebudou zaváděny posilové vlaky nad rámec základního dvouhodinového intervalu. Důvodem je, že trať v tomto úseku velmi špatně napojuje regionálně významný cíl dojížďky i vyjížďky, město Bystřice nad Pernštejnem, stejně jako většinu obcí. To se samozřejmě dlouhodobě podepisuje na využití vlaků cestujícími, které je v tomto úseku dvakrát až třikrát nižší. Nabídka pro cestující však bude existovat v podobě autobusových linek.

    Jistou možností, jak provoz na trati smysluplně posílit, by bylo vedení přímých spěšných vlaků Bystřice nad Pernštejnem - Brno v kombinaci s rekonstrukcí tratě. Za takových okolností by patrně bylo smysluplné se přinejmenším pokusit o napojení města Bystřice n. P. stejně jako dalších obcí v okolí autobusy na místní železniční stanici, a takto vytvořit páteřní železniční spojení ve směru do nejvýznamnějšího cíle dojížďky z této části regionu, Brna. Jihomoravský kraj nicméně podobný scénář na jednání jednoznačně vyloučil, a to i ve výhledu, neboť jeho úmyslem je prodloužení zastávkových vlaků linky S3 z Brna až do Nedvědice (po elektrizaci příslušné části tratě). V takovém případě bychom ve snaze o využití většiny tratě nutili bystřické cestující k jízdě autobusem na nádraží, následné jízdě motorovým zastávkovým vlakem a opětovnému přestupu v Nedvědici na elektrický zastávkový vlak s relativně dlouhou dobou jízdy do Brna (do doby elektrizace trati Tišnov - Nedvědice by se přestup mezi motorovým a elektrickým vlakem odehrával, jako dnes, v Tišnově). Tato kombinace více přestupů a jízdy nízkou průměrnou rychlostí je zjevně nepřijatelná, a na situaci tedy Kraj Vysočina zareaguje vedením autobusové linky Bystřice nad Pernštejnem - Tišnov, časově ukotvené přípoji na rychlíky směr Brno (a zpět). Na samotnou železnici tak zůstane úkol obsloužit méně prioritní přepravní vztahy, např. z Nového Města na Moravě do Nedvědice, z Rožné do Žďáru nad Sázavou a podobně, čemuž dvouhodinový interval s ohledem na počet cestujících v takových relacích odpovídá.

    Jitka SVATOŠOVÁ
    Sdílet tento článek
    Další zprávy:
  • Vydáno ve čtvrtek 27.4.2017 :
    Jedem z nejmodernějších mikroskopů používají na operačních sálech v Jihlavě
    Lékaři v jihlavské nemocnici používají na ORL operace nový mikroskop za téměř dva miliony korun. Slouží pro nejčastěji pro operace uší. Na zákroky jezdí do jihlavské nemocnice pacienti z celé Vysočiny.
  • Vydáno v úterý 25.4.2017 :
    Záchrance roste počet výjezdů
    Za posledních deset let vzrostl Zdravotnické záchranné službě Kraje Vysočina počet výjezdů zhruba o čtvrtinu. Nyní vyjíždí každých 12 minut. Stále častěji pomáhají v terénu lékaři a záchranáři chronicky nemocným lidem a seniorům.
  • Vydáno v úterý 25.4.2017 :
    Pro podání přehledu o příjmech a výdajích OSVČ zbývá týden
    Osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ) mají poslední týden na podání Přehledu o příjmech a výdajích za rok 2016 (přehled OSVČ). Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) připomíná, že tuto povinnost mají i OSVČ, které vykonávaly samostatnou výdělečnou činnost jen po část loňského roku či v jeho průběhu samostatnou výdělečnou činnost přerušily (ukončily). Podat přehled OSVČ za rok 2016 lze zpravidla nejpozději do úterý 2. 5. 2017.
  • Vydáno v úterý 25.4.2017 :
    Na kontrolu znamének chodí stále mladší pacienti
    Prevence má smysl a opět se to potvrdilo na včerejším Dni melanomu. Lékařka Zuzana Nevoralová, která celý den prohlížela v ambulanci znaménka, zkontrolovala téměř stovku pacientů. Nejvíc přišlo mladých lidí, kteří chtějí mít jistotu, že jsou v pořádku.
  • Vydáno v úterý 25.4.2017 :
    Služby Oblastní charity Jihlava navštívil náměstek primátora Výborný
    Koncem dubna navštívil Oblastní charitu Jihlava náměstek primátora města Jihlavy pro úsek rozvoje města a úsek sociálních věcí Ing. Vratislav Výborný.
  • Vydáno v neděli 23.4.2017 :
    Muž spadl při opravách hráze nádrže Vír z lešení, pád nepřežil
    Při opravách opravách v koruně přes sedm desítek metrů vysoké hráze přehradní nádrže Vír spadl v sobotu 22. dubna okolo 17. hodiny muž z lešení. Pád nepřežil.
  • Vydáno ve čtvrtek 20.4.2017 :
    Nejvyšší hořící hranice - najdeme jí ?
    Blíží se nám čarodějnice, tak by možná stálo za to připomenout, že nejvyšší hranici postavil Klub RAMPUŠÁKŮ v Mnichovicích.
  • Vydáno ve čtvrtek 20.4.2017 :
    Studentky Vysoké školy polytechnické Jihlava (VŠPJ) se podělily o své zážitky z expedice na Kubu
    Počátkem tohoto roku se uskutečnila další z odborných terénních praxí studentů VŠPJ oboru Cestovní ruch na Kubě. Program již čtvrté pětitýdenní expedice s názvem \"CUBA 2017\" byl připraven ve spolupráci s akademickými pracovníky univerzity v Sancti Spiritu a Santa Clara a na organizačním zajištění se podílela největší kubánská cestovní agentura CUBANACAN.
  • Vydáno ve středu 19.4.2017 :
    Den pro podlipnické kostely se Svatojiřskou pouťí v Řečici v sobotu 22. dubna
    Přátelé podlipnických kostelů o.p.s. a farnost Lipnice nad Sázavou pořádají v sobotu 22. dubna 2017 \"Den pro podlipnické kostely a Svatojiřskou pouť v Řečici\".
  • Vydáno ve středu 19.4.2017 :
    Nový web iROZHLAS.cz nabízí spolehlivé a rychlé zpravodajství se značkou Českého rozhlasu
    Český rozhlas dnes zahájil provoz nového zpravodajského serveru iROZHLAS.cz. Web nabídne vlastní kauzy, původní zpravodajství, pravidelné sloupky i inovativní datařské formáty. Úkolem nového serveru bude šířit v internetovém světě unikátní obsah, který připravují redakce zpravodajských stanic Českého rozhlasu primárně pro vysílání.
  • Vydáno ve středu 19.4.2017 :
    Slavné Händelovo Aleluja zazní v Telči v sobotu 22. dubna
    Třebíčský soubor Musica animata ve spolupráci s městem Telč zve všechny lidi dobré vůle k návštěvě koncertu jednoho z vrcholných děl hudební barokní tvorby - oratoria Georga Friedricha Händela MESIÁŠ. Jde o skladatelovo nejvýznamnější a nejpopulárnější dílo, které v průběhu staletí získalo až ikonickou hodnotu. Obsahuje i proslulý sbor \"Aleluja\", který patří mezi nejznámější kompozice klasické hudby vůbec.
  • Vydáno v úterý 18.4.2017 :
    Za nezalesnění vytěžené holiny dostala firma SAARLES pokutu 215 tisíc korun
    Inspektoři z České inspekce životního prostředí v Havlíčkově Brodě uložili pokutu 215 tisíc korun společnosti SAARLES s.r.o. Firma jako vlastník lesních pozemků v katastru Brťoví na Žďársku neprovedla zalesnění holin o výměře 3,25 hektaru. Dopustila se tak ohrožení životního prostředí v lesích.
  • Vydáno v úterý 18.4.2017 :
    Den Země oslavíme prací, pochodem i sběrem papíru
    Každé z pěti chaloupeckých středisek připravilo Den Země svým jedinečným způsobem. Naši Zemi budeme čistit, poznávat po souši i po vodě, použité materiály upcyklovat do nových výrobků; návštěvníkům ukážeme, jak vytvořit domácí žížalový kompostér a představíme stroje, které fungují i na jiný, než elektrický pohon. Nezapomněli jsme ani na zábavu, proto se v Kněžicích vrhneme do veselého tvoření s papírem.
  • Vydáno v úterý 18.4.2017 :
    Koniklec potřebuje ovečky
    V těchto dnech kvete na jediné lokalitě na Vysočině, v přírodní památce Klučovský kopec, koniklec luční (Pulsatilla pratensis). Jde o menší vytrvalou bylinu s tmavě fialovým květem, jejímž plodem je nažka ve tvaru chlupatého chomáčku, který je obzvláště elegantní po ránu, kdy je pokryt rosou. Na pár lokalitách na Třebíčsku máme možnost spatřit také koniklec velkokvětý (Pulsatilla grandis), který v současné době již odkvétá. Z nejnavštěvovanějších míst jde o přírodní památku Kobylinec u Trnavy, která je i nejzápadnějším místem výskytu na Vysočině, dále přírodní památku Špilberk a přírodní památku Ptáčovský kopeček.
  • Vydáno v pátek 14.4.2017 :
    Most přes řeku Jihlavu v Třebíči bude otevřen 22. dubna
    Práce na stavbě mostu přes řeku Jihlavu v Třebíči na silnici II/351 spojující město s židovskou čtvrtí finišují. „Jakmile budou položeny asfaltové vrstvy, dokončeno vodorovné a i svislé dopravní značení a osazeny bezpečnostní prvky jsme připraveni most v režimu předčasného užívání zprovoznit. Jako reálný termín vidíme 22. dubna, ale poslední slovo bude mít místní speciální stavební úřad a police ČR“ informoval radní Kraje Vysočina pro oblast dopravy a silničního hospodářství Jan Hyliš.
  • Vydáno ve čtvrtek 13.4.2017 :
    Přednáška na téma Polární záře ve Švédsku v jihlavském muzeu
    Přednáška Bc. Mirka Dočekala z Hvězdárny a planetária Brno s názvem Polární záře ve Švédsku se bude konat v muzejním Malovaném sále jihlavského muzea ve čtvrtek 20. dubna v 17 hodin.
  • Vydáno ve čtvrtek 13.4.2017 :
    Telčský zámek bude patřit kvalitě vysokých škol
    Konference o hodnocení kvality vysokých škol, která se tradičně koná v Univerzitním centru Telč, se poprvé přesune i na zámek. Důvodem je mimořádný zájem o účast, kterou vyvolala zejména reakce na povinnosti vyplývající z novely zákona o vysokých školách platné od začátku akademického roku. O dopadech novely nejen na hodnocení kvality, ale i na celý akreditační proces bude v Telči ve dnech 4.-5 května debatovat na 160 odborníků z vysokých škol i ministerstva školství.
  • Vydáno ve čtvrtek 13.4.2017 :
    Světový den zdraví
    Světová zdravotnická organizace (World Health Organization – WHO) vyhlásila u příležitosti svého vzniku v roce 1950 sedmý duben Světovým dnem zdraví. Každoročně je vybráno jedno téma, kterému se Den zdraví věnuje. Tím letošním tématem je Deprese: hovořme o ní.
  • Vydáno ve středu 12.4.2017 :
    Studenti z Havlíčkova Brodu staví mrakodrap z vlnité lepenky
    Havlíčkův Brod, 11. dubna 2017 – Jaká je podle studentů stavba, která přiláká turisty a zviditelní Českou republiku v zahraničí? Třeba originální a moderní výšková stavba s názvem Lukovotoon z vlnité lepenky. To je nápad studentů Střední průmyslové školy stavební akademika Stanislava Bechyně z Havlíčkova Brodu. O postup do finále 11. ročníku soutěže Stavby z vlnité lepenky bude bojovat celkem 30 škol. Na mladé stavaře a stavařky čekají ceny v hodnotě 40 000 Kč. Letošní novinkou je hodnocení v kategorii „Nejlepší obal z vlnité lepenky na soutěžní stavbu“.
  • Vydáno ve středu 12.4.2017 :
    Přednáška Fenomén Masaryk v jihlavském muzeu
    Přednáška doc. PhDr. Michala Stehlíka, Ph.D. z Národního muzea s názvem Fenomén Masaryk se uskuteční v muzejním Malovaném sále v Jihlavě v úterý 18. dubna v 17 hodin.
  • Vydáno ve středu 12.4.2017 :
    Lékárny krajských nemocnic na Vysočině budou mít na Pondělí velikonoční otevřeno
    Ústavní lékárny nemocnic Kraje Vysočina budou na velikonoční pondělí otevřené. Kraj Vysočina a nemocnice tak reagují na dopady nového zákona, který uzavře velká obchodní centra, kde se lidé naučili využívat služeb komerčních lékáren s celotýdenním servisem. „V případě nutnosti tak bude na Vysočině k dispozici v každém okrese alespoň jedna plnohodnotná lékárna v blízkosti pohotovostní služby připravená vydat např. antibiotika nebo jiná léčiva až do 20 hodin,“ informoval hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek.
  • Vydáno v pondělí 10.4.2017 :
    Nenechte si ujít mimořádný koncert Michala Pavlíčka s Monikou Načevou a doprovodným smyčcovým kvartetem Pavla Bořkovce
    Ve středu 19. 4. 2017 nás čeká v divadle Pasáž koncert předních osobností moderní české hudební scény. V rámci turné „Možnosti tu ještě sou“, které začíná od 19 hodin, vystoupí společně kytarový mág Michal Pavlíček, česká herečka, zpěvačka, šansoniérka a členka Divadla Sklep Monika Načeva a smyčcové kvarteto Pavla Bořkovce.
  • Vydáno v pondělí 10.4.2017 :
    Pomlázka z vydřích vousků je k vidění v Pelhřimově
    V pelhřimovském Muzeu rekordů a kuriozit je kromě řady velikonočních kraslicových rarit k vidění třeba klasická avšak obří - téměř šestimetrová - pomlázka z vrbových prutů, miniaturní (4,5 mm) z téhož materiálu, pomlázka z vlasů a teď nově i velikonoční, velmi neobvyklá, pomlázka z vydřích vousů!
  • Vydáno v pondělí 10.4.2017 :
    Na Den melanomu vyšetří v jihlavské nemocnici znaménka
    Na Den melanomu bude kožní ambulance celý den otevřena všem, kteří chtějí vyšetřit podezřelá znaménka. Zájem se opět předpokládá velký, během předchozích ročníků se nechala během jediného dne vyšetřit až stovka pacientů. Objednání je možné také telefonicky.
  • Vydáno v neděli 9.4.2017 :
    V kavárně U Notáře pokřtí knihu Rozvědčík
    Kniha Marty Morice ROZVĚDČÍK bude pokřtěna ve čtvrtek 13. dubna v 19 hodin v poetickém podkroví kavárny U Notáře v Havlíčkově Brodě.
  • Vydáno v neděli 9.4.2017 :
    Ludolfovo číslo - pokus o překonání rekordu
    Ve středu 12. dubna přibližně od 10.45 hod. proběhne v expozici Zlaté české ručičky pelhřimovského Muzea rekordů a kuriozit (Nábřeží rekordů a kuriozit 811, Pelhřimov) pokus o nový český rekord v počtu zapamatovaných číslic z konstanty.
  • Vydáno v sobotu 8.4.2017 :
    Velikonoční prohlídky hradu Rokštejn 14. - 17. dubna
    V rámci celorepublikové akce Brány památek dokořán bude zpřístupněna o Velikonocích, ve dnech od pátku 14. do pondělí 17. dubna, věž s vyhlídkou zříceniny hradu Rokštejn a to od 10 do 16 hodin. Vstupné bude činit 20 Kč plné a 15 Kč snížené.
  • Vydáno v sobotu 8.4.2017 :
    Studenti cestovního ruchu Vysoké školy polytechnické Jihlava na Kubě
    Studenti Vysoké školy polytechnické Jihlava absolvují v rámci studia kromě praxí ve firmách také terénní praxe. V rámci oboru Cestovní ruch si jimi vedle odborných znalostí prohlubují svoje organizační a průvodcovské schopnosti a ověřují si jazykovou vybavenost. Jejich cesty směřují především do evropských států. Mezi studenty je řada těch, kteří projevují zájem o poznání mimoevropských destinací. Pro opravdu nadšené zájemce VŠPJ nabízí možnost dobrovolné třicetidenní terénní praxe na Kubě.
  • Vydáno v sobotu 8.4.2017 :
    Velikonoční neděle s Během městem Jarmily Kratochvílové
    Blíží se termín tradičního velikonočního Běhu městem Jarmily Kratochvílové. Na trať dlouhou téměř 15 km se běžci v Golčově Jeníkově postaví na Velikonoční neděli 16. dubna 2017. Trať povede tradičně z Jeníkova přes Kobylí, Hlavu, Chrtníč, Okrouhlík, Chlumek a zpět do Golčova Jeníkova. „Uvědomujeme si, že ročně si mohou závodníci v České republice vybírat z téměř 2,5 tisíc běžeckých závodů, i tak jsme na svou náročnou trať pyšní. Rádi bychom na ní přilákali více mladých lidí, protože dvě třetiny startujících jsou lidé nad 40 let,“ říká za pořadatele Josef Trtík.
  • Vydáno v pátek 7.4.2017 :
    Pašijová hra \"Co se stalo s Ježíšem\" ve Žďáře nad Sázavou
    Již po osmnácté předvedou ochotníci ze žďárských farností v přírodním areálu na Libušíně ve Žďáře nad Sázavou velikonoční pašijovou hru „Co se stalo s Ježíšem“. Okolo 200 amatérských herců také letos po náročné přípravě předvede velikonoční pašijový příběh. Přírodní areál na sídlišti Libušín ve Žďáře nad Sázavou v úterý 11. dubna ve 20 hodin opět ožije dva tisíce let starým příběhem o životě, utrpení, smrti a zmrtvýchvstání Ježíše Krista
  • Vydáno v pátek 7.4.2017 :
    Okovaný vejce či pomlázka z vydřích vousků v muzeu rekordů v Pelhřimově
    Krásné nové velikonoční rekordy (přes 100 m dlouhá naplétaná pomlázka nebo sbírka 3 901 velikonočních kraslic vyrobených za 3 000 hodin ze slepičích, kachních, husích a pštrosích vajec). A příští týden by měla dorazit pomlázka upletená z vydřích vousků... na to vše se mohou těšit návštěvníci Muzea kuriozit a rekordů v Pelhřimově.
  • Vydáno ve čtvrtek 6.4.2017 :
    Vítání jara a Velikonoce v Telči
    Příroda zblízka Ve vstupní síni radnice můžete od 3. 4. do 1. 5. 2017 zhlédnout výstavu fotoobrazů z přírody Luboše Doubka z Přibyslavi.
  • Vydáno ve čtvrtek 6.4.2017 :
    Představení Všechny moje zimy v kavárně U Notáře
    Divadelní předdstavení Všechny moje zimy se bude konat v pátek 7. dubna od 19 hodin v kavárně U Notáře v Havlíčkově Brodě.
  • Vydáno ve čtvrtek 6.4.2017 :
    Domácí i evropský šampionát v letecké akrobacii zpestří armádní letouny i dvouplošník Polikarpov
    CHOTĚBOŘ - Několik doprovodných akcí chystají pořadatelé mistrovství České republiky a mistrovství Evropy v letecké akrobacii, které se letos konají na letišti v Počátkách u Chotěboře.
  • Vydáno ve středu 5.4.2017 :
    Kraje mají šanci na částečnou kompenzaci mimořádných výdajů na platy řidičů autobusů, Vysočina kompromis velmi vítá
    Oficiální stránky Vlády ČR dnes přinesly informaci, že premiér Bohuslav Sobotka ještě dnes vládě navrhne, aby uvolnila 420 miliónů korun pro kraje na spolufinancování navýšení platů řidičů autobusů.
  • Vydáno ve středu 5.4.2017 :
    Čistá Vysočina - budou uklízet i uživatelé a pracovníci sociálních služeb Charity
    Akce Čistá Vysočina se zúčastní opět i uživatelé a pracovníci sociálních služeb Oblastní charity Jihlava. Budou uklízet v okolí sídla svých služeb. Zapojí se služby pro drogově závislé a také ty, které se věnují dětem a mládeži nebo romské komunitě.
  • Vydáno ve středu 5.4.2017 :
    Pro nejmenší pacienty je opravený zvířátkový pokoj
    Děti v jihlavské nemocnici mohou využívat další nově opravený pokoj. Tentokrát je laděn do zvířecích motivů. Ty najdou děti na zdech, ale i na peřině nebo polštáři. Zázemí se mohlo otevřít díky několika charitativním akcím.
  • Vydáno ve středu 5.4.2017 :
    V Žižkově ulici v Jihlavě srazilo neznámé auto chodce, ten na místě zemřel
    V Žižkově ulici v Jihlavě u čerpací stanice ONO se stala ve středu 5. dubna krátce před půl šestou hodinou ráno tragická nehoda. Zřejmě nákladní auto srazilo chodce, který na místě zemřel. Řidič z místa nehody ujel, po voze policisté pátrají a obrací se s výzvou na svědky, aby se přihlásili na policii.
  • Vydáno v úterý 4.4.2017 :
    Jaké bude naše město?
    Veřejný prostor a jeho využití je téma, jež poslední dobou stále častěji rezonuje napříč veřejností i médii. Jak by měl vypadat? Kdo by ho měl tvořit? A čemu by vlastně měl sloužit? Odpovědi na některé z těchto otázek se pokusí zodpovědět konference Pojďme dělat město (nebo ves).
  • Vydáno v úterý 4.4.2017 :
    Vlasta Redl s kapelou vystoupí v Třebíči
    Moravský multiinstrumentalista, zpěvák, textař a skladatel Vlasta Redl, který ve své tvorbě dokáže osobitě skloubit rock, bigbít, folk i lidovou hudbu vyráží na jarní tour. Tato jedinečná osobnost české hudební scény se v Třebíči představí 5. dubna 2017 v Národním domě v 19 hodin.
  • Vydáno v úterý 4.4.2017 :
    Zahájení jarního provozu tržnice na Masarykově náměstí
    SLUŽBY MĚSTA JIHLAVY zahájily provoz tržnice na Masarykově náměstí v Jihlavě dne 3. 4. 2017. Prodejní místa na tržnici jsou v podobě pultů, kterých je na náměstí umístěných celkem čtrnáct. Trhovci mohou prodávat zemědělské produkty, květiny, potraviny, řemeslné a rukodělné výrobky. Denní pronájem na tržnici je stanoven na 200 korun. Zájem trhovců o prodejní místa, bude jako každý rok úzce souviset s aktuálním počasím. Trhovci již od začátku jara prodávají sazenice salátu, paprik, okurek a dalších produktů. Další prodávaný sortiment se většinou týká sezónních hospodářských přebytků. V letních měsících se jedná především o ovoce a zeleninu.
  • Vydáno v úterý 4.4.2017 :
    Velikonoce s dráteníky
    K blížícím se jarním svátkům připravuje jihlavské muzeum výstavu Velikonoce s dráteníky. Návštěvníkům představíme výrobky dráteníků nejen z České republiky, ale i ze Slovenska. Svůj um budou prezentovat Lada Borecká, Lubomír Dunaj, Mgr. Petr Musil, Monika Sochůrková, Věra Studená a Helena Suchá. O tom, že rozhodně bude na co se dívat, svědčí i fakt, že Petr Musil byl jedním z prvních novodobých dráteníků a založil také vlastní drátenickou školu. Absolventy této drátenické školy a mistry Cechu česko-moravských uměleckých dráteníků jsou i další z vystavujících. Rovněž jméno Lubomíra Dunaje je mezi dráteníky známé – je autorem několika publikací o drátování.
  • Vydáno v úterý 4.4.2017 :
    Otte Wallish: Zapomenutý pozdrav z Izraele
    Galerie Českých center v Rytířské ulici zahájí jarní sezónu výstavou děl česko-izraelského grafika Otte Wallishe (1906–1977). Jedná se o vůbec první přehlídku Wallishovy tvorby v Čechách. Výstava zahrnuje sbírku plakátů převážně z 30. let 20. století, první izraelské známky (doar ivri), mince a také knihy, na kterých se Otte graficky podílel. Nebude zde chybět ani kopie listiny vyhlašující Stát Izrael v roce 1948. Kurátorkou výstavy je Eva Janáčová z Ústavu dějin umění AV ČR. Výstava se koná pod záštitou Velvyslanectví Státu Izrael v České republice. Česká centra jsou hlavním organizátorem.
  • Vydáno v neděli 2.4.2017 :
    V Trnávce bylo nalezeno mrtvé tělo
    V sobotu odpoledne bylo Ve vodní nádrži Trnávka u Želiva na Pelhřimovsku bylo v sobotu 1. dubna nalezeno mrtvé tělo ve značně pokročilém stadiu rozkladu, totožnost zemřelého zatím policie nezná. Policie obdržela oznámení okolo 16. hodiny.
  • Vydáno v pátek 31.3.2017 :
    Nejdelší pomlázka v ČR a nové české rekordy o tomto víkendu
    Pozvánka na zbrusu nový velikonoční zápis do České knihy rekordů - nejdelší pomlázka v České republice: Biskupice u Jevíčka na Svitavsku, Panský dvůr, sobota 1. dubna 2017 - mezi 14.00 a 15.30 hod.
  • Vydáno v pátek 31.3.2017 :
    Kněžice zvou k objevení tradic jarních svátků
    Akce pro rodiče s dětmi s názvem \"Než přijdou Velikonoce\" se bude konat 1. - 2. 4. 2017 v Kněžicích. Akce připomene jak pohanské, tak křesťanské tradice jarních svátků.
  • Vydáno ve čtvrtek 30.3.2017 :
    Inspirujte se novou aplikací Cyklovýlety po Vysočině a objevujte krásy Vysočiny z kola
    Zbrusu nová aplikace Cyklovýlety po Vysočině dává čtyřicet tipů na cyklovýlety po Kraji Vysočina. Jednotlivé trasy jsou rozděleny po okresech a u každého z výletů najdou milovníci cykloturistiky popis, vzdálenost, doporučení na typ kola, jaká bude náročnost trasy a aplikace připojuje i kontakty na turistická informační centra. Novinku připravil cyklokoordinátor Kraje Vysočina Petr Stejskal ve spolupráci s krajskou příspěvkovou organizací Vysočina Tourism. „Představíme ji tento víkend na veletrhu For Bikes v pražských Letňanech,“ informuje náměstkyně hejtmana Kraje Vysočina pro oblast kultury, památkové péče, cestovního ruchu a mezinárodních vztahů Jana Fischerová.
  • Vydáno ve čtvrtek 30.3.2017 :
    Dráteníkův rok v muzeu v Telči
    Od 1. dubna budou mít návštěvníci telčského muzea možnost zhlédnout přímo v expozičních prostorách výstavu Dráteníkův rok.
  • Vydáno ve čtvrtek 30.3.2017 :
    Na Den zdraví si můžete projít obří plíce
    Prevence je základ. Jihlavská nemocnice proto připravila opět Den zdraví pro veřejnost, kde si můžete nechat změřit tlak, cholesterol, naučíte se správně mýt ruce, nebo vám lékaři zkontrolují znaménka. Ženy mohou bez objednání na mamograf. Živé vysílání bude mít netradičně přímo z místa také Český rozhlas Region.
  • Vydáno ve středu 29.3.2017 :
    S prarodiči na školních zahradách i na Vysočině
    K akci s názvem Týden s prarodiči na školních zahradách se připojí také dvě školy z kraje Vysočina. První z nich – Mateřská škola Kamarád v Novém Veselí zve všechny rodiče a prarodiče na svou zahradu 3. dubna od 9:45. V Mateřské škole Mozaika v Jihlavě jsou zase prarodiče i rodiče vítáni 26. dubna v 15:30. Týden s prarodiči na školních zahradách je celostátním projektem programu Skutečně zdravá škola a má za cíl umožnit prarodičům a rodičům sdílet své zahradnické zkušenosti a dovednosti s dětmi a zároveň pomoci školám znovu oživit jejich zahrady.
  • Vydáno ve středu 29.3.2017 :
    Vítání jara v Adaptě – soutěž o nejlepší jarní pomazánku i módní přehlídka
    V druhé půli března se v Adaptě – odlehčovací službě při Oblastní charitě Jihlava – konalo vítání jara. Akce se zúčastnilo 39 osob – uživatelé služby, jejich rodiče, dobrovolníci i zaměstnanci Adapty.
  • Vydáno ve středu 29.3.2017 :
    Den Ptactva již tuto sobotu!
    Zoo Jihlava pořádá již tradiční Den ptactva na apríla, tady v sobotu 1. dubna od 10:00 do 15:00 hodin. Pestrý doprovodný program o ptácích připravili členové ČSOP Jihlava. Návštěvníci se mohou těšit na povídání o ptačí potravě i na její ukázky. Děti si budou moci zasoutěžit, něco drobného si vyrobit a o ptácích se dozvědět spoustu nových informací.
  • Vydáno v úterý 28.3.2017 :
    Do muzea za.... zlomeným mečem
    V rámci programu pro rodiny s dětmi Do muzea za... se mohou zájemci v sobotu 1. dubna v 15 hodin vydat muzea v Třebíči za zlomeným mečem.
  • Vydáno v úterý 28.3.2017 :
    Novorozenci díky novým přístrojům mohou lépe dýchat
    Nové přístroje pro předčasně narozené a patologické novorozence za více než čtyři sta tisíc korun se pořídily na novorozeneckou JIP jihlavské nemocnice. Určené jsou nejmenším pacientům pro vysokoprůtokou léčebnou aplikaci kyslíku. Komfort díky nim mají nejenom lékaři a sestry, kteří oceňují jednodušší a pohodlnější obsluhu přístroje, ale také rodiče.
  • Vydáno v pondělí 27.3.2017 :
    Václav Klaus, Jiří Weigl, Ivo Strejček: Neodváží se ani perestrojky
    Tzv. Římské prohlášení, jinak také Prohlášení vedoucích představitelů 27 členských států a Evropské rady, Evropského parlamentu a Evropské komise, je skutečně truchlivým poselstvím vedoucích struktur Evropské unie i hlav členských států evropské veřejnosti.
  • Vydáno v pondělí 27.3.2017 :
    Výstava retroplakátů v Zoo Jihlava
    V informačním centru jihlavské zoo, probíhá při oslavách jejího 60. výročí výstava s názvem „RETROPLAKÁTY aneb ZOO V PROMĚNÁCH ČASU“.
  • Vydáno v neděli 26.3.2017 :
    Margayové mají kotě!
    V Zoo Jihlava se mohou pochlubit další velkou novinkou. Vzácným kočkovitým šelmám margayům se narodilo 8. února 2017 kotě. Jeho rodiči jsou osmiletý samec Yoro, který žije v jihlavské zoo od roku 2010 a pětiletá samice Hervée, která do Jihlavy přicestovala v březnu loňského roku.
  • Vydáno v neděli 26.3.2017 :
    V blízkosti Podklášterského mostu v Třebíči už se dokončují chodníky
    Na přelomu března a dubna postoupily opět práce na Podklášterském mostě přes řeku Jihlavu v Třebíči. Byla dokončena betonáž obou monolitických říms na mostě. Na opěrných zdech na straně Žerotínova náměstí je hotová výztuž říms a v příštím týdnu bude provedena jejich betonáž.
  • Vydáno v neděli 26.3.2017 :
    Pardubická skupina TRDLO vystoupí v kavárně U Notáře v Havlíčkově Brodě
    Koncert pardubické folk-folklórní skupiny TRDLO se bude konat ve čtvrtek 30. března od 19 hodin v poetickém podkroví „U Notáře“, Sázavská 430 v Havlíčkově Brodě.
  • Vydáno v pátek 24.3.2017 :
    O jihlavský stříbrný míč
    Dětský domov se školou v pátek 24. 3. 2017 pořádal již 23. ročník turnaje v sálové kopané „O jihlavský stříbrný míč“. Turnaj je určen především dětem z dětských domovů se školou z celé ČR, ale zapojují se do něho již tradičně i dvě jihlavské základní školy (Demlova a Jungmannova).

Denní lunární horoskop:
(tento každodenní lunární horoskop pro Regionalist připravuje astrolog Leo P. Švančara)

Další informace z astrologie...
Glosa:
(26. leden 2013) - Před 14 dny bych považoval volbu Zemana za presidenta za poměrně neutrální, až snad tu lepší možnost... A v těch 14 dnech neuvěřitelné kampaně jsme dostali jakoby zázrakem z Nebes ještě jednu šanci - a nejspíše v naší generaci tu poslední.


Vyhledávání v Regionalistu:

zpět na vrchol stránky...
aktuální kulturní servis čtenářům Regionalistu na dnešní den, 29. 4. 2017:




zpět na vrchol stránky...
redakce Regionalistu:

Regionalist - deník Vysočiny: založen roku 1996 - zpravodajství a publicistika na internetu se zvláštním zaměřením na prostor Českomoravské vysočiny

Akční radius Regionalistu: zahrnuje především území Jihlavského kraje, tedy Vysočiny, to jest okresy Jihlava, Havlíčkův Brod, Pelhřimov, Třebíč a Žďár nad Sázavou)

Internetová adresa: www.regionalist.cz

Editace a redakce: Eva Švančarová (Šinkovská), spolumajitelka a šéfredaktorka
kontakt: regionalist@seznam.cz

Vychází: od října 1996 v každý den!

Vydává: Leo Švančara & Eva Švančarová, IČ: 65798457, DIČ: CZ620709010

Filiální weby Regionalistu:
Iglau.czCWBC.czLeosvancara.czSvancara.euCountry-rock.cz

Redakce, inserce, obchodní oddělení: e-mail: obchod@regionalist.cz, telefon: +420 777 307 887

Sdílet na Facebooku

© (1996-2011) - Leo a Eva Švančarovi

zpět na vrchol stránky...
Nejstarší a nejznámější regionální internetový deník v Česku (zal. roku 1996)...
Každý den čerstvé zprávy a publicistika z Jihlavy a celé Vysočiny (RSS kanál)...

Deník...
Kalendarium
Kulturní servis
IGLAU.cz
Čtenářský KLUB
Country music
Metanoon
Křesťanství
Z archivů
(L. Vilímek)
Letopisy L. Vilímka
Genius loci
(doc. J. Bednář)
Zločiny komunismu
Písničky, mp3
Jihlavské tramvaje
Redakce, tiráž
Podpořte nás...
RSS
G losy:
(píše Leo Švančara)







Revue:

Krátké ohlédnutí za Augustem Prokopem
Čas neúprosně utíká a tak až nyní, více jak s měsíčním zpožděním, můžeme si připomenout 170. výročí narození významného jihlavského rodáka, Augusta Prokopa. Narodil se 15. srpna 1838 v Jihlavě na dnešním Masarykově náměstí čís.54.


Historický kalendář Jihlavy a okolí roku 1938
1.1.: Závěr roku 1937 provázely sněhové přeháňky, obleva a mrazy. Nový rok započal sněhovou vánicí. Kronikář ve Dvorcích poznamenal : První čas po Novém roce byl v obci zdánlivý klid v soužití obou národností. Jenom zdánlivý, neboť i zdejší Němce zachvacovala vlna nacismu, především mládež. Tak bylo až do března.


Jihlavské hřbitovy...
Jihlavské hřbitovy. Dodnes většina z nás chodí uličkami a náměstími, aniž bychom tušili, že mnohdy vstupujeme na místa posledního odpočinku mnoha generací našich předků. A tak je dodnes dávno zapomenutý hřbitov skryt na Jánském kopci - v okolí nejstaršího jihlavského kostela Jana Křtitele - ve Smetanových sadech, kolem kostelíka sv. Ducha a nebo kolem chrámu sv. Jakuba. Stejně tak, jako na Minoritském náměstí u kostela Nanebevzetí Panny Marie.



Add to Google
Regionalist právě čte: čtenářů
Translate the Regionalist:
Übersetzen der Regionalist:

Novínky v Regionalistu:
 Chcete nás podpořit? 


Kulturní kalendář:

<<     [Duben 2017 ]     >>
PoÚtStČtSoNe
27282930310102
03040506070809
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Přidat vaši akci...


Astrologie:
OTÁZKY A ODPOVĚDI:
(astrologie, EFT, formace podvědomí, hypnosa...)

• Co je podmínkou, aby člověk uměl vykládat horoskopy ?
- 5 příspěvků, naposledy přidán 2.6.2011 (19:36)

• Je postavení mých hvězd osudové a nevyhnutelné?
- 2 příspěvky, naposledy přidán 12.2.2009 (15:24)

• Co je to EFT
- 2 příspěvky, naposledy přidán 12.2.2009 (15:24)


Návštěvnost:
hlavní stránku dnes do této chvíle navštívilo lidí
návštěvníků včera: 648
tento měsíc: 19058
hlavní stránku do této chvíle letos zhlédlo 77418 lidí
PŘEHLED NÁVŠTĚVNOSTI některých našich dalších webů:
dnes na deníku: 172
• dnes na Iglau.cz: 270
• dnes na našem astrologickém webu:
dnes na CWBC.cz: 42
• dnes na METANOON.cz: 0
atd...
Souhrnná dnešní návštěvnost na celém našem serveru: 484
(celkově včera: 3017)

Diskuse:
Regionalist-Iglau
- poslední příspěvek přidán 6.10.2010 (21:24)
Kácení v Jihlavě
- poslední příspěvek přidán 7.4.2010 (07:31)

Aktuální teplota:
Počasí v Počátkách
Atmosférický tlak:
Počasí v Počátkách
Srážky v tuto chvíli:
Počasí v Počátkách



Zajímavosti:

Jedem z nejmodernějších mikroskopů používají na operačních sálech v Jihlavě
Lékaři v jihlavské nemocnici používají na ORL operace nový mikroskop za téměř dva miliony korun. Slouží pro nejčastěji pro operace uší. Na zákroky jezdí do jihlavské nemocnice pacienti z celé Vysočiny.


Na kontrolu znamének chodí stále mladší pacienti
Prevence má smysl a opět se to potvrdilo na včerejším Dni melanomu. Lékařka Zuzana Nevoralová, která celý den prohlížela v ambulanci znaménka, zkontrolovala téměř stovku pacientů. Nejvíc přišlo mladých lidí, kteří chtějí mít jistotu, že jsou v pořádku.


Služby Oblastní charity Jihlava navštívil náměstek primátora Výborný
Koncem dubna navštívil Oblastní charitu Jihlava náměstek primátora města Jihlavy pro úsek rozvoje města a úsek sociálních věcí Ing. Vratislav Výborný.


Nejvyšší hořící hranice - najdeme jí ?
Blíží se nám čarodějnice, tak by možná stálo za to připomenout, že nejvyšší hranici postavil Klub RAMPUŠÁKŮ v Mnichovicích.


Studentky Vysoké školy polytechnické Jihlava (VŠPJ) se podělily o své zážitky z expedice na Kubu
Počátkem tohoto roku se uskutečnila další z odborných terénních praxí studentů VŠPJ oboru Cestovní ruch na Kubě. Program již čtvrté pětitýdenní expedice s názvem "CUBA 2017" byl připraven ve spolupráci s akademickými pracovníky univerzity v Sancti Spiritu a Santa Clara a na organizačním zajištění se podílela největší kubánská cestovní agentura CUBANACAN.


stránka byla natažena za sekund.