Vytisknout článek...

Toto je text článku v denním vydání Regionalistu (http://regionalist.cz):

Starosta Třebíče Pacal: Aby bylo město hezké, musíme se snažit všichni

Od června mohou lidé v Třebíči vidět billboardy a citylighty s obrázky kreslíře Štěpána Mareše z nedalekých Okříšek. Obrázky jsou součástí velké kampaně s názvem Nebuď prase, která připomíná lidem, že Třebíč je historickým městem s památkami UNESCO a nabádá občany i návštěvníky města k udržování pořádku.
„Víc než 20 let se města snaží o osvětu, aby lidé třídili odpad a neodhazovali odpadky na zem, mimo popelnice a kontejnery. Třídění už lidé mají celkem zažité. Nepořádek kolem kontejnerů a na veřejných prostranstvích však řešíme neustále. Proto jsme se rozhodli, že uděláme tvrdší kampaň, která bude vzbuzovat emoce. Která lidem připomene, že žijeme v krásném městě s mnoha památkami. Že je hloupost dělat si tady nepořádek,“ popsal důvody kampaně starosta Třebíče Pavel Pacal.

Kampaň zahrnuje nejenom billboardy a citylighty. Cedule s Marešovými obrázky budou do konce června umístěné také na stanovištích kontejnerů, včetně odkazu na sběrné dvory v Třebíči. Na všech kontejnerech budou také kulaté samolepky a na místech častého venčení psů budou cedule, nabádající majitele psích mazlíčků, aby po nich uklízeli. Kampaň se každý měsíc objevuje také v Třebíčském zpravodaji.

„Umístění billboardů i cedulí na kontejnerová hnízda není náhodné. Vytipovali jsme místa, kde jsou problémy s poházenými odpadky nejčastější. Kde lidé nechávají objemný odpad ze svých domácností příliš často vedle kontejnerů, místo toho, aby jej odložili na některém ze tří sběrných dvorů. Ke spolupráci jsme oslovili Štěpána Mareše, protože jeho obrázky znají všichni, je to uznávaný a známý kreslíř a navíc třebíčský patriot. Třebíčané jsou na svoje město právem hrdí a my jim tímto způsobem, pro někoho možná drsným, ale viditelným a zapamatovatelným, chceme sdělit, že aby bylo město hezké, musíme se o to snažit všichni. Odpadky patří do košů a kontejnerů,“ doplnil Pavel Pacal.

Po Třebíči je umístěno na veřejných prostranstvích více než 600 odpadkových košů, více než 1.200 kontejnerů na tříděný odpad.

Aby lidé kampaň zaregistrovali a uvědomili si ji, billboardy a citylighty budou v Třebíči umístěné 3 měsíce. Celkem jsou zde 4 billboardy a 3 citylighty. Cedule jsou umístěné na dvaceti kontejnerových hnízdech, a dvacet je také cedulek s výzvou k úklidu po psech.

V rámci různých úklidových akcí je v Třebíči každoročně posbíráno několik desítek pytlů odpadků na veřejných prostranstvích. Každý týden řeší svozové firmy v ulicích úklid objemného odpadu, který patří na sběrné dvory. Denně uklízí pracovníci chodníky a veřejná prostranství ve městě, kde posbírají několik pytlů odpadků. „Kampaň nemá za cíl přikazovat, trestat nebo hanit. Pravým cílem kampaně je, aby ti lidé, kteří nepořádek na veřejných místech dělají, si tuto svoji činnost uvědomili. Není přece problém, když jdu na procházku do parku a posvačím tam, vzít obal zase zpět nebo jej vyhodit do nejbližšího koše,“ dodal Pavel Pacal.

- tz -

(originál článku je na adrese: http://regionalist.cz/denik/2007.php?idclanku=)