Vytisknout článek...

Toto je text článku v denním vydání Regionalistu (http://regionalist.cz):

Na silnici I/34 u Onšovic na Pelhřimovsku a na silnici I/19 na vrcholu stoupání u Dobré nedaleko Přibyslavi na Havlíčkobrodsku budují silničáři dvě nové meteostanice

S přípravou na zimní údržbu souvisí nejen příprava techniky nebo chemických rozmrazovacích prostředků, ale také získávání, přenos a analýza informací o aktuální meteorologické situaci na sledovaném místě či úseku. K tomu účelu slouží mimo jiné i silniční meteorologické stanice, které jsou součástí systému dopravní telematiky. Na základě měření jejich senzorů (zpravidla soubor silničních a atmosférických) a analytického vyhodnocení jednotlivých měřením získaných výstupů v daném čase dokáže stanice varovat před hrozícími situacemi nebezpečnými pro silniční dopravu (např. námraza, led, mlha, silný vítr, náledí a mokrý nebo sněhem pokrytý povrch).
Pracovat s těmito informacemi v online čase ve vztahu ke konkrétnímu místu, umožňuje pracovníkům údržby nejen včas, efektivně a účinně na tyto kritické situace reagovat (např. optimalizací chemických posypových prostředků, množstvím nasazené techniky atd.) ale také jim na základě zkušeností a dalších informací (např. z meteoradaru) i účinně předcházet. To se sekundárně pozitivně promítá do bezpečnosti a plynulosti provozu (předcházení škodám na majetku i zdraví) i nákladů na údržbu samotnou.

V Kraji Vysočina ŘSD ČR využívá informace z necelých 20 stacionárních meteorologických stanic na 93 kilometrech dlouhém úseku dálnice D1 a dalších 9 stanic předává informace ze silnici I. tříd. Obecně lze říci, že všechny stanice jsou osazeny atmosférickými senzory pro snímání teploty a vlhkosti vzduchu a srážek. Tam kde je to účelné, je přidaný senzor pro měření směru a rychlosti větru. Až na výjimky většina disponuje minimálně 1 vozovkovým čidlem a také 1 statickou přehledovou kamerou. V základu tak příslušný dispečer získává informace o teplotě povrchu vozovky, bodu mrznutí vlhkosti vozovky, stav povrchu vozovky, teplotě vzduchu, rosném bodu, relativní vlhkosti vzduchu, intenzitě srážek + obrazovou situaci (např. o hustotě sněžení) alespoň z jedné kamery. K tomu přistupují informace o směru a síle větru nebo dohlednosti.

Ještě v letošním období zimní údržby rozšíří síť silničních meteostanic na silnicích I. tříd další 2 nové. Jejich stavba aktuálně probíhá na silnici I/34 u Onšovic na Pelhřimovsku (na vrcholu stoupání u motorestu Velký rybník) a na silnici I/19 na vrcholu stoupání u Dobré nedaleko Přibyslavy, kde v zimním období dochází k namrzání vozovky a tvorbě závějí. Jejich stavbu a sazení čidly a kamerami realizuje společnost MEDIPO-SI, s.r.o., která ze 4 uchazečů o zakázku podala nevýhodnější ekonomickou nabídku a obě meteostanice vybuduje za 5,85 milionu Kč bez DPH.

Aktuálně je u obou nových meteostanic dokončený betonový základ, příprava na napojení k síti nízkého napětí a osazení vozovkové čidlo. Po přidělení odběrného místa elektrické energie bude na základech osazen stožár a jeho technologická část (čidla, kamery atd.), bude provedeno připojení do připraveného elektro. rozvaděče s instalací elektroměru a provedena integrace meteostanic. Dokončení plánujeme předběžně na 6. 12. 2022.

Martin BUČEK

(originál článku je na adrese: http://regionalist.cz/denik/2007.php?idclanku=)