Vytisknout článek...

Toto je text článku v denním vydání Regionalistu (http://regionalist.cz):

Hromadná doprava v Jihlavě se vzpamatovává z covidových ztrát

Dopravní podnik města Jihlavy (DPMJ) děkuje cestujícím za zvýšený zájem o přepravu v MHD. Výrazně teď roste zájem především o zlevněné žákovské jízdenky. Od pondělí 27. září, kdy startuje výuku také Vysoká škola polytechnická, začne městská hromadná doprava v Jihlavě fungovat v obdobném rozsahu jako před pandemií koronaviru.
DPMJ registruje obrovský zájem o žákovské roční jízdenky. K poslednímu prázdninovému dni 31. srpna jich podnik prodal už 385, v roce 2019 jich bylo za stejné období prodáno jen 55. Jde o sedminásobný nárůst zájmu. Od 1. září se zvýšil také zájem o studentské jízdné a u předprodeje se tvoří fronty. „Předprodej je v těchto dnech posílen o další pracovnici, která ve frontě pomáhá s vyplňováním formulářů,“ říká předseda představenstva DPMJ Radim Rovner.

Podle jeho slov roste zájem všech cestujících. „Celkově jsme v porovnání s rokem 2019 při stejném počtu pracovních dnů na 95,5% cestujících. Když tento výsledek očistíme od vlivu nárůstu prodeje ročních žákovských kuponů, jde o 92 % počtu předkovidových cestujících. Jsme za toto číslo moc rádi a děkujeme cestujícím, že preferují ekologický způsob přepravy po městě,“ uvedl Radim Rovner.

Aby se ulehčilo plným spojům, vrátí se na trolejbusové linky A, B a C od 27. 9. předkovidový jízdní režim. Trolejbusy se v přepravní špičce vrátí ke dvanáctiminutovým jízdním intervalům, což znamená, že ze zastávek bude každý spoj odjíždět nikoli čtyřikrát ale pětkrát za hodinu.

Největším lákadlem posledních dnů je především roční žákovská jízdenka pro školáky ve věku od 6 do 14 let, která se z rozhodnutí jihlavských zastupitelů prodává od začátku srpna místo dosavadních 1875 korun za 730 korun. V prodeji jsou i čtvrtletní předplatitelské žákovské kupony za 200 korun.

V roce 2020 výrazně ubylo přepravených cestujících. Jejich počet klesl o 17% oproti roku 2019. Zároveň s tím klesly i tržby z jízdného o 11,3 mil. Kč. Podnik neskončil ve ztrátě jen díky zavedení přísných úsporných opatření.. „I přes covidové ztráty se město nechystá redukovat nebo zdražovat dopravu. Ekologická doprava je pro Jihlavu prioritou,“ uvedl jihlavský radní pro oblast dopravy Jaroslav Vymazal. Město na provoz MHD zatím doplácí 99 mil korun ročně.

Na neděli 19. září 2021 chystá DPMJ retrojízdy s podtitulem střídání generací v MHD. Cestující by měly v tento den vozit mimo jiné trolejbus 9 Tr nebo autobus Karosa ŠM 11. Poslední retrojízdy loni v září nebo letos v květnu se totiž setkaly s obrovským zájmem cestujících a přilákaly do Jihlavy i mnoho turistů, proto je v rámci Evropského týdne mobility podnik zopakuje. V neděli 19. 9. bude navíc MHD po Jihlavě jezdit zcela zdarma. Trasa trolejbusových retro linek povede i přes nově zrekonstruované troleje nad kruhovým objezdem na křižovatce ulic Havlíčkova x Pražská. Další akcí plánovanou tento den budou komentované jízdy parciálního trolejbusu v trase nově budované trolejové dráhy na Bedřichov. Spoje pojedou v každou celou hodinu po trase Masarykovo náměstí – Bosch Diesel a zpět.

Jakub KOUMAR

(originál článku je na adrese: http://regionalist.cz/denik/2007.php?idclanku=)