Vytisknout článek...

Toto je text článku v denním vydání Regionalistu (http://regionalist.cz):

Začala motorkářská sezona; nehody končí ve většině případů jejich vážným zraněním

Letošní motorkářská sezóna již naplno začala, což se také odrazilo v počtu dopravních nehod s účastí motocyklistů. Za první čtyři měsíce letošního roku jsme vyšetřovali dopravní nehody, na nichž mělo účast celkem 16 motocyklistů, ve 13 případech motocyklisté nehodu zavinili. Jeden motocyklista při nehodě zemřel, jeden se těžce zranil a zbývajících 14 motocyklistů utrpělo lehké zranění. Většina těchto dopravních nehod se stala v dubnu, kdy havarovalo celkem 11 motocyklistů, když v osmi případech byl motocyklista viníkem nehody. V dubnu se při nehodě jeden motocyklista těžce zranil a deset utrpělo lehké zranění.
Tragická nehoda motocyklisty se stala v neděli 29. března. Policisté na integrovaném operačním středisku Krajského ředitelství policie kraje Vysočina přijali deset minut před patnáctou hodinou oznámení o dopravní nehodě, která se stala na silnici II/392 u obce Petráveč na Žďársku. Havaroval zde šestapadesátiletý motocyklista, který zřejmě ve vyšší rychlosti nezvládl řízení motocykl a havaroval mimo vozovku. Při nehodě se těžce zranil a vážným poraněním na místě podlehl. Další okolnosti tragické dopravní nehody jsou předmětem šetření ze strany policistů dopravního inspektorátu Žďár nad Sázavou.

Nehody motorkářů jsme vyšetřovali i o uplynulém prodlouženém víkendu. V pátek 8. května havaroval motocyklista, který se při nehodě vážně zranil. Čtyřiapadesátiletý řidič jel s motocyklem Harley Davidson před desátou hodinou dopoledne po silnici ve směru od Zvole na Branišov. Při jízdě do zatáčky v klesání zachytil při náklonu o povrch komunikace, dostal smyk, který nezvládl, a s motocyklem vyjel do příkopu. Při dopravní nehodě se motocyklista zranil a s podezřením na těžké zranění byl zdravotnickou záchrannou službou převezen do nemocnice v Novém Městě na Moravě. Policisté místo nehody ohledali a zadokumentovali. U řidiče provedenou dechovou zkouškou požití alkoholu vyloučili. Na motocyklu vznikla předběžně vyčíslená škoda 400 tisíc korun. Dopravní nehodu policisté šetří.

Jarní počasí láká na silnice každoročně větší počet motocyklistů. S tím by měli počítat nejen samotní motocyklisté, ale také všichni ostatní účastníci silničního provozu. Samotní motocyklisté by měli dbát zvýšené opatrnosti a nepřeceňovat svoje schopnosti zvlášť, když vyjíždějí na silnice po delší zimní přestávce. Proto policie všechny řidiče motocyklu upozorňuje, aby dbali opatrnosti a jízdě na motocyklu věnovali zvýšenou pozornost, aby nezpůsobili dopravní nehodu.

Motocyklisté patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu a případný střet s vozidlem nebo s pevnou překážkou končí ve většině případů úmrtím nebo těžkým zraněním motocyklisty. Nejzákladnější podmínkou bezpečné jízdy na motocyklu je používání prvků pasivní bezpečnosti. Důležitá je přilba, vhodné oblečení s reflexními prvky, pevná obuv a vhodné rukavice. Ale ani kvalitní výbava není zárukou bezpečného návratu, zejména pokud nezkušený motocyklista příliš riskuje a pokud nepřizpůsobí rychlost své jízdy stavu pozemní komunikace, hustotě provozu a počasí.

Policisté v Kraji Vysočina vyšetřovali v průběhu loňského roku 124 dopravních nehod, při nichž měli účast motorkáři – v 81 případu motocyklista dopravní nehodu zavinil.. Při těchto nehodách sedm motocyklistů zemřelo, 19 jich utrpělo těžké zranění a 84 jich bylo zraněno lehce. Pouze 14 motocyklistů vyvázlo z nehody bez zranění. Ve dvou případech policisté při šetření dopravní nehody zjistili, že motorkář požil před jízdou alkoholický nápoj. V jednom případě motocyklista po nehodě odmítl podrobit se dechové zkoušce. Při loňských dopravních nehodách motocyklistů byl na motocyklu v 16 případech spolujezdec – tři byli těžce zraněni, 11 se zranilo lehce a pouze dva vyvázli bez zranění.

Při jízdě na motocyklu v jarním období je nutné dbát především zvýšené opatrnosti. Riziko dopravní nehody se zvyšuje, pokud na vozovce ještě zůstal písek nebo štěrk po zimním posypu nebo po zimní údržbě komunikace. Důležité je dokázat dobře zareagovat v případě, kdy dochází ke střídání povrchu vozovky - asfalt – beton - dlažební kostky. Velkým rizikem mohou být různé nerovnosti na vozovce a výtluky po zimě, které se správcům komunikace ještě nepodařilo opravit.

Pro bezpečný návrat motocyklistů z jejich cest je velmi důležité, aby řidiči motocyklů vždy jezdili s rozumem a nikdy nepřeceňovali své síly. Na silnicích se v dnešní době stále častěji objevují také mladí motocyklisté, kteří nemají zatím vůbec žádnou zkušenost s ovládáním silného stroje, takže velice snadno přecení své síly, motocykl nezvládnou a výsledkem je pak většinou havárie. Často ale bohužel s tragickými a zcela nevratnými následky. Je důležité, aby řidiči motocyklů vždy jezdili s rozumem a nikdy nepřeceňovali své síly. Na silnicích se v dnešní době stále častěji objevují také motocyklisté, kteří nemají zatím vůbec žádnou zkušenost s ovládáním silného stroje, takže velice snadno přecení své síly a výsledkem je pak havárie. Často ale bohužel s tragickými a zcela nevratnými následky.

„Na chování motorkářů na silnicích se budeme zaměřovat v rámci našeho dohledu nad silničním provozem.. Přesto musím říci, že postihovat všechny jejich přestupky je nad naše síly,' dodává pověřený vedoucí odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie kraje Vysočina plk. Mgr. David Jirák s tím, že nejčastějším zjištěným přestupkem v případě řidičů motocyklů bývá překročení nejvyšší povolené rychlosti.

Podle zkušeností dopravních policistů je jednou z nejčastějších příčin kolizí motocyklistů nezvládnutí stroje. Motocyklisté často nesprávně, nebo opožděně zareagují na vzniklou situaci a správný manévr, nebo jeho dokončení nezvládnou. Motocykl se pak stává neovladatelný a následky mohou být tragické. Z praxe dopravních policistů všeobecně vyplývá, že motocyklisté často podceňují i důležitost přilby a náležité výbavy.

Problémy mohou nastat u motocyklistů, kteří ještě nemají dostatečné zkušenosti s řízením motocyklu, kteří se po zakoupení výkonného stroje, nenaučí dokonale zvládnout jeho ovládání a problémy pak nastávají při průjezdech zatáčkou, či předjíždění. Rovněž tak nemají dostatečnou zručnost při zvládnutí stroje ve smyku a v samotném předvídání kolizních situací. Do nebezpečné situace se mnozí mohou dostat i při jízdě ve skupině motocyklistů, kdy nebývají dodržovány bezpečné vzdálenosti mezi stroji a reakce na „přibrzdění“ vpředu jedoucího stroje může vyvolat řetězovou nehodu vzadu jedoucích strojů.

Foto HZS ČR: ilustrační

mjr. JUDr. Dana ČÍRTKOVÁ

(originál článku je na adrese: http://regionalist.cz/denik/2007.php?idclanku=)