Vytisknout článek...

Toto je text článku v denním vydání Regionalistu (http://regionalist.cz):

Policisté se zaměřili na železniční přejezdy; řidiči často porušují pravidla

Policisté odboru služby dopravní policie se dnes odpoledne zapojili do v našem kraji do dopravně bezpečnostního opatření, v rámci něhož se zaměřili na kontrolu dodržování zákonem stanovených povinností při jízdě přes železniční přejezd a chování v jeho blízkosti. Důvodem kontrol jsou kromě jiného také dva nedávné incidenty, které se staly na Třebíčsku, kde řidiči nákladní jízdní soupravy vjeli na chráněný železniční přejezd v momentě, kdy bylo v činnosti světelné i zvukové výstražné zařízení a sklápěly se závory.
Při poslední případu, který se stal 1. dubna odpoledne, musel na vlakovém přejezdu u obce Vladislav strojvedoucí vlaku použít rychlobrzdu z důvodu překážky na kolejišti. Překážku na kolejišti představovala jízdní souprava, jejíž řidič nerespektoval výstražné zařízení na železničním přejezdu. Řidič najel na chráněný železniční přejezd v době, kdy byla dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu, přerušovaným zvukem houkačky přejezdového zabezpečovacího zařízení a sklápěly se závory. Souprava zůstala stát na železničním přejezdu. Řidič nákladního vozidla ale stačil zařadit zpátečku a vycouval z přejezdu, kdy následně vlaková souprava projela železničním přejezdem a zastavila na rychlobrzdu zhruba 100 metrů za přejezdem. Ve vlaku v době události cestovalo asi patnáct cestujících, výpravčí a strojvedoucí. Ke střetu vlaku s nákladní jízdní soupravou nedošlo a nevznikla žádná hmotná škoda, ani škoda na zdraví. Řidič jízdní soupravy s polskou registrační značkou z místa odjel, ale policisté mají k dispozici registrační značku vozidla a ve věci provádějí další úkony cestou mezinárodní policejní spolupráce.

Od začátku letošního roku do konce března řešili policisté na železničních přejezdech na Vysočině celkem šest dopravních nehod. Při těchto nehodách se nikdo nezranil. V roce 2020 jsme v Kraji Vysočina vyšetřovali okolnosti celkem 24 dopravních nehod, které se staly na železničních přejezdech. Devět nehod se stalo na nezabezpečeném železničním přejezdu a patnáct nehod se stalo na zabezpečeném železničním přejezdu. Při loňských nehodách jedna osoba zemřela a osm dalších osob utrpělo lehké zranění. V naprosté většině případů jsou viníky takových dopravních nehod samotní řidiči, kteří nerespektují zvukové a světelné výstražné znamení nebo vlak na železničním přejezdu přehlédnou.

„V první řadě je zapotřebí si uvědomit, že řidiči si na železničních přejezdech musí počínat obzvláště opatrně a mít na paměti, že srážka s vlakem mívá fatální následky. Vlaková souprava nedokáže okamžitě zastavit a její brzdná dráha se může počítat až na stovky metrů, a to i při relativně nízké rychlosti soupravy. Proto je zapotřebí, aby si řidiči při přejíždění přejezdu počínali obzvláště opatrně, zejména se pak přesvědčili, že ho mohou bezpečně přejet,“ uvedl plk. Mgr. David Jirák, vedoucí odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie kraje Vysočina.

Zákon o provozu na pozemních komunikacích nám jasně říká, že vozidla se před železničním přejezdem řadí za sebou v pořadí, ve kterém k němu přijela. Ve vzdálenosti 50 metrů před železničním přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 kilometrů v hodině. Svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, smí 50 metrů před železničním přejezdem a při jeho přejíždění jet rychlostí nejvýše 50 kilometrů v hodině. Při přejíždění železničního přejezdu nesmí řidič zbytečně prodlužovat dobu jeho přejíždění.

V případě, že dojde k zastavení vozidla na železničním přejezdu, musí jeho řidič odstranit vozidlo mimo železniční trať a nemůže-li tak učinit, musí neprodleně učinit vše, aby řidiči kolejových vozidel byli před nebezpečím včas varováni. Před železničním přejezdem, u kterého je umístěna dopravní značka 'Stůj, dej přednost v jízdě!', musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať.

Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd v těchto případech:

- je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení

- je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení

- sklápějí-li se, jsou-li sklopeny nebo zdvihají-li se závory

- je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení

- dává-li znamení k zastavení vozidla zaměstnanec dráhy kroužením červeným nebo žlutým praporkem a za snížené viditelnosti kroužením červeným světlem

- nedovoluje-li situace za železničním přejezdem jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě

V případech, je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení nebo je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení nebo sklápějí-li se, jsou-li sklopeny nebo zdvihají-li se závory, smí řidič vjíždět na železniční přejezd pouze tehdy, jestliže před železničním přejezdem dostal od pověřeného zaměstnance provozovatele dráhy k jízdě přes železniční přejezd ústní souhlas. V tomto případě je řidič povinen řídit se při jízdě přes železniční přejezd pokyny pověřeného zaměstnance provozovatele dráhy. Pověřený zaměstnanec provozovatele dráhy je povinen se na požádání řidiče prokázat platným pověřením provozovatele dráhy. Řidič musí mít na paměti, že zaměstnanec provozovatele dráhy je oprávněn v blízkosti železničního přejezdu zastavovat vozidla. Znamení k zastavení vozidla dává vztyčenou paží nebo zastavovacím terčem a za snížené viditelnosti červeným světlem, kterým pohybuje v horním půlkruhu.

Při jízdě přes železniční přejezd musí řidič dodržovat i další pravidla silničního provozu. Na železničním přejezdu nesmí předjíždět další vozidla, otáčet se a couvat. Na železničním přejezdu a ve vzdálenosti 15 metrů před ním a za ním nesmí zastavit a stát. Řidič nesmí užít dálková světla, mohl-li by být oslněn strojvedoucí vlaku nebo řidič protijedoucího vozidla. Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru.

Pokud řidič vozidla poruší tato pravidla, dopouští se přestupku proti bezpečnosti a plynulosti silničního provozu, za který hrozí sankce ve správním řízení až do výše pěti tisíc korun. V blokovém řízení může být řidiči uložena pokuta až do výše dva a půl tisíce korun. V případě, že

řidič bude na železničním přejezdu nebo v jeho těsné blízkosti předjíždět, bude tento přestupek oznámen správnímu orgánu k projednání, kde je sankce ještě vyšší. Ve správním řízení může také správní orgán uložit přestupci zákaz činnosti spočívající v řízení motorových vozidel.

mjr. JUDr. Dana ČÍRTKOVÁ

(originál článku je na adrese: http://regionalist.cz/denik/2007.php?idclanku=)