Homeopatický eshop XIV. svatých pomocníkù...
  • 16.3.2017:
    Informace k veřejné dopravě v regionu
    Kraj Vysočina v současné době projednává s představiteli obcí návrhy jízdních řádů na železnici a silnici včetně tarifního řešení, které připravil pro období po roce 2019. V této souvislosti se v poslední době objevily některé spekulace a desinterpretace, které by Kraj Vysočina rád uvedl na pravou míru a vysvětlil odborné i širší veřejnosti základní prvky nově navrhovaného systému.
    Proč Kraj Vysočina provádí racionalizaci stávajícího jízdních řádů ve veřejné linkové a v drážní osobní dopravě?

    Kraj Vysočina má v současné době uzavřeny s dopravci veřejné linkové dopravy uzavřeny smlouvy o závazku veřejné služby, které platí do 1. 11. 2019. Platnost těchto smluv již není možné prodloužit. Kraj Vysočina je povinen dle evropské i národní právní úpravy do konce roku 2019 uzavřít nové smlouvy o závazku veřejné služby s dopravci, které musí vybrat na základě soutěže ve výběrovém řízení.

    Stávající stav dopravní obslužnosti v Kraji Vysočina trpí každým rokem snižováním tržeb z jízdného v řádu milionů Kč a postupným zvyšováním ceny dopravního výkonu, které je způsobeno zvyšující se náročností jednotlivých nákladových položek. Aktuálně mzdových nákladů řidičů autobusů, které se staly téměř fixní nákladovou položkou. Lpění na stávajících jízdních řádech tedy není dlouhodobě ani střednědobě udržitelné.

    Z toho důvodu Kraj Vysočina přistoupil k optimalizaci jízdních řádů tak, aby větší objem dopravních výkonů bylo možné zajistit menším počtem autobusů s vyšším podílem malých autobusů v celém systému. To předpokládá vytvoření dopravně i tarifně integrovaného systému, založeném na přípoji mezi autobusy a vlaky, popř. mezi autobusy navzájem. Takový systém představuje projekt „Veřejná doprava Vysočiny“ (VDV).

    Návrh nových jízdních řádů na železnici je tedy navržen tak, aby vlaky mohly hrát v dopravě hlavní roli. Bohužel ne na všech tratích je to však možné vzhledem k jejich trasování, nízkému využití cestujícími s malou pravděpodobností zlepšení, a v neposlední řadě také z důvodu rozpočtových možností kraje. Proto Kraj Vysočina důkladně na základě různých zdrojů dat posuzoval rozvojový potenciál jednotlivých traťových úseků. Na tratích s vysokým potenciálem se snaží zlepšit nabídku spojů, zatímco v úsecích s nepříznivými charakteristikami je navrhováno utlumení nabídky počtu vlaků s plnohodnotnou náhradou autobusovými linkami. Na žádné trati v kraji však nebude v souvislosti s „Veřejnou dopravou Vysočiny“ zastavena osobní doprava.

    Navržené jízdní řády (autobusové i železniční) v tuto chvíli nelze chápat jako definitivní, neboť stále probíhá celá řada jednání o jejich podobě. Také z tohoto důvodu ani nejde o zcela „čisté“ verze, neboť před vyjasněním některých potenciálně sporných bodů není smysluplné dopracovávat vše zcela podrobně.

    Níže pod jednotlivými odkazy jsou k dispozici vysvětlení ke koncepčně významným bodům, které přesahují rámec prosté úpravy grafikonu:

    Změna křižování dálkové linky R11:

    Zcela bez ohledu na záměr VDV dojde v blízké době, jakmile to situace na jihočeské části tratě dovolí, ke zrychlení linky R11 v úseku České Budějovice - Veselí nad Lužnicí, a tím změně časových poloh a míst křižování těchto vlaků na Vysočině a jižní Moravě. Nově půjde o stanice Jindřichův Hradec, Kostelec u Jihlavy, Krahulov a dvoukolejný úsek u Střelic. Koncepce VDV z této skutečnosti vychází a snaží se jí pokud možno pozitivně využít, příkladem může být zrychlení dopravy ve směru Jihlava - Moravské Budějovice - Znojmo. Vzhledem k tomu, že mezi křižováním v Jindřichově Hradci a v Kostelci u Jihlavy existuje rezervní časový prostor, který však nelze využít pro další zrychlení jízdy vlaků vlivem jednokolejné tratě, bylo možné se dohodnout s objednatelem linky R11, Ministerstvem dopravy ČR, o jeho využití pro zastavení v Batelově a Dolní Cerekvi. Tím dojde ke zvýšení využití rychlíků ve frekvenčně slabším úseku a současně tak bude umožněna určitá úspora na straně regionální dopravy. Osobní vlaky zde budou moci jezdit pouze ve špičce pro zkrácení intervalu obsluhy. Pro část obyvatel kraje (Horní Cerekev, Stojčín) to stejně jako např. pro Jindřichův Hradec bude znamenat také lepší přípoje směr Tábor a Praha ve Veselí nad Lužnicí.

    I kdyby se projekt VDV jako celek nepřipravoval, vzhledem ke kapacitním omezením jednokolejné tratě a potřebě zachování přípojů by bylo nutné na posun linky R11 reagovat, přičemž tyto změny by se zejména v okolí Jihlavy a na Třebíčsku od návrhů VDV patrně lišily jen velmi málo.

    Změna koncepce regionální dopravy v okolí Kostelce u Jihlavy a dvouvrstvá obsluha HB - JI

    Jestli má některá slabě využívaná železniční trať na Vysočině potenciál výrazného růstu, tak jde o spojení Jihlava - Třešť - Telč. Dokonce i rozložení stanic a zastávek spolu s rozmístěním obcí a konfigurací silniční sítě v okolí umožňuje ve výhledu v celém úseku jižně od Kostelce zcela zrušit souběžnou autobusovou dopravu, aniž by tím došlo ke ztrátě obsluhy některého sídla. Samotný Kostelec je samozřejmě nutné řešit autobusy i nadále, ale ty nemusí nutně pokračovat jižním směrem. Jediné dvě nevýhody železnice v tomto směru jsou dlouhé cestovní doby (dané jednak velmi nízkou traťovou rychlostí, kilometricky delší trasou vlaku oproti silnici, a také zastaralým zabezpečovacím zařízením, neumožňujícím rychlé křižování vlaků) a samozřejmě zásadním způsobem se projevuje nutnost přestupu ve stanici Kostelec u Jihlavy, kde často přípoje ani nevychází. Extrémním příkladem nevhodné kombinace přestupů a jízdního řádu je spojení do škol v Jihlavě na osmou hodinu, které naposledy odjede z Telče v 5:16 hod. Za takovéto situace se samozřejmě nelze divit, že stávající využití trati cestujícími, ač v absolutních číslech mezi ostatními regionálními tratěmi na Vysočině spíše průměrné, dosahuje jen na úroveň okolo 25% využití souběžně vedených autobusů, které jedou poněkud rychleji, především ale přímo a často. To je, na druhou stranu, právě příležitost pro budoucí rozvoj. SŽDC aktuálně připravuje stavbu revitalizace tratě, která by nevýhodu nízké cestovní rychlosti měla alespoň částečně odstranit.

    V rámci projektu VDV, tedy ještě před revitalizací tratě, nezbývá než přistoupit alespoň k těm koncepčním opatřením, která jsou reálná i na stávající infrastruktuře a umožní později co nejmenší ovlivnění dalších směrů v důsledku postupného zrychlování vlivem zkracování jízdních dob na samotné trati 227 Kostelec u Jihlavy - Telč - Slavonice. Především je potřeba v co nejkratším termínu zavést přímé vlaky Telč - Třešť - Jihlava. To je základní podmínkou pro alespoň částečnou redukci souběžných autobusů, převedení alespoň části cestujících na vlaky, což posiluje ekonomickou odůvodněnost revitalizace tratě. Podobný efekt bude mít zavedení taktové dopravy na trati. Tato dvě opatření, navržená k realizaci již v rámci VDV, lze označit za „základní resuscitaci“ železnice v daném směru a jistě nemůže jít o cílový stav. Revitalizace tratě by vedle dílčího zrychlení jízdy měla zajistit mimo jiné kratší dobu křižování v Třešti a nově zřídit výhybnu (stanici) Slaviboř, kam se přesune křižování ve 30. minutu z Telče, kde je předpokládáno dle aktuálního návrhu. Ten je předmětem oprávněných výhrad Jihočeského kraje ve vztahu k minutovým polohám vlaků v Dačicích, a v úseku jižně od Telče tedy bude ještě diskutována jeho provizorní úprava do doby revitalizace, která umožní příjezdy do Dačic kolem 40. a odjezdy z Dačic kolem 20. minuty v rámci taktové dopravy, což by byl již vyhovující stav. Dlouhodobě je požadavkem Kraje Vysočina také realizace tzv. Kostelecké spojky, dodatečné zvýšení rychlosti změnou směrového vedení dráhy v nejvíce rychlostně omezujících místech a její elektrizace, to celé alespoň v úseku Kostelec - Telč. V takovém případě může být reálné dosažení jízdní doby Jihlava - Telč na úrovni 30-40 minut stejně jako další zkracování intervalů, trať by pak měla příměstský charakter a v některých případech nabízela i rychlejší spojení, než osobní automobil. V tuto chvíli je však rozhodující potřeba tento proces alespoň nastartovat, a to postupným převodem cestujících na železnici v rámci veřejné dopravy a následně jejím prvotním zrychlením.
    Z uvedených důvodů není navrženo využití na první pohled logické možnosti navázat vlaky z tratě 227 na rychlíky R11, křižující nově v Kostelci u Jihlavy. Relevantní vazby z tratě 227 na tyto rychlíky ve směru východ - západ budou řešeny bez (po železnici značné) okliky autobusovou dopravou, a sice z Telče (popř. Dačic) směr Brno v Třebíči, směr České Budějovice v J. Hradci nebo Hor. Cerekvi, z Třeště v Batelově a Okříškách. Toto uspořádání zároveň vyvolává nutnost nalézt takové řešení GVD, které umožní koncepčně nevyhnutelné (viz výše) vedení samostatné trasy (Slavonice -) Telč - Jihlava. Z hlediska optimálních časů dojezdu a odjezdu je v případě Jihlavy vhodné hledat řešení pro cca 30. minutu. Dále je třeba vzít v úvahu potřebu zajistit současně přestupy mezi vlaky v celou hodinu v Havlíčkově Brodě a ve směru z tohoto nejvýznamnějšího přestupního uzlu Vysočiny také směr Třebíč v Jihlavě. To vzhledem k posunutým trasám linky R11 vyvolává nutnost vedení vlaků mezi Havl. Brodem a Jihlavou bez zastávek, ideálně s možností využití nedávno zavedeného rychlostního profilu „V130“ pro modernější vozidla. Protože takováto vozidla jsou v současnosti na Vysočině k dispozici pouze v motorové trakci a současně přípoje v celou hodinu v Havlíčkově Brodě znamenají pro vlak rychlého segmentu křižování v Jihlavě městě ve 30. minutu, jsou v návrhu vedeny přímé spěšné vlaky Havlíčkův Brod - Jihlava - Kostelec u Jihlavy, a dále s pokračováním zastávkově směr Telč, Dačice či Slavonice. Rychlostního profilu „V130“ budou motorové vozy ř. 841 využívat nejen z HB do Jihlavy, ale také v opravených částech trati do Kostelce a především po revitalizaci na trati 227 samotné.

    Tím dojde k situaci, že doprava do Havlíčkova Brodu pro cestující ze samotné Jihlavy včetně pokračování nebo přestupů odtud jižním směrem (tratě 240 popř. 241, 225/227) bude řešena rychlými spěšnými vlaky. Naopak v případě jednotlivých stanic a zastávek mezi okresními městy bude obsluha zajištěna zvlášť vlaky osobními, z nichž drtivá většina také pojede až z/do stanice Jihlava město bez delšího pobytu v Jihlavě. Grafikon těchto vlaků bude vedle možností křižování na trati přizpůsoben především dojížďce do zaměstnání či dalším místním potřebám, proto je zejména v odpoledních hodinách porušena původně zamýšlená snaha o přibližný proklad rychlého a pomalého vlaku, hlavním důvodem je obsluha hromadných střídání zaměstnanců průmyslové zóny Pávov na okraji Jihlavy (zast. Bosch-Diesel).

    Rozlomení vozebního ramene JHMD v Černovicích u Tábora:

    Na trati 228 (JHMD) se po dohodě s Jihočeským krajem snažíme o co nejlepší přípoje v Jindřichově Hradci, tedy nově o zapojení do uzlu rychlíků v lichou celou hodinu, a současně o zavedení taktové dopravy nebo alespoň rovnoměrné rozložení spojů v průběhu většiny dne, byť to s ohledem na vybrané místní přepravní potřeby není možné zcela. Vzhledem k velice dlouhým jízdním dobám na trati však nelze stihnout (po přestupu v Obratani) současné dosažení uzlu Tábor (bylo by potřeba zkrácení cestovní doby na cca 1:50). Mají-li tedy být zajištěny také přípoje v Obratani ve směru Tábor - Černovice (odkud pojede do Pelhřimova i Pacova celodenně autobus), a současně mají být přípoje v Táboře směr Praha i České Budějovice ze směru Obrataň, Pacov a Pelhřimov, pak je bohužel nutné někde na trati JHMD vozební rameno rozdělit bez přípoje. Podle informací, které máme k dispozici, je počet cestujících projíždějících celou trať z Jindřichova Hradce až do Obrataně či naopak velmi malý. Při volbě místa rozdělení ramen přichází reálně v úvahu pouze Kamenice nad Lipou nebo Černovice. Právě do Černovic ještě dosahuje alespoň dílčí dojížďka do škol nebo zaměstnání v Jindřichově Hradci, a současně je z obou těchto stanic počet tranzitních cestujících právě v Černovicích nejmenší. Z uvedených důvodů je tedy navrženo rozdělení tratě Jindřichův Hradec - Obrataň v Černovicích u Tábora, ačkoli to rozhodně není samo o sobě cílem Kraje Vysočina, a výměnou za to bude možné bez delších čekání jezdit z Jindřichova Hradce až do Černovic resp. z Černovic bez čekání do Tábora, včetně přípojů na rychlíky v obou těchto uzlech. Jiná řešení by podle názoru Kraje Vysočina poškodila větší množství cestujících.

    Trať 224, omezení provozu Pelhřimov - Horní Cerekev:

    Nejen v Pelhřimově, ale i Horní Cerekvi a jednotlivých zastávkách je železnice zcela na okraji sídel nebo dokonce úplně mimo ně. Jedinými výjimkami jsou Dobrá Voda u Pelhřimova a Zajíčkov, ovšem ten současně leží na hlavní silnici II/112. Koncepčně velmi nevydařená stavba „racionalizace trati“, nepředstavovala skoro žádný přínos pro zrychlení jízdy vlaků nebo lepší umístění stanic a zastávek. Logická existence mnoha autobusů po silnici II/602, které mezi Pelhřimovem a Jihlavou urazí svou cestu za cca 50 min. (s obsluhou zastávek na trase a včetně obsluhy zastávek, obsluhujících optimálně města). Malý zájem o cesty na delší vzdálenosti, např. z Horní Cerekve do Tábora a zpět… To vše popř. i další faktory mohou být důvody, proč je obsazenost vlaků v tomto úseku velmi srovnatelná s úsekem tratě JHMD na Vysočině, tedy bohužel značně slabá. Pro zajímavost se pohybuje na úrovni asi o třetinu nižší než u tratě 237 a jen o málo vyšší, než v případě jižní části tratě 252. Nově díky posunu linky R11 navíc trať 224 ztratí svou přidanou hodnotu v tranzitní funkci: z Horní Cerekve do Tábora to bude skoro stejně rychlé přestupem mezi rychlíky ve Veselí nad Lužnicí.

    Nalézt smysluplné uplatnění tratě 224 je v obou jejích částech před i za Pelhřimovem velice obtížný úkol, nemá-li současně dojít k poškození cestujících tím, že nebudou zavedeny autobusy napojující středy jednotlivých sídel… V úseku Tábor - Pelhřimov se samozřejmě nabízí řešení v napojení Pelhřimova, Pacova a Obrataně v Táboře na koridorovou trať Praha - České Budějovice, což je také v návrzích ve shodě s postojem Jihočeského kraje zapracováno.

    Ovšem najít smysluplné využití úseku Pelhřimov - Horní Cerekev se nepodařilo, snad s výjimkou turistiky. Alespoň ve špičce pracovních dnů se tedy využilo náhodné shody časových vazeb v Táboře v lichou celou hodinu a minutových poloh posilových vlaků Horní Cerekev - Jihlava k jejich propojení a patrně i zefektivnění oběhů vozidel, nicméně výrazný posun v počtech cestujících si ani od takto vzniklé přímé linky Tábor - Jihlava slibovat dle názoru Kraje Vysočina nelze. O víkendu je pak obslužnost navržena ve vazbě na dálkové vlaky v Horní Cerekvi, což bohužel znamená nemožnost propojení obou částí tratě v Pelhřimově. Dalo by se říci, že další provozování osobních vlaků v tomto úseku je podobně zbytečné, jako z Horní Cerekve do Počátek. Nicméně na této trati jde o jediné vlaky, které po ni jezdí, a Kraj Vysočina si nepřeje zcela zavřít cestu k případnému budoucímu rozvoji spojení v delším časovém horizontu. Nelze například vyloučit, že by ve výhledu nemohlo dojít k výrazné modernizaci tratě Veselí nad Lužnicí - Jihlava, a to by v případné kombinaci s alespoň dílčím zvýšením rychlosti na trati přes Pelhřimov mohlo vést k větší využitelnosti vlaků i v tomto úseku. V tuto chvíli je však situace zcela jiná a navržen je tedy pouze „udržovací“ rozsah provozu takovým počtem vlaků, které při omezených financích umožní neznehodnotit přínosy ze zlepšení jiných, daleko více využívaných směrů či úseků, kde je naopak možné výrazně omezovat dopravu autobusy.


    Trať 225, zrušení osobních vlaků Horní Cerekev - Počátky-Žirovnice (Stojčín):

    Zdaleka nejméně využívaným úsekem železnic na Vysočině v regionální dopravě je právě tento úsek. Počet cestujících se v jednotlivých profilech pohybuje na úrovni do 20-40 osob za celý den. Je pravdou, že už v současné době je zde počet vlaků značně omezený, nicméně neexistuje žádná naděje na podstatnější zlepšení situace ani v případě výrazného navýšení rozsahu provozu. Hlavní důvod nízké obsazenosti v tomto úseku totiž je v trasování tratě zcela mimo směry dojížďky v regionální dopravě. Trať míjí města Počátky i Žirovnice, v Horní Vilímči, Jihlávce i Horní Cerekvi je nádraží výrazně mimo skutečné zdroje a cíle cest, a jedinou kvalitně umístěnou zastávkou tak je Horní Ves. Vzhledem k těmto skutečnostem a k tomu, že v oblasti leží další obce, vyžadující tak či tak obsluhu autobusy, přistoupí Kraj Vysočina k zastavení provozu regionálních vlaků v tomto úseku. O ztrátu železničního spojení jako takového však nepůjde, stále budou v provozu rychlíky linky R11 Plzeň - České Budějovice - Jihlava - Brno a zpět. Autobusové linky budou vedeny (zejména) ve směrech Kamenice n. L. - Žirovnice - Počátky - Horní Cerekev (s přípoji na vlak směr Jihlava) a Batelov (přípoje od vlaků z Jihlavy) - Kaliště - Jihlávka - Počátky - Stojčín, s možností dalšího pokračování do Jindřichova Hradce v případě zájmu Jihočeského kraje.

    Důkazem, že rušení vlaků nebo nějaké upozadění železnice není rozhodně cílem Kraje Vysočina ani v tomto regionu, může být rozvoj spojení Horní Cerekev – Jihlava, a především potom to, že v rámci systému VDV z Batelova resp. H. Cerekve směr Jihlava nepojedou vůbec žádné autobusy, vše bude řešeno vlaky.


    Jihovýchodní část krajské železniční sítě:

    Jízdní řády na tratích č. 240, 241 a v jižní části tratě č. 252 budou významně dotčeny změnou systémového křižování rychlíkové linky R11, na kterou by bylo nutno regionální dopravou reagovat i bez širšího řešení prostřednictvím VDV. O výsledné podobě regionální dopravy se již dlouhou dobu vedou velmi náročná jednání s Jihomoravským krajem, která dosud nejsou uzavřena. Kraj Vysočina podporuje doplnění rychlíků v úseku Třebíč – Brno a zpět 2 páry spěšných vlaků ve směru přepravní špičky ráno do Brna a odpoledne zpět. Tyto spěšné vlaky by společně s rychlíky vytvářely nabídku rychlého spojení Třebíče a Náměště nad Oslavou s Brnem každou hodinu v taktovém intervalu. Tyto spěšné vlaky by navíc obsloužily zastávku Vladislav. Zrušení osobních vlaků v úseku Třebíč – Náměšť nad Oslavou se však nepředpokládá. Osobními vlaky by byla nadále zajišťována nabídka v době přepravního sedla a o víkendech a ve směru Třebíč také v ranní přepravní špičce a odpoledne zpět.

    Není navrženo ani zrušení provozu na jižní části tratě č. 252 ze Studence do Velkého Meziříčí, která vykazuje velmi nízký počet přepravených cestujících. Vzhledem ke konfiguraci silniční sítě v oblasti by bylo velice obtížné až nemožné zavést adekvátní náhradu autobusovou dopravou (zejména z pohledu jízdních dob). Naopak, nově budou osobní vlaky z Velkého Meziříčí vedeny až do Náměště nad Oslavou, kde jsou dle možností plánovány přípoje na rychlé vlaky ve směru Brno.

    Na trati č. 241 pak dojde k významnému zrychlení osobních vlaků odstraněním dlouhých pobytů v Moravských Budějovicích a přesunem křižování vlaků z Moravských Budějovic do železniční stanice Šumná. Dojde tak ke zkrácení cestovní doby ve směru Havlíčkův Brod – Jihlava – Znojmo. Prioritou Kraje Vysočina je také zavedení nejméně jednoho páru spěšných vlaků Znojmo – Havlíčkův Brod k posilovým rychlíkům do Prahy s časovou polohou v Havlíčkově Brodě v celou lichou hodinu, a to včetně víkendového spojení.


    Změna trasování osobních vlaků přes žst. Světlá nad Sázavou a přestupy Ledeč nad Sázavou:

    Pokud odhlédneme od cestujících mezi místy zastavení rychlíků linky R9, na trati 230 jsou obraty ve zbývajících stanicích a zastávkách na území Vysočiny (kromě Leštiny u Světlé) velice nízké. Při volbě, zda v přímém spojení s Havlíčkovým Brodem upřednostnit Ledeč nad Sázavou (a další zastávky na trati 212), nebo Josefodol, Sázavku, Leštinu, Novou Ves a Vlkaneč byl tedy upřednostněn směr první i přesto, že tradičně je situace jiná (ještě z doby, kdy rychlíků jezdilo mnohem méně a osobní vlaky byly základním spojením v tomto směru také pro větší města). Ještě více je to patrné z dat o celkové dojížďce všemi druhy dopravy a při zohlednění toho, že např. obec Sázavka se ve skutečnosti nachází daleko od své zastávky. Dalším důvodem je odlehlost žst. Světlá nad Sázavou od centra města, snaha je tak zavést přímé a rychlé páteřní spojení z Havlíčkova Brodu do zastávky Světlá nad Sázavou město. Aby byl nově uvažovaný přestup cestujícím z tratě 230 do Havlíčkova Brodu kompenzován, přestupy jsou plánovány ve většině případů (resp. po dalších úpravách patrně vždy) na rychlíky nebo od nich. V době přepravní špičky regionální dopravy, kdy však ještě nejedou rychlíky (vůbec nebo v hodinovém intervalu) však bude ponecháno několik přímých vlaků až do/z Havlíčkova Brodu. Je předpoklad, že těmito vlaky odjede ve skutečnosti značná část denně dojíždějících cestujících. Časové polohy osobních vlaků s vazbami na rychlíky ve Světlé nad Sázavou dle předběžné konzultace se Středočeským krajem orientačně vyhovují také jeho potřebám.

    Konkrétní návrh linky Havlíčkův Brod - Ledeč nad Sázavou je v tuto chvíli provizorní. Cílovou snahou Kraje Vysočina je zajistit ve Světlé nad Sázavou optimální přestupy na rychlíky směr Praha a opačně, což vzhledem k minutovým polohám rychlíků současně znamená proklad Os a R ze Světlé n. S. do Havl. Brodu na přibližný interval obsluhy 30 minut. Aby to však bylo možné, je nutné umožnit křižování vlaků na trati 212 ve Smrčné popř. obdobné lokalitě. Současná absence jakékoliv stanice nebo výhybny mezi Světlou n. S. a Ledčí n. S. je velikou komplikací každé snahy o přehledný grafikon s přípoji, dočasně jsou tedy preferovány přípoje ve směru převažující dojížďky (ráno do Prahy, večer zpět), ačkoli to ne vždy (zejména odpoledne) lze určit jednoznačně. Během dopoledního sedla je v současnosti snaha o přibližné proklady Os a R na - v průměru - hodinový interval. Je ovšem možné, že po dalším zvážení a třeba i v souvislosti s reálným řešením úseku Ledeč - Zruč a dále dojde ke změně na křižování v sudou celou hodinu, aby tak byly přípoje přece jenom zachovány alespoň přibližně. Původním záměrem řešení této vazby byla totiž kombinace zastavení rychlíků v Leštině u Světlé a návazné autobusové linky do Ledče n. S. za současného zrušení osobních vlaků ze Světlé n. S. do Čáslavi, popř. Vlkanče či Leštiny u Světlé. Tento původně zvažovaný koncept však nebude z více důvodů realizován.

    V současnosti se předpokládá přestup v Ledči n. S. mezi vlaky od/do Havl. Brodu a Čerčan. Primárním důvodem je snaha o oddělení vozebních ramen, neboť na Vysočině předpokládáme nasazení motorových vozů ř. 841 alespoň na větší část vlaků této linky. Vzhledem k tomu, že jednání se Středočeským krajem dosud nedošlo k jednoznačným závěrům, je možné, že například vybrané vlaky budou ve výsledném řešení přece jenom bez přestupů. Stejně tak časové polohy vlaků západně od Ledče jsou v tuto chvíli zcela orientační a výsledek se od prvních úvah bude patrně lišit (o čemž byly dotčené obce na příslušných jednáních informovány).


    Trať 237 Havlíčkův Brod - Humpolec, omezení provozu:

    Vzhledem k cestovní době Humpolec – Havlíčkův Brod vlakem po trati č. 237 a autobusem po silnici I/34 a vzhledem k umístění stanic resp. zastávek na trati zejména v obou koncových městech a v Herálci nebyla tato trať vyhodnocena jako páteřní linka v regionu s potenciálem rozvoje přepravní poptávky. Vzhledem k tomu, jaké všechny autobusové linky musí pro zabezpečení železnicí neřešených přepravních vztahů existovat, autobusy pokryjí všechny přepravní potřeby včetně potenciálních železničních relací, a tím učiní vlak zbytným.

    V dlouhodobějším horizontu za předpokladů provedení rekonstrukce tratě včetně nových zastávek na okraji Humpolce, Havlíčkova Brodu a ve Vilémově, a při zrušení navrhované autobusové linky 251 Humpolec - Květinov (s výjimkou jistého rozsahu obsluhy Koječína a Radňova) je možné jízdní řád na trati navrhnout jako páteřní dopravní nabídku v regionu. Obec Herálec by ovšem musela akceptovat, že v jejím případě by bylo nutné cestovat do Havlíčkova Brodu s přestupem z vlaku na heráleckém nádraží na místní autobus (do Humpolce by byl autobus nutný bez ohledu na vlak z důvodu obsluhy místní části Dubí).

    V současnosti je proto navržen omezený provoz, který odlehčuje přepravní proudy ve špičkových časech a napojuje jednotlivá sídla na havlíčkobrodském nádraží na další vlaky. Především jde o zachování možnosti budoucího opětovného rozvoje, vzniknou-li pro něj podmínky, a v současnosti umožnění rozvoje jiných úseků železniční sítě Vysočiny vzhledem k omezenému objemu finančních prostředků.

    Trať 251, omezení provozu Nové Město na Moravě - Nedvědice:

    V úseku Žďár nad Sázavou - Nové Město na Moravě zůstane přibližně zachována stávající frekvence i časové polohy vlaků. V následujícím úseku přes Bystřici nad Pernštejnem do Nedvědice bude provoz mírně omezen - nebudou zaváděny posilové vlaky nad rámec základního dvouhodinového intervalu. Důvodem je, že trať v tomto úseku velmi špatně napojuje regionálně významný cíl dojížďky i vyjížďky, město Bystřice nad Pernštejnem, stejně jako většinu obcí. To se samozřejmě dlouhodobě podepisuje na využití vlaků cestujícími, které je v tomto úseku dvakrát až třikrát nižší. Nabídka pro cestující však bude existovat v podobě autobusových linek.

    Jistou možností, jak provoz na trati smysluplně posílit, by bylo vedení přímých spěšných vlaků Bystřice nad Pernštejnem - Brno v kombinaci s rekonstrukcí tratě. Za takových okolností by patrně bylo smysluplné se přinejmenším pokusit o napojení města Bystřice n. P. stejně jako dalších obcí v okolí autobusy na místní železniční stanici, a takto vytvořit páteřní železniční spojení ve směru do nejvýznamnějšího cíle dojížďky z této části regionu, Brna. Jihomoravský kraj nicméně podobný scénář na jednání jednoznačně vyloučil, a to i ve výhledu, neboť jeho úmyslem je prodloužení zastávkových vlaků linky S3 z Brna až do Nedvědice (po elektrizaci příslušné části tratě). V takovém případě bychom ve snaze o využití většiny tratě nutili bystřické cestující k jízdě autobusem na nádraží, následné jízdě motorovým zastávkovým vlakem a opětovnému přestupu v Nedvědici na elektrický zastávkový vlak s relativně dlouhou dobou jízdy do Brna (do doby elektrizace trati Tišnov - Nedvědice by se přestup mezi motorovým a elektrickým vlakem odehrával, jako dnes, v Tišnově). Tato kombinace více přestupů a jízdy nízkou průměrnou rychlostí je zjevně nepřijatelná, a na situaci tedy Kraj Vysočina zareaguje vedením autobusové linky Bystřice nad Pernštejnem - Tišnov, časově ukotvené přípoji na rychlíky směr Brno (a zpět). Na samotnou železnici tak zůstane úkol obsloužit méně prioritní přepravní vztahy, např. z Nového Města na Moravě do Nedvědice, z Rožné do Žďáru nad Sázavou a podobně, čemuž dvouhodinový interval s ohledem na počet cestujících v takových relacích odpovídá.

    Jitka SVATOŠOVÁ
    Sdílet tento článek
    Další zprávy:
  • Vydáno v úterý 16.1.2018 :
    Mimořádná situace dálnice D1; u Větrného Jeníkova stojí
    Dálnice D1 u Větrného Jeníkova stojí. Záchranné složky intenzivně zprovozňují alespoň jeden pruh. Aktivována byla informační linka pro veřejnost
  • Vydáno v úterý 16.1.2018 :
    Kraj zavírá most v Mírovce, zničila ho těžká doprava
    Z důvodu nevyhovujícího technického stavu byl k dnešnímu dni zcela uzavřen most na silnici III. třídy v obci Mírovka na Havlíčkobrodsku.
  • Vydáno v pondělí 15.1.2018 :
    Jak jsme kdysi ťukali – výstava psacích strojů
    Skloněn nad klávesnicí počítače si dnes jen málo kdo vzpomene na psaní na psacích strojích, ať již mechanických či elektrických. Vždyť dnešní třicátníci se s psacím strojem prakticky ani nesetkali.
  • Vydáno v pondělí 15.1.2018 :
    Vánoční pokoj dárci poprvé vykoupili úplně celý
    Na opravu čeká v pořadí již pátý Vánoční pokoj jihlavské nemocnice. Dárci se skládali měsíc před Štědrým dnem na dovybavení chemostacionáře onkologického oddělení. Poprvé se podařilo vykoupit všechny položky, které si na oddělení přáli. V letošním roce tak čeká pacienty onkologického oddělení při chemoterapiích příjemné zázemí.
  • Vydáno v pondělí 15.1.2018 :
    Novinky z Vysočiny budou součástí brněnského veletrhu REGIONTOUR
    Za tři dny odstartuje brněnský veletrh cestovního ruchu REGIONTOUR a Vysočina bude u toho. Od čtvrtka 18. do neděle 21. ledna se budou moci návštěvníci seznámit s turistickou nabídkou Vysočiny a dalších českých i zahraničních regionů. „Opět jsme součástí velkého konceptu agentury CzechTourism. Najdete nás v pavilonu P, kde s námi bude poprvé přítomný i spoluvystavovatel z regionu – Rodinný park Robinson Jihlava. Naším cílem je pozvat k objevování Vysočiny, připomenout možnosti našeho krásného a čistého regionu, představit tiskoviny a materiály našich partnerů a upozornit hned na několik novinek pro rok 2018,“ prozradil ředitel Vysočina Tourism Tomáš Čihák.
  • Vydáno v neděli 14.1.2018 :
    Chaloupky v roli Ježíškových vnoučat
    Akci Ježíškova vnoučata, kterou Český rozhlas zpustil před loňskými Vánocemi, se ukázala jako skvělý nápad a vnoučat od té doby stále přibývá. Radost z obdarovávání je zde totiž umocněna tím, že dárek dává „vnouče“ někomu v podstatě neznámému, a obdarovaný také netuší od koho… To přináší kouzlo, které normálně odchází společně s dětstvím.
  • Vydáno v neděli 14.1.2018 :
    V rybníce u Krahulčí byl v autě nalezen mrtvý člověk
    V rybníce mezi obcemi Krahulčí a Dobrá Voda na Jihlavsku byl v neděli 14. ledna asi v devět hodin ráno nalezen v havarované autě mrtvý člověk.
  • Vydáno v pátek 12.1.2018 :
    Prezidentské volby v jhlavské nemocnici
    Na seznamu voličů v jihlavské nemocnici je zapsáno osm lidí, z toho dva jsou již propuštěni.
  • Vydáno ve čtvrtek 11.1.2018 :
    Miroslavu Crkalovi z velkomeziříčského domova pro seniory zahraje Vojenský umělecký soubor ONDRÁŠ
    Vojenský umělecký soubor Ondráš bude 18. ledna hrát v Domově pro seniory ve Velkém Meziříčí pro pana Miroslava Crkala. Stane se tak při příležitosti 70. výročí udělení Uznání prezidenta republiky Edvarda Beneše Miroslavu Crkalovi za vynikající vojenské činy mimo boj, jimiž se zasloužil o československou armádu. Skromný pan Miroslav se o mimořádný kulturní dárek chce podělit se svými sousedy a přáteli z domova a jejich rodinami.
  • Vydáno ve středu 10.1.2018 :
    Novoroční koncert Filharmonie v jihlavském domu kultury
    Novoroční koncert filharmonie, který přinese krásné tóny ve stylu koncertů\"vídeňských filharmoniků\" se bude konat v neděli 14. ledna v domě kultury v Jihlavě od 19 hodin.
  • Vydáno ve středu 10.1.2018 :
    Obyvatelé Třebíče podporují stavbu obchvatu
    Záměr státu vybudovat a zaplatit třebíčský obchvat vzbuzuje zájem veřejnosti. Například rodiče žáků ZŠ T. G. Masaryka zaslali v prosinci na radnici dopis, ve kterém vyjadřují podporu výstavby obchvatu.
  • Vydáno v úterý 9.1.2018 :
    Rock koncert ve Velkém Meziříčí a metal forever v Havlíčkově Brodě
    Fanoušci rockové muziky se mohou těšit na koncert několika kapel v sobotu 13. ledna ve Velkém Meziříčí, v pátek 19. ledna pak na vysteoupení v Havlíčkově Brodě.
  • Vydáno v úterý 9.1.2018 :
    V jihlavské nemocnici se mění téměř třetina postelí
    Pacienti v jihlavské nemocnici se mohou těšit na nové postele. Nyní probíhá výměna dvou stovek postelí, včetně nočních stolků a matrací. Některá lůžka byla stará téměř padesát let a půjdou rovnou do likvidace.
  • Vydáno v sobotu 6.1.2018 :
    Vysoká škola polytechnická Jihlava (VŠPJ) už zná termíny přijímacího řízení i datum kdy otevře své dveře veřejnosti
    VŠPJ, jediná veřejná vysoká škola v Kraji Vysočina, již zveřejnila termíny přijímacího řízení a podmínky přijetí ke studiu. Pro zájemce je znovuotevřen obor Počítačové systémy.
  • Vydáno v pátek 5.1.2018 :
    Chotěbořské běžkaře čeká více než dvacetikilometrová stopa
    Běžkaři si letošní zimu budou moci přijít na své. Město se totiž rozhodlo udržovat zhruba 25 kilometrů dlouhé běžkařské stopy.
  • Vydáno v pátek 5.1.2018 :
    Tříkrálová plavba na lodi Horácko
    Tříkrálová plavba pro Charitu na lodi Horácko na vodách Dalešické přehrady se bude konat v neděli 14. ledna. Loď vypluje ve 13 hodin z Kramolína.
  • Vydáno v pátek 5.1.2018 :
    Leopold Pokorný, rodák z Třebíče, v nové knize Standy Motla
    Po Antonínu Kalinovi zaměřil populární spisovatel a reportér Standa Motl svoji pozornost na dalšího Třebíčáka, shodou okolností Kalinova přítele – Leopolda Pokorného.
  • Vydáno ve čtvrtek 4.1.2018 :
    Pro děti se otevřel pokoj s krtečkem
    Na dětském oddělení jihlavské nemocnice přibyl další opravený pokoj. Za loňský rok je to už třetí zázemí, které se podařilo opravit díky dárcům. Tentokrát slouží malým dětem do šesti let. Také proto se v něm opakuje pohádkový motiv, který milují už generace dětí.
  • Vydáno ve čtvrtek 4.1.2018 :
    Loni vítězila v Třebíči jména Eliška a Tomáš
    V roce 2017 zapsala matrika Městského úřadu v Třebíči 2.201 matričních událostí. Z toho 1.269 narozených dětí, 230 sňatků a 702 úmrtí. To je o 18 narozených dětí více, o 9 sňatků méně a o 42 více zemřelých, než v roce 2016. Z celkového počtu 1.269 se narodilo 625 děvčat, 644 chlapců a 10 párů dvojčat. Nejčastěji dávali rodiče svým dětem jména Tomáš a Eliška, v roce 2016 to byli Jakubové a Terezky.
  • Vydáno ve čtvrtek 4.1.2018 :
    Tříkrálová procházka na Křemešník v neděli 7. ledna
    Tříkrálová procházka na poutní místo - vrch Křemešník v neděli 7. ledna přispěje na dobrou věc (Tříkrálová sbírka) a třeba mohou i \"vychodit\" nějaké to vánoční cukroví.
  • Vydáno ve čtvrtek 4.1.2018 :
    Klubový večer v Zoo Jihlava o ostrovu blbouna nejapného
    První klubový večer v novém roce zavede návštěvníky na ostrov Mauricius, kde žil legendární, člověkem vyhubený pták s vědeckým názvem dronte mauricijský, neboli dodo, nejvíce však známý pod jménem blboun nejapný. Besedu o podivném ostrovu uprostřed Indického oceánu budou mít jihlavští zoologové a cestovatelé, manželé Klára a Pavel Bezděčkovi. Začátek akce je ve čtvrtek 4. ledna 2018 v 17:00 hodin v centru PodpoVRCH.
  • Vydáno ve středu 3.1.2018 :
    Návštěvnost jihlavské zoologické zahrady stoupá
    V roce 2017 činila celková návštěvnost jihlavské zoo celkem 316 654 návštěvníků. To je historicky druhý nejlepší výsledek, který za rekordním rokem 2016 zaostal pouze o 5%. Zoo Jihlava tak skvěle obhájila svoji pozici nejnavštěvovanějšího turistického cíle na Vysočině.
  • Vydáno ve středu 3.1.2018 :
    V Jihlavě opět přibylo narozených dětí
    Více narozených dětí a maminky, které se rozhodly přivést na svět miminko v krajském městě Vysočiny, přestože bydlí jinde. To jsou hlavní změny, které proběhly v porodnici jihlavské nemocnice za uplynulý rok. Rok 2017 provází také rekordní statistika. Na svět přišlo úplně stejně dívek, jako chlapců.
  • Vydáno v úterý 2.1.2018 :
    416 pokladniček 1250 koledníků – Tříkrálová sbírka začala i na Jihlavsku
    Hned první lednový den vyrazili do ulic koledníci Tříkrálové sbírky. Lidem popřejí šťastný nový rok, zazpívají koledu a poprosí o příspěvek do zapečetěné pokladničky s logem Charity Česká republika. Koledníky můžete letos v ulicích potkat již po osmnácté, a to mezi 1. a 14. lednem 2018.
  • Vydáno v úterý 2.1.2018 :
    Prvním miminkem Vysočiny 2018 je Kryštof
    Kryštof z Třebenic na Třebíčsku je prvním miminkem roku 2018 Kraje Vysočina. Narodil se v třebíčské krajské nemocnici jako prvorozený syn mamince Janě a tatínkovi Petrovi. Letošní první občánek Vysočiny, stejně jako jeho předchůdci od roku 2004, dostal od Kraje Vysočina šek a šperk se znamením kozoroha. „Je to taková malá tradiční pozornost, ale důležitější pro každé miminko je přítomnost rodičů, kteří ho mají rádi,“ poznamenal hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek, který maminku i Kryštofa dnes dopoledne krátce navštívil.
  • Vydáno v úterý 2.1.2018 :
    S novým rokem odstartuje veletržní sezona 2018 a Vysočina bude u toho
    Památky, čistou přírodu, ale také významné společenské a sportovní akce bude na deseti veletrzích cestovního ruchu propagovat krajská příspěvková organizace Vysočina Tourism. Veletržní sezónu 2018 v Česku odstartuje REGIONTOUR Brno 18. ledna, kde bude Vysočina po celé čtyři dny součástí stánku CzechTourism. „Plánujeme představit novinky roku 2018. Vydali jsme Kalendář akcí na rok 2018 a také publikaci k výročí 100 let od založení ČSR na Vysočině s názvem Sto let příběhů, lidských osudů, architektury i sportu a kultury na Vysočině,\" informuje ředitel Vysočina Tourism Tomáš Čihák.
  • Vydáno v úterý 2.1.2018 :
    Poplatky za svoz odpadů v Chotěboři podraží, ale jenom symbolicky
    Poplatky za svoz odpadu v roce 2018 o něco podraží. Dosud to byla částka 462 korun ročně za osobu, od nového roku občané zaplatí 480 korun ročně za osobu.
  • Vydáno v úterý 2.1.2018 :
    Tříkrálový koncert v kostele v Radkově u Telče v sobotu 6. ledna
    Koncert barokní Vánoce zazní v kostele sv. Bartoloměje v Radkově u Telče v sobotu 6. ledna v 16 hodin.
  • Vydáno v úterý 2.1.2018 :
    Zaniklá poselství lip republiky objevuje skupina odborníků
    V rámci celonárodních oslav vzniku Československé republiky začali nadšenci mapovat jubilejní stromy, aby zachránili jejich vzkaz pro další generace. Zároveň zpřístupnili návody, jak postupovat při výsadbách pamětních lip v roce 2018.
  • Vydáno v pondělí 1.1.2018 :
    V Jihlavě se první miminko roku 2018 narodilo ve čtyři hodiny ráno
    První miminko v jihlavské porodnici se narodilo přesně ve 4:00 hodiny. Holčička je z Jemnice, jmenuje se Nina, váží 4 010 g, měří 50 cm.
  • Vydáno ve čtvrtek 28.12.2017 :
    Realizace městského koupaliště v Chotěboři je stále ve hře
    Stále aktuální je vybudování městského koupaliště. I přesto, že debaty kolem této akce se letos trochu utlumily, záměr trvá dál. Změnilo se však místo, kde by koupaliště mohlo v budoucnu stát.
  • Vydáno ve čtvrtek 28.12.2017 :
    Hejtman Kraje Vysočina navštíví prvního občánka roku 2018
    Prvního občánka Kraje Vysočina, který se narodí v novém roce na území regionu, navštíví v úterý 2. ledna 2018 hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek. V rámci dlouholeté tradice věnuje miminku zlatý šperk v podobě znamení zvěrokruhu a šek na deset tisíc korun.
  • Vydáno v úterý 26.12.2017 :
    Tříkrálovou sbírku zahájí obří loutky a Betlémský výjev
    Od 1. - 14. ledna 2018 pořádá Charita Česká republika na území ČR osmnáctý ročník Tříkrálové sbírky. Oblastní charita Třebíč zapojí do sbírky ve městech i na venkově opět přes tisíc koledníků.
  • Vydáno v úterý 26.12.2017 :
    Omezení provozu krajského úřadu
    V pátek 29. prosince 2017 bude omezen provoz všech pracovišť Krajského úřadu Kraje Vysočina. Veřejnosti budou pracoviště všech odborů v obvyklém úředním čase opět k dispozici v úterý 2. ledna 2018. V den omezení provozu budou budovy krajského úřadu v Jihlavě pro veřejnost zcela uzavřené. Důvodem je nezbytná kontrola a údržba informačních technologií, kterou nelze provést bez několikahodinové odstávky serverů.
  • Vydáno v pondělí 25.12.2017 :
    Na Štědrý den se v jihlavské nemocnici narodily dvě holčičky
    Na svět přišly na Štědrý den v jihlavské porodnici dvě děti a to holčičky, Rebeka a Eveline.
  • Vydáno v neděli 24.12.2017 :
    Po nehodě na dálnici D1 u Humpolce zemřela dvaadvacetiletá spolujezdkyně
    Po dopravní nehodě osobního auta zemřela v neděli 24. prosince asi ve dvě hodiny v noci na dálnici D1 na 91. km ve směru na Brno nedaleko Humpolce na Pelhřimovsku. Další čtyři lidé byli těžce zraněni.
  • Vydáno v pátek 22.12.2017 :
    Papež požehnal paní Jarmile, splnilo se jí životní přání
    Druhým rokem se krajský Domov pro seniory Manželů Curieových zapojil do projektu Ježíškova vnoučata. V loňském roce bylo v rámci projektu obdarováno 22 klientů, letos svá přání Ježíškovým vnoučatům poslalo celkem 32 klientů. A jedno z nich již bylo splněno ještě před Štědrým dnem.
  • Vydáno v pátek 22.12.2017 :
    Chotěboř skončila osmá v třídění odpadů v Kraji Vysočina, oproti loňskému roku si polepšila
    Město Chotěboř se zase o kousek posunulo v hodnocení třídění odpadů. Krajskou soutěž „My třídíme nejlépe“ pořádá už několikátým rokem EKO-KOM. Hodnocení sběru recyklovatelných odpadů se uskutečnilo v průběhu dvanácti měsíců, a to od začátku října 2016 do konce září 2017. Chotěboř se umístila na 8. místě z celkového počtu 23 obcí v kategorii obce od 2 001 do 10 000 obyvatel. Polepšila si o osm příček oproti loňským výsledkům.
  • Vydáno v pátek 22.12.2017 :
    U Velkého Meziříčí na dálnici D1 zemřel po nehodě spolujezdec
    Při dopravní nehodě, která se stala ve čtvrtek 21. prosince asi v 19. hodin na dálnici D1 na 149. km ve směru na Brno, se zranili čtyři lidé, z toho jeden těžce, který svým zraněním při převozu do nemocnice podlehl.
  • Vydáno ve čtvrtek 21.12.2017 :
    Vítězství v celonárodní soutěži slaví v Telči
    První cena za příběh o sportu v soutěži nazvané Je to i tvůj příběh, kterou vyhlašuje Státní zdravotní ústav, putuje do nízkoprahového zařízení ZASTÁVka Oblastní charity Jihlava v Telči.
  • Vydáno ve čtvrtek 21.12.2017 :
    Na Štědrý den budou pacienti mít k večeři rybu
    Sváteční vánoční nálada bude panovat i v jihlavské nemocnici. Na lůžku zůstane zhruba o polovinu méně pacientů, oproti běžnému roku. Na Štědrý večer nepřijdou o rybu. Podávat se bude kapr, nebo filé.
  • Vydáno ve čtvrtek 21.12.2017 :
    Vánoční otevírací doba v jihlavském muzeu
    Muzeum Vysočiny v Jihlavě bude na Štědrý den zavřené, otevřeno bude na Boží hod vánoční 25. prosince od 9 do 12 a od 12.30 do 17 hodin.
  • Vydáno ve čtvrtek 21.12.2017 :
    Putimovské předvánoční zpívání koled
    Předvánoční sousedské zpívání koled v Putimově u Pelhřimova u kapličky na návsi se bude konat v sobotu 23. prosince odpoledne od 17 hodin.
  • Vydáno ve středu 20.12.2017 :
    Osobnost Moravy 2017 je Jiří Pavlica
    Vítězem druhého ročníku internetové ankety Osobnost Moravy 2017 se stal zpěvák, hudebník, primáš a umělecký vedoucí souboru Hradišťan Jiří Pavlica, který obdržel 5015 hlasů z celkových 23171.
  • Vydáno ve středu 20.12.2017 :
    Vánoční a novoroční akce v Telči
    Štědrý den na zámku Výstava originálních kostýmů a rekvizit z filmové pohádky od režiséra Bořivoje Zemana v Zámecké galerii bude dětem a rodičům zpřístupněna i na Štědrý den od 13.00 do 15.00 hod. za zvýhodněné vstupné. Děti se mohou těšit na dárek pod zámeckým stromečkem.
  • Vydáno ve středu 20.12.2017 :
    Krajský hasičský záchranný sbor na Vysočině povede od 1. ledna Jiří Němec
    Po pěti letech ve funkci ředitele Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina odchází s koncem roku do penze Petr Beneš. Nově bude krajské profesionální hasiče na Vysočině vést Jiří Němec, dosavadní vedoucí oddělení KOPIS. Jmenování novému řediteli a poděkování za obrovský kus práce pro krajské hasiče řediteli odcházejícímu dnes osobně předal generální ředitel Hasičského záchranného sboru ČR Drahoslav Ryba za přítomnosti hejtmana Kraje Vysočina Jiřího Běhounka. Ten už před několika dny udělil odcházejícímu Petru Benešovi bronzovou medaili Kraje Vysočina za dlouholetou práci pro složky integrovaného systému.
  • Vydáno ve středu 20.12.2017 :
    Jak se v Adaptě slaví Vánoce
    Vánoční besídka pro uživatele a rodiče proběhla minulý týden v Divadelním klubu Horáckého divadla. Tímto bychom chtěli velmi poděkovat Simoně Kudrnové – provozovatelce klubu, která nám již třetím rokem zdarma půjčuje tento skvělý prostor.
  • Vydáno ve středu 20.12.2017 :
    Nečekaný vánoční dárek - speciální auto pro obecně prospěšnou společnost PORTIMO
    Pár dní před vánočními svátky dostala obecně prospěšná společnost Portimo nečekaný vánoční dárek: AUTO HOLUBKA CZ S.R.O. věnovala pro potřeby sociálních služeb a programů ojetý osobní vůz VW Caddy, který díky speciální úpravě zavazadlového prostoru navíc umožňuje přepravu vozíčkářů.
  • Vydáno ve středu 20.12.2017 :
    Český rozhlas Vysočina spustil další nový VKV vysílač
    Český rozhlas Vysočina dnes v 10:00 spustil další nový vysílač. Ten z lokality Bystřice nad Pernštejnem – Voldán na kmitočtu 96,5 MHz s výkonem 100W ERP zlepší příjem regionálního vysílání ze studia v Jihlavě.
  • Vydáno ve středu 20.12.2017 :
    Vánoční koncert v třebíčské bazilice v podání souboru Musica animata
    Musica animata ve spolupráci s farností Třebíč zámek zve všechny lidi dobré vůle na vánoční koncert v sobotu 30. prosince v 18 hodin v bazilice sv. Prokopa v Třebíči.
  • Vydáno v úterý 19.12.2017 :
    Modernizace klíčového mostu v Jihlavě se blíží; Kraj Vysočina uzavře smlouvu se zhotovitelem stavebních prací
    V průběhu ledna uzavře Kraj Vysočina smlouvu s dodavatelem stavebních prací na modernizaci Brněnského mostu ev. č. 602-043 v Jihlavě na páteřní krajské silnici II/602. Je reálné, že práce na rekonstrukci mostu v centru krajského města začnou v únoru příštího roku s tím, že úplné vyloučení dopravy přes most je plánováno až od dubna.
  • Vydáno v úterý 19.12.2017 :
    Kriminalitu v Chotěboři se daří úspěšně potírat
    Ve městě letos poklesla kriminalita, takový je závěr ředitele Městské policie Chotěboř Jiřího Novotného. „Neznamená to, že je na ústupu, ale stagnuje,“ upřesnil Jiří Novotný. Zároveň však naznačil, že oblast, která trápí společnost, je protiprávní jednání pod vlivem návykových látek. I to tedy bude v příštích měsících úkolem prevence kriminality, o čemž se také hovořilo i na posledním zasedání komise pro prevenci kriminality.
  • Vydáno v úterý 19.12.2017 :
    Děti z Dukovan strávily 10 dní na táboře Rosatomu v Thajsku
    Za mořskými hvězdicemi, slony, orientální kuchyní a dětmi z různých koutů světa vyrazilo osm českých dětí. Sedm z těchto osmi dětí pochází z obce Dukovany.
  • Vydáno v úterý 19.12.2017 :
    Na dálnici D1 zemřel při nehodě šestadvacetiletý řidič dodávky
    Při dopravní nehodě, která se stala v pondělí 18. prosince po 21. hodině na dálnici D1 ve směru na Prahu na 161 u Velké Bíteše. kilometru, zemřel šestadvacetiletý řidič dodávky.
  • Vydáno v pondělí 18.12.2017 :
    Základní informace o prezidentských volbách
    První kolo prezidentských voleb čeká Českou republiku 12. – 13. ledna 2018. Pokud nikdo z kandidátů nezíská nadpoloviční počet hlasů, dva nejsilnější uchazeči se utkají 26. a 27. ledna 2018 v druhém kole. Podle zákona se volby konají vždy v pátek od 14 do 22 a v sobotu od 8 do 14 hodin.
  • Vydáno v pondělí 18.12.2017 :
    Vydavatelské aktivity ArcoDiva
    V letošním roce vydala společnost ArcoDiva celkem 15 titulů a v současnosti má k dispozici pro další rok a pro další společnosti sedm dalších nových nahrávek.
  • Vydáno v neděli 17.12.2017 :
    Živý betlém ve Žďáře nad Sázavou
    Tradiční předvánoční akce „Živý betlém“ se uskuteční v úterý 19.12.2017 od 16:00 hodin na žďárském náměstí Republiky.
  • Vydáno v neděli 17.12.2017 :
    Europoslanec Tomáš Zdechovský a Max Kašparů budou besedovat v pelhřimovské knihovně
    V pondělí 18. prosince navštíví Pelhřimov pan europoslanec Tomáš Zdechovský, rodák z Kožlí u Havlíčkova Brodu. Čeká ho tu velmi nabitý program, na který bych Vás také chtěla pozvat, protože bude informačně zajímavý. V plánu je totiž setkání na radnici s vedením města a řešení aktuálních problémů, dále strategické setkání s předsedy družstev kolem Želivky, beseda se studenty gymnázia a OA Pelhřimov a zlatou třešinkou na dortu bude veřejná beseda s panem Maxem Kašparů s provokativním názvem EU: pomáhá, nebo překáží? Ale popořadě.
  • Vydáno v neděli 17.12.2017 :
    Na Třebíčsku na silnici I(38 zemřel při nehodě třicetiletý řidič osobního auta
    Při dopravní nehodě, která se stala v sobotu 16. prosince asi ve 13 hodin u Litohoře na Třebíčsku na silnici I/38 zemřel třicetiletý řidič osobního auta.
  • Vydáno v sobotu 16.12.2017 :
    Exmanžela zavražděné Blanky z Jihlavy vyřadili policisté z pátrání
    Policie v sobotu v poledne uveřejnila zprávu, ve které žádala občany o pomoc s pátráním po autě a starším muži, Jiřím D. - Blančině exmanželovi. Toho policisté odpoledne vyřadili z pátrání.

Denní lunární horoskop:
(tento každodenní lunární horoskop pro Regionalist připravuje astrolog Leo P. Švančara)

Další informace z astrologie...
Glosa:
(26. leden 2013) - Před 14 dny bych považoval volbu Zemana za presidenta za poměrně neutrální, až snad tu lepší možnost... A v těch 14 dnech neuvěřitelné kampaně jsme dostali jakoby zázrakem z Nebes ještě jednu šanci - a nejspíše v naší generaci tu poslední.


Vyhledávání v Regionalistu:

zpět na vrchol stránky...
aktuální kulturní servis čtenářům Regionalistu na dnešní den, 16. 1. 2018:




zpět na vrchol stránky...
redakce Regionalistu:

Regionalist - deník Vysočiny: založen roku 1996 - zpravodajství a publicistika na internetu se zvláštním zaměřením na prostor Českomoravské vysočiny

Akční radius Regionalistu: zahrnuje především území Jihlavského kraje, tedy Vysočiny, to jest okresy Jihlava, Havlíčkův Brod, Pelhřimov, Třebíč a Žďár nad Sázavou)

Internetová adresa: www.regionalist.cz

Editace a redakce: Eva Švančarová (Šinkovská), spolumajitelka a šéfredaktorka
kontakt: regionalist@seznam.cz

Vychází: od října 1996 v každý den!

Vydává: Leo Švančara & Eva Švančarová, IČ: 65798457, DIČ: CZ620709010

Filiální weby Regionalistu:
Iglau.czCWBC.czLeosvancara.czSvancara.euCountry-rock.cz

Redakce, inserce, obchodní oddělení: e-mail: obchod@regionalist.cz, telefon: +420 777 307 887

Sdílet na Facebooku

© (1996-2011) - Leo a Eva Švančarovi

zpět na vrchol stránky...
Nejstarší a nejznámější regionální internetový deník v Česku (zal. roku 1996)...
Každý den čerstvé zprávy a publicistika z Jihlavy a celé Vysočiny (RSS kanál)...

Deník...
Kalendarium
Kulturní servis
IGLAU.cz
Čtenářský KLUB
Country music
Metanoon
Křesťanství
Z archivů
(L. Vilímek)
Letopisy L. Vilímka
Genius loci
(doc. J. Bednář)
Zločiny komunismu
Písničky, mp3
Jihlavské tramvaje
Redakce, tiráž
Podpořte nás...
RSS
G losy:
(píše Leo Švančara)







Revue:

Krátké ohlédnutí za Augustem Prokopem
Čas neúprosně utíká a tak až nyní, více jak s měsíčním zpožděním, můžeme si připomenout 170. výročí narození významného jihlavského rodáka, Augusta Prokopa. Narodil se 15. srpna 1838 v Jihlavě na dnešním Masarykově náměstí čís.54.


Historický kalendář Jihlavy a okolí roku 1938
1.1.: Závěr roku 1937 provázely sněhové přeháňky, obleva a mrazy. Nový rok započal sněhovou vánicí. Kronikář ve Dvorcích poznamenal : První čas po Novém roce byl v obci zdánlivý klid v soužití obou národností. Jenom zdánlivý, neboť i zdejší Němce zachvacovala vlna nacismu, především mládež. Tak bylo až do března.


Jihlavské hřbitovy...
Jihlavské hřbitovy. Dodnes většina z nás chodí uličkami a náměstími, aniž bychom tušili, že mnohdy vstupujeme na místa posledního odpočinku mnoha generací našich předků. A tak je dodnes dávno zapomenutý hřbitov skryt na Jánském kopci - v okolí nejstaršího jihlavského kostela Jana Křtitele - ve Smetanových sadech, kolem kostelíka sv. Ducha a nebo kolem chrámu sv. Jakuba. Stejně tak, jako na Minoritském náměstí u kostela Nanebevzetí Panny Marie.



Nové country-rockové mp3 kapely CWBC...
Add to Google
Regionalist právě čte: čtenářů
Translate the Regionalist:
Übersetzen der Regionalist:

Novínky v Regionalistu:
 Chcete nás podpořit? 


Kulturní kalendář:

<<     [Leden 2018 ]     >>
PoÚtStČtSoNe
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
29303101020304
Přidat vaši akci...


Astrologie:
OTÁZKY A ODPOVĚDI:
(astrologie, EFT, formace podvědomí, hypnosa...)

• Co je podmínkou, aby člověk uměl vykládat horoskopy ?
- 5 příspěvků, naposledy přidán 2.6.2011 (19:36)

• Je postavení mých hvězd osudové a nevyhnutelné?
- 2 příspěvky, naposledy přidán 12.2.2009 (15:24)

• Co je to EFT
- 2 příspěvky, naposledy přidán 12.2.2009 (15:24)


Návštěvnost:
hlavní stránku dnes do této chvíle navštívilo lidí
návštěvníků včera: 410
tento měsíc: 7658
hlavní stránku do této chvíle letos zhlédlo 7658 lidí
PŘEHLED NÁVŠTĚVNOSTI některých našich dalších webů:
dnes na deníku: 655
• dnes na Iglau.cz: 1673
• dnes na našem astrologickém webu:
dnes na CWBC.cz: 84
• dnes na METANOON.cz: 0
atd...
Souhrnná dnešní návštěvnost na celém našem serveru: 2412
(celkově včera: 2843)

Diskuse:
Regionalist-Iglau
- poslední příspěvek přidán 6.10.2010 (21:24)
Kácení v Jihlavě
- poslední příspěvek přidán 7.4.2010 (07:31)

Aktuální teplota:
Počasí v Počátkách
Atmosférický tlak:
Počasí v Počátkách
Srážky v tuto chvíli:
Počasí v Počátkách



Zajímavosti:

Kraj zavírá most v Mírovce, zničila ho těžká doprava
Z důvodu nevyhovujícího technického stavu byl k dnešnímu dni zcela uzavřen most na silnici III. třídy v obci Mírovka na Havlíčkobrodsku.


Jak jsme kdysi ťukali – výstava psacích strojů
Skloněn nad klávesnicí počítače si dnes jen málo kdo vzpomene na psaní na psacích strojích, ať již mechanických či elektrických. Vždyť dnešní třicátníci se s psacím strojem prakticky ani nesetkali.


Vánoční pokoj dárci poprvé vykoupili úplně celý
Na opravu čeká v pořadí již pátý Vánoční pokoj jihlavské nemocnice. Dárci se skládali měsíc před Štědrým dnem na dovybavení chemostacionáře onkologického oddělení. Poprvé se podařilo vykoupit všechny položky, které si na oddělení přáli. V letošním roce tak čeká pacienty onkologického oddělení při chemoterapiích příjemné zázemí.


Novinky z Vysočiny budou součástí brněnského veletrhu REGIONTOUR
Za tři dny odstartuje brněnský veletrh cestovního ruchu REGIONTOUR a Vysočina bude u toho. Od čtvrtka 18. do neděle 21. ledna se budou moci návštěvníci seznámit s turistickou nabídkou Vysočiny a dalších českých i zahraničních regionů. „Opět jsme součástí velkého konceptu agentury CzechTourism. Najdete nás v pavilonu P, kde s námi bude poprvé přítomný i spoluvystavovatel z regionu – Rodinný park Robinson Jihlava. Naším cílem je pozvat k objevování Vysočiny, připomenout možnosti našeho krásného a čistého regionu, představit tiskoviny a materiály našich partnerů a upozornit hned na několik novinek pro rok 2018,“ prozradil ředitel Vysočina Tourism Tomáš Čihák.


Chaloupky v roli Ježíškových vnoučat
Akci Ježíškova vnoučata, kterou Český rozhlas zpustil před loňskými Vánocemi, se ukázala jako skvělý nápad a vnoučat od té doby stále přibývá. Radost z obdarovávání je zde totiž umocněna tím, že dárek dává „vnouče“ někomu v podstatě neznámému, a obdarovaný také netuší od koho… To přináší kouzlo, které normálně odchází společně s dětstvím.


stránka byla natažena za sekund.