Vytisknout článek...

Toto je text článku v denním vydání Regionalistu (http://regionalist.cz):

Sdílená kola jako nejrychlejší způsob dopravy po městě, Nextbike letos odstartuje v dalších deseti městech

Největší česká bikesharingová platforma Nextbike, za kterou stojí Lukáš Luňák, Tomáš Karpov a Dan Rambousek, mění vztah Čechů k mikromobilitě již pátým rokem. Sdílená kola získávají popularitu i v menších obcích, kde o ně často žádají radnice sami obyvatelé. Letos sdílená kola vyjedou do ulic dalších deseti měst. Nextbikeři navíc využívají kola tuzemské výroby, protože sharingovou společnost zásobuje tradiční český výrobce kol, společnost Olpran.
Bikesharing slouží k pohybu z bodu A do bodu B, ideálně do 15 minut. Na vzdálenost do tří kilometrů se zpravidla jedná o nejrychlejší způsob dopravy po městě, navíc je jízda na kole zdravá a ekologická. Nextbike se snaží měnit zaběhnutý mindset, že bikesharing patří pouze do velkých měst.

„Dávno nejsme jen v Praze, Brně nebo Ostravě. Svoji klientelu si sdílená kola najdou i v menších obcích, protože bikesharing skvěle funguje jako alternativa automobilové dopravy nebo prodloužená ruka MHD. Toto si uvědomují zastupitelé chytrých měst a díky tomu bikesharing již aktivně podporují. Aktuálně působíme v 25 městech, ale letos se plánujeme rozšířit do osmi až deseti dalších. Už na jaře naše kola nově vyjedou do ulic v Třebíči a Ústí nad Orlicí. Mnoho dalších radnic má spolupráci s námi v plánech na aktuální volební období,” komentuje COO Nextbiku Tomáš Karpov.

V Praze je Nextbike propojen s MHD pomocí aplikace Lítačka, skrze kterou mají držitelé dlouhodobých kuponů nárok na dvě patnáctiminutové jízdy denně zdarma. Zároveň ve spolupráci s městskými částmi Nextbike aktivně rozšiřuje síť stanic sloužících k půjčování a vracení kol ve snaze zvyšovat dostupnost služby a zamezit nevhodnému odkládání kol. Pokud se kola mimo stanice objeví, servisní tým Nextbike je v krátkém čase stahuje zpět na své místo. Počet stanic jen v Praze se blíží sedmi stovkám.

„Jdeme naproti tomu, co města potřebují. Například sledujeme data o tom, kde je o půjčení kola největší zájem, a tam posílíme kapacity. Prioritou jsou pro nás samozřejmě zásadní dopravní uzly, ale nejsme jen na uživatelsky nejatraktivnějších místech. Službu budujeme i v dalších lokalitách. Například Beroun jsme propojili s menšími, ale cestovatelsky atraktivními obcemi, jako je Tetín. Stanice jsme stavěli i jako pop-up pro různé kulturní akce, například Rock For People nebo Festival dokumentárních filmů v Jihlavě. Ben Cristovao před megakoncertem v O2 areně nabídl návštěvníkům jízdy zdarma k hale a zpět. Ve hře jsou ale i spolupráce s firmami, které zahrnují poskytování kol zaměstnancům přímo u kanceláří,” popisuje CEO společnosti Lukáš Luňák.

Luňák měl k cyklistice blízko od dětství, protože jeho otec je zakladatelem firmy Olpran, která v Hořicích vyrábí jízdní kola již 30 let. S Tomášem Karpovem se Lukáš Luňák setkal v hokejovém týmu HC Sparta Praha, kde se oba věnovali populárnímu zimnímu sportu profesionálně, nicméně v roce 2018 se rozhodli přesedlat na kola. Spojili se s německým Nextbike GmbH., a rozšířili službu do České republiky.

V roce 2019 spustili oba sportovci český Nextbike v Prostějově, následovala města Havířov a Ostrava. V roce 2020 se k zakladatelům přidal i třetí blízký kamarád, Dan Rambousek, který jim marketingově pomáhá šířit vizi mikromobility. Sdílená kola do loňského roku vyjela do 22 dalších měst. Ve stejné sestavě trojice postupně obsadila pozici největší české bikesharingové platformy.

Nextbike eviduje v České republice přes šest milionů výpůjček kol, které dohromady ušetřily více než 1300 tun oxidu uhličitého. Firma spolupracuje s Nadací Tipsport, zvýhodňuje studentské jízdné a pravidelně přispívá na dobročinné účely. Například dětským onkologickým pacientům věnovala 550 tisíc korun.

„Bikesharing může zcela jistě přispět k transformaci měst. Na náměstích možná parkoviště postupně nahradí zeleň, nicméně auta z ulic určitě úplně nevymizí. Nejsme cyklofanatici, uznáváme, že auta jsou potřeba, a sami v nich jezdíme. Jde nám o rozšíření možností a chceme jít naproti tomu, co lidé sami chtějí. Reakce měst jsou totiž konečně pozitivní, kamkoliv přijdeme. Troufám si říct, že český Nextbike, který funguje jako samostatná firma, roste v rámci globální skupiny Nextbike nejrychleji,” uzavírá marketingový ředitel Nextbike Dan Rambousek.

O společnosti Nextbike Czech Republic
Nextbike je největší česká bikesharingová platforma, která nabízí sdílená kola v desítkách českých měst. Vizí firmy je pomoci vytvořit města, kde se dobře žije a pohodlně a bezpečně jezdí na kole. Původní Nextbike vznikl v roce 2004 v Lipsku, ten český uvedli do provozu Lukáš Luňák a Tomáš Karpov na přelomu let 2018 a 2019. Společnost sází na to, že jízda na kole představuje zdravý, praktický a ekologický způsob dopravy po městě.

Martina ARLTOVÁ

(originál článku je na adrese: http://regionalist.cz/denik/2007.php?idclanku=)