Vytisknout článek...

Toto je text článku v denním vydání Regionalistu (http://regionalist.cz):

Do Telče přijede na sto motocyklů britské značky Norton; představí se i závodní motocykl Norton Manx, stroj, který v roce 1961 vyhrál Velkou cenu Československa

Po téměř třiceti letech se sjedou z celé Evropy i Spojeného království do České republiky fanoušci motocyklů britské značky Norton na akci Mezinárodní rally motocyklů Norton a přivezou s sebou stroje vyrobené od 30. let 20. století po současnost. Zájemci z řad veřejnosti se budou moci s vlastníky těchto motocyklů setkat na přehlídce v sobotu 11. června od 11 do 13 hodin na náměstí Zachariáše z Hradce v Telči.
Z rakouského Norton Clubu (NOC) přislíbili skutečnou raritu - závodní motocykl Norton Manx, právě tento konkrétní stroj v roce 1961 vyhrál Velkou cenu Československa. Z dalších historických typů to bude např. Norton Commando, který v 70. letech minulého století patřil k nejlepším motorkám v Anglii.

'Na akci se zaregistrovali účastníci z Anglie, Francie, Švédska, Holandska, Švýcarska a dalších zemí. Mnozí z nich přijedou po vlastní ose,“ upřesňuje prezidentka pořádající české „odnože“ NOC CR Norton Owners Clubu Czech Republic Marcela Havlíčková. „Těšíme se na jedinečnou přehlídku, protože k vidění budou značky různých typů i historických a samozřejmě u nás i velmi ojedinělých.“

Pod názvem Mezinárodní rally motocyklů zn. Norton se tato akce koná každým rokem v jiné zemi. Po téměř třiceti letech opět zavítá do České republiky, naposledy zde rally byla v roce 1993. Ústředí NOC sídlí v Anglii, kde tuto značku v roce 1898 založil James Lansdowne Norton.

Do Československa se Nortony dostaly na základě smlouvy uzavřené mezi společností Norton a československým podnikem zahraničního obchodu pro dovoz a vývoz vozidel a výrobků lehkého kovoprůmyslu Motokov. Kontrakt byl uzavřen na import typu ES 2. Dovážely se k nám v letech 1959 až 1961 a prodávaly se přes Mototechnu za 12.500 Kč. Jednalo se o pár stovek kusů.

I v České republice Nortony psaly svoji historii. Historicky první Velkou cenu Československa v roce 1950 vyhrál Antonín Vitvar právě na motocyklu Norton, a to v obou objemových kategoriích (350 a 500 cm3). A zvítězil i v roce 1951, avšak v roce 1952 vedení Svazarmu (Svaz pro spolupráci s armádou) rozhodlo, že českoslovenští závodníci nebudou moci startovat se zahraničními motocykly. Někteří jezdci proto přestali závodit. Jiní přejmenovávali své stroje v naději, že to bude akceptováno. Například Norton 350 cm3 Petra Kopala se proměnil v Orkán a František Šťastný změnil svůj Norton 30M na Blesk. Absurdní příkaz byl odvolán po dvou letech. (Zdroj Motor Journal 2/2020)

- red -

(originál článku je na adrese: http://regionalist.cz/denik/2007.php?idclanku=)