• Vytisknout článek... •
Toto je text článku v denním vydání Regionalistu (http://regionalist.cz):
Jízda na koloběžce musí být bezpečná; jezdci na koloběžkách se občas chovají v silničním provozu nezodpovědně
Koloběžky a elektrokoloběžky se stávají v poslední době stále populárnějším dopravním prostředkem. Na koloběžce potkáváme osoby všech věkových kategorií, tedy nejen děti, ale také dospělé.
„S narůstajícím počtem koloběžek a elektrokoloběžek na trhu stoupá také počet dopravních nehod, které bývají ve většině případů spojené s vážným zraněním účastníků. Navíc někteří uživatelé koloběžek nerespektují zákon o provozu na pozemních komunikacích a často ani nevědí, jak se mají na koloběžce v silničním provozu správně chovat,“ uvedl plk. Mgr. David Jirák, vedoucí odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie kraje Vysočina.
Jezdci na koloběžce se často pohybují po chodníku, kde bezprostředně ohrožují chodce, přejíždí na koloběžce přes přechod pro chodce, kde hrozí kolize s projíždějícími vozidly, při odbočování nedávají znamení o změně směru jízdy a náhle odbočí, aniž by se předtím přesvědčil, zdali ho již nepředjíždí řidič vozidla, který jede za ním. Na tento nepříznivý stav proto zareagovali policisté Krajského ředitelství policie kraje Vysočina a v sobotu 17. září v odpoledních hodinách realizovali mimořádnou dopravně bezpečnostní akci, která byla zaměřena na uživatele koloběžek a elektrokoloběžek. Do akce, která probíhala na vybraných místech celého našeho kraje, se zapojili policisté dopravní o pořádkové policie. Včerejší akci výrazně ovlivnilo nepříznivé počasí, což se projevilo na malém počtu cyklistů a koloběžkářů v silničním provozu. Akce měla především preventivní charakter, proto policisté kontrolované cyklisty a koloběžkáře ve většině případů upozornili na nedostatky v povinné výbavě jejich kola nebo koloběžky.
Jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí i koloběžka. To v praxi znamená, že ten, kdo jede na koloběžce, je cyklistou se všemi právy i povinnostmi. Pokud splňuje předepsané legislativní požadavky elektrokoloběžka, pak na ní z hlediska zákona o provozu na pozemních komunikacích pohlížíme také jako na jízdní kolo. Z toho vyplývá, že uživatel takovéto elektrokoloběžky je cyklistou - tedy řidičem nemotorového vozidla.
A kdy tedy můžu s koloběžkou s pomocným motorkem na pozemní komunikaci? Koloběžky s pomocným motorkem jsou schválené Ministerstvem dopravy ČR pro provoz na pozemních komunikacích ve smyslu vyhlášky 341/2014 Sb., přílohy 12. Tato vyhláška uvádí, že koloběžka s pomocným motorem nesmí mít vyšší výkon jak 1000 W a její maximální rychlost nesmí přesáhnout 25 km/h (s pomocí motoru). Taková koloběžka může do silničního provozu za stejných podmínek, jako když jezdíte na jízdním kole.
Do stejného legislativního rámce se může dostat i tzv. načipovaná elektrokoloběžka, která má deaktivovaný omezovač rychlosti nebo výkonu. U případné dopravní nehody lze znaleckým posudkem zkoumat, zda elektrokoloběžka vyhovuje předepsaným předpisům, z čehož pramení obligatorní projednání zjištěných přestupků. Rovněž může dojít k situaci, kdy pojišťovna odmítne uhradit pojistné plnění, pokud na dopravní nehodě mělo účast vozidlo nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích.
Cyklista, tedy i řidič elektrokoloběžky, se primárně v silničním provozu pohybuje ve zřízeném jízdním pruhu pro cyklisty, vyhrazeném jízdním pruhu pro cyklisty, stezce pro cyklisty, smíšené stezce pro chodce a cyklisty a na silnici, kde jezdí při pravém okraji komunikace. Cyklista se nesmí pohybovat po chodníku ani přejíždět silnici kolmo po vyznačeném přechodu pro chodce. Pouze dítě mladší 10 let smí jet na chodníku. Cyklista mladší 18 let je podle zákona o silničním provozu povinen za jízdy použít ochranou cyklistickou přílbu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě. Žádný řidič, tedy ani cyklista, nesmí řídit pod vlivem alkoholu či jiné návykové látky.
„Na koloběžce jezděte vždy opatrně, ohleduplně, předvídatelně, přizpůsobte rychlost svým schopnostem i stavu silnice. Jeďte jen takovou rychlostí, abyste byli schopni včas zastavit na vzdálenost, na kterou máte rozhled. Uvědomte si, že řídítka elektrokoloběžky bývají úzká, tím snižují ovladatelnost koloběžky a zvyšují riziko pádu. Buďte pro ostatní účastníky silničního provozu dobře viditelní a při jízdě pokud možno používejte reflexní oblečení a reflexní doplňky,“ doplňuje plk. Mgr. David Jirák.
Pro jezdce na koloběžce platí stejné povinnosti, jako pro cyklisty:
- jezdí se po pravé straně vozovky s dostatečným bezpečnostním odstupem
- pokud existuje na vozovce jízdní pruh pro cyklisty, jezdec na koloběžce je povinen ho použít
- jezdci na koloběžce mohou jet jenom jednotlivě za sebou, nikoli vedle sebe.
- motoristé předjíždějí cyklisty/jezdce na koloběžce zásadně zleva
- koloběžka slouží pouze pro jednu osobu, nelze, aby na ní jezdilo více osob
- pohyb po chodníku je umožněn jen pro osoby ve věku do 10 let.
- platí povinnost do 18 let věku za jízdy použít ochrannou přilbu schváleného typu podle zvláštního právního předpisu a mít ji nasazenou a řádně připevněnou na hlavě.
- dítě do 10 let se může pohybovat bez dozoru osoby starší 15 let pouze na cyklostezce, na stezce pro cyklisty a chodce a v obytné zóně po celé její ploše.
- v pěší zóně se smí pohybovat jen tehdy, pokud dopravní značka povoluje vjezd cyklistů.
- pokud se uživatel koloběžky do deseti let věku pohybuje na silnici, je nezbytný doprovod osoby starší 15 let, sám může jet na silnici až po dosažení 10 let.
Koloběžka, stejně jako kolo, podléhá povinné výbavě. Povinná výbava koloběžek je definovaná ve vyhlášce 341/2014 Sb. o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.
Povinná výbava:
- volné konce řídítek musí být zaslepené, nejlépe gumovými rukojeťmi.
- na rukojeti nesmí být ostré hrany – nebezpečí vážného poranění při nárazu na řídítka.
- účinné na sobě nezávislé brzdy (přední a zadní). .
- ochrana páčky brzdy proti poranění – musí mít oblý konec.
- přední odrazka – bílá barva, umístění vpředu pod řídítky, může být kombinovaná s bílou přední svítilnou nebo blikačkou.
- zadní odrazka – červená barva, může být kombinovaná se zadní červenou svítilnou nebo odrazovým materiálem obdobných vlastností, je možno použít i červené blikačky.
Jezdec na koloběžce, stejně jako cyklista, je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícený světlomet s bílým neoslňujícím světlem svítícím dopředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, lze použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem. Pro jezdce na koloběžce, kteří se pohybují na pozemních komunikacích, platí také pokyny policisty, musí respektovat světelné signalizační zařízení – semafor a znát chování u tohoto zařízení.
Pokud cyklostezka navazuje přechodem pro chodce, musí jezdec z koloběžky sesednout a koloběžku přes přechod jen vést a nesmí na ní jet. Osoba jedoucí na koloběžce používá jen pravý jízdní pruh, levý jízdní pruh jen v případě nutnosti použití k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování. A nesmíme zapomenout i na důležité pravidlo 'být viděn'. Je důležité, aby i elektrokoloběžku bylo v provozu dobře vidět. Kromě vybavení osvětlením by měli lidé jezdící na koloběžce pamatovat i na reflexní materiály a doplňky.
Dana ČÍRTKOVÁ
(originál článku je na adrese: http://regionalist.cz/denik/2007.php?idclanku=)