Händelovo tříaktové oratorium Saul na libreto Charlese Jennense dějově vychází z biblických událostí, konkrétně První knihy Samuelovy. Příběh Saula, prvního krále Izraele, vykresluje přerod přátelství a obdivu zamýšleného Saulova následníka Davida v závist a nenávist, která je nakonec příčinou zkázy velkého panovníka. V dramatu se objevují také mytické postavy čarodějnice z Endoru a ducha proroka Samuela, kterého čarodějnice vyvolá z mrtvých. Pro Händela typická velká sborová čísla patří k tomu nejdramatičtějšímu, co Händel napsal. Premiéra v Královském divadle v Londýně měla nevšední úspěch, proto bylo dílo uváděno i v dalších sezónách.
Czech Ensemble Baroque pod vedením dirigenta Romana Válka koncertní provedení oratoria Saul zahraje také 30. července na zámku v Holešově. V produkci Hudebního festivalu Znojmo vznikne scénická podoba díla v režii Tomáše Pilaře, jejíž premiéra 25. července bude vrcholem jubilejního 15. ročníku festivalu. Reprízy následují 27. a 28. července.
Více informací o programu a předprodeji vstupenek na
www.ebcz.eu/ a
www.fok.cz/program/
Adam Plachetka (1985, Praha) je jedním z nejvýraznějších objevů mezinárodní operní scény. Ještě během studií na Pražské konzervatoři debutoval v Národním divadle (2005), jako prvnímu Čechovi se mu podařilo před třicátými narozeninami vystoupit v newyorské Metropolitní opeře, v milánské La Scale, v londýnské Královské opeře v Covent Garden a
ve Vídeňské státní opeře, v níž je od sezóny 2010/2011 stálým sólistou. V roce 2014 se jako jediný zpěvák v historii této prestižní scény v jedné sezoně představil ve třech hlavních mozartovských rolích – těžištěm Plachetkova repertoáru je právě tvorba Wolfganga Amadea Mozarta. Věnuje se intenzivně koncertní a nahrávací činnosti, pravidelně hostuje na světoznámých scénách.
Andreas Scholl (1967, Eltville am Rhein) patří mnoho let mezi absolutní špičku kontratenorového oboru, jeho rozsáhlý koncertní program má velmi široký záběr, vedle bachovského a mozartovského repertoáru obsahuje také mnohé opusy Vivaldiho, Caldary a dalších skladatelů. Zpíval papeži Janu Pavlu II., vystupoval snad na všech nejslavnějších světových pódiích, české publikum mu s nadšením aplaudovalo v červnu 2016, kdy se na 71. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro představil v programu sestaveném výhradně z děl barokního skladatele Henryho Purcella, v doprovodu souboru Collegium 1704.
Czech Ensemble Baroque
Soubor tvořený orchestrem, vokálním ansámblem a sólisty v roce 1998 založil a dodnes vede význačný český dirigent Roman Válek. Členy jsou profesionální instrumentalisté a zpěváci z České republiky, Slovenska, Maďarska, Polska a Německa. Czech Ensemble Baroque se zaměřuje především na kantáty, opery, koncerty a symfonie převážně z období baroka a klasicismu v progresivním a svěžím podání. Široké žánrové rozpětí souboru mimo jiné dokládají jména výrazných osobností hudebního světa, které s Czech Ensemble Baroque spolupracovali a spolupracují: Adam Plachetka, Pavel Šporcl, Jean-Francois Lombard, Markéta Cukrová, Roman Janál, Ludmila Peterková… A také Vojtěch Dyk, se kterým se soubor před časem sešel při uvedení oceňované Bernsteinovy Mše.
Pozornost laiků i odborníků ansámbl získal velkým abonentním cyklem staré hudby BACHA NA MOZARTA! a uváděním českých premiér děl světových skladatelů, jako je Vivaldi, Purcell, Mysliveček, Lully aj. Dlouhodobou soustředěnou pozornost věnuje objevování a restauraci díla významného českého rodáka F. X. Richtera – výsledkem jsou již tři nahrávky s Richterovým dílem pro Supraphon, zejména poslední album Te Deum se těší velkému ohlasu zahraniční odborné kritiky.